Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 141
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan er det å fokusere på den 5" Ruige monitoren? Er det lett å se når det er på det skarpeste?

Når det gjelder Flycam så er det bare å begynne å trene håndleddet. Har hørt at etter en times bruk av Flycam så er håndleddet ganske ubrukelig.

Når du får tid så les litt på nettet om små modifikasjoner og triks som gjør den letter å håndtere.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå er riggen på vei... Ble til slutt at jeg havnet på ProAim, er en såpass utprøvd løsning at jeg tror det er bedre enn å kjøre på med noe en knapt finner øvrig info om på nettet.

Skal få tatt litt bilder når dette er på plass.

Har ikke fått testet monitoren alt for mye, ARTY, men den er definitivt til stor hjelp i forhold til å finne fokus. Størrelsen er også perfekt mot 5D, tror en 7" lett blir for massiv, spesielt om en har tenkt å også bruke den på en minimalistisk "flycam"-rig eller tilsvarende.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det ble ProAim på deg til slutt. Tror det var et lurt valg.

Den nye Handy Film Tool riggen ser veldig fin ut, men med en pris på $2900 så blir det unødvendig dyrt. Vill være verdt det for en som lever av dokumentar og intervju arbeid med mye skulderholdt kamera så er det sikkert verdt det, men for alt annet ubetalt filmarbeid så er det for dyrt.
    De har forøvrig slått seg sammen med et annet selskap og skiftet navn til Edelkrone.

Her er en video fra NAB.

[YOUTUBE]3-_-hB3pbB8[/YOUTUBE]

LCDVFe ser ut til å være forsinket og kommer ikke før tidligst i slutten av Mai.

[YOUTUBE]KS_FOgtZ5pc[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...var litt for feit den Edelkronen, så jeg kjøpte demoen dems fra messa like godt... Er på vei snart, skal legge ut noen bilder av den så snart den er på plass!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er også et 4x4-kit med ND-filtere bestilt. Ble et rimelig kit jeg fant på Ebay i første omgang, får se hvordan det funker, men vet jo at dårlige filtre kan lage mer skade enn gagn... Skal melde tilbake mine inntrykk så snart alt har ankommet og riggen tar form.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da var ProAim-riggen på plass.

Kvaliteten virker absolutt OK, ikke noe Hi-End-greier, men jeg håper det holder en stund... En hel i metall, noe i hardplast og noe karbongreier også.

Gikk fint å kombinere "cagen" med resten, og jeg har egentlig fått plassert det meste jeg trenger pr. dato. Litt vinglete den følgemonitoren, men perfekt plassering for skulder"montert" filming.

Venter på 4x4 ND-filterne, og etter det er vel så godt som riggen komplett. I tillegg har jeg en boompole som jo kan brukes mot Rode-mikken når den ikke skal være fastmontert på selve kameraet.

Har ikke fått testet herligheten enda, men det skal jeg snart får gjort.

Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett.-img_0578-jpg

Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett.-img_0577-jpg

Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett.-img_0576-jpg

Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett.-img_0575-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er for øvrig veldig glad for at skjermen ikke er større, ARTY, slik setupen min er nå blir den jo "rett i nesa" på meg uansett... En elektronisk viewfinder ville jo gjerne vært erstatningen til skjermplasseringen pr. i dag dog, og hvis skjermen flyttes til et annet sted på riggen noe lenger unna er nok imidlertid 7" det riktige valget...... Er veldig spent på om det lar seg gjøre å finne fokus utendørs med denne skjermen, men en viewfinder er vel uansett å foretrekke skulle en tro...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ser for øvrig at noen av de Marshall-monitorene har samme kalibreringsegenskaper som tradisjonelle "field-monitors" i forhold til å bl.a. sette color ved bruk av "blue-screen" osv. Skjermen fra Rouge oppleves vel egentlig som relativt "enkel" når jeg har fått litt mer tid med den, bl.a. mangler jo den "blue-screenen" som brukes til å sette fargene. Jeg skal prøve å få sett litt mer på den, men jeg tror en må opp i 1000-1200USD og en av disse Marshallene om en skal ha en "field-monitor" av et kaliber som faktisk gjør at en kan bruke den til å vurdere bildeinformasjonen en tar opp i tillegg til skarphet.

Til å vurdere fokus vil jeg imidlertid si at at Rougen fungerer relativt godt. Zoom og peaking-funksjonen er veldig kjekk...

Filmskolen jeg går på skal for øvrig trolig kjøpe inn en av de Marshall-skjermene nå som er tiltenkt å erstatte en Sony CRT feltsmonitor, så jeg får muligens sett litt på en av disse om ikke alt for lenge.

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt venting og leting har jeg nå kommet fram til at jeg vil gå for følgende rigg: Proaim DSLR handy shoulder steady rig v2 follow focus | eBay

Den er uten matteboks, er det noen som har noen formening om hvor stort savnet etter en slik vil bli? Vil en vanlig solskjerm gjøre noe av samme nytten?

Jeg har som tidligere nevnt planer om å bruke et Canon 550D til filmprosjektet. Jeg testet dette kameraet mot et Canon XL2 tidligere i dag, og det er morsomt å se hvor mye bedre kvaliteten blir med dslr-kameraet.

Noe jeg synes var merkelig var at selv om XL2-kameraet hadde mulighet til å stille blenderen helt ned til F1.6 fikk jeg ikke uklar bakgrunn når jeg fokuserte på en person i forgrunnen. Dette fikk jeg derimot på F4.0 med dslr-kameraet. Har noen en forklaring på hva grunnen til dette er?

Lygren: Har du noe informasjon om den lydopptakeren du har festet på riggen din? Er det ellers noen som har noen opptakere med xlr-inngang å anbefale?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Postbudet
    Etter litt venting og leting har jeg nå kommet fram til at jeg vil gå for følgende rigg: Proaim DSLR handy shoulder steady rig v2 follow focus | eBay
    Jeg vile ikke kjøpt den riggen der hvis jeg var deg.
    Den skulderstøtten er nærmest ubrukelig. Hele systemet virker ganske ubalansert.
    Du har få muligheter for å bygge varierende konfigurasjoner.
    Den har heller ikke Quick release plate for kamera feste, noe du kommer til å savne etter å ha skrudd kamera av og på riggfeste noen ganger.
    Vær også oppmerksom på at ikke alle delene som er avbildet i noen av bildene følger med i den pakken.

Hvis du ikke kan legge mer penger i riggen så vil jeg heller anbefale denne; PROAIM shoulder mount + chest support + rail system

Enten må du da kjøpe en mekanisk følge fokus i tillegg, eller like greit en Okii USB følge fokus; USB Focus Controller

Det ser ut som om Av Shop har begynt å ta inn litt utstyr for DSLR filming så det er mulig du vil finne den der snart.

Den er uten matteboks, er det noen som har noen formening om hvor stort savnet etter en slik vil bli? Vil en vanlig solskjerm gjøre noe av samme nytten?
    Det kommer veldig an på hva slags situasjon du skal filme i. Hvis du skal filme inne med ekstra lys vil en mattebox være til stor nytte for å skjerme for strø-lys fra lamper som står nært.
    Solblender er OK på teleobjektiver, men på vidvinkel som du sikkert vil bruke en del, så er solblenderne så små at de er til liten nytte.
    I tillegg så kan du ikke bruke firkant (4x4) ND filter i holder sammen med solblender. ND Grade, som er ganske anvendelig kan heller ikke brukes med solblender utenom i en matteboks. Da trenger du enten matteboks eller Fader ND skru filter.
    Ved ute filming er ikke matteboks like nødvendig, unntagen ved motlys opptak og ved lav sol (solnedgang).

Som sagt så kommer det helt an på budsjettet ditt, men ta å studer alle rigg pakkene på Cine City's DSLR kits & rigs (samme selger som eBay riggen du linket til) så kanskje du finner en kombinasjon som passer budsjettet ditt.

En rigg del jeg er veldig fornøyd med er 6" Cage Brackets with 15mm rod holders og handle. Veldig praktisk når du skal ha kamera&rigg av og på stativ og/eller bære riggen med deg. De lister ikke en enkel Cage Bracket med håndtak separat, men sender du en mail så får du sikkert lagt den til i en pakke.

Jeg har som tidligere nevnt planer om å bruke et Canon 550D til filmprosjektet. Jeg testet dette kameraet mot et Canon XL2 tidligere i dag, og det er morsomt å se hvor mye bedre kvaliteten blir med dslr-kameraet.

Noe jeg synes var merkelig var at selv om XL2-kameraet hadde mulighet til å stille blenderen helt ned til F1.6 fikk jeg ikke uklar bakgrunn når jeg fokuserte på en person i forgrunnen. Dette fikk jeg derimot på F4.0 med dslr-kameraet. Har noen en forklaring på hva grunnen til dette er?
    Det er fordi Canon XL2 har en liten 1/3" (4.80 x 3.60) sensor mens 550D har en APS-C (22.2 x 14.8 ). Med liten sensor så må du ha lengre brennvidde og lengre avstand for å få samme dybdeskarphet som på en større sensor.
    Det er mye av grunnen til at DSLR er blitt mer populært enn video kamera for filming.
    Image sensor format - Wikipedia, the free encyclopedia

Lygren: Har du noe informasjon om den lydopptakeren du har festet på riggen din? Er det ellers noen som har noen opptakere med xlr-inngang å anbefale?
    Skal ikke svare for Lygren, den opptakeren vet han mere om en meg. Men den er den mest populære og mest brukte opptakeren for tiden.
    Litt mer opplysninger her; AVshop.no / ZOOM H4N 4-Channel Recorder

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen, veldig mye nyttig informasjon for meg der! Fint du pekte på begrensningene med den riggen, jeg ville ikke funnet ut det før jeg skulle prøvd å bygge den ut selv.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg har sett på mikrofoner har det dukket opp et nytt spørsmål: Hvor hensiktsmessig er det med en stereomikrofon? Benyttes dette først og fremst for musikkopptak, eller vil det ha en funksjon også i filmproduksjon?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    I en filmproduksjon trenger du *minst* to mikrofoner; en til "ambient" lyd, gjerne stereo, samt en directional til tale (gjerne satt på en boompole). Du mikser dette i etterkant. H4N-recorderen har to veldig greie stereomikker integrert, så hvis du i tillegg kobler opp en directional mikrofon, f.eks. en Rode-variant for opptak av tale begynner ting å ligne på noe. I mitt oppsett har jeg en NTG-3 directional mikrofon og en Zoom H4N opptaker / stereomik, men NTG-1 fungerer også veldig greit.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    I en filmproduksjon trenger du *minst* to mikrofoner; en til "ambient" lyd, gjerne stereo, samt en directional til tale (gjerne satt på en boompole). Du mikser dette i etterkant. H4N-recorderen har to veldig greie stereomikker integrert, så hvis du i tillegg kobler opp en directional mikrofon, f.eks. en Rode-variant for opptak av tale begynner ting å ligne på noe. I mitt oppsett har jeg en NTG-3 directional mikrofon og en Zoom H4N opptaker / stereomik, men NTG-1 fungerer også veldig greit.
    Takk for tipset. Jeg vurderte å gå for NTG-2, men kanskje NTG-1 vil gjøre samme nytten. Ser at det ikke går an å putte et batteri i NTG-1, og at den derfor krever phantom power. Har H4N-opptakeren en phantom power-funksjon?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    H4N har phantom-power, så bare kjøp NTG-1, den er fysisk mindre også...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da var riggen fra Edelkrone på plass... Mangler fremdeles balansevektene, disse glemte de å sende og vil ankomme om kort tid. Litt vanskelig å få plassert matteboksen da den ikke lar seg heise høyt nok i utgangspunktet, men ellers er jo dette virkelig solide saker.

Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett.-dsc01011-jpg

Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett.-dsc01010-jpg

Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett.-dsc01009-jpg

Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett.-dsc01008-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har for øvrig fått litt mer erfaring med den Ruige-skjermen. Du sliter godt uten den "peaking"-funksjonen i dagslys for å stille fokus. En skjerm uten denne funksjonen vil etter mitt syn ha svært liten nytte selv om den er 7" eller større. Under selve filmingen er uansett også denne skjermen fra Ruige helt ubrukelig for å stille fokus mot (for da funker ikke peaking-funksjonaliteten...), en ser knapt endringer en foretar seg i fokus.

Generelt er fokusjustering en stor utfordring på DSLR vs. vanlige DV-kameraer, og jeg håper jeg får den EVFen snart (skal få kjøpe en demo-EVF fra Cineroid.

Når det er sagt funker den elektroniske fokussaken veldig bra. Litt synd at det ikke indikeres en faktisk fokusverdi som på DV, men en kan jo lagre ytterpunkter i stedet og dermed justere fokus mot to objekter relativt enkelt.

Nå er jo på ingen måte fokusjustering noe enkel sak på DV-kameraer heller, bare så det er sagt, er vel en av de mest utfordrende elementene under filming generelt, er jo gjerne derfor en har en helt egen "fokuspuller" under profesjonell produksjon.

Spørs imidlertid om de funksjonene for fokusjustering (tilsvarende peaking på Ruige-skjermen) den Cineroid EVFen stiller med funker under opptak, og da blir det nok vanskelig også der. Samtidig vil det jo selvsagt hjelpe å få bildet helt opp mot øyet i lydkontrollerte former, jeg er som nevnt veldig spent på hvor godt dette faktisk vil fungere i praksis.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at jeg må følge litt bedre meg her. Så ikke den Edelkrone riggen før nå. :?

Må nesten le litt av disse riggene våre. Den viktigste delen som er kamera forsvinner jo nesten som en liten "accessory" i alt det andre "stæsjet" som trengs for å kunne bruke det.

Er denne bedre som skulder rigg enn Proaim riggen?

Har du noen mulighet til å feste Okii følge fokus på/nærmere håndtaket så du kan justere den med fingrene uten slippe håndtaket?

Du nevner at du ikke får regulert opp matteboksen. Jeg fikk med et ekstra regulerbart feste for Matteboksen, i tillegg til det feste som satt på Matteboksen fra før. Fikk ikke du med den?
    En slik; Metal front adjuster

Foreløbig har jeg bare brukt den til å støtte Sigma 150-500mm + TC, men når jeg får den nye Proaim riggen så skal den over på Matteboksen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ProAim-riggen er jo ikke primært en skulderrigg vil jeg si, tar ikke lange tiden før en blir sliten av å gå rundt med en slik. Er vel mer til nød en bruker den skulderdelen.

Jeg fikk ikke med den justeringssaken nei, så jeg var innom Home Depot i dag og laget min egen DIY-riser bestående av fire muttere og en 1" skrue... Den gjorde nytten den, men SER jo kanskje ikke så veldig bra ut om noen skulle titte under matteboksen ved anledning.

Når det gjelder ryggstøtten på den Edelkrone saken er jo det et vanvittig fett system. Jeg har som nevnt ikke fått motvektene enda, ble sendt fra Tyrkia i går, men selv uten disse ser jeg jo at dette er noe helt annen enn ProAim. Det skulle jo selvsagt også bare mangle, kittet koster nesten 3000 dollar mot 7-800 dollar for Proaim sitt (begge da uten mattebox).

Litt av poenget med motvekten er at en skal kunne slippe håndtakene foran og fremdeles ha full kontroll ved at riggen er balansert på skulderen. Det vil være veldig nyttig når jeg skal justere fokus bl.a., som du jo er inne på mht Okii-fokusen. Jeg kan uansett sikkert flytte den litt, har jo en 11" justerbar arm til den som går i alle tenkelige retninger, men liker plasseringen jeg har nå gitt at jeg samtidig får balansert riggen bedre og kan "slippe" (vel, ikke slippe helt da, men i det minste ikke få all vekta over på en hånd!) håndtakene ved justering. Skal melde tilbake så snart jeg har fått "motvektene".

Ulempen med disse vektene er jo selvsagt at riggen blir fryktelig tung - noe den allerede er... Litt trening har nok uansett ikke gamlefar vondt av, så det tar jeg med godt mot!

Som nevnt er årsaken til at jeg også slo til på den demoriggen fra Edelkrone at jeg vil ta opptak på messer, da først og fremst IFA-messen i Berlin, og der blir det jo mye vandring. Forstod temmelig kjapt at ProAim ikke er godt egnet til slik langvarig bruk, noe som jo heller ikke er meningen med det kittet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig har allerede festepunktet mellom Røde mikrofonen og riggen rukket å knekke, det synes jeg jo var litt skuffende... Har sendt mail til ProAim og bedt om å få ny, men siden jeg fikk med den delen "gratis" er det mulig de nekter. Det var litt som jeg var inne på - stort sett er ProAim bra, men bruk av plast i festeopplegg er jo ikke spesielt lurt, så litt skuffet er jeg jo ettersom det i all hovedsak nå utgjør et praktisk problem!

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •