Proaim DSLR rigg - Utpakking og rigging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Proaim DSLR rigg - Utpakking og rigging

Så fikk jeg Proaim riggen. Sendt den 23 mars fra India med Fedex. levert på døren med Posten den 30. Så det tok akkurat en uke, som ikke er verst.

Dette er settet jeg kjøpte; DSLR Kit-10(C) Shoulder Mount + V2 Follow Focus + Mattebox + 9" Cage
    Forskjellen er at jeg byttet 9" Cage med en 6" Cage. Dette viste seg å være lurt da jeg da fikk håndtaket litt nærmere kamera.

Her er bildet av hvordan settet er pakket. Denne vesken var selvfølgelig solid pakket i pappeske som passet akkurat så det ikke var noe slingringsmonn.

Inni vesken er det to lag med solid skum med utskjæringer som passer hver del. Unntak for 6" Cage som egentlig ikke hører til dette "Kitet".

Alle delene pent lagt utover. :lol:

På alle bilder synes jeg Matteboksen så veldig stor ut og tenkte den ville bli litt for stor og uhåndterlig for en DSLR rigg. Men til min overraskelse var den mye mindre enn den ser ut på bildene og passer perfekt i størrelse.

Her i forhold til en Canon 7D med 24-105mm L.

Første full rigging med nesten alle deler.

Kvaliteten virker OK. Det som jeg har identifisert som de to punktene hvor slitasje vil gjøre seg gjeldende først er; For en rigg skal bli lettest mulig er alle klemmer i ett lettmetall. Muligens aluminium. Hvor lang tid det tar før gjengene i hullene til klemmeskruene ryker er det store spørsmål.
    Fordelen med en slik rigg basert på Internasjonal standard er at alle delene kan byttes ut med mer solide deler ettersom de ryker. På den annen side er prisene på kraftigere deler veldig høy så det spørs nok om det vil lønne seg.
    Noen fortalte meg her om dagen at en liten skrue fra ARRI koster $20.

Den andre delen som er utsatt er nedre delen av matteboksen og feste for klemmen som fester den til railen. Fordi matteboksen står fritt uten annen feste så temker jeg det er lett å brekke av hele festet.

I tillegg så var rørene ikke glattpusset "finnish" men knudrete. Så de de er vel ikke av beste kvalitet, men virket solide og stive. Fordelen med at de ike er glatte er at de gir litt friksjon.

Front håndtakene for skulder rigiing var veldig bra kvalitet, men klemme festene fikk jeg ikke helt til ikke å dreie. Det er mulig jeg ikke strammet nok. En bit Gaffa Tape rundt røret vil nok hjelpe.

PS; (beklager at noen av bildene er litt uskarpe, jeg kjempet med lite lys og veldig lav lukkertid og for stor blenderåpning. I dag var det enda mindre lys så jeg fikk ikke tatt om igjen de mest uskarpe.)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to siste bildene i forrige posten var av riggen sånn den er avbildet hos Cine City.

Her har jeg att av Matteboks flaggene og montert to av rørene som fulgte med under håndtaket med Mikrofon holderen på. I Cine City riggingen er rørene med mikrofonholderen montert på siden av Cage buen. Jeg tror denne måten jeg har gjort er bedre for lydopptak. Desverre hadde jeg ikke noen mikrofon å sette i for å illustrere det bede.
    På den Cage buen er det flere områder hvor man kan montere klemmer og rør.

De lange rørene (Rods) under riggen består av to lange rør (300mm) og to korte rør med gjenger så man kan skru dem sammen i lengden.

I den neste konfigurasjonen har jeg skrudd fra hverandre rørene og brukt de to korte rørene for å få en minimalistisk rigg. Detter vil nok kanskje bli den rigg konfigurasjonen jeg bruker mest.

Følge Fokusen fungerer veldig bra. Den er giret slik ar man må skru mye lengre for å vri fokus ringen enn hvis man fokusere ved å vri fokus-ringen direkte med hånden. Dette gjør at det er mye letter å fokusere nøyaktig og også gjøre "delikate" fokusforandringer under opptak.

Her har jeg gjort et lite eksperiment. Festet et rør til Cage buen med en klemme og så festet ett av fronthåndtakene som brukes i skulder rigg konfigurasjonen som støttehåndtak for høyrehånden. Det er mulig det virker bedre med håndtaket rett ned. Det er noe jeg må teste mer.
    I tillegg har jeg snudd topphåndtaket fremover for å få en annen balanse når jeg bærer kamera.

Konfigurasjonen med de korte rørene fungerte bra med 70-300mm L. Var i utgangspunktet usikker på om det var plass til følge fokus.
    Med bærehåndtaket pekende fremover er det perfekt balanse når man bærer riggen.
    I det hele tatt så vil jeg si at et bærehåndtak er et "must" for enhver rigg. Ikke bare lettere å bære, men letter å sikrere når man skal ha rigg og kamera av og på stativ.

Litt mer om support for ekstra lange objektiver.

Vanligvis bli lange objektiver montert med objektiv foten på stativet.
    Det har irritert meg litt fordi selv med det stødigste stativ så er objektiv foten ganske vinglete der objektiv å kamera skal prøve å balansere.
    Jeg har prøvet å finne en stivere løsning der både kamera og objektiv har bedre støtte.

Her er første forsøk. Kamera på stativet, og så har jeg montert en klemme som kan reguleres i høyden for å støtte objektivet i forkant. Denne delen er egentlig en del som kommer ekstra med Matteboksen (inkludert i Kitet).

Det er fremdeles ikke perfekt da kamera ikke kommer høyt nok til også å feste objektiv foten. I tillegg er monterings platen for stativfeste en vinkel som også bidrar til ustabilhet.
    Dette gjør ikke noe for vanlige objektiver. Men med en Sigma 150-500mm eller tilsvarende lage objektiv ønsker jeg meg noe mye stivere.Like mye for fugl foto som for video.

Dette blir mye stivere enn en konvensjonell montering av kamera med langt objektiv.

Allikevel er jeg ikke helt fornøyd.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjemt i seksjonen for Mattebokser fant jeg muligens det jeg har søkt etter for objektiv støtte(r).

De selger ikke delene separat, men for $210 er det kanskje verdt å kjøpe riggen.
    Kanskje greit å kunne ha to rigg konfigurasjoner.
    Det tar ganske mye tid å forandre på en rigg.
    Så da blir det letter å raskt bytte mellom lange å korte objektiver.

Dette var det jeg fant.

Klossen i midten er for stativfeste. Da har man en stor flat basis, samtidig så balanserer kamera og enden av objektivet bedre.

Objektiv krybbene kan justeres i høyden.

Kamera feste plate Base Plate kan også justeres i høyden.

I tillegg finnes det en justerbar sak med skrue som kan brukes til å skru inn i objektiv foten. Den er ganske fristende fordi den vil gjøre alt stivere og mer stabilt.

Med denne konfigurasjonen er det mulig rørene blir lave nok til at skrue støtten for objektiv foten får plass på undersiden.

Litt tenking nå :arrow: så bestiller jeg dette samtidig som jeg bestiller en slider.

Tok med dette fordi det kanskje er noen fugl fotografer som kan være interessert i dette spesial feltet.
    Den DSLR riggen jeg har kjøpt er absolutt stabil nok for filming med normale objektiver.
    Når det kommer til lange objektiver er "skjelve" og vibrasjons faktoren et stort problem. Bare det å sette kamera på stativ med 500mm objektiv i Live View å x10 forstørring på skjermen så ser man selv uten å røre kamera hvor mye vibrasjon det er.
    Derfor er det så vanskelig å få skarpe bilder med lange objektiver.

Tross alt så er effektiv brennvidde på et 1.6x crop APS-C med 500mm objektiv 800mm. Ikke lett å holde stødig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rod rigg er praktisk i mange situasjoner. Men riggen er der bare for å få festet saker som følge fokus, matteboks og monitor.

Rent praktisk så blir riggen veldig stor og uhåndterlig.

Nå kommer det/har kommet elektronisk søker som kan monteres rett på kameras blits sko (EVF) og elektronisk følgefokus som som plugges i kameraets USB port og bruker objektivenes egen fokus motor for å justere fokus.

Jeg har satt meg på venteliste for LCDVFe som er designet av en kar i Estland. I tillegg til den så finnes det bare en EVF til (Cineroid) som kan brukes på DSLR.

LCDVFe fra Kinotehnik blir lanser på NAB nå i April.
    Cineroid fra Korea er allerede i handelen.

Eneste elektroniske følgefokus er Okii og selges fra USA.

Nå begynner muligheten for å få en lettere "rigg" både med følgefokus og elektronisk søker.
    Da har vi en brukbar "rigg" som lett kan håndholde like bra som et video kamera.

Et lite problem er det; Okii følgefokus har bare et skruehull så det kan ikke umiddelbart festes til kamera. Okii presentere følgefokusen løst fra kamera. Siden den er rund, så må man egentlig bruke begge hender for å bruke den.

Her er hvordan de presenterer den.

Det enste de tilbyr som festeanordning er en klemme til å feste på 15mm rigg rør, og da er vi like langt hvis vi trenger en rigg for å bruke den praktisk.

Det vi trenger er en L-blits brakett som festes under kamera, sånn som en av disse.

Braketten må kunne justeres å skyves forover så ikke braketten og følgefokusen dekker USB og HDMI inngangene på venstre side av kamera.

Helst burde de vertikalt være litt lavere enn de som er avbildet så de ikke kommer i veien for EVF'n.

Jeg har laget et "mockup" basert på et bilde fra LCDVFe. Hadde håpet jeg skulle finne bedre billedmateriale så jeg kunne fått med braketten også, men jeg regner med folk skjønner hvor jeg vil.

Det er mulig følgefokusen er litt mindre i det bilde enn den vil være i virkeligheten.

Her er et bilde til fra Kinotehnik av LCDVFe bakfra uten at jeg har prøvet å sette inn følgefokusen i bildet.

Det vi trenger i tillegg er å feste en mikrofon holder på røret til EVF'n og en håndreim for litt ekstra støtte for høyrehånden, og vi har en fullt funksjonelt Video DSLR.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser jo veldig lovende ut da... Er det først på linser større enn 70-300 du vil oppleve ustabilitet og dermed behov for den ekstra støtten?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...må ellers si at riggen ser veldig grei og praktisk ut da... Skal jo være en smal sak å få festet opp en skjerm på en av de rørene på håndtaket?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette ser jo veldig lovende ut da... Er det først på linser større enn 70-300 du vil oppleve ustabilitet og dermed behov for den ekstra støtten?
    70-300mm kan nok til nød gå, men med en telekonverter når objektivet blir 420mm så blir det litt for ustabilt. I tillegg så selges ikke 70-300mm med objektivfot, og Canon skal ha høy pris for den, og det er vanskelig å finne tredjeparts fot.

Zoomlinser er basert å at de skal støttes med venstre hånden. Men når man får dem på et kamera på stativ så er det ikke bare ustabilheten som er et problem, men med så mye tyngdepunkt fremover så drar det hardt i skruefeste under kamera og i objektiv feste på kamera.

70-200mm f/4 L er sikkert ikke noe problem, men den nye 70-200mm f/2.8 L II sies å være veldig tung så den kan nok slite på kamera.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...må ellers si at riggen ser veldig grei og praktisk ut da... Skal jo være en smal sak å få festet opp en skjerm på en av de rørene på håndtaket?
    Ja du har tenkt det samme som meg. :-D

Ganske praktisk med de rør systemene hvor man kan bygge akkurat det man trenger.

Her har jeg laget et "mockup" av omtrent hvordan jeg vil montere en monitor. Synes det virker mye bedre enn å ha monitoren dinglende fra en arm.

Laget meg forresten et 7" papp rektangel for å se hvor stor skjermflate 7" er i forhold til kamera.
    Det var overraskende smått.
    Kanskje jeg er dårlig til å se proposjoner på bilder, men jeg tror man blir litt lurt av rammen rundt skjermflaten.
    7" 16:9 diagonalt er litt bredere enn 7D sin bakside, og det er ikke veldig stort. Vurderer nå om jeg skal satse på en 8" istedenfor hvis jeg skal kjøpe monitor. Blir vel en stund å vente på EVF.

Bare å montereen mikrofon på rørene foran håndtaket så har man en skuddklar rigg.
    Monitoren kan skyves nærmere kamera toppen ved å dytte mer rør bakover.
    Hadde vært fint å finne en monterings måte for monitor så den kunne senkes litt ned mot objektivet hvis det var ønskelig.
    Den vanlige måten å feste monitor med et blits sko adapter vil heve monitoren litt mye.
    Må nok kjøpe en monitor å gå i tenkeboksen for å finne den beste løsningen.

PS. Lagt til noen bilder med forklaring tidligere i tråden hvis du ikke oppdaget det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Må si jeg har falt litt for funksjonaliteten til de Ruige-skjermene, spesielt når jeg ser hva de har å si i praksis. Tenker i så måte på muligheten for å zoome og "peake" fokusen, en funksjon som kan være veldig kjekt da en i så fall kan slippe å zoome masse ut og inn mens en filmer som jo er alternativet. Prøvde et Panasonic-kamera i dag, og fokus utvendig er definitivt en av de største utfordringene.

Jeg er forsåvidt enig i at 7" er å foretrekke, men 4,8-tommeren er utvilsomt veldig praktisk i størrelse. Tror derfor jeg blir å velge en slik en i første omgang, så får jeg se hvordan den funker... Er som du sikkert har forstått også litt motstander av Lilliputt rent generelt basert på tidligere erfaringer, og har nå fått bekreftet av en forhandler som selger Lilliputt at de har en hel del feil på de også, hvilket passer meg dårlig...

EVF må en jo ha i tillegg ja, den fra Estland kan jo være aktuell ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også kjøpt dette settet , etter tips fra deg valgte jeg også 6" cage.
    Jeg er så ufattelig enig om det festet på nedre del av matteboxen, skrur man for litt langt ut må man sette på plass en knøtt liten mutter.
    For å være helt ærlig angrer jeg litt på at jeg ikke tok den fullt ut å gikk for Zacauto eller Redrock sin, men som du sier så kan man kan vel bytte over til dyrer deler....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alamo
    Jeg har også kjøpt dette settet , etter tips fra deg valgte jeg også 6" cage.
    Jeg er så ufattelig enig om det festet på nedre del av matteboxen, skrur man for litt langt ut må man sette på plass en knøtt liten mutter.
    Hvilken mutter sikter du til og hvor på Matteboksen?
    Er ingen mutter på min Matteboks eller på festet.
    For å være helt ærlig angrer jeg litt på at jeg ikke tok den fullt ut å gikk for Zacauto eller Redrock sin, men som du sier så kan man kan vel bytte over til dyrer deler....
    Hva ville vært forskjellen mellom Proaim og disse som har bedre kvalitet? (bortsett fra pris)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lekt meg med Proaimen ikveld, har jeg byttet mening , den er rett å slett fantastisk. På Mattebox rør-festet på min var det en skrue man måtte løsne på undersiden , det var vrient å trekke dem på rørene så jeg åpnet opp maksimalt , da datt en liten mutter ut som det tok en del tid å få på plass.... Men nå angrer jeg ikke lengre , det er et godt produkt som jeg er kjempefornøyd med. Hvor kjøpte du filter ??

Et annet spørsmål, jeg prøvde å stramme de 2 hånd holderene så stramt til at de ikke skulle bevege seg, er det normalt at de er litt løse?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Mine håndholdere er også litt løse, måtte virkelig krefter til for å få de til å sitte...

Ellers skjedde det samme hos meg med de mutterne, alamo, men når jeg først fikk festet alt var skjedde det ikke igjen.

Generelt vil jeg si at ProAim-riggen på ingen måte er perfekt, men til prisen - sett i forhold til Redrock osv. - får en utrolig mye for pengene...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alamo
    Etter å ha lekt meg med Proaimen ikveld, har jeg byttet mening , den er rett å slett fantastisk. På Mattebox rør-festet på min var det en skrue man måtte løsne på undersiden , det var vrient å trekke dem på rørene så jeg åpnet opp maksimalt , da datt en liten mutter ut som det tok en del tid å få på plass.... Men nå angrer jeg ikke lengre , det er et godt produkt som jeg er kjempefornøyd med.
    Fint å høre du er mer fornøyd nå.

Et annet spørsmål, jeg prøvde å stramme de 2 hånd holderene så stramt til at de ikke skulle bevege seg, er det normalt at de er litt løse?
    Som Lygren sier, så er de litt løse. Jeg synes det er litt rart, men jeg tror noen fotografer liker å kunne bevege håndtakene litt når de filmer.
    Jeg ville ikke trekke til skruene alt for hardt, da kan det hende at det sliter unødvendig på gjengene over tid.
    Ta helle å surr noen runder gaffa tape rundt røret så slipper du å trekke til så hardt.

Hvor kjøpte du filter ??
    Regner med at du mener ND filter?

Har du lest det jeg har skrevet om filter her?;http://avforum.no/forum/av-opptak-te...ml#post1647597

Det er mest praktisk å satse på Variabel ND i første omgang. 4x4 filter tar for mye tid å bytte rundt på, men er greie å bruke i en spillefilm shooting scenario. Til alt annet anbefaler jeg Variabel/Fader ND.

Du vil etterhvert også trenge 4x4 filtere fordi du trenger Grad ND, men begynn med Fader.
    4x4 filtere har vært utsolgt i mange måneder fra både Lee og Cokin, bare Formatt/Hitech har.
    Hvis du er interessert i 4x4 filter så spør igjen så skal jeg gi deg noen nye lenker til hvor de finnes. Dette fordi det forandrer seg stadig.

Fader ND fra Lightcraft workshop blir bare mer og mer utsolgt. Jeg fikk nylig tak i ett, men jeg trenger to til.
    Nytt alternativ er Faderfilters fra faders.com, de kan du få fra Adorama og B&HPhoto.

Annet alternativ er Genus ND Fader Filter.
    Hvilke som er best, eller om det er noen forskjell på filterkvaliteten overhode er umulig å svare på.
    Såvidt jeg har sett av diskusjoner så kommer selve filteret fra en fabrikk i Kina samme hvilket merkenavn som brukes.
    Her er også en billigere variant på ebay, som etter sigende skal være like bra/og eller er det samme som de andre merkene; 77mm Fader ND Vari-ND Mark II HL-OPTICS ND2-400 LCW OEM | eBay

Spør mer før du kjøper filter, når du er mer klar på hva du vil ha. Det er lett å feilkjøpe filter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •