The Find Part II

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

The Find Part II

Da har jeg fått lyst til å mekke litt film igjen!! Denne gangen er det The Find Part II som står på agendaen, og i første omgang er det manus som må på plass. Tenkte å holde meg til om lag samme lengde som første del, 20-30 minutter.

Noen forutsetninger og begrensninger:

1. Skytes i Norge, i hovedsak på norsk.
    2. "No-budget"...
    3. Skal foregå i middelalderen, stiller krav til scenery, noe som må hensyntas i manus.
    4. Kun 3-5 skuespillere totalt, alt på frivillig basis.
    5. 2-4 innspillingsdager, i tillegg kommer cut-ins, generelle scenery-shots og annet nødvendig "fyll".

Kort summert skal starter denne delen med kroningen av Henry Sinclair som hertug av Færøyene av Kong Haakon i Tønsberg i 1397.

Rett etter kroningsseremonien møtes Henry av en eldgammal, Portugisk kar som viser tempelridder-merket og ber om å få prate under fire øyne.

Den gamle mannen forteller da om flukten fra franskekongen på begynnelsen av århundret, der en skute som i historiebøkene skulle sunket utenfor kysten av Frankrike egentlig fulgte eldgamle vikingkart til Amerika med store deler av tempelridderskatten.

Henry Sinclair har blitt utvalgt av tempelridderens øverste leder å hente tilbake skatten, og da spesielt den gjeveste delen; Paktens Ark.

Den gamle gubben er sønn til kapteinen som i sin tid førte skipet over Atlanteren. Han fikk imidlertid aldri vite eksakt hvor skatten ble gjemt, men at tempelridderne måtte returnere til øya Cozumel utenfor kysten av Mexico i 1399, året da Maya-indianerne venter tilbakekomsten av Quetzacoatl; som de til forveksling også ventet forrige gang Tempelridderne ankom samme øya. Indianerne venter nemlig på denne tilbakekomsten, og vil levere tilbake skattene som i sin tid ble overlevert dem for beskyttelse.

Jabbajabba, so far so good... Del 3 er tiltenkt å havne tilbake i nåtiden, og følge opp der del 1 slapp. I del 4, siste del, er planen at det hele smelter sammen, men alt dette må jeg jo nesten tenke ut før jeg kan få skrevet et fungerende manus for del 2. Planen er i store trekk:

> Richard følger sporene til Sinclair, finner til slutt faren sin, og møter da den ultimate protagonisten. Denne nemesisen skal vise seg å være den samme som Sinclair i sin tid støter på. Hvor vidt dette da er skal være en etterkommer eller den faktisk samme personen må jeg tenke litt mer på. Her går det an å være både dyp / overnaturlig / nærmest religiøs, eller mer platonisk / realitetsorientert. Good vs. Evil, Right vs. Wrong osv osv., i denne settingen finnes det veldig mange muligheter som også kan skape høy underholdningsverdi.

Der har vi bakteppet. Så var det å få dette bakt inn i en handlingsplattform som både er spennende men samtdigig begrenset mht skuespillere, budsjett, locations osv.

Kommer til å bruke denne tråden til å skvaldre ned litt tanker og ideer, og vil etterhvert kjøre i gang manusprosessen der alt deles her på forumet... Sikkert ikke så lett å komme med innspill så tidlig, men for all del (ARTY???) - her er det selvsagt bare å komme på banen!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare en anekdote vedrørende tempelridderne. Allerede mellom de herrens år 1307 og 1314 var denne organisasjonen fullstendig radbrukket, og de aller fleste tempelridderhoder hang trygt adskilt fra kroppen på diverse staker rundt omkring.

Men noen friheter kan man ta seg når man lager film. Lykke til

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bra med inputs!! Joa, det var i 1307 de ble forfulgt av franskekongen, og det er da de også stakk av med en rekke skip fra kysten av Frankrike. Det er ett av disse skipene; det som egentlig ble rapportert som sunket, egentlig i all hemmelighet reiste over til Amerika med skattene...

Tempelridderne ble for øvrig kraftig redusert, og sjefen sjæl halshugget, i 1307, men organisasjonen fortsatte å leve i form av frimurerne som i utgangspunktet bare er et nytt navn på samme organisasjon... Henry Sinclair var frimurer / tempelridder...

Uansett er det som du sier både mye spekulativt knyttet til dette og selvsagt også fullt mulig å dra det i mange retninger i en film - dog bør ting stort sett henge sånn noenlunde på greip - i det minste bør en ha en form for forklaring om ting er helt annerledes angitt enn hva "fakta" tilsier...

Keep the inputs comin´ people!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, så var det å prøve å tenke ut et grovutkast... Hver enkelt del i denne "serien" bør bygges opp på vanlig fortellerteknisk vis; intro, klimaks, avslutning... Helst opptil flere tvister.

Først kan en jo begynne å tenke litt på rollebesetning og kort om den enkelte;

1. Henry Sinclair; Mektig "noble" skotte med mye eiendom og makt også i hjemlandet, men ettersom han "regjerer" over færøyene antas det for filmens del av han også snakker norsk.

2. Gammel tempelridder; Sydeuropeisk opphav, snakker gebrokkent engelsk som vi antar da Henry forstår.

3. Kona til Henry - navn fremdeles ikke angitt...

4. Leiemorder fra annen hemmelig organisasjon...

Der har vi et utgangspunkt i det minste. Fyr, dame, gamling og nemesis...

Dernest kan en jo så smått tenke litt på locations, selv om det selvsagt ikke er noe en bør beslutte FØR manus er skrevet...

Location 1: Tønsberg og kroningen av Henry bør skje i en middelaldersk, litt sliten borg / festning av et slag. Her er det bare å begynne å lete... Samme location kan brukes til samtalen med gammern.

Location 2: Landeveien, alternativt skauen, kan fungere som en grei "fra A til B"-location, der gjerne incidenten med leiemorderen kan inntreffe.

Location 3: Kysten, gjerne ved et et erverdig skip, enten digitalisert eller ekte hvis det er mulig å få til... Gjerne et litt galleonpreget "Templar"-skip, type:

Sånn, da hadde jeg drodlet litt til...

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så posten om The FIND part II for noen timer siden og tenkte jeg kunne poste dette før jeg får tenkt meg om grundig nok. Da kunne det hende jeg forkastet hele saken.
    Aner ikke om dette er brukbart utgangspunkt, men det er et utgangspunkt som kanskje kan få de «kreative saftene» til å flyte.
    Jeg vet heller ikke hvor mye jeg har anledning til å delta denne gangen.

Igjen så kommer det problemet at det er en historie som skal fortelles gjennom dialog og ikke hendelser. Noe som gjør det ekstra vanskelig som film så det ikke bare blir en illustrasjon av historiske hendelser som vi ofte ser på «History Channel».

Utgangspunktet er jo igjen ganske ambisiøst, ikke minst det at del2 skal foregå i middelalderen.

Litt først om Middelalder Location;
    Arkitektonisk så forbinder vi middelalderen med steinbygninger og stein-slott.

I Norge så ble det bare bygget noen få slike bygninger og det eneste eksisterende i Oslo er basisen for Akershus festning.
    Meste av norske hus var av laftetømmer og også kanskje mer primitiv konstruerte bygninger som overlevninger fra vikingtiden.
    Henry Sinclair ble aldri kronet til «konge» av Orknøyene, men ble utnevnt til Jarl av Orknøyene, og var muligens i Norge da dette ble formalisert.

Å lage en «kronings-seremoni» er vel ganske utelukket pga. tilgjengeligheten på en passende lokalisasjon og statister med tilhørende kostymer.
    Den store Mannedauen (Svartedauen) skjedde i 1350, og etter det så var det nesten ingen utvikling innen Norsk byggekunst for de neste 200 år.
    Oslo hadde omtrent 3000 innbyggere på 1300 tallet. Folketallet i Norge før Mannedauen var 300-500 000, mest sannsynlig nærmere 500 000.
    Dette bare for å sette forholdene litt i perspektiv i forhold til filmer fra Syd-Europeisk Middelalder.

Her er mitt utgangforslag/synopsis til historien. Jeg låner litt fra et synopsis Lygren foreslo i fjor.
    Hovedpersoner i rekkefølgen de opptrer:
    Eldre mann -> EM
    Henry Sinclair -> HS
    Kvinne -> FD
    Munk/nemesis -> MP

INT: kveld:
    Stort rom i tømmerbygning. Lavt under taket. Flere menn i litt fattigslige klær sitter ved noen bord og drikke øl.
    Eldre mann (EM) kommer inn i rommet utenfra. Han er kledd bedre enn de som er der. I klærne gir han inntrykk av en reisende som kan ta vare på seg selv, er bevæpnet (sverd), men ikke gir ikke inntrykk av å være veldig rik på en måte som vil tiltrekke seg usedvanlig oppmerksomhet.

EM; kjøper en seidel øl og setter seg ved et bord hvor det sitter flere menn, men med litt avstand som om han ikke vil være for påtrengende.
    En av mennene ved bordet henvender seg til ham og spør om han nettopp er kommet i land og om han er fra utlandet.
    EM; svarer på Norsk bekreftende at han nettopp landet i Norge og at han ikke har vært i Norge siden han var barn. (deles opp i en frem og tilbake dialog så ikke alle opplysningene kommer uoppfordret)
    I samtalens løp spør EM; om grunnen til at det er så mange mennesker i byen og så mye aktivitet.
    Han får til svar at Henry Sinclair er på besøk og at det er en seremoni for hans utnevnelse til Jarl av Orknøyene.
    Noe som ser ut til å overraske EM; men han virke veldig fornøyd med opplysningen.

EM; forteller at han leter etter kona og datteren sin som han sendte til Norge da datteren var liten. Det er lenge siden han har hørt nytt om dem, men de skal leve i Kong Haakon’s husholdning under hans beskyttelse.
    EM; spør også om de kjenner navnet hennes siden hun tilhører kongens hoff. Kanskje hun er hoffdame eller liknende spør EM;
    Mennene svarer; at «jo da, de vet hvem hun er, men hun er ikke akkurat hoffdame» og ler;hø,hø hø.

De kan også fortelle hvor hun oppholder seg akkurat nå og gir EM; beskrivelse av hvordan han skal finne huset.
    Under samtalen har vi sett en munklignende skikkelse sitte ved et annet bord i den litt mørkere bakgrunnen. Han har virket som om han er interessert i samtalen mellom EM; og mennene.

Før EM; går så spør han mennene diskret om de kjenner denne skikkelsen som sitter på et vertshus. De svarer at han visstnok er en munk og at de til stadighet ser ham der, men ingen har noen gang snakket til ham så de vet ikke hvor han hører hjemme.
    EM; takker for seg og forlater lokalet.

EXT: kveld litt senere.
    EM; Står utenfor en dør i kveldsmørket og banker på. En dør blir åpnet av en tjenestepike som litt motstrebende slipper ham inn.

INT: inne i huset.
    EM: blir ført inn i en stue eller stort soverom hvor det er en vakker ung kvinne (FD).
    Han forteller den noe skeptiske kvinnen at han er hennes far.
    Han fører bevis for det.
    Forteller at han egentlig er på vei til Orknøyene for å møte Henry Sinclair.
    Om hun vet hvordan han kan bli introdusert til HS; siden han nå har fått vite at HS; befinner seg i samme by.
    Hun forteller at dette er HS; sitt soverom for anledningen, og at hun er HS; sin Frille.

EM; (litt sjokkert) lurer på hvordan det har skjedd og hvorfor kongen ikke har tatt bedre vare på henne.
    FD; forteller at hun var med i kongens følge da han besøkte Orknøyene for mange år siden. At HS; likte henne så godt at kongen gav ham henne som gave.
    FD; forteller videre at HS; vil komme dit senere på natten etter at festen er over, men at EM; i mellomtiden må gå å hvile seg i et annet rom så hun kan nevne han for HS; og se om han er villig til å treffe EM;
    EM; presiserer at det er viktig at han får snakke med HS; så fort som mulig.

INT: litt senere.
    HS; kommer inn i soverommet. Han er klar for «sexy time». Hun spiller litt med men gjør litt motstand og nevner EM; og etter litt frem og tilbake og erotisk spill hvor ettervert HS; blir lovet «sexy time» bare han snakker med EM; (samme soverom atmosfære som i "The Borgias" og "Game of Thrones").
    Deretter så henter hun EM;
    EM; forteller kort til HS; uten å røpe særlig, hvorfor det er så viktig å få snakke med ham på tomannshånd og viser frem Tempel Ridder segl og foreslår at de går utenfor å snakker siden et hus har «tusen ører».

EXT: i en parklignende skog med store løvtrær rett før soloppgang.
    EM; forteller at han er sønn av kapteinen (som var Norsk) som førte det opprinnelige skipet med skatten til Amerika. At faren fikk ham til å lære hele navigasjons ruten utenat da han var liten.
    Og at Tempel ordenen har bestemt at HS; nå har ansvaret for å hente skatten,og at han selv er «Kartet» for turen.
    Mens de har snakket har noen menn sneket seg innpå på dem og angriper dem.
    EM; og HS; forsvarer seg durabelig i sverdslaget som oppstår.
    Vi ser i bakgrunnen innimellom i kampen en skikkelse i munkekappe som bivåner slaget, og det virker som de angripende mennene er under hans kommando.
    EM; og HS; dreper angriperne og skynder seg tilbake til huset.

INT: huset.
    Der finner de FD; drept.
    De skjønner at de er i stor fare og bestemmer seg at det er best å flykte landet.
    HS; skriver et brev til kongen som forteller at han er i fare og at det er derfor han flykter uten å si farvel.
    HS; sine menn er allerede ombord i skipet siden det er der de har overnattet mens HS; og FD; har blitt huset i byen.

EXT: havnesmug.
    EM; og HS; flykter gjennom mørke smug ned mot havnen.
    Slutt

Om det er mulig å filme en slik historie på 2-4 dager har jeg min tvil om, men jeg ser ikke helt hvorfor man ikke kan bruke mer tid, siden dette er slikt man skal gjøre på fritiden og kan dele det opp på flere innspillings dager over lengre tid.
    Det ble ikke noen skip i dette forslaget. Hvis du mener å fortelle mer om reisen til Amerika så vet jeg ikke helt hvordan det skal foregå.

Kan vi være enige om å bruke CELTX denne gangen? Det gjør det litt letter hvis alle bruker samme program.

Jeg håper det blir flere som kommer med forslag i dette prosjektet. Nå har dt jo vært andre som har presentert prosjekter. Kanskje de vil synes det er morsomt og lærerikt å bidra?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Helt fantastisk bra, ARTY, dette er en veldig fin vri rundt det hele.

"Konge" er bare det han ble kalt på folkemunne; det var helt riktig Jarl han ble utnevnt til, men ettersom den norske kongen selv ikke frekventerte disse øyene var det i praksis full kontroll han overleverte. Noe "kroning" var det imidlertid ikke, så det er helt riktig... Selve utnevnelsen skal ha forekommet i Tønsberg i Norge, men sikkert ikke under noen veldig erverdige kår...

Når det gjelder vrien rundt FD liker jeg den veldig godt... Liker også den generelle stemningen grovutkastet bygger opp til her!!

Helt greit å bruke Celtx denne gangen, gikk jo over til den på første delen også. Celtx har bl.a. fordelen av en greit fungerende modul for storybook...

Skal se mer gjennom dette og se om jeg kan klare å forfatte et Celtx-utkast. Er ikke helt sikker på om vi bør kutte "kroningen", kan være greit å få litt mer "mat" rundt HS - og litt royalty, selv i enkle omstendigheter som det garantert var etter svartedau og det som verre var, kan være litt kult, også for å underbygge HS noe mer som karakter...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Lest gjennom nå, veldig bra opplegg. Du har jo egentlig allerede begynt å ta for deg biografien til de enkelte karakterene, men her tror jeg det er lurt å gå litt nøyere til verks for å gi den enkelte mer "liv"...

Dette er ikke noe nødvendigvis skuespilleren skal lese gjennom, men et verktøy for å gjøre karakterene så levende som mulig. Jeg har jo en viss ide om hvem og hvordan de er; men det vil uten tvil være til hjelp å gi de et "liv".

Kan kort begynne med den eldre gubben;

Navn: "Portugisk klingende"
    Født: 1332, alder 57 år (og dermed gammal på den tiden...)

Kort beskrivelse av tre hendelser som har vært spesielt viktig i livet hans:

1. Kaptein og sjømann, men allikevel livredd vannet etter å ha nesten druknet som barn.

2. Spesielt nært og sterkt forhold til sin nå avdøde far etter hans mor døde under svartedauen.

3. Har viet sitt liv til sjøen og "The Brotherhood", ingen kontakt med barn eller øvrig familie på åresvis. Dette har plaget samvittigheten hans i lang tid...

....og det var så mye en rakk, men tenkte det er like greit å bare drodle ned noe når en har en ledig stund...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Henry Sinclair

Født: 1345 i Skottland, altså 44 år på gjeldende tidspunkt. Holder seg godt for alderen.

Noen viktige hendelser:

1. Som følge av faren, Williams, død, ble Henry allerede som 13 årig innviet i Frimurerordenen og fikk blant annet ta del i hemmeligheter hans forfar, tempelridderen "Henri "the Holy'' de St Clair (1060-1110)" var med å avdekke under det første korstoget. Farens død hadde stor innvirkning på Henry da han var ung, og først da han var voksen forstod han rekkevidden av de hemmelighetene han hadde blitt overlevert.

2. Ble i 1379, i en alder av 33 år, kronet til Jarl av Færøyene av Kong Haakon av Norge.

3.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Litt rot rundt det historiske her... Henry ble jarlet av Kong Haakon i Tønsberg den 2. august 1379, ikke 97... Han var imidlertid tilbake i Oslo for å overvære kroningen av den danske Eric of Pomerania i 1389, og det er da denne historien finner sted... Perioden fra 1389 til 1397 da han reiste avgårde mot Amerika brukte han dermed til planlegging, samt at han hadde mye å ta hånd om i og rundt Færøyene.

Dette endrer jo ikke utgangspunktet noe særlig, men greit å ha dette på stell da det jo endrer karakterenes alder litt...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor mye du ønsker å holde deg til de forskjellige legendene for bakgrunnshistorien eller om du vil dikte fritt?

Men det er greit med litt bakgrunnshistorie.
    Selv om ikke denne del 2 av filmen kanskje er den viktigste delen, så er bakgrunnshistorien her faktisk grunnlaget for hele filmen "The Find" sin historie .

En sak som må korrigeres er at Henry Sinclair ble utnevnt til Jarl av Orknøyene. Det var hans rette tittel (Henry I Sinclair, Earl of Orkney, Baron of Roslin).
    Shetland og Færøyene var riktignok en del av hans protektorat, men det blir feil å titulere ham som Jarl av Færøyene. Orknøyene var også veldig mye viktigere enn Færøyene på den tiden.
    Hans krav til tittelen var basert på at det var en arv fra hans mor.

Jeg ser ikke helt hvorfor denne Tempelridderen som oppsøker Sinclair skal være "Portugisisk"/Syd-europeisk. Hvor er forbindelsen?
    Riktignok er det en legende som sier at en del av Templar flåten seilte til Portugal og gjemte seg der under falsk navn. Senere skal Prince Henry the Navigator av Portugal prøvd å finne sjøveien til India.

Templar flåten satt seil fra La Rochelle i Frankrike som var i Normandie.
    Et område som var befolket med Vikingenes etterkommere og som faktisk ble gitt til Viking høvdingen Hrolf (Rollo) av den Franske kongen i 911.
    Normannerne (Norske og Danske etterkommere) erobret England i 1066 ledet av Normanneren William Erobreren.

Så det kan like gjerne vært en Normann (Normanner) som oppsøker Sinclair.
    Sinclair familien kom i utgangspunktet fra Normandie (Saint-Clair-sur-Epte) i Frankrike, og navnet Sinclair er en omskrivning av det originale Franske familie navnet Saint-Clair/St.Clair.
    Så Sinclair kan godt ha vært en Norsk Viking slekt.

Det gjør det mer plausibelt at det er en etterkommer av Norsk viking som kjente sjøveien til Amerika og loset den originale Templar skatten dit, via Skottland og med hjelp av Henry Sinclair.

Nå er det ingen legender hvor det er snakk om to reiser til Amerika, så det må selvfølgelig diktes opp.
    Den originale legenden sier at Henry Sinclair reiser til Amerika i 1398.
    Tempelridderne ble jaget i 1307.
    Hvis Sinclair familien skulle være involvert i den første reisen også, så må det ha vært Henry Sinclair's far (William Sinclair, Lord of Roslin) eller bestefaren.

I tillegg så kan det også nevnes at legenden forteller at Sinclair familien/Klanen oppdaget Madeira og laget en bosetning der, og at det var først etter at Columbus giftet seg med en i Sinclair klanen på Madeira og bodde der en periode at han ble så ivrig etter å utforske "sjøveien til India" som bare var et påskudd for å finne det "Amerika" som han hadde hørt om på Madeira, ved å følge stjernen "La Merika".

Legenden forteller at Templar skatten ble fraktet til Nova Scotia (latin for New Scotland) av Henry Sinclair og ligger begravet i "the money pit" på Oak Island i Canada.
    Men den historien som vi skal fortelle ender jo et helt annet sted rent geografisk. Noe som ikke akkurat gjør det letter å skulle lage del 3 og 4 siden det da skal foregå i Mexico/California.

Hadde filme fulgt legenden om "The Lost Treasure of the Knights Templar" på the Oak Island, kunne man jo lett ha fortsatt med filmen ved at Norsk location var erstatning for Canada. ;-)

Så gjenstår det ta en avgjørelse for en troverdig historie bakgrunn om Henry Sinclair faktisk selv hadde kunnskap om hvordan man navigerte for å nå Amerika?
    Eller om han kanskje ikke vet veien til Amerika, men blir fortalt dette av denne norskættede Tempelridderen som oppsøker ham i Norge?

Den mest spennende løsningen er at Sinclair bare har hørt fortelling om Amerika ferden og at Tempelridderen er den som faktisk vet hvordan man kommer dit, og skal lede Henry Sinclair på ferden for å hente Templar skatten.

Dette var litt bakgrunns informasjon. Nå over til sendebudet/navigatør/Tempelridderen's bakgrunns historien. :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjarni Herjolfsson Slekts hemmelighet og hvordan Tempelridderens fikk benytte den:

I 985 bringer Erik Raude en gruppe vikinger til Grønnland, og de slår seg ned der.
    I blir Bjarni Herjolfsson båt blåst av kurs da han seiler rundt Grønnland. Han finner et nytt land men forteller når han kommer hjem at de snudde uten å gå i land (fakta).

(fiksjon) Sannheten var at han gikk ikke bare gikk i land, men seilte hele kysten sørover helt til Mexico gulfen, og oppholder seg noen uker på det sted vi i dag kjenner som øya Cozumel.
    Han fikk mannskapet sitt til å sverge at de bare hadde sett land og at all den tiden de var borte så seilte de langs kysten av Grønnland, så det forble en hemmelighet hvor reisen hadde ført dem.

I 1001 prøvde Leiv Eriksson å finne det landet Bjarni Herjolfsson hadde sett, og ettervert laget en koloni der. (fakta)

(fiksjon) Bjarni Herjolfsson hadde før dette vært på Viking i Spania og Portugal (vikingene raidet Spania og Portugal fra 844 men ble hver gang jaget av de muslimske erobrerne).

Bjarni Herjolfsson's forteller sin sønn om en skatt faren måtte gjemme på kysten av Portugal etter ett raid, fordi de måtte flykte over hals og hode.
    Han gir også sin sønn nedtegnelsene om sin ferd langs den Amerikanske kysten og får han til å sverge at det skal forbli en familie hemmelighet.

Sønnen reiser så på Viking sydover for å finne skatten faren gjemte.

Han ender til slutt opp i den Norske Viking kolonien i Normandie etter å ha funnet skatten i Portugal.
    Her stifter han familie, og familie hemmeligheten om hvordan man skal seile for å nå det "uoppdagete" Amerika arves fra far til eldste sønn i de neste 300 årene.

Flere av sønnene i slekten er Tempelriddere fra Tempelridder ordenen ble stiftet i 1114, og familien er en viktig del av Tempelridderne og deres maritime del i nord Frankrike gjennom flere hundre år.

Når paven og Franskekongen erklærer krig mot Tempelridderne i 1307, og planene blir lagt for hvordan de skal redde Tempelridder skatten fra Paris, så ofrer Bjarni Herjolfsson's etterfølger å røpe familie hemmeligheten og føre den verdifulle lasten til det "hemmelige land".

Han lar den eldste sønnen bli igjen i Normandie, overlater han en kopi av navigasjons kartene med klar avmerking om hvor de vil gjemme skatten, i tilfelle han ikke vender tilbake i live.

*Hans sønn igjen, er den som får oppdraget av Tempelridder ordenen og oppsøke Henry Sinclair, og gi ham oppdraget med å hente skatten med seg selv som navigatør.

*Han er en eldre mann som fører seg med en aristokrat verdighet.
    Befinner seg langt oppe i Tempelridder hierarkiet

*Erfaren kaptein og navigatør.

*Vel utdannet i alle Tempelriddernes kunnskaper, ritualer, politisk diplomati og krigs kunst.

*Han snakker Normannisk/Fransk og Engelsk, og forholdsvis godt Norsk, om noe gammeldags.

Dette var historien om hvordan Tempelridderne fant veien til Amerika som gik via Grønnland.

Men hvordan Christopher Columbus fikk tak i kartene som Bjarni Herjolfsson tegnet i 985, fem hundre år senere.
    Og hvordan han via dem klarte å beregne en mer direkte rute til Karibien for å lete etter Tempelridder skatten, under påskudd av at han skulle finne sjøveien til India, er en Røverhistorie som får vente til en annen gang.

Når nettene er lange og fantasien får regjere, så kan det lett bli veldig lange innlegg fra meg.
    Dere får ha meg unnskyldt. 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Veldig bra ARTY, viktig å kombinere fiksjon og fakta på et så gjennomtenkt vis som mulig...

Ideen er at skatten ble fraktet over atlanteren i forbindelse med Tempelriddernes utryddelse i 1307. Skipet det er snakk om var egentlig angitt å ha blitt sunket i den engelske kanalen, men der er ideen at de egentlig reiste nedover til Portugal, mønstret ekstra mannskap (og provisjon), bl.a. EM, og seilte avgårde.

Vi kan like godt anta at skipet enten dro direkte fra Frankrike, dog er det litt mindre sannsynlig, ev. dro via Skottland eller til og med Orkenøyene... Denne delen er jo ren spekulasjon / fiksjon uansett, og jo mindre det er mulig å finne historiske holdepunkter / kjente konspirasjoner som tilsier noe annet kan vi egentlig bare dikte fritt. Vi trenger jo heller ikke å forholde oss til andre teorier heller, men det kan være greit å i det minste ta disse med i vurderingen.

Bakgrunnshistorien mht vikingkartene er også veldig bra, og ettersom Sinclair-familien er av Norsk vikingætt, tror jeg en god ide vil være å gi hans bestefar rollen som "kartviter" tilbake i 1307? Vedkommende tror jeg skal hete "Sir William St. Clair" (samme som faren hans). Alternativt må en gå på oldefaren, "Sir Henry St. Clair", som visstnok bl.a. sloss mot engelskmennene sammen med "the Bruce" etter mye frem og tilbake for de som har sett Braveheart...

Når det gjelder Sinclair og ruten til Amerika er også det i følge mytene vesentlig med "Nicolo and Antonio Zeno", to italienske navigatører som ble hyret av Sinclair for å utruske skipene hans med kanoner i sin tid. Disse to karene ble i ettertid, av en av Zeno-brødrenes etterkommere, gjengitt i en historie som beskriver en reise over til Amerika, sammen med en "Prins Zichmni", som antas at egentlig kan være Henry Sinclair.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder ankomsten på Cozumel er viktige holdepunkter for dette sagnet det faktum at indianerne har nedtegnet en legende om Quetzacoatl / Kukulkan (Maya-versjonen av samme skikkelse), en gudelignende skikkelse som skal ha ankommet med jevne mellomrom. Vedkommende er beskrevet som en mann med skjegg, og tidsmessig fikk de besøk på Cozumel på et tidspunkt som passer veldig bra med flukten fra Frankrike, rundt 1309.

Indianerne beskriver også tidligere besøk, som kan ha vært Vikinger og tempelriddere, samt ikke minst senere besøk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Bakgrunnshistorien mht vikingkartene er også veldig bra, og ettersom Sinclair-familien er av Norsk vikingætt, tror jeg en god ide vil være å gi hans bestefar rollen som "kartviter" tilbake i 1307? Vedkommende tror jeg skal hete "Sir William St. Clair" (samme som faren hans). Alternativt må en gå på oldefaren, "Sir Henry St. Clair", som visstnok bl.a. sloss mot engelskmennene sammen med "the Bruce" etter mye frem og tilbake for de som har sett Braveheart...
    Det er et ganske viktig spørsmål å avgjøre.

Hvis Sinclair familien har vært innehaver ("vokter") av hemmeligheten om sjø ruten til Amerika, så er det for såvidt greit, men;

Det gir lite motivasjon for karakteren EM. Hvis han bare er et sendebud (og en kaptein) for tempelridderne og er fra Portugal, så har han og Henry Sinclair egentlig ikke mye annet å snakke om enn at han gir Sinclair beskjeden.

Hvis Sinclair er den som kjenner sjø ruten, hva skal han da med en kaptein fra Portugal?
    Hvis Sinclair (far/bestefar) har seilt denne ruten før i samme oppdrag, så må vi gå ut i fra at de har hatt sine egne skotske kapteiner?

Hvis derimot EM innehar "den eksklusive hemmelige kunnskapen" om sjø ruten;
    En kunnskap som er så viktig at selv ikke de som har seilt denne ruten (kapteiner/mannskap) kan gjenta den uten at et medlem av Bjarni Herjolfsson's slekt er med på ferden.
    Her kan det bli lagt inn ting som hemmeligheter om stjerne konstellasjoner, og en spesiell "krystall/kråkesølv" (noe vikingene brukte for å navigere).

Dermed får EM en viktigere posisjon i plottet, og gir også en motivasjon til "nemesis" karakteren/ grupperingen for hvorfor de ønsker å drepe/ stoppe Sinclair og EM.

Er det bare for å hindre dem å nå Cozumel?
    Er de ute etter Templar skatten?
    Er de ute etter navigasjons kunnskapen/verktøyet?

Dette er plott deler som må besvares. Ikke bare for denne delen av filmen men også like viktig for de fortsettende delene av filmen.

På en måte så er denne del 2 starten på filmen hvor hele grunnlaget for det videre plottet og alle fremtidige motivasjoner legges. Også det som skal foregå i nåtid!

Litt om det mer praktiske;

Jeg liker koblingen til Cozumel og Quetzacoatl legenden.
    Det jeg lurer på er hvordan du i fremtiden rent praktisk skal fortsette filmen med mindre du har planer om å flytte tilbake til USA?
    Er det f.eks. verdt å gjøre plott forandringer så hele historien ettervert kan filmes i Norge?

Location Norge;
    Selv om jeg er klar over at det av praktiske grunner er viktig å filme dette i Oslo så tenkte jeg å nevne Dyreparken i Kristiansand. Uten at jeg har vært der og vet helt hvordan det ser ut, så tenkte jeg at der finnes det kanskje "kulisser" som kunne brukes for denne Del 2.

Tenkte bare jeg skulle nevne det. :wink:

Abra Havn ~ Overnattingsbyen ~ Kristiansand Dyrepark;

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vi kan f.eks. legge det opp slik at Sinclair-slekten vokter "halve" navigasjonsmetodikken, som etterkommer av Leif Eiriksson, mens den eldre kapteinen vokter resten, da som etterkommer av Bjarni Herjolfsson. Kun benyttet sammen vil disse lede til destinasjonen eller noe...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder Part III har du selvsagt rett i at det blir komplisert ettersom det foregår i USA/Mexico, og ikke minst burde jo egentlig de samme skuespillerne dras igang igjen... Det får en nesten bare vurdere litt, en mulighet er jo å spille inn Part I igjen, samt da Part III i en norsk kontekst med nye skuespillere osv... Time will show, får prøve å mekke en hinsides bra Part II først da...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste problemet med Mexico/California fortsettelsen på nåværende tidspunkt er hvis den delen av plottet blir nevnt i denne Del 2, for da låser man seg til det for en eventuell fortsettelse.
    Noe som kan resultere i at man må re-skyte deler av Del 2 hvis man på et senere tidspunkt ønsker å forandre plottet for å skyte resten (del 3&4) i Norge.
    Løsning; Ihvertfall unngå å nevne Cozumel/Quetzacoat i denne del av filmen.

Å re-skyte Del 1 er jo noe jeg har tenkt på allerede, men det kan mest praktisk vente til man eventuelt skyter resten av filmen.

Samtidig er det viktig å nevne at et sted i Del 2 så må det være noe som leder inn i plott delen som foregår i nåtid. Ellers så blir Del 2 stående alene.

Du har sikkert lest Wiki og legenden om Henry Sinclair's reise til Amerika, men jeg tar den med her i tilfelle det er andre som er innom. Er det noen andre her? :roll:

Steven Sora har skrevet flere bøker om Sinclair's reise(r) til Amerika. Tempelskatten der og eventuelle kolonier opprettet av Sinclair.
    En del opplysninger på web siden hans som kanskje kan inspirere.
    Bruk linkene på høyre side for mer info; Templar Treasures - Home

Jeg vet ikke hvor interessert du er i å lese manuset til "Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull" for å studere drama formen i et manus, og kanskje stjele noe fra det :wink: , men her er det i pdf format; http://www.theraider.net/films/indy4...ystalskull.pdf

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...tror vi foreløpig er temmelig alene her inne, men nå husker jeg også godt da AVforum stort sett var meg, Ak, Gorm og et par til; gjelder bare å holde entusiasmen på prima nivå som denne tråden er et godt eksempel på så kommer nok filmfolket innpå etterhvert (får en håpe! )!!

Digger Indiana Jones. Har lest manus på Last Crusade, og takker så mye for
    Crystal Skull, skal dra gjennom den snarest!

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er her! Men holder meg i "lese-lære" posisjon foreløpig.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulken
    Jeg er her! Men holder meg i "lese-lære" posisjon foreløpig.
    +1 på den :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •