Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 141
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En annen sak jeg sliter med er at jeg plutselig får opp en batteriindikator på siden som ikke er Canon sitt (monitoren??) ved opptak, og snarlig etter dette dukker opp kutter hele opptaket. Nå ved motorveien skjedde dette plutselig hele tiden. Vet ikke hva det kan være, men skal prøve å bytte batterier på Okiien for å se om det kan være det... Monitoren har helt nyoppladede batterier.

Det jeg stusser litt på er at dette ikke skjer når jeg ikke bruker monitoren, så det kan tyde på at det er et spenningsproblem der... Får sende en mail til dem og høre...

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Har for øvrig fått litt mer erfaring med den Ruige-skjermen. Du sliter godt uten den "peaking"-funksjonen i dagslys for å stille fokus. En skjerm uten denne funksjonen vil etter mitt syn ha svært liten nytte selv om den er 7" eller større. Under selve filmingen er uansett også denne skjermen fra Ruige helt ubrukelig for å stille fokus mot (for da funker ikke peaking-funksjonaliteten...), en ser knapt endringer en foretar seg i fokus.
    Fungerer ikke Fokus Peaking når man filmer. Det er jo hele poenget med peaking funksjonen. Når man ikke filmer kan man jo bruke forstørrelses funksjonen på kamera, så da har man jo ingen nytte av peaking.

Jeg fikk meg nettopp en 8" Lilliput. Kjøpte 8" fordi den var billigst. Uten noe av det spesielle DSLR utrustningen som fester, armer eller batteri fester. Kjøpte med et Li-on batteri som jeg regner med å tape fast på riggen hvis jeg skal ha den med ut siden det ikke kan festes til monitoren.

Senere vil jeg vurdere om jeg anskaffer en batteriplate.
    Synes løsningen med å ha dette høye batteriet hengende bak på monitoren aldri har vært noe smart. Det finnes en type batteri som går inni monitoren, men jeg vurderer en batteriplate for LP-6 batteriene som kamera bruker for å drive monitoren.
    Slik som denne, enten i mono eller stereo utgave og en haug med billige tredjeparts LP-6 batterier; LP-E6 Battery Plates, BP-511 Battery Plates, Mini HDMI to HDMI Cables, LP-E6 Battery at MG1 Concepts

Jeg kommer faktisk mest til å bruke monitoren på satellitt mottageren siden jeg ikke har en TV og må slå på projectoren hver gang jeg skal ta opp et program med EPG. Det fungerer denne monitoren fint til.
    Så nå når jeg har litt erfaring med kvaliteten så kanskje jeg kjøper meg en til.

Generelt er fokusjustering en stor utfordring på DSLR vs. vanlige DV-kameraer, og jeg håper jeg får den EVFen snart (skal få kjøpe en demo-EVF fra Cineroid.
    Blir spennende å høre hva du synes om Cineroid EVF. Har hørt miksete referater som mest går på at du får samme screendoor som man får med en Loupe mot monitoren bakpå kamera, men ellers skal kvaliteten være god.
    Jeg venter til LCDVFe blir handle klar, så kan vi utveksle erfaringer.

Når det er sagt funker den elektroniske fokussaken veldig bra. Litt synd at det ikke indikeres en faktisk fokusverdi som på DV, men en kan jo lagre ytterpunkter i stedet og dermed justere fokus mot to objekter relativt enkelt.

Nå er jo på ingen måte fokusjustering noe enkel sak på DV-kameraer heller, bare så det er sagt, er vel en av de mest utfordrende elementene under filming generelt, er jo gjerne derfor en har en helt egen "fokuspuller" under profesjonell produksjon.

Spørs imidlertid om de funksjonene for fokusjustering (tilsvarende peaking på Ruige-skjermen) den Cineroid EVFen stiller med funker under opptak, og da blir det nok vanskelig også der. Samtidig vil det jo selvsagt hjelpe å få bildet helt opp mot øyet i lydkontrollerte former, jeg er som nevnt veldig spent på hvor godt dette faktisk vil fungere i praksis.
    Fokusering er alltid et problem. Større på DSLR video, men kanskje et av de største temaene på Stills Foto forumene også. Jeg har heller aldri vært noe begeistret for fokusen på video kameraer heller, men det har mest vært at man ikke har kontroll på hvor fort autofokusen skifter.

På Lilliput monitoren er det ganske greit å treffe fokus sånn noenlunde innen DOF. Nå har jeg bare prøvet med 700mm objektiv på stativ mot mål jeg filmer hver dag (småfugl), regner med at det blir et større problem når jeg tar monitoren ut i sollys. Da må jeg nok bygge meg en heftig solblender av papplater og Gaffa tape.

Fokuser er også litt trening i å se kontrast forskjellen mellom det som er i fokus og det som er ute av fokus. Det hjelper jo også å ha en zoom linse og zoome helt innpå først og fokusere.

Det er det største minuset med Lilliput monitoren, at den har dårlig dynamisk området så alt det lyseste blir lett utbrent. Derfor er den også ubrukelig til å juster blenderåpning fordi bildet blir for lyst. Blender man ned så det ser bedre ut blir det undereksponert.
    Men det er ikke verre enn å trykke på en knapp et par-tre ganger for å svitsje kilde og juster blender på kamera monitoren som har mye bedre dynamisk området.

Den har også litt for svake farger med HDMI input og ingen saturerings innstilling, men på AV input er det saturering med masse mer farge å legge til. Ganske merkelig egentlig.
    Hadde hjulpet å fyre på mer farge for fokusen's skyld.

Synd man ikke kan få vekk de to halv transparente vertikale linjene som kamera leverer. Da hadde bildet dekket hele monitoren og ikke hatt Black-bars på hver side. Nå er det vel ikke mer enn ca 6" effektiv bilde på skjermen når den er koblet til kamera. Bildet er ganske mye større når den brukes som TV monitor.

Skal se å få tatt noen bilder av hvordan jeg har rigget den for det jeg bruker den til nå.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med disse vektene er jo selvsagt at riggen blir fryktelig tung - noe den allerede er... Litt trening har nok uansett ikke gamlefar vondt av, så det tar jeg med godt mot!

Som nevnt er årsaken til at jeg også slo til på den demoriggen fra Edelkrone at jeg vil ta opptak på messer, da først og fremst IFA-messen i Berlin, og der blir det jo mye vandring. Forstod temmelig kjapt at ProAim ikke er godt egnet til slik langvarig bruk, noe som jo heller ikke er meningen med det kittet.
    Hvis du skal vandre rundt på IFA med en slik rigg så får du nok trening nok.
    :-D
    Vi får håpe at innen den tid så har du rigget ned betraktelig med en EVF, Okii og en mikrofon festet direkte på kamera og Zoom i en beltespenne. Kanskje med en liten Stereo mygg festet sammen med Røde mikken for ambient.

Noe sånt er det jeg tenker meg å ha rigget når jeg skal bruke kamera som Walk-Around.

For øvrig har allerede festepunktet mellom Røde mikrofonen og riggen rukket å knekke, det synes jeg jo var litt skuffende... Har sendt mail til ProAim og bedt om å få ny, men siden jeg fikk med den delen "gratis" er det mulig de nekter. Det var litt som jeg var inne på - stort sett er ProAim bra, men bruk av plast i festeopplegg er jo ikke spesielt lurt, så litt skuffet er jeg jo ettersom det i all hovedsak nå utgjør et praktisk problem!
    Er det den lille "hotshoe" plast firkanten som er røket? Regner med at de kantene som holder L vinkelen på plass ikke er særlig solide, spesielt hvis man glemmer å skru til den blanke flate skruen. Resten er jo i metall.

Du trenger jo egentlig ikke bruke den plast firkanten. Hvis du skrur den av og flytter hele rør klemme saken til den andre enden av mikrofon holderen så er det et gjenget hull der du kan skru klemme-skruen inn i.
    Men da kommer mikrofon holderen litt nærmer klemmen.
    Klarer ikke helt å se hvordan du har festet mikrofonholderen på riggen, men det burde være plass.
    Den plast dingsen er bare der for at man lettere skal kunne fjerne mikrofon holderen fra riggen uten å løsne rør klemmene. Det er også et hull for en mye kraftigere bolt.

Men plast og metall sammen er aldri en god løsning, men har fått en veldig utbredelse. Bare se på bilene.
    Skal huske dette hvis jeg kommer over et liknende Hot Shoe feste i rent metall. Skulle ikke forundre meg om det finnes blant de hundrevis av typene av Hot Shoe fester som er overalt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er hotshoen i plast som har tatt kvelden... Skal prøve det tipset du kommer med, det passer midt i blinken å få flyttet mikken litt nærmere faktisk.

Er nok mulig jeg burde satt sammen en slik "walkaround" rigg som du beskriver, men nå får det være nok av investeringer i denne galskapen - så da får det bare være med litt slit!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått de balansevektene til Edelkrone-riggen, og DET hjalp! Fantastisk god å gå rundt med, selv om en selvsagt også nå blir sliten. Jeg måtte nok hatt på enda en vektskive om jeg skulle helbalansert riggen slik at jeg - som på reklamevideoen - skal kunne slippe alt, men det øker også totalvekten. Synes det funker bra nå. Jeg kan enkelt justere fokusen under filming mens jeg forsiktig holder riggen med den andre hånden.

Jeg skal også få tilsendt den delen til matteboksen for øvrig, den skulle jo fulgt med i esken... Når jeg får den på plass og dermed får skrudd til alt skikkelig tror jeg vi snakker fugl.

Det jeg digger med denne riggen er også at den er så minimalistisk, men samtidig har det en trenger; eget feste til monitor, håndtak, godt med skruehull for feste av ymse utstyr, stenger i front for feste av matteboks osv., VELDIG bra håndtakssystem som en kan justere i alle mulige retninger, samt da selvsagt det systemet med full ryggstøtte som gir en helt annen balanse enn å puste og pese på riggen på bare en side. Er den imidlertid verdt 3000 dollar... Neppe... 1000 dollar som jeg betalte for min demorigg (som for øvrig også er en prototype, men ser ut til å funke etter hensikten okke som)- uten tvil...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    En liten "speilsnutt" av riggen...

[YOUTUBE]KmmUAFfRMqg[/YOUTUBE]

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten "speilsnutt" av riggen...

[YOUTUBE]KmmUAFfRMqg[/YOUTUBE]
    Skal si, du er jo snart proff på dette Riggen ser meget bra ut!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, og snart er det du som skal stå foran dette monsteret på IFA og spre det glade budskap!! Gleder meg til å gå rundt på messe som en ekte RoboCop...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe

Vi får se om du rekker å sette den sammen før messen er over da.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og snart er det du som skal stå foran dette monsteret på IFA og spre det glade budskap!! Gleder meg til å gå rundt på messe som en ekte RoboCop...
    Gorm er mye mer fotogen enn meg, så han får vel bli linselus

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I da fikk jeg riggen Arty anbefalte i et tidligere innlegg PROAIM shoulder mount + chest support + rail system. Har nå satt den sammen og testet den litt, og den virker veldig ålreit til min bruk. Men etter jeg hadde satt den sammen hadde jeg noen deler til overs. Er det noen som vet hva disse platene og skruene skal brukes til?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om du har fått noen biter ekstra. Har ikke fått noe liknende med min rigg. Virker som om det er litt "ymse" hva de som pakker legger ved i pakken. Ta vare på dem, utrolig hva man får bruk for til forskjellige ting.

Fikk du alt annet du skulle ha?

Jeg har en rigg til på vei, blir spennende og se hva som følger med. Nå har pakken ligget hos Fedex på Gardermoen siden 4 mai. 2 dager fra India til Norge, 6 dager i Norge og fremdeles ikke levert.

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så vidt jeg kan se har jeg fått alt annet som skulle være med i pakken. Det lå ikke med noen bruksanvisning, men jeg klarte hvertfall å sette sammen riggen, og det virker som om den er komplett. Fikk også en H4n-opptaker i posten samme dag, så nå begynner det å ligne på noe

Noen som har noen gode forslag til hvordan opptakeren kan monteres på riggen?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Postbudet

Noen som har noen gode forslag til hvordan opptakeren kan monteres på riggen?
    Hvis du ser på noen av bildene som Lygren har postet på denne siden; http://avforum.no/forum/av-opptak-te...udsjett-6.html så ser det ut som om han bruker en "Superclamp" og en "avstandsbolt" (er den ekstra utstyr til Zoom'n?").

Hvis du har Cage på riggen din så har den to forskjellige gjengete hull (1/4" & 3/4" gjetter jeg) flere steder. Da kan du kjøpe en skrue som har samme gjenger som Zoomen og feste den der.

Her er link til en video review for Cineroid EVF hvor han har Zoom'n på en leddet arm (minutt 3:42). Så det er mange måter å løse dette på.

Cineroid EVF-review on Vimeo

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg kjøpte disse "Super Clamp"-sakene sammen med mitt Rouge-display på Coollcd.com, geniale "klemmer" som passer både 1/4" og 3/4".

Alternativt funker det jo som ARTY sier også sikkert å bare feste de direkte til "cagen".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det rundt 100 dager til IFA Lygren, så da er det bare å finpusse utstyret (og ferdighetene) :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sjekk her, begynner å sitte litt bedre nå, så det er bare å gjøre seg klar til glimre foran kamera!

[YOUTUBE]IcblegXZao8[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser bra ut!

Jeg gleder meg veldig til å se deg trave rundt på IFA flere lange dager i strekk, med all den vekten på skuldrene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Spørs nok om vi må planlegge litt selve shotsene gitt, ellers funker jo 5D mark ii med både 24mm og kanskje spesielt 70-200IS greit med en monopod også, vi kan eventuelt ta opp lyden eksternt, da bare "håndholdt" med Zoom H4n og eventuelt også Røde mikken via XLR. Riggen ser jo temmelig drøy ut også, folk kommer til å tro vi er klin gærne. Vi får se, heldigvis har vi presseloungen der vi kan gjemme unna galskapen ved behov. Moromoro...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns "lavbudsjett" i tittelen er litt feil
    så er her det oppsettet jeg kommer til å bruke

Nikon D5100 med Nikkor 18-105mm VR eller en ancient nikkor 50mm 1.4 fra 80 tallet
    Nikon ME-1 Mikrofon (har standard mount og bruker 3.5mm jack)
    DSLR Movie Rig for 600 kr inkl frakt :P

burde passe greit for studenten eller bare de som vil ha noe enkelt og billig
    eventuelt follow focus og en skjerm

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •