Hele musikksamlingen digitalisert - Hva nå ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hele musikksamlingen digitalisert - Hva nå ?

Etter nærmere 10 år har jeg digitalisert samtlige LP/MC og samlet alle CD + MP3 på en 2,5" HDD. Da blir spørsmålet: Hva gjør jeg nå ?

Jeg har et gammelt og meget godt stereoanlegg med kun analoge innganger som jeg fortsatt vil bruke. Jeg trenger altså en multimedie-/lyd-spiller som kan spille av de digitale lydformatene MP3/WAV og som har en brukbar D/A-omformer så lyden blir bra gjengitt. Da blir smørbrødlista slik:

Musikkspiller som kan:
    -D/A omvandling av brukbar kvalitet
    -Digitale lydformater: MP3+WAV
    -Kan plugge inn ekstern HDD via USB eller SATA2
    -Fjernkontroll
    -Kan opereres daglig uten bruk av skjerm/TV

HDD'en er strukturert slik at hver LP/MC/CD-album ligger i en egen folder og hver låt er en egen fil med filnavn tilsvarende låtnavn. Foldernavn er gitt tilsvarende gruppe/artist + albumnavn. Det er viktig at disse kan aksesseres på en enkel måte uten bruk av skjermoppslag og blading i lange menyer. Jeg ser for meg at jeg har en utskrift der alle albumene er nummererte og at jeg kun angir et nummer for å spille av et album.

Finnes det et produkt som dekker mine behov eller noe i nærheten ?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke squeezebox+cambridge dac.

Den kan plugges i pcen. Dvs at serveren ligger på pcen din.

Det er lett å bruke også.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evnt. Ta en titt på Sonos

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neste blir harddisk-kræsj, så har du noe å gjøre de neste 10 åra også

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ovind
    Etter nærmere 10 år har jeg digitalisert samtlige LP/MC og samlet alle CD + MP3 på en 2,5" HDD. Da blir spørsmålet: Hva gjør jeg nå ?
    Tar backup.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Backup er et must, ja. Billig også - rart at ikke flere satser på det. Svigersønnen min og jeg holder på å lage et opplegg hvor hans backup-filer ligger fysisk hjemme hos meg og omvendt for mine filer. Overføres via nettet. Fordelen er at begge musikksamlingene utvider seg ganske betraktelig også.

Når vi er inne på backup - litt off-topic rent hifimessig: ikke glem alle de digitale bildene som jeg regner med at de fleste nå begynner å få en anselig mengde av på harddiskene sine.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du kan jo bruke squeezebox+cambridge dac.

Den kan plugges i pcen. Dvs at serveren ligger på pcen din.

Det er lett å bruke også.
    Hvilken squeezebox er det du sikter til, det er jo mange forskjellige ?

Hvis den innebygde DAC'en er av middels god kvalitet så kan jeg klare meg med den.

Jeg har lest om Squeezebox Duet som kun håndterer lyd, men den har ikke tilkobling for HDD. Da er en vel avhengig av å ha en PC stående på hele tiden og det er jeg ikke interessert i.

Flere forslag til produkt mottas med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Evnt. Ta en titt på Sonos
    Sonos blir nok uaktuell p.g.av den høye prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle produktene jeg ser på har mye mere funksjonalitet enn det jeg trenger.
    Jeg kan klare meg uten nettverkstilkobling hvis det bare er mulighet for å koble til en HDD.
    Noen som vet om det finnes en litt avansert stasjonær MP3-spiller som har:

- analog audio ut
    - tilkobling for ekstern (eller intern) HDD
    - fjernkontroll
    - Kan spille MP3 og WAV

Skulle en slik finnes så håper jeg at lydkvaliteten også er brukbar.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det finnes en litt avansert stasjonær MP3-spiller som har:

- analog audio ut
    - tilkobling for ekstern (eller intern) HDD
    - fjernkontroll
    - Kan spille MP3 og WAV
    Såvidt meg bekjent, finnes det ingen rimelige, separate spillere som kan bruke ekstern harddisk.

I praksis har du valget mellom et dyrt system, fra Sonos og oppover, som greier seg uten PC, og et PC-basert system.

De siste har fordelen av større fleksibilitet og mye lavere kostnader til utstyr. Siden en hvilken som helst PC med programvare gjør det meste av jobben, kan man komme unna med noen hundrelapper for kontakten med musikkanlegget (Apple AirPort Express -- med Squeezebox kommer man opp i et femsifret beløp, men da med mulighet til å erstatte PCen med en nettverksdisk).

Alternativt får stadig flere hi-fi-komponenter mulighet til å spille musikk fra USB-media -- noen også fra harddisk. Jeg har selv et par komponenter med slik mulighet -- men jeg har aldri forsøkt det, siden det er betydelig mindre praktisk enn å bruke laptopen som musikksenter...

Det kan lett bli bortkastede penger å satse på noe med begrenset formatstøtte. MP3 og WAV/AIFF er greit nok, men AAC og "lossless" komprimerte formater som FLAC og ALAC (Apple Lossless) har mange fordeler, og blir mer aktuelt om man vil kjøpe ny musikk fra Nettet.

En separat DAC er nødvendig om man ønsker virkelig god lyd -- men siden dette bare er en "dum boks" som tar imot ethvert digitalt stereosignal og sender det videre analogt, kan man velge fritt mellom ulike typer og prisklasser uten å binde seg for mye. Husk bare at det er en fordel å ha i alle fall én optisk inngang, siden optisk (TOSlink) brukes av en del mediespillere -- og er å foretrekke om man vil koble en PC direkte til anlegget, siden optisk kabel eliminerer potensielle problemer med elektrisk støy.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken squeezebox er det du sikter til, det er jo mange forskjellige ?

Hvis den innebygde DAC'en er av middels god kvalitet så kan jeg klare meg med den.
    Det er vel bare Squeezebox Touch som har usb tilkobling for ekstern HDD. DAC en skal være hakket bedre enn den som sitter i Classic/Duet - så lyd blir det, ikke gal heller, og du har selvsagt mulighet for å oppgradere med tiden når nevrosene tiltar.

Squeezeboxâ„¢ Touch

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Jeg har et gammelt og meget godt stereoanlegg med kun analoge innganger som jeg fortsatt vil bruke. Jeg trenger altså en multimedie-/lyd-spiller som kan spille av de digitale lydformatene MP3/WAV og som har en brukbar D/A-omformer så lyden blir bra gjengitt. Da blir smørbrødlista slik:

Musikkspiller som kan:
    -D/A omvandling av brukbar kvalitet
    -Digitale lydformater: MP3+WAV
    -Fjernkontroll
    -Kan opereres daglig uten bruk av skjerm/TV

HDD'en er strukturert slik at hver LP/MC/CD-album ligger i en egen folder og hver låt er en egen fil med filnavn tilsvarende låtnavn. Foldernavn er gitt tilsvarende gruppe/artist + albumnavn. Det er viktig at disse kan aksesseres på en enkel måte uten bruk av skjermoppslag og blading i lange menyer. Jeg ser for meg at jeg har en utskrift der alle albumene er nummererte og at jeg kun angir et nummer for å spille av et album.

Finnes det et produkt som dekker mine behov eller noe i nærheten ?
    Squeezebox Touch er nevnt. Sitter med en rett foran meg nå. Den lar deg navigere i en filstruktur, men det med nummer kan jeg ikke se det er en mulighet for. Jeg har alt lagret på en sentral server (anbefales), men jeg antar Touch'en kan gjøre det samme med en lokal disk.

Jeg har forøvrig lagret all musikk på denne måten.
    <artist>
    |<artist> - <år> -<album>
    ||<NN> <individuell tittel>.flac

Det reduserer navigasjonen til en viss grad istedenfor å lagre alle album i en flat struktur. Jeg tagger alle filene i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Såvidt meg bekjent, finnes det ingen rimelige, separate spillere som kan bruke ekstern harddisk.
    Det finnes en til under tusenlappen på Clas Ohlson:
    Sagem MyWebTuner 500.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, nå tenkte jeg å oppdatere forumet med hva jeg har kommet frem til etter noen dagers graving på nettet.

Det finnes en jungel av mediaspillere der ute med forskjellig funksjonalitet, de aller fleste er designet for å spille av både bilde og lyd. Jeg vil dele de inn i følgende kategorier:

1. Avansert mediaspiller basert på streaming for bilde og lyd.
    Avhengig av å bruke TV til menyvising.
    Avhengig av en PC for å kunne spille av sitt eget medieinnhold.
    Dette er vel i denne kategorien flertallet av boksene havner. Eks.:
    -Popcorn Hour A-200

2. Som 1, men
    Kan brukes uten TV da den har eget display.
    Kan fungere uten PC da den har NAS-støtte.
    Her er det meget begrenset med produkter:
    -Logitech Squeezebox Touch
    -Sonos ZP90 + kontrollenhet

3. Enklere musikkspiller/webradio
    Kan brukes uten TV da den har eget display.
    Eksempel: ?

4. Som 4, men
    Kan også fungere uten PC da den har NAS-støtte og/eller USB-HDD.
    Har funnet ett interessant produkt:
    -Sagem MyWebTuner 500

Da står mitt valg nå mellom den enklere MyWebTuner 500 eller en av de mye mere avanserte Squeezebox Touch og Sonos ZP90.

Jeg liker best Sonos fordi en der har en fjernkontroll med en liten skjerm og systemet er veldig fleksibelt med hensyn på utvidelser med avspilling i mange rom. Men det er litt i dyreste laget for meg...

Felles for de fleste mediespillerene er en altfor dårlig bruksanvisning og ingen data er oppgitt med hensyn på analog lydkvalitet (DAC). For å være på den sikre siden her burde jeg vel satse på Squeezebox Touch (eller Sonos) da Sagem-produktet trolig ikke er noe å skryte av her.

Jeg får vel grave noe mere før jeg bestemmer meg. Det jeg frykter mest er brukervennligheten ved daglig bruk, hvordan velge låter i en samling på over 600 album uten å trykke seg ihjel på fjernkontrollen. Tips og kommentarer mottas med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk når jeg leser om digital mediaavspilling er at bruk av ekstern lagring frarådes, temmelig entydig. Pga. driftssikkerhet og sikring av data anbefales serverløsning med interne disker, f.eks. at man har to disker hvor den ene disken hele tiden avspeiler den andre. Driftssikkerhet er et spesielt viktig poeng når det gjelder databasert avspilling og musikkbibliotek.

NAS er jo èn type løsning, f.eks. sammen med Squeezebox. Da slipper du å forholde deg til TV eller å se på en pc-skjerm i daglig bruk. DAC`ene i SB skal være helt greie, men man kan oppgradere til en bedre DAC når behovet melder seg.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt gå for Transporter (om man har mulighet til å kjøre en NAS/Server med SqueezeboxServer)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man har muligheten til å bevege seg litt innenfor DIY, så vil jo avspillere beregnet for bil/båt være en mulighet. Selv om filstøtten ikke er den største.
    Samt, div micro-anlegg, men der vil både kvalitet og støtte virke inn på, samt brukervennlighet.

Totalt sett så vil nok en Squeezebox være et meget godt alternativ som faktisk fungerer uten store problemer.

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang manglende visuell fjernkontroll med stor skjerm for squeezebox.

Kan nevne at det allerede finnes et program som heter SqueezePad som kan styre Squeezebox-systemet fra en iPad. Det vil også komme et annet (fra vedkommende som har laget iPeng - iPeng, the Ultimate Squeezebox iPhone Remote) så når iPad'en blir lansert i Norge kan den antagelig brukes som en veldig god fjernkontroll for SB i tillegg til mye annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått redusert lista til disse 2:

1. Squeezebox Touch, dagens pris = 2.372,-
    2. Popcorn Hour C-200, dagens pris = 2.295,-

Når jeg ser på prisen så ser det ut som at C-200 er et mye bedre kjøp når en ser på hvor mye mere den kan håndtere (video). Kanskje det er den kompakte størrelsen til SB Touch som gjør at den blir så kostbar ?

Da jeg i første omgang kun ser etter en lydspiller så kunne jeg godt klart meg med SB Touch. Men med alle mulighetene som C-200 har så heller jeg mot å gå for en slik. Det som er vanskelig å avgjøre er kvaliteten på den analoge lydutgangen (DAC), og brukervennlighet ved den daglige bruken, når jeg ønsker å kunne bruke den uten å gjøre skjerm-oppslag med uendelig graving i menyer for å komme til saken/musikken.

En annen ting jeg har oppdaget er at jeg kan i begge tilfeller hvis jeg skulle få behov for det bruke min minibærbare EeePC som fjernkontroll til begge systemene hvis jeg benytter meg av WLAN. Det er kjekt å vite hvis jeg skulle finne ut at den medfølgende fjernkontrollen blir for tungvint.

Er det noen som har en oppfatning av hvilken jeg bør gå for ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått redusert lista til disse 2:

1. Squeezebox Touch, dagens pris = 2.372,-
    2. Popcorn Hour C-200, dagens pris = 2.295,-

Er det noen som har en oppfatning av hvilken jeg bør gå for ?
    Hvis du primært skal bruke den til musikkavspilling, så vil jeg helt klart anbefale Squeezeboxen. Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett musikkinterfacet til Popcorn Hour C-200, men hvis det ikke er radikalt forskjellig fra slik det var på A-100 og A-110, så er det best å holde seg langt unna.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •