Smooth opplegg for å koble Spotify til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smooth opplegg for å koble Spotify til forsterker

Tips til enkelt og best mulig oppsett for Pc med Spotify til forsterker? PC med digital lydutgang etc.

Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koble pc til forsterker med kabel, velge riktig utgang på forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital lyd ut -> Digital lyd inn?

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, skjønte dette. Men tenkte på tips til billig bærbar PC med rett spec og som evt. kanskje kan styres fra en Harmony fjernkontroll eller noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en smarttelefon kan du bruke den til å styre musikken. Eller så må du finne en media center remote alá denne, men da vet du jo ikke hvilken sang som blir spilt og du får heller ikke brukt søkefunksjonen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Acer 1410 (11,6 skjerm) minipc med Win7.
    Spotify sendes trådløst til Apple Airport Express som har optisk utgang og til Dac eller forsterker.
    Du må i tillegg bruke et lite program som heter Airfoil som muliggjør Spotify og sende trådløst.
    Blir som om man bruker iTunes men du får dessverre en liten forsinkelse i lyden med Spotify. Trykker man "Play" eller skifter sang så går det gjerne et par sekunder.
    iTunes er mye kjappere når det gjelder overføringen trådløst.

Bare et forslag som jeg synes funker greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det bare er muligheten for og styre musikken fra spotify til anlegget du er ute etter er det billigere og kjøpe squeezebox.

Så bruker du en DSBRIDGE for og streame musikken fra pcen til squeezeboxen trådløst. Da kan du sitte i sofanen med laptoppen i fanget og skifte sanger osv.

Har du en iphone eller ipod touch kan du laste ned en remote app for og styre spotify.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT
    Hvis det bare er muligheten for og styre musikken fra spotify til anlegget du er ute etter er det billigere og kjøpe squeezebox.
    Prisen for Sqeezebox Duet og AirPort Express/iPod Touch (billigste modell) er vel omtrent den samme. Jeg vil påstå at du får mer for pengene med Apple-løsningen (bærbar musikkspiller + trådløs ruter med lyd- og printerutgang).

Om du, som meg, har laptop'en på fanget, eller innenfor synsvinkel, hele dagen, faller behovet for fjernkontroll bort. Da har du forbindelsen du trenger i AirPort Express til 700 kroner.

Noen ekstern DAC er ikke nødvendig om Spotify er eneste musikkilde.

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Prisen for Sqeezebox Duet og AirPort Express/iPod Touch (billigste modell) er vel omtrent den samme. Jeg vil påstå at du får mer for pengene med Apple-løsningen (bærbar musikkspiller + trådløs ruter med lyd- og printerutgang).

Om du, som meg, har laptop'en på fanget, eller innenfor synsvinkel, hele dagen, faller behovet for fjernkontroll bort. Da har du forbindelsen du trenger i AirPort Express til 700 kroner.

Flott, takk. Hvis man bruker AirPort-løsningen sendes alt digitalt til forsterker, evt. i hvilket format?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borchgrevink
    Flott, takk. Hvis man bruker AirPort-løsningen sendes alt digitalt til forsterker, evt. i hvilket format?
    Hvis det er filformat du tenker på, har dette ingen betyding her. AirPort dekoder ingenting; det er det programvaren på PC'en som ta seg av.

AirPort har riktignok en begrensning til 16bit/48kHz ("CD-kvalitet"). Det gjelder forøvrig også for Squeezebox (men ikke for Logitech Transporter). Men dette har ingenting å si så lenge du ikke bruker 24bits FLAC.

AirPort har en kombinert analog og digital minijack-utgang. Har du analog inngang på forsterkeren, bruker du en minijack-til-2xRCA-kabel; har du en receiver med optisk inngang, eller en ekstern DAC, bruker du en optisk minijack-til-TOSlink-kabel (koster en hundrings på Clas Ohlson).

Som sagt, dersom du bare skal spille fra Spotify, vil den interne DAC'en i AirPort (altså analog utgang) holde i massevis. Skal du spille ACC og MP3-filer i god kvalitet, kan du tenke på en ekstern DAC. Spiller du lossless-materiale, vil en DAC være en god investering...

(Samme vurderinger vil gjelde med Sqeezebox -- mens Transporter har en utmerket DAC innebygd.)

Ang. AirPort vs Squeezebox må det også nevnes at begge bruker et vanlig datanettverk til overføring. AirPort Express er en router, og kan være et trådløst nett i seg selv, eller kobles opp som en utvidelse av et eksisterende nettverk. Det støtter 802.11n. Squeezebox er bare en klient på nettverket, så du trenger en router i tillegg. Siden SB bare støtter 802.11g, trenger du en dyr router som støtter ulike hastigheter samtidig; evt må du redusere hastigheten på hele nettverket for å få koblet til Squezebox.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Så det ble skrevet et innlegg akkurat samtidig med min, jeg tenkte det var billigere og bedre iforhold til og invistere i en ny litn pc med fjernkontroll bare for og få musikk fra spotify.

Litt uenig i at man ikke trenger fjernkontroll, man trenger så absolutt en fjernkontroll :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •