Da bytter jeg til digitalt :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Da bytter jeg til digitalt :)

Hei.

Jeg har nå bestemt meg for å bytte ut cd spilleren og cd samlingen min med digital avspilling fra pc. I den sammenhengen så lurer jeg på ett pår ting. Jeg eier en Ps3 som jeg har brukt sammen med ps3 mediaserver til å streame mp3 filene mine til stereo anlegget. Men nå som jeg har tenkt å ta meg bryet med å rippe hele cd samlingen min over på dataen i lossless format lurere jeg på hva som er den beste løsningen. Pcen min står i ett annet rom enn stereoanlegget, så jeg har kommet fram til at streaming over nettverket er det beste. Men vil det bli bra å streame gjennom ps3 og en Dac, eller blir det bedre med en squeezbox løsning eventulet med en dac til den? Er det noen som har forslag til andre løsninger? Jeg har sett på HRT sin streamer med da må jeg ha dataen innenfor rekkevidde så det er ikke aktuelt. Jeg vil gjerne ha et grensesnitt som ikke tar stor plass, gjør det lett å navigere gjennom musikk og som jeg kan bruke uten og reise meg fra godstolen.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med squeezebox slipper du å ha tven på for å kunne navigere ihvertfall.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med Squeezebox pluss DAC i mine tre anlegg. Kjøper du Squeezebox Duet som ikke trenger å være synlig, pluss en DAC som heller ikke trenger å være synlig, kan du få et ekstremt minimalistisk anlegg. Det er bare forsterker og høyttalere som bli synlige.

Med Duet får du en fjernkontroll med skjerm - ulempen er at denne kommer i tillegg til andre fjernkontroller du måtte ha. Av den grunn kjører jeg Squeezebox Classic - den kan styres av samme universalfjernkontroll som forsterkeren. Én boks mindre på salongbordet, men enda en boks som må være synlig i stereobenken.

Kjøper du Logitach Transporter, trenger du ikke noen DAC - den har alt innebygget i én boks. DACen i Transporter regnes som svært god.

Squeezebox Touch og Transporter klarer 24/96-filer - mens Duet og Classic ikke klare mer enn 24/48. Jeg bruker FLAC hjemme hos meg - og det fungerer aldeles utmerket.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for responsen. Ser for meg at squeezebox touch er tingen for meg. Jeg kan rettferdiggjøre en boks til i mediabenken siden jeg kvitter meg med cd spilleren. Kan denne styres av Harmony one kontrollen? I tilfelle så slipper jeg en ekstra hånkontroll. Så blir det sansyneligvis en dac til denne. Er det noen som kan anbefale meg en dac til touchen?

Når det gjelder ripping av Cder hva er den beste måten å gjøre dette på. Jeg har fått med meg at accurate rip er programmet og bruke for å unngå feil på filene under ripping. Men hvilken kvalitet skal jeg legge meg på når det er orginal cder det er snakk om. Flac det beste formatet og bruke. Her tenker jeg ikke på å spare lagringsplass.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox Touch styres av den vanlige fjernkontrollen til Logitech - ikke som Duet, som styres via det trådløse datanettverket - Touch kan derfor styres av Logitechs universalfjernkontroller. Jeg bruker en Logitech Harmony 525 til mine Saueezeboxer - og det går helt problemfritt.

PS: I motsetning til Classic, kan du også styre Touch direkte, uten fjernkontroll - ved å berøre skjermen. Pluss at du kan styre den fra PCen.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maniax
    Takk for responsen. Ser for meg at squeezebox touch er tingen for meg. Jeg kan rettferdiggjøre en boks til i mediabenken siden jeg kvitter meg med cd spilleren. Kan denne styres av Harmony one kontrollen? I tilfelle så slipper jeg en ekstra hånkontroll. Så blir det sansyneligvis en dac til denne. Er det noen som kan anbefale meg en dac til touchen?

Når det gjelder ripping av Cder hva er den beste måten å gjøre dette på. Jeg har fått med meg at accurate rip er programmet og bruke for å unngå feil på filene under ripping. Men hvilken kvalitet skal jeg legge meg på når det er orginal cder det er snakk om. Flac det beste formatet og bruke. Her tenker jeg ikke på å spare lagringsplass.
    DAC - det blir et spørsmål om hva du ellers har av utstyr. Enhver moderne, såkalt jitterimmun DAC, skal fungere bra med Squeezebox. Alt fra Beresford, DacMagic, Abrahamsen, RME, Benchmark, Hegel.... Alle disse vil fungere greit med Squeezebox - du velger ut fra hva slags klang du vil ha og hvor stort budsjett du har.

M.h.t ripping bruker jeg Exact Audio Copy - og jeg ripper til FLAC. Lossless må det være - noe annet vil du helt sikkert angre på en eller annen gang. Lagringsplass er billig - og ikke glem back-up.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar jeg tror jeg har en plan nå. Lurer på om jeg skal våge meg utpå og prøve dacen til littledot. Jeg har hodetelefon forsterkeren dere og er meget fornøyd med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er ett litt blondt spørsmål. Men vill duet, eventuelt classic kunne spille av 24/96 filer om jeg kobler en dac til den?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er ett litt blondt spørsmål. Men vill duet, eventuelt classic kunne spille av 24/96 filer om jeg kobler en dac til den?
    Det er Squeezebox'en som avgjør det; ikke den eksterne DAC'en.

Som det skrives ovenfor er det bare Touch og Transporter som støtter 24-bits overføring. Om Duet eller Classic kan spille 24-bits filer, blir de i tilfelle "downsamplet" til 16 bit/44 eller 48 kHz.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan også styre en squeezebox med iphone eller android telefoner. (sikkert fler også, for alt hva jeg vet). Da får du også opp cover arts etc på telefonen.

Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv prøvd squeezebox og squeezebox duet, men ble aldri helt fornøyd med disse løsningene. Først og fremst dårlig lyd(min subjektive mening).

Nå har jeg gått over til Sonos. All musikken ligger i lossless/flac på en 2TB Apple TimeCapsule. Streamer musikken trådløst til Sonos ZonePlayer 90. Til fjernkontroll kan du bruke en iPod touch, iPhone eller Sonos Controller 200.

Til mitt behov er dette helt klart den beste løsningen. Lyden er knall og grensesnittet helt utmerket. I tillegg kan du bygge ut Sonos til flere rom i hele huset.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind&Julianne
    Jeg har selv prøvd squeezebox og squeezebox duet, men ble aldri helt fornøyd med disse løsningene. Først og fremst dårlig lyd(min subjektive mening).
    Kjørte du den med ekstern dac ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men da tror jeg at touchen er saken for meg. Da kan jeg spille av alt av høyoppløst musikk som jeg har. Nå kommer aldeles straks en ny HTC Desire i posten som jeg hadde tenkt og bruke som håndkontroll. Squeezeboxen var tenkt som en enkel løsning på å flytte lyden fra pcen på soverommet gjennom nettverket til stereoanlegget. Jeg vil prøve dette med Cambridge sin dac magic i første omgang. Satser på at det da vil føre til godlyd i stuen. Platespilleren blir da erstatningen for cd spiller, som det fysiske formatet. Mest tiltenkt til bruk når jeg har god tid til å sette meg ned å kose meg med en god plate og ett glass cognac.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil absolutt anbefale å styre squeezeboxen med iphone e.l., den er milevis bedre enn den fjenkontrollen som følger med duet..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men da tror jeg at touchen er saken for meg. Da kan jeg spille av alt av høyoppløst musikk som jeg har.
    Men du har fortsatt ett problem å ta stilling til, om du ønsker å bruke trådløst nett:

Kjøre hele nettverket på "sakte fart" (802.11g), eller skaffe en dyr router med mulighet til samtidig b og n.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det blir ikke noe problem. Har ruteren ved tv benken og playstationen kobla med kabel for avspilling av streama HD materiale. Så en patche kabel til til squeezeboxen skal jeg klare og leve med. Men da begynner det og bli tomt for tilkoblinger på ruteren

Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Kjørte du den med ekstern dac ?
    Jeg kjørte ikke ekstern dac. Regner med det var derfor lyden ikke ble optimal.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind&Julianne
    Jeg kjørte ikke ekstern dac. Regner med det var derfor lyden ikke ble optimal.
    Så lenge "streameren" ikke komprimerer signalet på noen måte (slik enkelte BlueTooth-greier gjør), er det utelukkende DACen som avgjør lydkvaliteten.

Etter prisnivået å dømme burde Sonos ha en bedre DAC enn Squeezebox....

Har ruteren ved tv benken og playstationen kobla med kabel for avspilling av streama HD materiale.
    Hvis det er mulig, er det alltid det beste. Trådløs overføring vil alltid være utsatt for forstyrrelser (fra naboens nettverk, ulike trådløsdingser, mikrobølgeovner) som kan forårsake avbrudd i lyden.

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ løsning som jeg personlig foretrekker fremfor Squeezebox, både mht lydkvalitet, brukervennlighet og stabilitet, etter å ha prøvd ut masse forskjellig:

Mac Mini med Pure Music applikasjonen (som benytter iTunes grensesnittet, men forbedrer lyden betraktelig) + en god Dac ved hovedanlegget og så supplere med Apple Express per ekstra rom man ønsker avspillingsmulighet.
    Som fjernkontroll benyttes Remote applikasjonen for iPhone/iPod Touch.
    Dette bare fungerer og låter utrolig bra. Klarte aldri å hente ut samme lydkvalitet fra hverken Squeezebox eller den dyrere Logitech Transporter.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Etter prisnivået å dømme burde Sonos ha en bedre DAC enn Squeezebox....
    Nåvel - høy pris er vel ingen garanti for dette

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •