unnamed

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: unnamed

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

unnamed

(Unnamed)
    Norsk amatør sci-fi kortfilm

Heisan, tenkte og teste ut denne rellativt nye forum kategorien i håp om og få ett lite ekstra puff, imot og realisere en gammel barndoms drøm.
    Har siden jeg så Star Wars, i en alder av 10-11, vist att jeg en vakker dag skulle lage min "egen" rom-film :P
    Nå, godt og vell 20 år senere, er fortsatt rom-drakten jeg bestilte av min mor, fraværende...
    hehe.. Og jeg innser att skal det noen gang bli noe av, må man bare hive seg runt!
    Har det i utgangspunkte som ett useriøs hobby prosjekt, men hvem vet hvor det tar meg

I denne tråden tenkte jeg og brainstorme runt selve projekte, både med tanke på story, rekvesiter og gjennomføring.
    Og håper på innspill gjennom den kreative, før prosessen. Har tenkt mye på dette, så kan vere bra og få innspill, tipps og råd, fra andre vinkler.

Først ut får være den evinnelige rom-drakta, som jeg sårt har ønsket meg siden skrubbsår og støttehjul.
    Da jeg må se meg nøtt og innvistere i en slik selv, har jeg sett på en del alternativer:

Apollo replica drakt. Stiv pris, men god klassisk utsene, som man lett hadde omarbeidet til noe eget. (flagg, logo mm.)

unnamed-b6fwnm-2k-kgrhqj-jieyepcijhgbm-fnye-6w-_3-jpg
    Apollo Deluxe Replica Space Suit Complete w/Accessories | eBay

Eller kansje by på en slags type Flight suit, som også er ett godt utgangspunkt:

unnamed-kgrhqf-oue9diwn-1wbpy-ghpmgw-60_57-jpg

NEW - -ASTRONAUT FLYING SUIT PILOT HELMET FLIGHT HELMET TK-4 1# | eBay

Sist, men dog ikke dummest, er jo gode gammle DIY. Noe som får helt anndre utfordringer. Feks. materialer, mertoder og fason/utseende....

som sagt, så innviterer jeg til lettfattelig diskusjon på tema runt dette lille prosjektett mitt, vell møtt!

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker og oppnå en type "old school look" sci-fi, ala. Blade runner, star wars osv. Litt utslitt, "brukt" og "hværdagslig".

Tror dette lettere lar seg gjøre med og lage det meste av propsene/kulissene selv. Sammtidig som jeg får gi en peronlig hyllest til den gammle film kunsten.

CGI har mer eller mindre tatt over stort sett alt, og selv om det gjør ting "enklere" i proffesjonell sammenheng, vlli det uansett bli for komplisert for meg. Noe må selvsagt gjørest digitalt, men jeg tror med og holde det minimalt, bare vill gjøre det mere troverdig. Heller fokusere på og prøve og fortelle historien slik att de mest grande bildene, uteblir for denne gang.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    BRA! Vi trenger flere slike prosjekter her på forumet for at denne kategorien ikke skal dø helt ut før den egentlig i det hele tatt fikk luft under vingene... Jeg kan i det minste love at gjennomføringen av et slikt prosjekt vil gi mye tilbake selv om du nok må regne med at de første filmene ikke nødvendigvis henter hjem noen Oscar-statuetter...

Anbefaler at du tar en titt på RED GIANT når det gjelder filtre og CGI-plugins for sci-fi. Her kan du både grade, legge på filtre samt gjøre enkle CGI-operasjoner som f.eks. holografiske skjermer som vil øke graden av profesjonalitet i prosjektet betraktelig. Billig er disse pluginsene også, og du kan teste de gratis med vannmerke til du eventuelt bestemmer deg for hvilke du ønsker å kjøpe.

Når det gjelder prosjektet synes jeg tdu gjør det riktig når du først definerer begrensningene, øvrige begrensninger kan være f.eks.:

- Budsjett: 20.000 kroner f.eks.
    - Antall skuespillere: 4 f.eks.
    - Antall locations: 2 f.eks.
    - Antall innspillingsdager: 2 f.eks.

osv... Hvis du først setter disse begrensningene og deretter skriver et manus som hensyntar dette sparer du deg for mange revideringer senere. Nå er det jo selvsagt slik at det egentlig er regissøren som skal forholde seg til de budsjettmessige begrensningene og manusforfatteren som skal være den kreative, kompromissløse skaperen av historie og "univers". Samtidig; i en kortfilm på "no-budget"-nivå er dette en lite realistisk setting, så da kan en like godt stikke fingern i jorda først som sist og heller fokusere på å gjøre det aller meste ut av det en har...

Når det gjelder kamera og utstyr for øvrig trenger det ikke nødvendigvis være slik at du skal måtte leie RED for at dette blir greit. Samtidig ville jeg nok anbefalt å vurdere å legge litt i bilde, og kanskje spesielt i lydkvaliteten. Kjøp en god mikrofon, f.eks. en fra RØDE... DSLR-opptak er jo også veldig populært, men litt komplisert mht lydopptak på første film slik jeg ser det, så jeg hadde nok heller forsøkt å finne frem til et godt videokamera, helst da med mulighet for utskiftbar optikk...

Lykke til!

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    BRA! Vi trenger flere slike prosjekter her på forumet for at denne kategorien ikke skal dø helt ut før den egentlig i det hele tatt fikk luft under vingene... Jeg kan i det minste love at gjennomføringen av et slikt prosjekt vil gi mye tilbake selv om du nok må regne med at de første filmene ikke nødvendigvis henter hjem noen Oscar-statuetter...

Anbefaler at du tar en titt på RED GIANT når det gjelder filtre og CGI-plugins for sci-fi. Her kan du både grade, legge på filtre samt gjøre enkle CGI-operasjoner som f.eks. holografiske skjermer som vil øke graden av profesjonalitet i prosjektet betraktelig. Billig er disse pluginsene også, og du kan teste de gratis med vannmerke til du eventuelt bestemmer deg for hvilke du ønsker å kjøpe.

Når det gjelder prosjektet synes jeg tdu gjør det riktig når du først definerer begrensningene, øvrige begrensninger kan være f.eks.:

- Budsjett: 20.000 kroner f.eks.
    - Antall skuespillere: 4 f.eks.
    - Antall locations: 2 f.eks.
    - Antall innspillingsdager: 2 f.eks.

osv... Hvis du først setter disse begrensningene og deretter skriver et manus som hensyntar dette sparer du deg for mange revideringer senere. Nå er det jo selvsagt slik at det egentlig er regissøren som skal forholde seg til de budsjettmessige begrensningene og manusforfatteren som skal være den kreative, kompromissløse skaperen av historie og "univers". Samtidig; i en kortfilm på "no-budget"-nivå er dette en lite realistisk setting, så da kan en like godt stikke fingern i jorda først som sist og heller fokusere på å gjøre det aller meste ut av det en har...

Når det gjelder kamera og utstyr for øvrig trenger det ikke nødvendigvis være slik at du skal måtte leie RED for at dette blir greit. Samtidig ville jeg nok anbefalt å vurdere å legge litt i bilde, og kanskje spesielt i lydkvaliteten. Kjøp en god mikrofon, f.eks. en fra RØDE... DSLR-opptak er jo også veldig populært, men litt komplisert mht lydopptak på første film slik jeg ser det, så jeg hadde nok heller forsøkt å finne frem til et godt videokamera, helst da med mulighet for utskiftbar optikk...

Lykke til!

Takker og bukker, ja syntes dette forumet var en artig kategori!

Må vell føye på att jeg har lekt med film og foto siden barneskolen. Kjøpte videokamera for konfirmasjons penga, brukt bil lån får ett ag-dvx102 osv.. Men har lagd mest extremsport filmer, så dette blir min første fiksjon!

siste innvesteringa, for og "slå to fluer" og med tanke på mere avangsert film look (DOF) er ett canon eos 7D, som jeg foreløping er meeget fornøyd med. Kjøpt en del linser, og en liten RØDE mic, men ser jeg må ha litt till før det blir 100% effektivt for filming. som for eksempel follow focus, skulder rigg, og kansje enda bedre mic, som du påpeker hær.

Ellers jobber jeg fortiden med en dolly, og har også tegnet litt på en jib, egentlig enkle verktøy, (merk. kontorstol) som er med på og gjøre den "profersjonelle" looken.

Den RED GIANT sia så meget inntresang ut må jeg si, har selv brukt videocopilot siden, for og trene på enkel CGI. Og Andrew Kramer sin youtube kanal og.

Ett par exempel:

[YOUTUBE]H7FFNQtZnpE[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]2UIDJoXeFkg[/YOUTUBE]

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg tatt det første symbolske skrittet i prosjektet mitt, og bestilt opp noen hundre slike på ebay:

unnamed-sw-213-jpg

Hehe.. kansje ikke helt planlagt, men elsker knapper og brytere i sci-fi, og har drømt om akkurat denne innvisteringen mange år.

Nest ut skal jeg prøve og få tak i "gammel ellektronikk" fra en del elektrikkere jeg kjenner, som rekvisita i en eventuell kokpit.

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg endelig fått mye av den grundleggende historien/plottet ut av hodet og ned på papiret. Og er klar for og begynne og fintune ett slags manuskript. Ser att det allerede under "idemyldringen" begynner og grov forme seg, og når man får noe nedskrevet, lettere ser sammenhenger og linjer og kan allerede nå ta bor, plusse litt på! LÆRERIKT!

Har null erfaring med likt, og tar det litt på sparket, men i og med att det er en hobby, er det bare morro! :P sålangt da! hehe..

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spekkulerte på og legge ut selve historien, i sin helhet, hær i tråden, for og få en dose konstruktiv-kritikk, fra en tredje part. Ser ikke for meg att noen skulle "stjele" ideen, men blir jo en spoiler da.

Noen synspungt på det!?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker noe som slags interesse og respons på utviklingen i prosjektet ditt (og kanskje noen tips og gode råd) vil jeg definitivt anbefale å legge ut et "rå-manus" av historien din, så kan interesserte komme med kommentarer og forslag, pluss at det blir letterer for deg å be om råd når du har noe spesifikt å henvise til.

Ikke vær redd for spoilers, folk som er interessert i filmproduksjon er vant med å å ha kjennskap til historien i mange år før filmen er ferdig.

Innlegg om romdrakter og brytere er morsomt nok men vekker ikke den helt store interessen.
    Film er først og fremst historie fortelling. Fenger historien så øker interessen.

Jeg vil råde deg til å vente med å kjøpe for mye utstyr før du har kommet langt i manusarbeidet. Utstyrs-kjøp er egentlig å starte i feil ende. Du vet aldri hvordan prosjektet ditt vil utvikle seg og kan fort ende opp med utstyr du aldri vil få bruk for.

Jeg vil råde deg til å bruke CELTX manus programvare. Det er gratis, veldig avansert og er en plattform som alle her på forumet kan forholde seg til.
    Tidligere lå gratisversjonen åpent, men nå må man lage seg en konto først.
    Gratisversjonen er omfattende nok for de fleste prosjekter, men Celtx Plus til $14.95 (muligens på tilbud nå til $9.99) er kanskje verdt prisen hvis man har prosjekter med mye spesialeffekter.
    En annen fordel med Celtx er at du kan samarbeide på manus og andre deler av prosjektet over Internet.

Et godt gjennomarbeidet manus med detaljert prosjektbeskrivelse er veldig viktig for å unngå problemer underveis i produksjonen og vil øke kvaliteten på sluttproduktet.

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkrobat, takk for kloke ord. Skal se over teksten når jeg får tid og legge den ut hær i sin helhet. Er av typen dyselektrikker, bare for og advare, men tror da det er forståelig. :-)

Angående div. Minndre innvisteringer, har jeg ikke kjøpt noe som ikke kan brukes til anndre ting.

Men rommdrakt SKAL jeg ha med! Hehe...

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Unnamed)

Av
    Morten bjørnådal

I en ikke så atfor fjærn fremmtid ser vi lasteskipet (unnamed) flytende grasiøst gjennom ett svart endeløst hav,
    ispedd enkelte stjerner og planeter, men først og fremst endeløs tommhet.

(unnamed) tilbakelegger seg enorme avstander, fra intergalaktiske gruvefasiliterter,
    eller andre tungvekts oppdrag, og er ett meget avagsert skip i sin klasse. Utstyrt med det ypperste av "morgendagens" tekknologi.

Dette gjør igjen att (unnamed) mer eller mindre oppererer på egenhånd, noe kaptein (unnamed) får merke på kroppen.

For uten om sin måndlige system kontroll, av den delen av skipet som fakktisk er der mer eller mindre for og holde han selv i live,
    går tiden stort sett med i en drømmeløs søvn.
    En slags nedfrosset dvale som redduserer celle aktiviteten i kroppen hans på atom nivå,
    noe som igjen resulterer i meget begrenset aldring, omntrent lik null.

Så en dag blir kapptein (unnamed) vekkt av sentraldatamaskinen (også kalt "MOR") utenom normale prossedyrer,
    "MOR" sier først gjennom vokal interfacen att skipet ikke er en sunn plass for han,
    og att han må forlate skipet straks, Kapteinen undres over denne merkelige orderen, og ber henne utdype.
    "MOR" tillstår hun hadde en skult agenda, og viser han noen informasjon på en skjerm i nærheten,
    og ber han kontrolere noen uidentifiserbare data.

Til kaptein (unnamed) store forferdelse, ligger (unnamed) i kollisjonskurs med ett gigantisk uidentifisert objekt, helt i ytterkant av galaxen.

Kaptein (unnamed) konstaterer att objekte er en liten planet, uten bestemt bane,
    og innser att eneste håp for og berge (unnamed) er og på ett eller annet vis få forandret skipets bane.

Problemet er bare att under den sparsommelige utdannelsen, er manøvrerings biten meget ned prioritert
    på grund av skipets sofistikerte tekknologi, så han vet fakktisk ikke helt hvordan han skal gjøre det.

Fakktisk har han bare vært på broen, 2-3 ganger iløpet av den 30år lange turen. "MOR" har kontrolert alt hittils.

Kapteinen finner veien til broen, og prøver forbrilsk og forandre skipets kurs.
    Han blar i tykke instruksjons manualer, og trykker på tusenvis av knapper, uten hell.

Når han innser nederlage, beveger han seg rolig,
    og slukkøret ned mot redningsfartøyet. Sier ett siste farvell, og forlater (unnamed)

I det lille redningskappsel er ikke "mor" lenger med, men flygecomputern plotter ut en sikker rute, til nærmeste sikkre landings sted.
    (unnamed) er klar over hvilke avstander det er tillbake til jorden, men han tar sjangsen på att kansje ett annet lasteskip fangre opp nødsingnalert hans.

Kapteinen går inn for en hard lanning.

Etter att røyken har lagt seg, begynner han og sjekke omgivelsene.
    Først visuelt, han ser ut av kappselens lille vindu, og ser med overaskelse en frodig grønn-blå skog.
    Så med tester på datamaskinen. Dessverre ble mye av utstyeret ødelagt under landing, så han må fysisk ut for og klare og ta prøver av luften, og vannet.

Kapteinen åler på seg overlevelses drakten i det lille fartøyet, og våger seg ut i solen, eller snarere to soler.

Etter omfattende tester, finner han att plassen han har landet på ikke har noen kjente farlige bakterier, eller fofurensning/gifter. Og våger av seg hjelmen med pusteasistanse.

Han begir seg ut på en begrenset oppdagelses ferd, og finner en liten høyde slik att han får ett overblikk.
    I det fjærne skimter han en slags struktur, men som tilsynelatende er gammel og forfalt.

Han blir sittende her en stund og reflektere, til den første solen går ned, og det blir mørkere.
    Da tar han seg ned til kappseln igjen, for han vill nødig være ute uten beskyttelse i mørket på en slik frodig ukjent planet om natten.

På tur ned mot kappseln skimter han noe i skogkanten, han skvetter til, speider, og fortsetter hurtig mot kappseln.

Han kravler inn, lukker døren og slår av lyset i kappselen.

Han lener seg sakkte mot det lille vinduet, og ser ut.

Han studerer utsiden nøye, og skvetter kraftig til i det han ser en skygge fare forbi kappselen.
    Han kjenner på panikken inni den lille trange kappselen.

Han åler seg ned i sette, bort fra vindue. Akkurat da banker noe på døra hardt, han skvetter på nytt.
    Det blir helt stille utenfor, og han klarer ikke styre nyskjerrigheten. Sakte lener han seg på nytt mot vinduet.
    Til hans store forbøuselse, står en dame utenfor.
    Damen sier "(unnamed) kommer du!?" hun ser alvårlig ut.
    Kaptein (unnamed) åpner døren og går ut.
    Han ser bort på damen igjen, som nå befinner seg på en plen, forran et hus.
    Hun sier med en mildre tone "de anndre er i bilen alt , er du klar eller!?"
    Kapteinen, som nå pluttselig er noen år yngre, står i døråpningen på noe som nå mere ligner en pent dekkorert pappeske.
    Han snur seg en siste gang mot sin flotte redningskappsel, og sier "ååh.. okay da!!"
    (unnamed) løper bort til bilen, med mor hakk i hel.
    Biler ruller ut av oppkjørselen, og kjører bort over gaten i boligommrådet, inn i solnedgangen.

Slutt

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin historie. Veldig ambisiøs sett fra hvordan du praktisk skal filme dette.

Stort sett alt i historien må skapes som VFX CGI og som detaljerte dekorasjoner.
    Håper du er flink til å animere VFX, eller har venner som er det, og har god plass til å bygge deg et lite studio for interiør filmingen av skipet.

Siden hovedpersonen er alene, utenom den lille dialogutvekslingen med "Mor", så vil jeg anbefale at du begynner å tegne Storyboard samtidig som du skriver manuset i et vanlig manusformat for film med fullstendig scene beskrivelser og full dialog.

Hver rute i storyboard skal korrespondere med en kamera vinkel, så du til slutt har alle kamera shots du trenger i rekkefølge og som forteller historien din gjennom bilder på samme måte som du nå fortalte det med ord. Omtrent som en over-detaljert tegneserie.

Det er ikke enkelt å fortelle en slik historie i bare bilder uten en dialog å støtte seg til.
    Det vil lette utviklingen av filmen veldig hvis du lar "Mor" delta i hele filmen, helt fra før der du introduserer "henne" og helt til slutt, selv om det forandrer historien litt.
    Da har Kapteinen noen å kommunisere med verbalt som vil gjøre det mye lettere for deg å fortelle historien.

Hva slags film utstyr har du tenkt å bruke?
    Er du flink med VFX animering og Green Screen filming?
    Erfaren After Effect bruker?

PS; bruk automatisk stavekontroll når du skriver så får du ikke så mange skrivefeil.

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med att dette kun er grov utkastet på historien, er det ingen problemer med og forandre litt på den.

Har lagd 2-3 storyboard tidligere, og filmet ett. Ble ikke noen skrivende suksess, men som mitt første var det en bra lærings prosess.

Men i og med att dette ikke er en "vanlig" film, må man ty till litt uvanlige metoder, slik jeg ser det.
    Jeg tror jeg FØRST må finne en egnet plass for og produsere noen kulisser. Eller med anndre ord, jeg må se hva jeg egentlig kan KLARE og lage. så, ut fra ressultate skrive om/tillpasse historien, og lage storyboard.

Green screen har jeg testet noen ganger og er ikke så veldig vanskelig og filme, bare man lysetter sån høvlig.

CGI kan jeg meget lite om, men kjenner noen få som kan litt +att når jeg har litt råstoff, skal forhøre meg litt i CGI miljøer om det er mulig og få litt assistangse. Semi-proffesjonelle gjør noen ganger sånt billigere, om de får bruke det i egen promotering.

Jeg skal filme med DSLR utstyr.

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hvert og sett på en gammel låve, hvor jeg muligens blir og lage mye av kulissene.

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dro litt ut i langdrag oppstarten :P og ikke for og unskylde meg for mye, meeeeen mista tommelen på jobb i mars, fikk den sydd på igjen rikktig nokk, men opptreningsfasen tok lengre tid en planlagt.

Blir "nesten" som ny, flinke folk på tromsø universitetssykehus

Vedlegg 93179

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stille kanal, men ikke død! :P har i disse dager fått plass ved Westerdals kreative høyskole, på Film & Tv linja. Så kansje min lille kortfilm snart får luft under vingene!?

adav
    Guest
    stille kanal, men ikke død! :P har i disse dager fått plass ved Westerdals kreative høyskole, på Film & Tv linja. Så kansje min lille kortfilm snart får luft under vingene!?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •