Ønsker litt assistanse - oppgradere allerede eksisternede multiromssystem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker litt assistanse - oppgradere allerede eksisternede multiromssystem

Jeg driver og vurderer flere forskjellige alternativer til å bygge ut funkjonaliteten til mitt multiromsanlegg i huset – men har vel pt flere spørsmål enn svar som jeg håper å få litt hjelp av forumets medlemmer 

Huset har i dag 5 soner – der alle minst har 1 stk LINN 5105 Stereo Amp + LINN Knekt Line Reciever + veggpanel.

Det jeg ønsker er å kunne styre og betjene musikk på en mye enklere måte – via Iphone, både lydvolum, spillelister mm.

Idag er all musikken min lagret på en Imac – men jeg vurderer å flytte dette over på en NAS og oppgradere kvalitet med lossless format fremover.

1 alternativ jeg har vurdert er å sette inn en LINN Sneaky DS i stedenfor KNEKT Line Reciever – men jeg synes det blir i dyreste laget.

Andre alternativer:

AppleTV/Airport Ekspress>DacMagic>LINN 5105>Høytalere – Utfordringen her er vel at jeg ikke kan benytte FLAC, og må ta jobben med å konvertere?

Sonos Zoneplayer 90>(må jeg ha en DacMagic??)>LINN 5105 > Høytalere – dette støtter vel FLAC såvidt jeg har forstått, men må jeg da bort ifra Itunes for å holde orden på musikken min grunnet mangel på FLAC støtte. Hvilke alternativer finnes evt. her?

Hvis vi snakker lydkvalitet – hvordan vil evt. disse alternativene være opp mot hverandre?

I utgangspunktet ville det vært frekt om systemet også kunne håndtere bilder og video til lokale TV’er i de sonene jeg har. Sonos ser unektelig frekt ut – men har ikke den funksjonaliteten som AppleTV har.

Håper på litt input og diskusjon 

Mvh
    Thomas

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apples system dekker jo det meste, og er ekstremt fleksibelt og utbyggbart.

Men det støtter altså bare 16bits lyd, og dermed ikke FLAC. Dette gjelder også om man benytter Airfoil og annen programvare enn iTunes.

Ettersom 24-bits trådløse lydsystemer både blir svært mye dyrere, og ikke har video-muligheter, kan du jo vurdere om du virkelig ønsker å satse på FLAC. ALAC (Apple Lossless) skal ikke gi hørbar forskjell i lydkvalitet. Noen distributører av høykvalitets musikkfiler tilbyr både FLAC og ALAC; om bare FLAC er tilgjengelig kan konvertering gjøres på et øyeblikk uten om og men (i alle fall på Mac).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for input - 16 bit lyd er helt ok, er jo svært få utgivelser på 24bit så det er ikke vesentlig.

Hvordan gjøres konvertering fra FLAC til applelossless uten mye om og men
    Beholdes alt av tags/coverart osv? Hvis det duger - og lydkvalitet ut på høytalere blir bra med f.eks en DacMagic så er jo det topp.
    Skulle gjerne like å vite hvor mye bedre evt. en Linn Sneaky DS eller Logitech Transporter blir lydmessig i forhold til dette?

Mvh
    Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller mer og mer på å sette opp et Sonos anlegg i zonene rundt i huset og mulig en mer high end løsning i det dedikerte lyd/kinorommet (helt i det blå enda).

Det jeg lurer på konkret er om det er mulig å koble en ZP-90 direkte til en LINN 5105 Stereo forsterker (tror ikke den har digitale innganger - har ikke overtatt huset enda så har den ikke foran meg?)

Vil det bli ok/bra lyd slik - eller bør jeg/må jeg ha en DAC mellom disse 2?

mvh
    Thomas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •