Spotify m/squeezebox. Vurderer DAC.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spotify m/squeezebox. Vurderer DAC.

Har nylig oppdaga spotify Etter at jeg fikk kobla til squeezebox duet er det lite trolig at jeg noensinne kommer til å kjøpe musikk igjen. Helt genialt:-D
    Merker meg at lydkvaliteten i forhold til CD er noe dårligere. Vuderer derfor å gå til innkjøp av en rimelig ekstern DAC, f. eks Abrahamsens til 4000,-. Vil dette forbedre lydkvaliten i forhold til å bruke Onkyo TX-SR608 interne DAC? Eller er løsningen å investere i en bedre reciever? Eller er kvaliteten fra spotify premium såpass dårlig at det er lite å hente uansett?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrisopastic
    Har nylig oppdaga spotify Etter at jeg fikk kobla til squeezebox duet er det lite trolig at jeg noensinne kommer til å kjøpe musikk igjen. Helt genialt:-D
    Merker meg at lydkvaliteten i forhold til CD er noe dårligere. Vuderer derfor å gå til innkjøp av en rimelig ekstern DAC, f. eks Abrahamsens til 4000,-. Vil dette forbedre lydkvaliten i forhold til å bruke Onkyo TX-SR608 interne DAC? Eller er løsningen å investere i en bedre reciever? Eller er kvaliteten fra spotify premium såpass dårlig at det er lite å hente uansett?
    Arcam rDac skal være helt konge sies det! Kjøp høyttalere, flat-TV, hjemmekinoanlegg og stereo | Hi-Fi Klubben

EDIT: Men ja, abrahamsen er vel en av de bedre også.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARCAM rDAC har noen fordeler og noen begrensninger i forhold til andre DACer. Både denne DAC og andre DACer er grundig diskutert i andre tråder.

Angående lydkvalitet, er det flere ting som spiller inn:

Gratis Spotify har definitivt dårligere lydkvalitet enn CD. En DAC vil ikke forandre på dette.

Betalt Spotify har bedre lydkvalitet enn gratis-versjonen, men er fortsatt på papiret dårligere enn CD. Om du er istand til å høre forskjellen ved vanlig lytting, er en annen sak. Både min egen erfaring med systematisk testing, og diverse publiserte tester tyder på at det skal kritisk lytting til, og gjerne kompleks musikk, for at forskjellene skal være hørbare.

De fleste eksterne DACer vil sannsynligvis forbedre lyden fra en Squeezebox eller andre streamingsystemer, en PC eller en billig CD/DVD-spiller. En dyrere CD-spiller eller en god receiver vil sannsynligvis gi like god analog lyd som en ekstern DAC i mellomklassen.

Det kan diskuteres om forskjellene på ulike DACer egentlig dreier seg om lydkvalitet, eller bare om lydkarakter. Altså at valget av DAC egentlig bare er en smakssak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •