Trådløs lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Trådløs lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløs lyd

Hei, poster her og håper på kloke tilbakemeldinger...

Jeg har lest litt om temaet trådløs avspilling av musikk etc men blir ikke helt klok på hvilket oppsett jeg skal skaffe meg. Mitt behov er som følger:

- Må kunne spille musikk i flere rom samtidig, feks stue og kjøkken, i noen tilfeller lik musikk i to forskjellige rom, eller tv i et rom og musikk i et annet

- Må kunne spille LP'er over nettverket

- må kunne streame film

- Blir det delay på musikken om man kjører over et slikt nettverk i forskjellige rom, tenker da på om man kan høre musikken som spilles fra to rom?

Har sett litt på dette Sonos opplegget som hifi klubben har, med mulighet for å kunne koble på eksterne kilder som feks platespiller, men dette er jo veldig dyrt...

Hva trenger jeg av utstyr for dette? mediaspiller med innebygd HD? hvordan kan man koble eksterne kilder til dette feks?

Noen som har noen innspill/tips å komme med? Er relativt grønn på dette så gå gjerne i detalj om dere har noen tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både sonos og squeezebox familien har løsninger for avspilling av musikk i flere rom. Finnes også fantasidyre løsninger som Bose og B & O. Squeezebox familien er relativt rimelig, og kan oppgraderes med feks ekstern dac etterhvert om du ikke vil blakkes med en gang.

Jeg bruker Squeezebox til å spille av musikk på hifien i stua (Høyest WAF, kona til og med liker den) Dette oppsettet har også en airport express slik at jeg kan streame musikk fra feks min macbook pro fra itunes eller spotify.
    (Men nå nylig har jeg fått spotify inn på squeezeboxen også)
    I tv stua står en mac mini som mediasenter og musikkserver for squeezeboxen. -Denne har installert et program som heter airfoil speakers, slik at når jeg streamer musikk til airport expressen, kan jeg samtidig streame samme musikken til tv stua via mac minien. -Dette høres ikke bra ut, da avstanden mellom anleggene gjør at det blir forsinkelse (les ekko) om man ikke står midt i mellom, blir derfor som kuriositet å regne for min del.

-Å spille LP over nettverk fordrer vel i et slikt oppsett at lyden "digitaliseres" først, og da kan du like gjerne kjøpe en platespiller med usb utgang for å digitaliere lp´ene dine.

Om du skal streame film over trådløst nettverk, går det neppe med film i dvd kvalitet eller høyere. -jeg har film lagret på en nettverksdisk koblet til routeren. -Macminien er koblet til kablet nettverk og takler å spille av film i dvd kvalitet over nettverket, men trådløst går det altså heller dårlig. Divx og annen komprimert film går.

-Hva du trenger av utstyr koker ned til hva du har fra før av datanettverk, datamaskiner og lagringsmuligheter. Jeg har rippet alle mine cder (Puh!) og satt cd spilleren på loftet. -Kjøper fortsatt cder, men de rippes direkte inn på musikkserveren i full kvalitet (Og til alle de som sverger til lossless fremfor wav/aiff: Hardiskplass er billig, så ser ikke behovet for å komprimere selv om det angivelig er lossless)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre trådløse løsninger jeg har hørt slår en god FM-sender,om du skal ha dekket hele huset.Dette fordrer selvfølgelig brukbare tunere til mottak i alle rom,om lydkvaliteten har første prioritet.Ellers så kreves det en adskillig hakk hvassere sender enn de beregnet på I-pod ol. Du må sannsynligvis bestille fra utlandet.
    Begrensninger er det også om du bor i blokk/rekkehus,da signalet kan slå ut ordinære sendinger.Bor du på landet derimot,er dette en foreløbig,optimal løsning.
    Sånne sendere har ordinære RCA innganger,og du kan i prinsippet kople de opp til hva som helst av analoge utganger fra hva som helst av utstyr.
    Til bilde bruker jeg en vanlig TV-link,men kjører lyden via FM-senderen.Som nevnt er det da litt forsinkelse på lyden,men det merkes ikke om ikke selve TVen har lyden oppskrudd samtidig.
    Pluss er jo at du også kan høre musikken din på alle andre radioer du måtte ha også!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god idé, som jeg faktisk realiserte for omtrent 44(!) år siden.
    Men da fantes jo kun NRK og Sjømannsendingen på FM-båndet, på hhvis 88,7 og 93MHz.
    Problemet i dag er vel å finne plass på et "hardstappa" FM-bånd?

Ellers er det strengt tatt ulovlig med private FM-sendere nå som da, om jeg ikke husker feil? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,det stemmer jo det.Derfor forbeholdene om boforhold.Dessuten er de ikke vanskelige å trimme med antennelengde slik at du kan begrense signalene rimelig greit.
    Mvh Rune

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda.
    Om man ikke bor midt i tjukke byen, så elimineres jo mye av problemstillingene mht både båndplass og "forstyrrende" rekkevidde. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kupper denne gamle tråden litt.
    Har i dag kjøpt meg dette:
    PopPulse PC-Link 24/96Khz Wireless USB Digital Transport - X-sound.no

Noen av AVForums medlemmer som har erfaring med denne?
    Er utrolig spent på om dette fungerer bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •