Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 141
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...du får forresten prøve å overse at jeg tilsynelatende blir litt kjepphøy i valg av komponenter - jeg er fullstendig klar over at mye av dette kan være feilkjøp og rot generelt, men da får jeg i så fall bare legge det ut på Ebay igjen... Tenker også på riggen, så denne her fra Tyrkia i dag: Handy FilmTools, som jeg egentlig synes så langt bedre ut enn det opplegget jeg har bestilt (men for all del, den fete reklamefilmen dems med RED-kamerarigg osv. kan jo sikkert lure mang en stakkar ...), men men, dette er jo et STORT felt jeg har rotet (? ) meg borti, så litt prøving og feiling tror jeg bare en må regne med når en har tålmodighet som meg...
    Det er absolutt ikke min mening å virke kritisk til det du velger, men samtidig så vil jeg si ifra, både fordi jeg kan være uenig, advarer deg hvis du er i ferd med å gjøre noe veldig dumt, + at jeg skriver like mye for andre som også vil lese dette.
    Jeg har brukt utrolig mye tid på å finne frem i denne "jungelen" av utstyr og tilbud, så det føles bra å kunne dele noe av dette.
    Håper bare at du ikke føler deg "tråkket på tærne".

Selv synes jeg denne utvekslingen og fremdriften er veldig interessant, og burde være veldig interessant for andre som vurderer kjøp av kamera utstyr.

De Handy FilmTool riggene har fått et fint design. Det er lenge siden jeg så de første prototypene og lenge siden jeg har sjekket dem ut sist. De har kommet en lang vei, og har attraktive priser.

Men det er to ting jeg reagerer på;

1: Finner ikke noe sted hva slags materiale disse riggene er laget av. Er det plastikk, karbon, eller ???
    2: En konvensjonell rigg består av Stål/aluminium rør og klemmer/fester.
    De er veldig konfigurerbare for alle typer oppsett.
    Trenger man en annen konfigurasjon kan man bare kjøpe en ekstra del man kanskje mangler og bygge et helt annen rigg.
    Med Handy Filmtools riggen så er man ganske "fastlåst" til deres system og må kjøpe seg en hel rigg hvis man trenger en annen type for et annet scenario.
    Av den grunn (#2) så ville jeg aldri kjøpt en Handy Filmtools rigg.

Med den konvensjonelle typen rigg som f.eks. Proaim så kan man bytte ut deler med bedre kvalitet fra andre produsenter hvis man finner noe som ikke holder mål siden Proaim riggen er bygget etter en internasjonal standard for kamera rigger.

Det er jo ganske vanskelig å finne frem i denne "jungelen" av utstyr, tilbud, motstridende informasjon og meninger og selgernes dårlige informasjon og kalkulerte "missinformasjon" av sine produkter.

Ganske utrolig egentlig at vi er villig til å betale "tusenvis" av dollar for utstyr vi ikke kan teste først (tenker på alt utenom kamera og objektiver).
    Så a vi vil gjøre noen feilvalg eller er litt misfornøyd med valgene må vi bare regne med. :???:

Jeg har jo kjøpt omtrent samme Proaim riggen som deg.
    Min ligger nå hos Fedex på Gardermoen å venter på utlevering.
    Regner med å ha den før helgen. Da skal jeg prøve å legge ut noen bilder.

Det blir interessant å følge din videre erfaring med det du kjøper og har kjøpt når du tester og erfarer.

Du er ganske "radikal" når du kjøper så mye utstyr på en gang før du har noe som helst erfaring med bruken av alt utstyret.
    Jeg er mer "ett skritt av gangen" type. 8)
    Men så har jeg kanskje en litt lengre tidsramme enn deg. Tross alt så er det en stund til det blir noe "sommer" her jeg bor, og filming ute i -15C tidligere i vinter var ingen fornøyelse.

Hvis jeg er heldig så unngår jeg kanskje noen "blemmer" hvis du gjør dem først.

PS; Flere responser på forrige side!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm, skal ikke være enkelt dette... Har i det minste sendt en henvendelse til Handy FilmTools og allerede fått svar. De lanserer en helt ny rigg nå i forbindelse med messen i Vegas, og mente jeg burde avvente til den var gått av stabelen. Jeg tror faktisk det kan være lurt, for jeg må jo si at selv om ProAim-riggen ser "grei" ut - falt jeg litt for både design og oppbygning av den Handy FilmTools-saken (som for øvrig også endrer navn i løpet av messa). De har også "morsomme" moduler som en "3D-plate", som jo viser gutta er innovative, noe jeg liker...... Tror derfor jeg bare avventer noen dager å betale for ProAim-riggen og ser an hva som skjer på messa.

Lys og monitor avventer jeg også, er jo ikke så bråhast dette, i første omgang kan jeg leke meg litt med kameraet "løst" uansett, samt kanskje teste lydopptaksutstyret litt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut at du bremser innkjøpene litt til du får lekt deg litt med kamera.

I mellomtiden får du sett hvordan Proaim riggen ser ut fra en litt annen vinkel når jeg får min, og lager noen monterings bilder og gir litt inntrykk av hvordan det modulære standard systemet fungerer.

Det er mye å gape over, bl.a. det jeg driver med nå, å sette opp et RAID lagrings system som er rettet mot fremtidige behov for sikkerhet og tilgang video filer.
    Veldig nødvendig når man stadig vekk risikerer og komme hjem med minnekort med flere titalls GB med video og foto filer man helst ikke vil miste i et disk kræsj.:twisted:

Det er ikke bare bare, spesielt når man er såpass illitterær på data som meg, og har mine egne ideer om hvordan det skal administreres.
    Jeg har drevet med dette siden i går kveld, og maskinen har snurret og gått med Raid bygging siden i går kveld, og feilet.
    Nå har jeg akkurat startet prosessen med å bygge Raidet på nytt etter 6 timer med knoting. Så får jeg håpe at det fungere om 12 timer når Raidet etter prognosene skal ha bygget ferdig.
    Krysser fingrene 8)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lyst til å legge til et par bilder av den nye skulder riggen fra RED "The Clutch", som eksempel på hvor mange rigg typer som finnes.
    For $4900 regnes det som så billig i PRO verdenen at folk "kastet seg rundt" å bestilte i det øyeblikket den ble vist frem.

Ganske "bad ass" design. 8)

Her med noen andre rigg deler som regnes som nødvendige standard deler i enhver rigg konfigurasjon.

Her med en Epic-X i en ned stripped versjon.

Ble for fristende å ikke ta med et bilde av den nye RED DSMC "Spinner" justerbar EVF arm på en "custom painted" Epic-X (Jarred Land's kamera). (det er den "greia" på toppen av kamera som holder "Bomb" EVF.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Syyyyyykt, en sånn RED-sak MÅ jeg bare ha meg!! Pokker de amerikanerne kan det der med "image is everything"...

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i startfasen med å sette sammen en rig til et Canon 550D, og er i første omgang ute etter en skulderrig uten ekstra utstyr, som jeg kan bygge på senere. Er det noen som har anbefalinger om forretninger i Norge som forhandler passende utstyr, eller er utvalget så mye bedre på nettet at det er best å bestille fra utlandet? Har vært innom nettsidene til noen norske forhandlere, som Japan Photo, men de ser ikke ut til å føre det jeg er på utkikk etter.

Mens jeg først skriver et innlegg her prøver jeg meg med et spørsmål litt på kanten av temaet: Jeg trenger også å oppgradere pc-en min for å kunne redigere hd-video, er det noen som har noen formening om hva minstekravet for maskinkraft for dette er?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Postbudet
    Jeg er i startfasen med å sette sammen en rig til et Canon 550D, og er i første omgang ute etter en skulderrig uten ekstra utstyr, som jeg kan bygge på senere. Er det noen som har anbefalinger om forretninger i Norge som forhandler passende utstyr, eller er utvalget så mye bedre på nettet at det er best å bestille fra utlandet? Har vært innom nettsidene til noen norske forhandlere, som Japan Photo, men de ser ikke ut til å føre det jeg er på utkikk etter.
    Både utvalget og pris er veldig mye bedre i utenlandske nettbutikker enn hos de veldig få forhandlerne i Norge/Sverige.

Hvis du skal ha skulder rigg som du kan bygge ut så kommer du ikke utenom et standardisert 15mm (60mm midt punkt bredde) rail system som vi har diskutert her i tråden.
    Det er "hundrevis" av forhandlere og "tusenvis" av måter og sette det sammen på. Fordelen er også at du kan kjøpe forskjellige deler fra forskjellige forhandlere etter hvert som du vil bygge ut riggen. Men det er helt umulig å gi en oversikt over kvalitet til pris ratio på hva som er best.

Derfor har jeg anbefalt Proaim pga. at man letter kan kjøpe en fullt ferdig konfigurason (DSLR Kit) med alle deler til OK pris. Det er opptil hver enkel å finne ut delene de trenger til sin ideelle sammensetning fra andre forhandler. Det kan godt hende man kan finne bedre kvalitet til OK pris fra andre forhandlere, men det er mye jobb å sette sammen en rigg i en eller flere nettbutikker og få alle de riktige delen som passer sammen.

Hvis du bare skal ha en slags skulder støtte for 550D så vil jeg foreslå Cowboy studio shoulder support rigg. Den er laget av plastikk, skal være ganske solid og brukbar og koster i overkant av $30.
    Den er ikke spesielt utbyggbar men billig nok til at den er verdt å prøve.
    Cowboystudio Shoulder Support Pad, eller fra Amazon.. Du får ikke montert noen Follow focus eller EVF/monitor på den.
    Ellers foreslår jeg å lese rundt på CheesyCam websiden, den er mye dedikert til omtale av "best kvalitet til best pris"
    ScandinavienPhoto "norske" nett butikkene som selger DSLR rigg utstyr. Foto | DSLR- filming | Skulderstativ | Swedish Chameleon Scandinavian Photo::
    FotoVideo; Habbycam SD Camera Brace
    Det meste av dette kan kjøpe gjennom nett butikker til mye bedre priser.
    Let litt selv og se hva du synes passer økonomi vs. det du ønsker deg og post gjerne noen linker her før du kjøper så skal vi prøve å kommentere så godt vi kan så du ikke gjør de store blemmene.

Skal prøve å komme med bilder av riggen min som jeg mottok i går. Da vil du se forskjellige konfigurasjoner og noen betraktninger rundt riggoppsettene.

Mens jeg først skriver et innlegg her prøver jeg meg med et spørsmål litt på kanten av temaet: Jeg trenger også å oppgradere pc-en min for å kunne redigere hd-video, er det noen som har noen formening om hva minstekravet for maskinkraft for dette er?
    Umulig å si hva minstekravet er uten å ha en minstekrav PC for å se om den fungerer. Kommer også litt an på hvilke redigerings program du bruker og hvilke krav du har til hurtighet osv.
    Bare gjetning; men en i5 2500K CPU, HK med H67 chipset skulle duge bra. Da trenger du faktisk ikke Grafikk kort fordi du kan bruke den integrerte Intel CPU grafikken med Quick Sync; Quick Sync: The Best Way to Transcode.
    Skal du ha mer fart vil en i7 2600K gi deg hypertreading.
    Hvis du ikke har hastverk så vil det muligens lønne seg å vente på de nye Hovedkortene med Z68 chipsett som skal komme i Mai for å se om det gir noen fordel.
    Det som kanskje hjelper mest på farten er en SSD til systemdisk.
    Nå kommer 3 generasjon SSD med Intel 320 og 510 og OCZ Vertex 3.
    Hvem som er best av dem er det for få tester til å avgjør enda.

Kom gjerne med flere spørsmål når du har noe mer konkret, men kanskje best å poste dem i en egen tråd under kategorien AV-redigering, da det er mer et post produksjons relatert spørsmål.

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for god tilbakemelding, Arty. Jeg kommer tilbake med mer når jeg har lett litt rundt og sett hva som finnes.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fikk stativet i dag... Med unntak av at en av festeskruene var bøyd (får ny tilsendt snarlig), var jo dette temmelig heftig opplegg! Fantastisk stabil, utrolig fin å panorere med. Har ikke fått testet den med kamera enda, det kommer først om et par dager, men kan ikke forstå annet enn at dette må være et vanvittig godt kjøp. TAKKER ARTY!

Er fremdeles i tenkeboksen mht rigg. Er litt i dialog med Handy Film Tools og har foreslått at de selger meg den nye modellen sin etter å ha vist den i Vegas. Det var faktisk interessant for dem - er jo vinn-vinn - koster mye å slepe meg seg den til Tyrkia!

Lys / skjerm avventer jeg til etter riggen er på plass.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke respondert på dette igår.

Bra at du virker fornøyd så lang og at butikken virker seriøs.

Skulle gjerne sett noen bilder av stativet. Spesielt interessert i nærbilde av video hodet for å se hvor stort og kraftig det er.

Hvis du skulle oppleve at panoreringen blir treg etterhvert så skal det etter ryktene være mulig å demontere en del av hodet og renske ut den smøringen som er der.
    Dette var riktignok et råd som var postet om et av de mindre Weifeng/Fancier video hodene. Men hvis de bruker samme fettet i dette hodet så kan jo det samme skje med dette også etter litt bruk.

-----------

Før jeg glemmer det igjen, så er det en sak med 5DII du skal være oppmerksom på hvis du bruker den med en ekstern monitor.
    Når video opptak startes så kutter monitor (noen sier flere sekunder, men jeg regner med det bare er et blink) og når bildet kommer tilbake så har det "krympet. Dette er et problem Canon har fikset på 7D/60D.

For å unngå det så må man ha en monitor med DVI mode.
    Disse "lilliput" har det.
    Du bruker visstnok den samme HDMI kabelen men setter monitorens Input til DVI så skal problemet ikke oppstå.
    Noen snakker om at de bruker DVI til HDMI adapter, men de forklaringene har jeg ikke helt forstått da Monitoren ikke har DVI plugg. Så DVI mode i monitoren er hvis man har koblet seg til utstyr som bare har DVI ut.

Bare pass på det hvis du skal kjøpe en monitor at den kan akseptere DVI Input.

Må se å få kommentert på Manus innleggene dine snart........har noen bemerkninger............

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget en post om Sliders og Dollys' i begynnelsen av tråden;
    http://avforum.no/forum/av-opptak-te...ml#post1647598

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er 5Den og Okii følgefokusen på plass... Sitter og venter på minnekort, så skal nok utstyret testes! Har fremdeles ikke fått ut fingeren mht selve riggen, prøver å forhandle litt med ymse for å se om det er noe å hente da disse riggene jo er relativt kostbare. Hadde jo imidlertid vært morsomt å få riggen på plass snart også da...

Ny skrue til den skjeve jeg fikk på stativet er også på plass.

Skal få tatt litt bilder av utstyret snart!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    I fravær av minnekort blir det lite å dele med forumfolket, men jeg kan si så mye som at den Okii-saken er intet mindre enn genial. Litt vanskelig forstå er den imidlertid, jeg får til stadighet begrenset maksverdien for fokusen og må nullstille, men det finner jeg sikkert ut av.

Poenget er at den under "shoots" vil forenkle hverdagen noe veldig, både fordi en slipper å hale og dra i en statisk fokusring, men også fordi en kan lagre 4 predefinerte fokusnivåer som en på forhånd kan sette svært nøyaktig.

Har også fått testet den 24mm linsa, som jeg tror vil fungere glimrende til wideshots. Utrolig lysfølsomhet, men nå må jeg selvsagt ta noen filmsnutter og vurdere støynivå osv. før jeg sier noe, men på "skjermen" så selv åpning på 1.4 veldig bra ut.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ble for øvrig litt overrasket også over hvor lite virkeområde faktisk 70-200mm fikk på en fullformatsbrikke (tilsvarer jo bare 125mm på f.eks. en 7D), forstår godt at mange vil ønske enda mer zoom. Til denne filmen tror jeg imidlertid det skal fungere greit, men til filmer der en skal filme ting et stykke unna må en sikkert ty til langt mer tele.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fravær av minnekort blir det lite å dele med forumfolket, men jeg kan si så mye som at den Okii-saken er intet mindre enn genial. Litt vanskelig forstå er den imidlertid, jeg får til stadighet begrenset maksverdien for fokusen og må nullstille, men det finner jeg sikkert ut av.
    Trodde du hadde bestilt minnekort for lenge siden. Fremdeles Duracell kortet du venter på?
    Husk at du skal formatere minnekortet i kamera når du får det. Det er også anbefalt når du har tømt media i kortet over på PC og skal slette det som er der, at du bare formaterer i stedet for å slette først.

Poenget er at den under "shoots" vil forenkle hverdagen noe veldig, både fordi en slipper å hale og dra i en statisk fokusring, men også fordi en kan lagre 4 predefinerte fokusnivåer som en på forhånd kan sette svært nøyaktig.
    Er det mulig å bruke den Okii sammen med kamera uten å bruke begge hender på Okii'n?
    Har du vurdert å kontakte Okii og foreslå at de tilbyr en L-Bracket for å feste Okii på kamera, eller tenker du på å finne en selv på eBay?
    En som den bakerste av disse to, men helst med kortere vertikal;

Har også fått testet den 24mm linsa, som jeg tror vil fungere glimrende til wideshots. Utrolig lysfølsomhet, men nå må jeg selvsagt ta noen filmsnutter og vurdere støynivå osv. før jeg sier noe, men på "skjermen" så selv åpning på 1.4 veldig bra ut.
    Du vil ikke finne noe "støy" med et objektivet. Det er et skarpt proff objektiv. Støy vil du bare får med for høy ISO i veldig mørke omgivelser. Regner med du kan skyte med ISO opp til 1600 i visse situasjoner, ISO 3200 kan i noen tilfeller være akseptabelt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 5Den og Okii følgefokusen på plass...
    Fint å endelig kunne si Gratulerer med nytt kamera!!! :-D

Nå kommer tiden hvor du må fordype deg litt i menyer for å sette kameraets parameter så det gir deg den riktige og maks kvalitet.

Video basis innstillinger er 24fps og 1/50 sek lukker + slå av Auto Iso.
    Sett Picture Style på Neutral i menyen.
    Så bruker du blender til å sette den dybdeskarpheten du vil ha i hvert bilde. Utgangspunktet er alltid laveste ISO=100. Hvis det blir for mørkt når du har satt valgt blender skrur du ISO oppover til du har riktig eksponering uten klipping i høylys eller støy i mørket.
    Hvis det blir for lyst med ISO 100 så må du skru opp lukker. Da mister du "smootheten" i bildet fordi du mister "Motion Blur". Det er da du ønsker deg et ND filter.

Så leser du denne bloggen om litt mer tips for å få maksimum dynamisk området ut av DSLR. Du kan godt skyte den Straight med de settings jeg indikerer over, og det fungerer kanskje best for "everyday use", men hvis du skal Colorcorrect og Grade for Cinematic Look så kan du dra litt mer "grunnlag" ut av kamera ved å gjøre bildet så "flatt" som mulig.

Flatten Your 5D

Canon Learning Center har en hel del brukbare Video tutorials, her er et utvalg;
    5DII Focusing Modes for Movies

EOS 5D Mark II On-Camera Tutorials
    Kan lastes ned eller velg emne i menyen under videoen.

Tutorials for EOS Storytellers

Last inn all Canon Software som følger med kamera på PC.

ZoomBrowser (ZB) er det beste software til å se video klipp uten å bruke et redigerings program

Digital Photo Professional (DPP) bruker du til å justere RAW Foto filer.
    Regner med at kamera også skal brukes til Foto; alltid skyt RAW;

Lønner seg å se denne videoen for å lære hvordan det skal brukes effektivt;
    Velg video tema; Canon DLC: Gallery: Digital Photo Professional (v3.8+) Tutorial Videos

All software bør oppdateres til siste versjon. Canon har ingen auto oppdatering eller link i programmene merkelig nok. Det må gjøres manuelt for hvert program, og de har både gjemt og gjort oppdateringen såpass forvirrende at forum gjerne er fulle av; Hvor finner jeg siste versjon. Resultatet er at de fleste operer med den versjonen som fulgte med kamera og aldri oppdaterer. Canon utvikler og oppgraderer softwaren sin flere ganger i året.

Drivers & Software; Velg OS, så vil listen over programmer komme, (bookmark denne siden) Canon U.S.A. : Support & Drivers : EOS 5D Mark II
    Siste versjoner; ZB 6.7.2, DPP 3.9.3, EOS Utility 2.9.0, annet software er ikke så viktig. Siste Firmware for 5DII 2.0.8.
    Hvis ikke valget for OS viser seg, bruk Internet Explorer eller Chrome. Fungerer ikke med Opera på min maskin.

For oppgradering av Kamera Firmware; Video; Canon DLC: Photo Detail: Firmware Update menu (EOS 5D Mark II)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    TAKKER for mange fine "learning"-linker, er bare å kaste seg uti gett! ND er nok et must ja, på Panasonic-kameraet må vi jo til med nest kraftigste innstilling (og der er som du sikkert vet ND-filteren innebygget) selv i overskyet dagslys... Nå er vel kanskje disse DSL-kameraene noe mer robuste i forhold til utvasking i hvitt i dagslys?? Hvis ikke er det jo bare å kaste seg rundt og få tak i ND-filtere (men først må jeg jo få på plass riggen selvsagt).

Måtte vi vente til evig tid på det 32GB-kortet, så jeg kansellerte og bestilte ett på 16GB i stedet (samme merke, 40 dollar med frakt).

Skal begynne å lese meg opp, og er helt enig med deg at filmingen bør skje så "flatt" som mulig. Ønsker jeg å endre "stemning" senere gjør jeg dette når filmen editeres. Har allerede begynt å snoke på de temmelig spenstige effektkittene fra bl.a. Red Giant Software: Visual Effects Plugins for Digital Video, men det kan vi heller ta i riktig fora senere...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder Okiien har jeg tenke å bare feste den i riggen inntil videre. Blir ikke aktuelt for meg å dra med meg kameraet løst uten riggen for videofilming uansett (til private greier jeg måtte finne på å filme bruker jeg bare manuell fokus)... Hvor alt blir å passe får jeg heller ta etter riggen er på plass, men jeg har bestilt en haug av universale "klemmer" i forbindelse med bestilling av Rouge-skjermen (som er på vei). Bestilte meg også en håndtholdt stabilisator (Wondlan), droppet den FlyCam 5000-saken som jo så veldig ubehagelig / slitsom ut i bruk. Bestilte også ett av de Z96 LED-lysene - mer for moroskyld egentlig, greit å se hvor mye et slikt LED-lys klarer å produsere av lys. Dette er i tillegg portabelt og kan plasseres i blitz-skoen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det kanskje mye av det jeg postet over du er klar over allerede, eller har folk rundt deg som kan mye om dette, så posten var like mye for andre som ønsker seg inn i Film verdenen via DSLR:

Her er litt Inspirasjon; Sample Videos: EOS 5D Mark II
    Filmen som var årsaken til at verden oppdaget muligheten med en DSLR som filmkamera. Vincent Laforet's video "Reverie" han skjøt på en preproduksjons 5DII som han hadde fått låne en helg av Canon. Resten er historie;

[YOUTUBE]a1Rq2KzoTSg[/YOUTUBE]

Behind the scenes; Making of "Reverie" Short film demo.

[YOUTUBE]9_AE6GJKjWg[/YOUTUBE]

En video som egentlig er en reklamefilm for Canon 60D men som er ganske fin som selvstendig film. Viser også mange funksjoner som er relevant for 5DII; Filmet i Vietnam;

[YOUTUBE]eQLwdD9BstY[/YOUTUBE]

Samling av de beste DSLR videoene som postes på nettet;

the best HDSLR movies on the planet*|*

EOS 5D Mark II best video on Vimeo

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått og så smått begynt å teste litt av utstyret. Det jeg har fått i første omgang er lyset, feltmonitoren, "SteadyCam"-enheten og som nevnt tidligere den USB-baserte følgefokusen.

Har rigget opp alt dette i dag og tatt noen korte klipp. Litt slitsomt å balansere, men jeg får vel kanskje teken.

FlyCam-effekten er for øvrig veldig morsom, men det er samtidig utrolig utfordrende å føre kameraet på et naturlig vis. Her trengs den en del trening.

Fikk også testet 24mm-linsa innvendig, og den er fantastisk god på lave lysnivåer. Vidvinkelen er videre helt perfekt, ikke så bred at det blir unaturlig og heller ikke så smal at en mister info. Jeg tror 24mm er perfekt på 5D gitt fullformatsbrikken.

Jeg har fremdeles ikke klart å bestemme meg for hvilken "rigg" jeg skal velge. Må vel snart velge en nå...

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •