Hva trengs for å redigere hd-video?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva trengs for å redigere hd-video?

Jeg skal gå til innkjøp av en pc for å redigere et videoprosjekt i 1080p. Plattformen er Windows 7, og programmet som skal benyttes er Adobe Premier Pro CS5.

Etter å ha brukt en del penger på kamerautstyr har jeg et ønske om å holde budsjettet for pc-en så lavt som mulig. Jeg kom over denne selvbyggerguiden på dinside.no: Vi bygger PC med Sandy Bridge - DinSide Data

Har noen en formening om denne maskinen vil klare redigeringsjobben? Hvis ikke, hvilke komponenter burde jeg i så fall bytte ut med noe bedre?

Det er over ti år siden sist jeg bygde en pc, så det kan bli moro å prøve på det igjen.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det kan bli i snaueste laget for redigering.
    Først å fremst mangler den maskinen RAM og GPU. Det er ganske mange kommentarer under artikkelen du linker til som også gir noen alternativer.

For redigering så ønsker man seg selvfølgelig så kraftig maskin som mulig, men så trår budsjettbegrensningene til, og de trår til alltid litt for tidlig. :-?

Jeg kan sette opp noen retningslinjer her, så kan du sjekke priser i forhold til ditt budsjett, så finner du et kompromiss som du kan klare deg med for å eventuelt bygge ut på et sener tidspunkt.

Hovedkort.
    Det blir lansert et nytt hovedkort for Sandy Bridge CPU i disse dager. Kortet har et nytt Chipset som heter Z68.
    Det kombinerer fordelene til P67 og H67 Chipsettene i et hovedkort og utnytter CPU og GPU prosessering i Sandy Bridge CPU fult ut.
    Jeg mener det vil være "galskap" og ikke kjøpe det kortet hvis formålet er Video.
    Les mer om det første Z68 kortet; Her er Z68-bidragene fra Asus - Hardware.no
    Ettervert vil det komme flere modeller. De vil være dyrest nå, men ganske raskt synke i pris. Beste tiden å bygge maskin på er faktisk i Juli i fellesferien, da har ofte butikkene tilbud på deler.
    Min anbefaling er og holde seg til ASUS kort, du ser noen av argumntene for det i omtalen. (Les også diskusjonen under omtalen)

CPU
    Holder Sandy bridge i5 2500K eller burde man gå for i7 2600K er det store budsjettspørsmålet. Det må være K prosessoren for "unlocked" prosessor.
    Fordelen med i7 er at den har Hypertreading som skal være en fordel ved video prosessering hvis programvaren man benytter kan utnytte Hypertreading. Hvor mye det betyr har jeg ikke fulgt nok med på i det siste til å konkludere 100%.

RAM
    Noe veldig fancy RAM er ikke nødvendig. Det som er viktig er å starte med 2x4GB sett så man ikke bruker opp RAM slottene på hovedkortet for fremtidig utvidelse av RAM. Minimum RAM 8GB i starten for utvidelse ettervert som man har behov/råd.

HDD
    SSD for OS, altså all programvare på SSD og ikke noe annet, er en god hjelp for både oppstart og generell fart på maskinen.

Z68 kortene vil i de fleste tilfeller ha 4x Sata III 6GB/s porter og 4x SataII 3GB/s porter.
    Prisforskjellen på f.eks. Intel 510 6GB/s og Intel 320 3GB/s SSD er ikke veldig stor.
    Man kan klare seg med 80GB SSD i starten, kanskje 64GB er nok.
    Selv har jeg en 80GB som snart nærmer seg 25% fullt. Ideen min da jeg kjøpte den i fjor sommer var at når den er full vil jeg kjøpe en større nyere SSD, 120GB f.eks. og flytte 80GB SSD disken til å tjene som Scratch/Media Cache disk.
    Dermed så blir den ikke "til overs" som det så ofte skjer med PC utstyr når man bygger ut.

WD Green Caviar bruker jeg som lagring/media disker. De er veldig stillegående, men kan kanskje oppleves som litt trege. Har 4stk. i to Raid1 volum for lagrings sikkerhet. Dette er en viktig del av oppsettet som vi kan diskutere nærmere.
    Opplegget mitt der er ikke ideelt da jeg ikke har fått bygget dette som jeg ønsker og derfor sinker det maskinen. Der trenger jeg litt hjelp til å få implementert den egentlige ideen min.
    Ta vare på din gamle maskin, den kan gjøre nytte som lagrings server.

GPU
    Nå støtter Premiere Pro CS5 Mercury Motor/GPU prosessering de fleste gode GPU'r includert Sandy Bridge GPU prosessering i CPU, som HD3000/Quicksync.
    Her blir det mest snak om pris, men Nvidia kort er å anbefale.

KABINETT
    Kjøpte selv et Cooler Master CM 690 II Advanced Sort i fjor sommer. Grunnen til at jeg valgte det var fordi det har en utvendig brønn for ekstern HDD, så det er lett å ta en backup HDD og lastet til og fra maskinen. Kabinettet er veldig "luftig" og dermed ikke særlig stillegående. Resultatet var at jeg stappet det fult av isolasjonsmateriale av forskjellig slag, så nå er det "akseptabelt" på støy.
    I dag ville jeg kjøpt et Fractal Design R3 pga. støydempingen det har.

SKJERM
    Umulig å drive fargekorrigering på de fleste skjermer.
    Selv har jeg DELL Ultrasharp 24" som er fabrikk kalibrert for Adobe RGB og sRGB. Veldig solid kvalitets skjerm som koster i overkant av 4K.
    Asus kom nettopp med en ny skjerm med omtrent samme kvalifikasjoner og pris; TEST: Asus ProArt PA246Q - Hardware.no

Dette er basis anbefalingene for en Redigering maskin. Håper det blir litt diskusjon rundt dette siden det er mange variasjoner innen denne basisen som kan være økonomiske.
    Intel kommer bl.a. med flere nye CPU'r snart, om det er noe i det "slippet" som vil ha betydning for dette oppsettet vet jeg ikke enda.

Minner igjen om den veldig viktige diskusjonen; Hvordan sikre råmateriale og ferdige videoer for fremtiden. Hva er den beste, mest funksjonelle Back Up løsningen? 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje vel så viktig som selve hastigheten på maskinen er stabiliteten. Min erfaring, etter å ha bygget hundrevis av maskiner opp gjennom, er at PC generelt sliter med dette, både de som kjøpes av produsenter som Komplett / Acer osv. og det en måtte finne på å bygge selv.

En KAN selvsagt være heldig, men ofte er en ikke det...

I så måte vil jeg kanskje anbefale deg å se litt mot Ebay og typisk en Quad eller dual Quad-core Mac Pro. Disse får du til rundt 1500USD + noen hundre dollar i frakt. Her snakker vi DØNN stabile systemer som bruker samme prosessorplattform (xeon) som du surfer mot nå (altså skikkelig servergrade CPUer)... Legger du til en grei SSD-disk på 60GB ryker du på enda en tusenlapp, så beholder du gjerne disken som følger med maskinen til lagring.

Når det gjelder fargekorrigering på PC-skjerm skal du temmelig høyt opp i pris før dette blir noenlunde bra. Finnes en del fotoskjermer til type 10-15.000 som lar deg justere både fargerom og gråskala, men da hadde jeg heller kjøpt meg en god projektor der en får disse med full CMS til under 10.000 om dagen (Epson TW3200 f.eks., alt. BenQ W6500). Da får du også blåst opp bildet og kan gjøre vurderingen i den skalaen de fortjener mht farge og øvrige aspekter.

Det er mitt syn på den saken i det minste...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Beste backup for øvrig; Apple iDisk... Sikrere blir det liksom ikke, og "billig" er det også. 20GB som standard og 40GB som option. Fremdeles ikke nok til å lagre råfiler selvsagt, men et lurt sted å lagre ferdig redigerte filmer. Du kan også gi venner og familie adgang til iDisken din. Husk også at Apple stadig utvider kapasiteten, var 12GB for ett år siden, nå altså 20GB som standard.

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillene folkens. Selv om en Mac hadde vært fint gikk jeg for en pc i denne omgang, spesielt siden maskinen vil bli brukt av flere enn meg, og mange av disse er ikke fortrolig med Apple

Jeg tok utgangspunkt i maskinen jeg postet i utgangspunktet, men byttet ut prosessoren med en i7 med mulighet for hyperthreading og økte til 16GB ram, så får jeg bare krysse fingrene for at det vil fungere. Ettersom jeg har skjønt gir hyperthreading mulighet for raskere videoredigering, så forhåpentligvis vil ikke dette bli et bomkjøp.

Takk for innspillene!

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder fargekorrigering på PC-skjerm skal du temmelig høyt opp i pris før dette blir noenlunde bra. Finnes en del fotoskjermer til type 10-15.000 som lar deg justere både fargerom og gråskala, men da hadde jeg heller kjøpt meg en god projektor der en får disse med full CMS til under 10.000 om dagen (Epson TW3200 f.eks., alt. BenQ W6500). Da får du også blåst opp bildet og kan gjøre vurderingen i den skalaen de fortjener mht farge og øvrige aspekter.
    Det høres litt upraktisk ut å redigere film på en prosjektør, synes jeg. For det første må man ha et lystett rom. For det andre har man som regel bruk for litt lampelys i rommet når man redigerer, og da blir prosjektørbildet dårlig med én gang. For det tredje tar redigering og fargekorrigering veldig lang tid, og man vil legge mange timer på prosjektørpæra før man vet ordet av det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, enig med deg at redigering ikke bør skje på flatskjermen. Projektoren fungerer i større grad som et "screening"-instrument der du vurderer ferdig redigerte "pakker". Hvis projektoren er kalibrert skikkelig opp mot 6500K samt fargerom er dette det nærmeste en kommer "kino" bilde. En trenger altså fremdeles en god skjerm, så korrekt som mulig selvsagt, men der er altså her jeg sier at projektorer har kommet et godt stykke lenger enn de fleste skjermer.

Når det er sagt så jeg jo noen veldig fine monitorer på en fotomesse jeg var på nylig, som kunne autokalibreres ved hjelp av et kolorimeter. Blir nok fremdeles ikke perfekt (jeg vet jo hva som kreves av kalibreringsutstyret ettersom jeg har kalibrert en del projektorer og har erfaring med ulike typer prober), men langt bedre enn mye annet. En slik skjerm på 23" med LED-belysning (uten probe) lå på rundt 25.000 kroner tror jeg, husker dessverre ikke navnet i farta. En grei probe ligger på noen tusenlapper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •