Redigering av Lygrens kortfilm "The Find"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Redigering av Lygrens kortfilm "The Find"

Da er tiden inne for å begynne med editeringsarbeidet av min kortfilm, "The Find". Hovedtråden for filmen finner du her: http://avforum.no/forum/manus-konsep...nsepttrad.html. Kort fortalt er dette en 14-minutters kortfilm som er laget i forbindelse med et filmkurs jeg tar i Florida, USA.

Selve innspillingen er ikke foretatt enda, så foreløpig leker jeg meg med noen mer generelle shots jeg har tatt på min Canon 5D Mark II-rig.

Jeg bruker Final Cut Pro til selve redigeringen, samt After Effects til bl.a. filmtittel og tekst generelt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her legger jeg ut filmsnutter ettersom de blir klare for visning, foreløpig er det fint lite, men jeg leker meg litt med introen og filmtittelen.

Update 25.05: ny eksport med en del filmgrain.

[YOUTUBE]IcblegXZao8[/YOUTUBE]

Update 29.05: ny eksport med ekstra animert intro, litt mindre filmgrain som noe korrigert lengde på hvert klipp. Husk å kjøre klippet i 1080P!

[YOUTUBE]p8W1Sq6O-Ek[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    [YOUTUBE]btQvdXqYqVM[/YOUTUBE]

Ny oppdatert intro, der jeg har lagt til noen klipp samt endret til "filmfont". Fonten jeg bruker er en gratisfont hentet fra SteelTongs, Regular by WhoAmI Design - Abstract Fonts, og er den som brukes i veldig mange filmer.

Selve filmtittelen er laget i Adobe After Effects og senere eksportert til Final Cut. Husk å eksportere med Alpha for å få transparent bakgrunn og dermed muligheten til å bruke grafikken som et "layer" i Final Cut.

Jeg skulle gjerne hatt et shot med både en vei og soloppgang, som jo egentlig var planlagt, men dessverre ikke lot seg gjøre av praktiske årsaker (les: trær i veien for sola).

Noe av det første en lærer seg når en skyter film - og da selvsagt spesielt film på nullbudsjett som denne - at en ikke alltid får det som en vil. Det er da en må prøve å kompensere så godt som mulig ved bruk av post-prosessering.

Jeg er pr. dato fremdeles ikke fornøyd med "sola", da jeg måtte zoome inn bildesekvensen for å få plasseringen korrekt og dermed mister masse oppløsning.

Vel, den mer generelle filmdiskusjonen kan vi vel kanskje ta i hovedtråden...

Jeg har fiklet litt individuelt med hver bildesekvens, der jeg i den siste sekvensen med bilen som kjører forbi det slidende kameraet f.eks. har økt fargemetningen. Synes det så bra ut. Har også økt kontrasten i shottet før denne sekvensen (fra broa og ned på veien), som også var til stor hjelp.

Er fremdeles mye MYE arbeid igjen her, og jeg skal prøve å poste det jeg finner ut av underveis slik at andre også kanskje kan dra litt nytte av min lærekurve!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig vet jeg at introen ser ut til å gå litt for kjapt, må vurdere det litt, men ettersom jeg kun har 14 minutter disponibelt totalt kan jeg ikke svi av alt for mye på introen alene... Jeg får se hvor mye jeg klarer å få dyttet inn av sekvenser og dialog i filmen for øvrig, men jeg tar utgangspunkt nå i at det blir veldig knapt og at dermed denne sekvensen må ta høyde for det først som sist...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    To grain or not to grain... Jeg har forsøkt å legge på et litt kraftig grain-filter for å se hvordan effekten er, og jeg heller absolutt mot å "graine" filmen litt. Er jo egentlig galskap å redusere filmkvaliteten for å gi en "oldschool"-feeling, men poenget er jo at det faktisk funker.

Legger snarlig ut en snutt som viser litt overdreven graining, samt en med litt redusert grain.

Utover det må jeg si at Final Cut Studio imponerer stort. Den siste utgaven, altså Final Cut Studio 3, har full støtte for Blu-ray authoring. Riktignok kun 5.1 Dolby Digital på lydsiden, så det har de fremdeles litt å ta igjen vs. Adobe, men uansett er det for mitt vedkommende mer enn nok med 5.1 i denne omgangen.

Jeg har kjørt en eksport via Compressor, som også lar meg enkelt sette eksporten til 2.35:1 / Cinescope og enten brenne rett til en plate med menyer og det hele (i Studio-pakken inkluderes også DVD-studio Pro hvis en ønsker å lage mer avanserte menyer osv., støtter Blu-ray den også)... Bitraten kan en dermed sette til 30mbit/s, hvilket gir fantastisk kvalitet selv på mine amatørshots. Canon 5D mark ii er virkelig en killer når det kommer til bildekvalitet!!

Jeg har også begynt å se på Soundtrack Pro, en annen essensiell del i Final Cut Studio-pakken. Der får en inkludert en hel bøtte med effekter og musikk, og har full kontroll på lydbildet. Riktignok som nevnt kun 5.1, men for dette prosjektet er jo det mer enn nok. Her går det jo også an å vurdere bruk av Adobes Soundbooth eller lignende med støtte for flere kanaler og HD-lyd selvsagt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har lastet opp en ny snutt i post 2 med relativt mye filmgrain for å vise "konseptet". Nå var nok det i meste laget, men at filmgrain gir definitivt en effekt jeg liker, så jeg skal eksperimentere litt mer med det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Lastet opp en ny snutt der jeg også har lagt til en kort animert introsekvens. Dette er en gratis After Effects template jeg bare har satt inn egen tekst i og lagt til litt videograin.

Jeg har også gitt et par av klippene noe lenger "levetid", blir litt kort mellom hvert av dem. Nå mangler det jo en del klipp her uansett, så litt vanskelig å se helheten i introen pr. dato.

Jeg prøver meg også litt frem og tilbake med ulike former for justeringer av hvert enkelt klipp, bl.a. justerer jeg kontrast / brightness, legger på ulike fargefiltre (i første omgang hovedsakelig rødt for å gi scenene mer liv og nyanse).

Jeg har også justert ned metningen litt på siste klipp, samt justert den noe opp på klippene for øvrig.

Det jeg ser er jo at hvert enkelt klipp må behandlet og vurderes separat selv om en vil ha en noenlunde "identisk" profil på hele filmen. I mitt tilfelle ønsker jeg å benytte kontrast for å overdrive eksponering og dynamikk, øke satureringen noe for å gi filmen et "eventyrlig" preg, filmgrain for å gi inntrykk av at filmen er filmen på ekte film samt ymse fargefiltre for å gi ulike typer scener "stemning".

Jeg eksporterer nå en fil der jeg har foretatt meg en del endringer i overstående, den nye snutten er foreløpig ikke justert ihht overstående.

De som for øvrig trodde film var "nøytralt" i utgangspunktet må tro om igjen... Finnes så godt som ingen filmer som ikke har blitt redigert i ettertid med særegne, ofte "feil" i forhold til "nøytraliteten" i bildet. Det er derfor feil å justere inn utstyr i forhold til det en oppfatter som "normale" farger, og desto viktigere å bruke nøytralt måleutstyr for redigering av bildet slik at en i størst mulig grad får frem det fargeinntrykket regissøren har ønsket at filmen skal ha!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har også korrigert det vax-seal stempelet en del, der jeg bruker et "ekte" tempelridder stempel som jeg har redigert i Adobe Fireworks (kunne like godt brukt Photoshop, men jeg foretrekker Fireworks) og eksportert til After Effects. Synes det funker mye bedre slik.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er jeg i full gang med å redigere filmen. To spesielt utfordrende ting;

1. Lyden har til del svært mye bakgrunnsstøy grunnet byggearbeid på "tre"-location og naboens AC i "poolen".

2. Fokusproblemer på visse klipp.

3. Poolscenen er skutt sent dag 1 og tidlig dag 2, og har derfor relativt ulik karakteristikk.

Tja, hva gjør en da mon tro??

Lyden er nok den største utfordringen her. Bakgrunnstøy som byggearbeider er nesten umulig å bli kvitt da de beveger seg helt fra "bånn" til midt i frekvensregisteret. Jeg har derfor foretatt en voiceover fra skuespillerne på de mest utsatte områdene. Denne voiceoveren er tatt opp med samme mic, og en ekstern opptaksenhet (Zoom).

Da jeg begynte å jobbe med lyden fant jeg raskt ut at voiceovers trolig er noe av det mest utfordrende en kan drive med. Selv om lyden er krystallklar fra opptaket og har full lipsync er karakteristikken en totalt annen, i tillegg mangler selvsagt ambient. Jeg har forsøkt å korrigere dette en del, samt lagt til ambient, men jeg synes fremdeles det hele høres veldig rart ut.

Jeg har derfor i all hovedsak, med unntak av et par steder der en rett og slett ikke hører skuespillerne, valgt å heller korrigere originalopptaket best mulig. Det medfører at en vil høre litt byggestøy i bakgrunnen på enkelte klipp, men jeg fjerner så mye som mulig av dette ved å legge på kutt i frekvensregistered ved 80, 100 og på noen klipp også 150 og 200Hz. I tillegg kjører jeg generell støyreduksjon. Dette fører igjen til at stemmen blir litt "nasal", noe jeg forsøker å korrigere litt ved å equalize ved 100, 150 og 200Hz. Blir på ingen måte perfekt, og her er jeg jo også totalt amatør, så lyden blir dessverre en svakhet på denne filmen med mindre jeg klarer å trylle noe bedre ut av voiceoverne.

Fokusproblemene prøver jeg å omgå ved å bruke klipp som er i fokus (selvsagt), men på noen klipp har jeg kun ett bra "take", og dermed havner noen få klipp ute av fokus. Jeg mener det er til å leve med, men en definitiv lærepenge hva angår blocking og ikke minst å følge manus til neste anledning. Ett av klippene jeg tvinges til å bruke skyldes nettopp at skuespilleren glemmer en del av dialogen, et klipp som ble skutt ett rundt 15 arbeidstimer rundt midnatt dag 1 der jeg vår så gåen at jeg rett og slett klarte å overse det...

Når det gjelder bildekarakteristikk er jeg fullt i gang med fargekorrigering og filtrering. Jeg bruker filtre fra RED (bl.a. RED Magic Bullet Look), der også "Colorista II" er del av filtreringsenginen. Fantastisk programvare, kan bare anbefales på det sterkeste. Jeg ønsker et litt retro filmaktig preg på filmen, og bruker dermed både filmgrain, overdreven bruk av kontrast (dvs. at jeg bl.a. brenner ut hvitt en hel del med vilje), redusert saturation samt en typisk "S"-formet gammakurve. Resultatet er jo i utgangspunktet en redusert bildekvalitet, med en hel del støy i bildet samt som nevnt ubrent hvitt, men det er altså slik jeg ønsker at filmen skal fremstå. Filteret jeg bruker benyttes i en rekke store digitale Hollywood-produksjoner, og jeg er mektig imponert over realismen! Koster rundt 900 dollar for hele suiten...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    RED-filtrene benyttes for øvrig også for å korrigere den ulike karakteristikken fra pool-scenene dag 1 og 2. Der er jeg foreløpig ikke i mål, tar jo votter og vinter å renderere alle korrigeringene...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg sliter nå med at jeg får grånyanserte fremfor sorte maskeringsfelter når jeg eksporterer filmen til Blu-ray... Noen som har noen gode tips??

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette vet jeg vel egentlig ikke noe om, men jeg klarer ikke å la vær å prøve meg .

Hvis du redigerer i FCP (?) så "kompenserer" FCP automatisk gamma fra 1.8 til 2.2 (eller er det den andre veien ).
    Det er dette som kalles "gamma feilen i FCP".
    Ikke så lett å oppdage i selve bildet, men letterbox bars som skal være 100% sorte blir vel lett synlig blasse. Dette problemet har også Quicktime ved eksport.

Eneste forslag for lett å finne ut om dette er problemet, sy sammen noen klipp fra råmaterialet i After Effects og eksporter. Hvis du ikke får samme problemet der så har du løsningen = google "gamma shift in FCP".

Beste forslaget jeg kan komme opp med. 8)

Annet tips;
    Adobe har 50% prisreduksjon på Premiere Pro Production Premium CS5.5 pakken for tiden (Premiere Pro, After Effects, Photoshop etc.+++).
    Dette pga. all kritikken Apple har fått for nye FCPX, så Adobe de prøver å få FCP brukere til å "switche".
    Hvis det er interessant kan det lønne seg å benytte sjansen mens du er i USA, prisen er US $849.50.
    I Norge via Adobe "norske" webshop er prisen for den pakken rett under Kr.20.000.-
    Bruk promotional code; SWITCH, Avid har visst et liknende tilbud for Media Composer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg tester manuell maskering i FCP, hvis det ikke funker er det jo gammafeil her selv om det som du nevner er vanskelig for aa se... Tilbudet paa CS5.5 er utrolig bra da, virkelig noe aa tenke paa... Skal til aa eksportere naa, kommer tilbake med resultatet! Faar jeg det ikke til aa funke er det vanvittig irriterende da, faktisk saa irriterende at jeg nok bor vurdere aa bytte plattform...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •