En amatørfilmregissørs utfordringer...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En amatørfilmregissørs utfordringer...

Ja, Gudene skal vite - det er IKKE lett å forsøke å lage en god og "proff" amatørfilm, med en stor skuespillerstab og mer eller mindre fullt crew (lyd, lys, effekter, sminke, transport osv.). Så jeg anbefaler INGEN å gjøre det, hvis du ikke virkelig BRENNER for film og/eller har et VELDIG stabilt crew rundt deg, med personer du kan stole 110% på.

Jeg har siden 2007 jobbet med skrekkfilmprosjektet THE THRILL OF A KILL, et ganske omfattende prosjekt med rundt 25 skuespillere og en til tider stor stab. Det er MYE å holde rede på for en stakkars amatørfilmregissør....

Tror snart opplevelsene og historiene bak filmen er nesten mer skremmende enn selve filmen...

Siden 1997 har vi filmet i tilsammen nærmere 3 uker, og dette er noe av det vi har opplevd i denne tiden...

-Signerer en kvinnelig hovedrolle i 2007, drar ut på location og filmer med henne. Kort tid senere trekker hun seg fra hele filmen, og jeg sitter der med materiale jeg ikke vet hva jeg skal bruk til lenger, og ingen kvinnelig hovedrolle.. Filmen blir lagt på is i 2 1/2 år, før jeg finner en ny hovedrolle sommeren 2010 og får endelig gjennopptatt filmingen i august 2010.

-Har en vanvittig jobb med å signe skuespillere og crewmedlemmer. Mange signer seg på som statister og i mindre roller. Dagen før innspillinga trekker 5 av statistene seg og det er helt krise i crewet. Får inn et par nye i siste liten, så scenene kan filmes. Underveis i prosessen, på ca. 20 roller, så trakk vel halvparten seg, ETTER at de hadde sagt de skulle ta rollen, hvorav de fleste trekker seg dagen FØR innspillingen starter.

-Sykdomsfrafall, ulykker og skader. Vi opplever ryggprolaps, alvorlig feber, influensa og forkjølelse blant crew og skuespillerne. Den mannlige hovedrollen er spesielt utsatt og blir borte fra settet i 4-5 dager pga. ødelagt rygg og feber/sjukdom. En av sjåførene får en bålglo inn på øyet og må til doktoren. De andre hovedrollene tilbringer store deler av den ene dagen nedsenket i ei myr, og nesten alle blir forkjølet etterpå. Den kvinnelige hovedrollen holder på å forfryse beina under innspillingen langt oppi Engerdal.

-Drama blant skuespillerne. Blant noen av de kvinnelige rollene oppstår det krangling og diskusjoner, det er "sure ansikter" dagen lang på et par av settene vi filmer.

-En dyr mobiltelefon og et penselsett til en av effektmakerne, forsvinner sporløst fra det ene settet. Verdier for 6-7000,- kr er sannsynligvis stjålet av en uærlig sjel blant crewet/skuespillerne. Resten av crewet har sine mistanker, men selvfølgelig, ingen beviser....

-Økonomisk *******. Undertegnede er ansvarlig for hele prosjektet, og jobber ræva av seg for å klare finansiere filmen. Takket være noen gode hjelpere får vi midler til å holde shooten i gang den første uka vi filmer, men gjelda er fremdeles stor, og per dags dato er vi ca. kr 17 000,- i minus... og vi er enda ikke ferdige... det gjenstår mer filming.... Regner med å ha hatt utlegg på rundt kr 35 000,- når filmen en gang er ferdig trykket på DVD....

-Festing, fyll og vold. Nå denne helga her opplever jeg at to av skuespillerne møter på settet halvfulle og/eller fulle. Den ene kommer i tillegg 4 timer for sent, og er ansvarlig for at dagens shoot avlyses. Ikke bare fordi han kom sent, men fordi han også mishandlet og slo sin daværende dame, slik at hun dukket opp med blåveis på settet. Karen er alkoholiker og på antabus og har vært ren lenge nå, men selvfølgelig har han lurt seg unna Antabus`en den siste tiden og startet å drikke i går kveld, kvelden før han skulle filmes i en viktig rolle.... Hele shooten gikk til ******* og er nå utsatt med minst 14 dager, pluss at jeg må lete etter ny skuespiller.

-Rekvisitter, eller mangel på dem... Upålitelige folk som forteller meg at de kan skaffe flere av rekvisittene jeg trenger. Jeg etterspør i dagene før shooten om de har kontroll, og joda - DET har det. Dette ordner seg. På innspillingsdagen kommer hverken karen som skulle ordne rekvisittene, eller noen av rekvisittene. Vi må sette himmel og hav i bevegelse for å få orden på dette, og har et svare strev resten av dagen.

-Forsinkelser. Folk forsover seg, er dritings, er bakfulle, er sjuke osv. osv.

-Tekniske utfordringer. Deler av et stativ forsvinner, så kan ikke bruke tripoden noe mer...bestiller nye deler, har ventet i snart tre uker, enda ikke fått noe. ALT vi spiller inn på den ene kassetten på mitt videokamera den ene dagen, har av en mystisk årsak forsvunnet fra båndet. Det er INGENTING igjen, annet enn at datoen står og blinker når man kjører tapen. ALT er borte. Et annet kamera, som en annen kamermann kjørte, ble uforvarende kjørt med for mye gain, og opptakene er verdiløse pga. grumsete og kornete bilde. I tillegg stod kameraet på Long Play, og fargene og kontrasten er derfor blass og "tannløs".

-Logistikk*******. Vi har skuespillere og hjelpere fra Bergen, Lillehammer, Tønsberg, Moelv og selvfølgelig Trysil (der jeg bor). Det er et sant ******* å få samkjørt disse folka, slik at de kan dukke oppe SAMME DAG og få i havn en shoot eller to til filmen. Et evig mareritt...

Dette er noe av det som har skjedd, resten har jeg vel fortrengt... he he!

Fortsett og lag amatørfilm folkens, men lær av dette.

-Forsøk ALDRI å lage en amatørfilm med stort crew og mange skuespillere, med mindre du stoler 110% på ALLE dem du har med deg.

-Unngå for all del festløver og partyfolk, de er som regel dritings og bakfulle hele tida, og er ikke brukbare til noe som helst.

-Ordne ALT av rekvisitter selv, ikke stol på at andre skal ordne det for deg, da skjer det INGENTING.

-Vær forberedt på et økonomisk *******. Det er aldri lett å få støtte til å lage amatørfilm, så risikoen må du som regel ta selv. Og film - DET KOSTER PENGER.

-Dobbel- og trippelsjekk alt av teknisk utstyr hver eneste gang du skal bruke det.

-Vær klar over at som regissør har man ansvaret for hele produksjonen og alt som skjer. Regn med å måtte være både psykolog, psykiater, megler og ruskonsulent for crew og skuespillere, med mindre du kjenner alle VELDIG GODT og vet at de er å stole på.

-Logistikk*******. Bruk for all del lokale skuespillere hvis du kan. Hold deg til en LITEN STAB og FÅ SKUESPILLERE, med mindre du kjenner alle veldig godt, og vet det er pålitelige og ordentlige folk. Men iblant må man hente folk utenfra. Sett da en dato, og de som ikke kan møte opp da, får man bare sende ut av filmen. Enkelt og greit.

-Søk folk som er ENTUSIASTISKE, IVRIGE, PÅLITELIGE OG EDRUELIGE. Ja, jeg har mange sånne på settet også, og de dagene som vi er i flertall, da er det sinnsykt artig å filme, og det meste går bra, kanskje bare med unntak av tekniske utfordringer, logistikk, økonomi og andre ting som alltid plager en...

-Skal du gjøre amatørfilm på "høyt nivå", med stor stab og mange skuespillere, bør du være MEGET IVRIG, VANVITTIG STA, STRI OG EGEN, OG DU KAN ALDRI GI DEG. Alternativet er å legge seg ned i tunge depresjoner, med like tung medisinering, og vente på hjerteinfarkt.

jeg har fortsatt ikke pådratt meg depresjoner, tung medisinering eller hjerteinfarkt, men alle disse utfordringene man møter, er for å si det mildt, VELDIG KREVENDE, og jeg unner ingen å gå gjennom det samme. Å lage film er neimen ingen spøk, og jeg tror faktisk at det å lage en amatørfilm på "høyt" nivå, er verre enn å lage proff-film. Da er folk tross alt lønnet, og under kontrakt, og kan ikke drive med allskens tullball uten at det får store konsekvenser for dem selv.

Jeg har nå satt opp MEGET STRIKTE REGLER og kontrakter for de som skal filme/hjelpe til videre med mine produksjoner. Jeg er møkka lei halvfulle, useriøse tullinger, og de skal siles ut med hard hånd lenge før innspillingen starter neste gang. Alt av alkohol er bannlyst på settet og 48 timer før innspilling starter, og enhver som forsinker produksjonen står nå personlig ansvarlig for de utgifter dette medfører Violence productions, meg selv og de andre skuespillere/crew. Harde regler og harde tak, men det MÅ til. Man jobber med voksne folk på 20-50 år, men iblant skulle man tro man styrte en barnehage.

Så folkens, les og lær! Håper ingen av dere trenger å gjennom samme suppa som jeg har vært gjennom med denne filmen. Men - for de av dere som HAR prøvd dere på litt større amatørfilmproduksjoner, DERE har nok vært gjennom mange av de samme tingene og ler nok gjenkjennende nå. He he!!

Men når alt dette er sagt, jeg tror vi har en knall film på gang, med herlige skuespillere, fantastiske locations, knallbra makeup og en herlig, syk historie. Så jeg håper dere alle støtter Violence Productions med å kjøpe inn et eksemplar av DVD`en, når den er klar utpå høsten en gang.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten lage en behind the scenes dokumentar, (bakfilm eller hva det heter) hvis dette gjentar seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kommer til å gjøre noen intervjuer og behind the scenes til filmen ja. Alt kommer på DVD-utgivelsen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fantastisk bra at du har valgt å dele litt av din erfaring med oss andre!! Jeg er selv i editeringsfasen av min amatørfilm, en utrolig slitsom del men samtidig veldig morsom. Tipsene dine er gull verdt for øvrig, og - dessverre - helt 100% reelle... Ser frem til flere gode tips, så skal jeg prøve å dele noen flere erfaringer jeg også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er artig og gjøre film, men det er VANVITTIG mye jobb også, og utallige utfordringer man møter underveis, spesielt hvis man involverer seg i langfilmprosjekter. Det er ikke tilfeldig at de fleste som driver med amatørfilm, kjører på kortfilmformatet, med et lite crew og få skuespillere. Det gjør ting litt enklere, he he!

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner meg igjen i mye av det som skrives her. Selv har jeg jobbet som DOF på en kortfilm (som forresten har premiere på Kristiansand Kino 30. juli </Reklame>) og det var bare så vidt vi klarte å komme i mål. Det aller verste er folk som trekker seg. Fra nå av skal alt skrives under på av skuespillere og resterende crew. Folk som ikke møter opp, stiller i feil antrekk eller ikke klarer å oppdrive forskjellige rekvisitter er også et sant mareritt, som du nevner.
    Manglende motivasjon på settet når det er så mye annet "gøy" å gjøre kan også drive folk til vanvidd. Nei, det er lenge til jeg skal lage "storfilm" igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjenner oss igjen

Meget bra lesning. Vi kjenner oss veldig godt igjen da vi skulle lage tv-kalender for Sebyen.no i fjor. Jeg var produsent, å det var jaggu ikke lett å ha statister og skuespillere på plass til rett tid. Det er rett å slett umulig å drifte et film prosjekt alene. Allier deg med folk som vil oppnå samme resultat og utdel roller som produsent, innspillingsleder, det er helt umulig å være både produsent og regisssør. Film krever crew, crew krever penger. Skriv gode søknader om støtte er mitt råd. Lag en presentasjon om hva filmen handler om og hva pengene skal gå til. ( Pitche )

www.sebyen.no/julaballkongen for å se resultatet av julekalenderen vår.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •