Hei alle video og dataintriserte.

Jeg har det perfekte problem for dere.

Jeg er med i en gruppe som filmer arrangsjementer som sykkelritt osv for visning på storskjerm i målområde etc.

Vi leier skjerm og produksjonsutstyr hos utleiefirma og får utstyr med topp kvalitet pluss en egen producer til å styre alt opp på storskjermen. På plassen der storskjermen står så blir alle signaler overført i full hd over hd-sdi kablet og trådløst. Men problemet kommer når vi skal ha bilder fra løypa der vi ikke har råd til å koste på oss dyre satelittlinker eller langdistandelinker for det blir for langt med 9 mil men svinger og dype daler. I år brukte vi et kamera som kjørte signaler ut på component og inn på en Pinnacle dazzle DVC100 som var koblet mot skype og overførte til en annen pc som gikk mot storskjermen. Dette virket OK men med betydelige kvalitetstap. Vi brukte Telenor mobilt bredbånd og hadde medium opplasting av video i skype.

Det jeg lurer på er om det finnes andre metoder for å overføre videosignaler (component ga fine bilder når vi koblet kameraet direkte til storskjermen så det var skype som nedjusterte kvaliteten) så vi får litt mer detaljer på bildene. Å bruke kablet nettverk er ikke mulig. Og det gir ikke så veldig mye bedre bilder heller. (kommer tilbake til dette senere). Finnes det noe alternatil til skype som kan overføre video i normal kvalitet? Det er ikke noe problem om oppløsningen går ned men at bildet forblir klart. Jeg har sett det ha blitt gjort før men finner ikke ut hvordan. Har søkt opp og ned på nette uten å finne noe god løsning. Det jeg er ute etter er et program som tar "webcameraet" og overfører dette uten å nedskalere kvaliteten slik skype gjør og kan mottas som et fullscreen bilde på en annen pc eller mac. (helst PC!).

Vi hadde også et vanlig webcamera (Microsoft lifecam cinema 720p) stående litt lengre ned i løypa koblet opp mot en pc på et kablet nettverk (der fikk vi køy opplasting i skype). Pcen var fjernstyrt med teamviewer og det fungerte perfekt hadde det ikke vert for at SKYPE nedjusterte kvaliteten selv om den hadde HØY oppløsning.

Om jeg skulle ha gjørt det annerledes til neste år så kansje et oppsett med WebcamXP eller lignende program ville virket? For da kan webkameraet streame til en webserver eller at pcen som skal vise kunne ha koblet seg opp med VLC direkte til kameraet...

ALLE forslag blir grundig vurdert for dette er noe som flere "amatør" produksjoner av live-visning av sport kan trenge tror jeg...

Men hva vet jeg ;-)

- Roffeman1 -