Sonos-NAS-filformat

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos-NAS-filformat

Hei jeg er nå i sluttvurdering ang å gå for Sonos og NAS. Det jeg trenger litt råd om er at jeg har en Ipod Touch som da vil brukes som kontroller, og Ipod leser som kjent ikke FLAC, så da lurer jeg på å gå for ALAC istedet. Men etter å ha lest endel om hvilken NAS jeg skal gå for, virker det som Synology er det beste. Men det virker ikke som Synology støtter ALAC om jeg har forstått det rett:

Synology Inc. - NEW NAS Experience - Products :: Compare Products

Er det noe jeg ikke har forstått her? Rart at ikke ALAC støttes når de kan brukes som Itunes server..Om så ikke er tilfelle er jeg jo tilbake på scratch og må gå for FLAC og så konvertere til ALAC på de albumene jeg vil ha på Ipod´en. Dette blir jo tungvint og da må jeg også ha to forskjellige bibliotek osv. Jeg vil nok for det meste ha mp3 på Ipod´en, men også ALAC på noen album. Råd til hvordan jeg kan løse dette? Hvilke rippe program anbefales til FLAC og ALAC, altså som tar begge og konverterer mellom dem?

Hvilket program er det letteste og enkleste å bruke til å ordne tags? Har akkurat ordnet opp i endel filer i Itunes, og det har da blitt bra der, men filene i seg selv er vel ikke endret, bare i Itunes? Dermed lønner det seg vel å ordne det utenfor Itunes. Dette også for å unngå samme rot i Sonos som jeg hadde i Itunes til å begynne med..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iPod/iPhone styrer bare Sonos-boksen via wlan, den dekoder ikke lydfilene. Når det gjelder NAS kan Sonos bruke hva som helst siden den bare leser filene. Det er Sonos-boksen som dekoder lydfilene (FLAC, MP3, osv). Håper dette var oppklarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg vet det er Sonos som dekoder filene, at Nas´en bare er en passiv lagringsplass, men hvis Nas´en ikke tar imot ALAC-filer til å begynne med, så hjelper jo det lite at Sonos kan dekode dem..Stemmer ikke det?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan ikke stemme, har den iTunes server støtter den jo automatisk alac.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pk
    Takk for svar. Jeg vet det er Sonos som dekoder filene, at Nas´en bare er en passiv lagringsplass, men hvis Nas´en ikke tar imot ALAC-filer til å begynne med, så hjelper jo det lite at Sonos kan dekode dem..Stemmer ikke det?
    Hva mener du med "Nas´en ikke tar imot ALAC-filer"? Så vidt jeg vet kan du lagre alle typer filer på en NAS på akkurat samme måte som en lokal harddisk. Sonos leser disse filene fra NAS og "vet" at dette er musikkfiler noe NAS'en ikke har noen ide om så lenge den ikke brukes som en media server. Sonos støtter følgende format:

* MP3 (compressed)
    * WMA (compressed)
    * AAC (MPEG4)
    * iTunes
    * Ogg Vorbis
    * Audible (format 4)
    * Apple Lossless
    * Flac (lossless)
    * WAV (uncompressed)
    * AIFF (uncompressed)

Synology kan opptre som iTunes server og støtter da MP3, M4A, M4P, WAV, AIF, men dette har ingen betydning dersom du bruker Sonos for å spille av musikken.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Iphone som kontroll til min Sonos.
    Funker ypperlig
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Hva mener du med "Nas´en ikke tar imot ALAC-filer"? Så vidt jeg vet kan du lagre alle typer filer på en NAS på akkurat samme måte som en lokal harddisk. Sonos leser disse filene fra NAS og "vet" at dette er musikkfiler noe NAS'en ikke har noen ide om så lenge den ikke brukes som en media server. Sonos støtter følgende format:

* MP3 (compressed)
    * WMA (compressed)
    * AAC (MPEG4)
    * iTunes
    * Ogg Vorbis
    * Audible (format 4)
    * Apple Lossless
    * Flac (lossless)
    * WAV (uncompressed)
    * AIFF (uncompressed)

Synology kan opptre som iTunes server og støtter da MP3, M4A, M4P, WAV, AIF, men dette har ingen betydning dersom du bruker Sonos for å spille av musikken.
    Jeg er blank på dette området, så er sikkert jeg som ikke skjønner dette. Jeg har sett på denne siden: Synology Inc. - NEW NAS Experience - Products :: Compare Products

Der har jeg ikke funnet ALAC i listen. Et søk på Wikipedia tyder på at ALAC er m4a, og da er det jo støttet. Dette stemmer? I såfall kun min uvitenhet..

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker Sonos er det den som håndterer alt, og NAS er kun lagring.
    Hvilke filer NAS-en støtter i andre konfigurasjoner spiller ingen rolle.

IPhone er også da bare en fjernkontroll, og har heller ikke noe med filformatene du trenger å gjøre.

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontaktet Sonos ang. valg av NAS og de anbefalte Buffalo da de hadde hatt minimalt problemer med dette merket i forhold til Sonos.
    Jeg endte opp meg å kjøpe en Linkstation Mini 1TB(Buffalo LinkStation Mini - NAS - 1 TB - LS-WSX1.0TL/R1EU - NAS - Amentio) og dette har gått som en drøm fra første stund.
    Jeg har rippet min CD samling med EAC til WAW filer og dette funker supert( tar litt plass men lagring er billig...)
    Brukte Tag & rename for å navngi filer (de fleste ordnes i EAC) og man kan legge til CD cover.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se bl.a under "Media Server Support", der finder du alle tenkelige filformater, og ja, m4a er samme ja. Når du tsreamer, og kalder opp filformat på Sonos vil du kanskje se der ikke står AAC men m4a noen ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker hjelpen folkens..Noen som vet noe om det siterte her?

Hvilke rippe program anbefales til FLAC og ALAC, altså som tar begge og konverterer mellom dem?

Hvilket program er det letteste og enkleste å bruke til å ordne tags? Har akkurat ordnet opp i endel filer i Itunes, og det har da blitt bra der, men filene i seg selv er vel ikke endret, bare i Itunes? Dermed lønner det seg vel å ordne det utenfor Itunes. Dette også for å unngå samme rot i Sonos som jeg hadde i Itunes til å begynne med..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker dbPoweramp til FLAC, men ser den skal ha codec for konvertering til apple lossles også.
    dBpoweramp: CD Ripper & Audio Converter. Secure ripping to mp3, FLAC, m4a, Apple Lossless & WMA

Når det gjelder tags, så synes jeg mp3tag fungerer helt greit om det er noe som må rettes på.
    Mp3tag - the universal Tag Editor (ID3v2, MP4, OGG, FLAC, ...)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må skille mellom å bruke en NAS som rent lagringsmedium -- det være seg for Sonos eller iTunes -- og som "medieserver" med egen programvare. Det er bare i det siste tilfellet manglende støtte for filformater (og begrensede funksjoner i det hele tatt) er et problem.

Når det gjelder tagging og organisering av musikk, er det etter min mening ingenting som slår iTunes. Om folk greier å lage rot med det programmet, har de gjort en omfattende egeninnsats. Programmet lagrer filer i strukturen Artist>album>låt, importerer automatisk data fra online databaser, og det er latterlig enkelt å føye til ekstra informasjon for en eller flere filer.

Vet ikke hva som gjelder for Windows, men til Mac er XLD et meget enkelt og effektivt konverteringsprogram for lydfiler. De fleste andre programmer jeg har forsøkt, er av den klønete nerdetypen, der man må gjøre en million valg før man begynner, og risikerer å gjøre alt feil om man ikke har doktorgrad fra NTNU.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg bruker dbPoweramp til FLAC, men ser den skal ha codec for konvertering til apple lossles også.
    dBpoweramp: CD Ripper & Audio Converter. Secure ripping to mp3, FLAC, m4a, Apple Lossless & WMA

Når det gjelder tags, så synes jeg mp3tag fungerer helt greit om det er noe som må rettes på.
    Mp3tag - the universal Tag Editor (ID3v2, MP4, OGG, FLAC, ...)

Hehe etter å ha lest litt på download.com lastet jeg ned dBpoweramp og skal laste ned mp3tag. Dette rett før jeg leste ditt innlegg, så da er vi visst på bølgelengde Lastet også ned Easy cd-da extractor, så jeg kan prøve begge en mnd, før jeg bestemmer meg for hvem jeg evt kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Man må skille mellom å bruke en NAS som rent lagringsmedium -- det være seg for Sonos eller iTunes -- og som "medieserver" med egen programvare. Det er bare i det siste tilfellet manglende støtte for filformater (og begrensede funksjoner i det hele tatt) er et problem.

Når det gjelder tagging og organisering av musikk, er det etter min mening ingenting som slår iTunes. Om folk greier å lage rot med det programmet, har de gjort en omfattende egeninnsats. Programmet lagrer filer i strukturen Artist>album>låt, importerer automatisk data fra online databaser, og det er latterlig enkelt å føye til ekstra informasjon for en eller flere filer.

Vet ikke hva som gjelder for Windows, men til Mac er XLD et meget enkelt og effektivt konverteringsprogram for lydfiler. De fleste andre programmer jeg har forsøkt, er av den klønete nerdetypen, der man må gjøre en million valg før man begynner, og risikerer å gjøre alt feil om man ikke har doktorgrad fra NTNU.
    Jeg har trodd at tagging man gjør i iTunes kun vises der, at filene i seg selv ikke endres, at med andre program er filene som før. Dette stemmer ikke det altså? iTunes endrer filene permanent? Er enig i at iTunes er veldig enkelt, for meg som fersk på dette, var det bare å sette igang med én gang..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har trodd at tagging man gjør i iTunes kun vises der, at filene i seg selv ikke endres, at med andre program er filene som før. Dette stemmer ikke det altså? iTunes endrer filene permanent?
    Der sa du noe...

Siden jeg bruker annen programvare bare sporadisk, og da typisk velger nedstrippet programvare uten andre funksjoner enn å spille av enkeltfiler, vet jeg faktisk ikke.

I de fleste tilfeller er det god Apple-politikk å beholde originalfilene uendret. Om det er tilfelle også her er det forsåvidt enda et argument til fordel for iTunes i mine øyne...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •