Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 141
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Takker for ytterligere tilbakemeldinger ARTY, det setter jeg veldig pris på! Tripodden er visstnok allerede sendt, så det kan tyde på at DMK foto opptrer skikkelig... Vi får se når det ankommer!

Jeg er litt tilbake i linseverden igjen for øvrig... 17-40mm-linsen til Canon leser jeg en del negativt rundt, men er den virkelig så dårlig? Ser jo at den prismessig kommer veeeeldig godt ut... Canon EF 17-40mm F/4 L USM Lens, With Canon 1-Year USA Warranty | BeachCamera.com.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har sett de negative tilbakemeldingene på 17-40mm objektivet. Den kan nok være litt soft for kritisk foto, men på den andre siden så er ikke alltid de skarpeste objektivene de beste i alle situasjoner. Beste portrett objektivet jeg har hatt var en EF-s 17-55mm "plastic fantastic" objektiv fordi den myket opp huden på folk. Har også sett at en del RED shooters bruker det objektivet.
    Kanskje det største ankepunktet er at den ikke er f/2.8. Men du har jo 24mm som du kan bruke når du trenger nærbilder med shallow DOF.
    Her er den mot den dyrere 16-35mm f/2.8. Begge satt til f/4.0 med videste brennvidde, så kan du vurdere selv; Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM Lens - Canon EF 16-35mm f/2.8 L II USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results "mousover".
    Vil jo ikke si at forskjellen er så veldig stor.

Når det gjelder Rigg valget du nevnte, så kan du kjøpe f.eks. den som jeg har kjøpt og be om å få kjøpt den uten Follow Fokus, siden det er omtrent samme riggen du valgte.
    Det er litt vanskelig å se akkurat hvor mye avslag du vil få siden de lister verdien av FF i Rig Kitet til $370 og så priser de den til $414 kjøpt separat. Du kan jo sende Cine City en mail.
    Alle disse butikkene, Proaimshop, DV City, Cine City, eBay osv. er samme butikk hvor alt kommer fra Chandigarh i India.

Flycam er morsomt og ha men er vanskelig å få til å flyte pent. Det er mange slike enkle Steadycam løsninger, men Flycam er kanskje den billigste. Her er en video med en som vurderer Flycam vs. drn dyrere Merlin. Steadicam Merlin VS Flycam 5000 review on Vimeo
    Det er mange enkle løsninger på Steadycam shots hvis de ikke skal være for lange. I Vincent Lafore's video, som startet hele DSLR video interessen, så la han kamera på en pute og løp bakover. Så ut som et fint Steadycam shot. 8)

Hvis du ikke har kjøpt minnekort enda, så husk å shop rundt på pris. Hvis noen i Norge kan handle minnekort for deg så er det salg på Lexar Compact Flash Professional 16GB,600X 90Mb/s for 1.099,- på Komplett(bare 7 stk. igjen). Dette kortet koster 1399.- på Japan Foto og 1995.- på FotoVideo.
    Men det spørs vel hvor lenge de har dem når jeg poster det her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når vi er inne på minnekort, er det noen grunn til å ikke kjøpe denne: 16gb Compact Flash 16 gb CF Duracell New 90mb/s 600x | eBay, fremfor den du linker til: Lexar 16 GB Professional UDMA 600X CompactFlash Card | eBay Er jo mer enn doble prisen, dog fremdeles langt rimeligere enn i Norge ser jeg...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt noengang noen nevne Duracell Compact Flash på noen av de internasjonale forumene. Det betyr ikke at de ikke er bra, men jeg ville prøve å se om det fantes noen omtaler om det kortets kvalitet.

Først og fremst Sandisk men også Lexar omtales som de beste kvalitets kortene. Første gang jeg har kjøpt Lexar, sverger til Sandisk, men prisen var for god.

Det er mye svindel rundt memory flash kort. Spesielt på eBay.
    Selv de beste merkene som først og fremst er Sandisk og Lexar holder ikke helt hva de lover alltid.

Rart hvis det Duracell kortet med såpass gunstig pris ikke er omtalt i alle de forumdiskusjonene om CF kvalitet. Men det kan jo hende Duracell kortet er ganske nytt.

Noen vil protestere når det gjelder behovet for så raske kort som 90Mb/s når video bitraten er rundt 35Mb/s (såvidt jeg husker i farten) , men den oppgitte skrivehastigheten er bare "opp til", som kan bety så mye.
    Grunnen til å bruke slike kort med "overkapasitet" er at når du filmer video og kortet ikke holder konstant over en viss skrivehastighet så risikerer du "dropped frames", så det er mye for å være på den sikre siden. Men det kan hende at 60Mb/s 300x 99% av tiden ville holdt.

Men til den prisen er det absolutt verd å prøve et kort og se om det holder mål.
    Amazon har dem enda billigere (tryggere å kjøpe derfra) Amazon.com: Duracell High Speed 16 GB 600X USB 2.0 Compact Flash Card Card UDMA DU-CF6016G-C: Electronics

Bare for å vise forskjellen mellom oppgitt skrive hastighet og virkeligheten så har du denne side, dessverre ikke oppdatert siden 2008 med de nyeste kortene, men det er vel kanskje fordi de er blitt raske nok; Rob Galbraith DPI: Canon EOS 5D Mark II

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bestilte like godt 600x-kortet til Duracell i 32GB utgave, kostet bare 60 dollar på Amazon... Så får vi se om det duger!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da var følgende "rig" bestilt:

Shoulder Mount + rail system 1 $350.00 $350.00
    Mattebox + french & side flags 1 $250.00 $250.00
    Monitor Arm (MA-1) 1 $159.00 $159.00
    4ft slider 1 $245.00 $245.00
    Flycam 5500 1 $250.00 $250.00
    6'' cage w quick release 1 $195.00 $195.00
    12ft carbon fiber boom pole + - + 20ft XLR cable 1 $125.00 $125.00

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og der var Røde NTG-3 bestilt. Har lest en del rundt NTG-2 vs. NTG-3 samt en del øvrige mikker, og det ser ut som NTG-3 helt klart er verdt pengene. Langt mindre egenstøy / sus som ville plaget livet av meg, samt bedre egnet for både innendørs -og utendørs opptak...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har gjort bra kjøp.
    Tilgi meg for å komme med noen kommentarer. :-D

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Bestilte like godt 600x-kortet til Duracell i 32GB utgave, kostet bare 60 dollar på Amazon... Så får vi se om det duger!!
    Er spent på å høre test resultater. Vil foreslå at du prøver å fylle kortet flest mulig ganger med opptak som det ikke er så farlig om blir ødelagt. Fyll også kortet med lange max opptak til kamera stopper av seg selv (ca. 12 minutter/4GB pr. opptak) og sjekk at opptakene spiller uanfektet hele veien. Opptakene bør bestå av fargerike scener med masse bevegelse, f.eks. folkemengder, så du får maxset ut bitraten.
    Formater alltid kortet i kamera. Best å slette kortet med formatering fremfor sletting.

Siden du sikkert kommer til å kjøpe flere CF kort etterhvert, så er tommelfinger regelen at man bør holde seg til 16GB kort. Da mister man færre bilder/opptak hvis kortet skulle streike. (regelen gjelder for alle typer kort).

Da var følgende "rig" bestilt:

Shoulder Mount + rail system 1 $350.00 $350.00
    Mattebox + french & side flags 1 $250.00 $250.00
    Monitor Arm (MA-1) 1 $159.00 $159.00
    4ft slider 1 $245.00 $245.00
    Flycam 5500 1 $250.00 $250.00
    6'' cage w quick release 1 $195.00 $195.00
    12ft carbon fiber boom pole + - + 20ft XLR cable 1 $125.00 $125.00
    Ser ut som du har oppnådd bra priser.

Hvilken type LCD monitor har du sett for deg??

Ser du har bestilt hele 6" cage med karbon rods. Da kan du bygge hele riggen baser i den cagen og kanskje spare litt vekt (hvis karbon rørene er av god kvalitet). Det var det jeg i utgangspunktet tenkte å gjøre, men så har jeg utsatt det litt fordi jeg også skal ha en annen basis rigg med støtte for lange telelinser.

4" Slider; Oppdaget nylig forskjellen på 3" slider og 4" slider fra Cinecity, der den lengste var billigst. Det er fordi 3" slideren er bruker en litt kraftigere dimensjoner skinne.
    Alle disse typene slidere er basert på det samme industrielle "slider systemet" fra Tyske IGUS. Det er faktisk mulig å kjøpe delene separat og bare med litt oppboring av et hull + litt annen DIY så har man samme system.
    Men det lille jeg har sjekket av priser på delene så er det faktisk ikke noe særlig å spare fremfor å kjøpe et ferdig bygget system. IGUS delen kan også kjøpes i Norge.
    Jeg skal skrive mer om dette i den plassen jeg satt av om slidere.

Det du skal være oppmerksom på hvis du kjøpte Proaim slideren at skruen i transportvognen er standard dimensjonert kamera skrue for å feste kamera rett på vognen. Rent praktisk så fungerer det ikke under filming da du ike får justert kamera annet enn horisontalt.
    Derfor må man sette et video hode på transportvognen. Da må man bore opp hullet til en større dimensjonert skrue.
    Hvis du skal bruke 100mm Bowl hodet fra Weifeng så må du kjøpe et 100mm Ball Head Adapter for å få festet det.
    Mye lurere (og antageligvis omtrent samme pris) er å kjøpe et billig video hode (som ikke er Bowl Head) som kan skrues rett på transportvognen. Da kan du bruke det kraftige Weifeng stativet til å montere slideren på etter behov( i den situasjonen trenger man strengt tatt ikke video hode på slideren) og så slipper man å demontere 100mm Bowl Head når man bruker slideren på bakken eller gulvet f.eks.
    Billige Video hoder som er nevnt i denne sammenheng er Weifeng (Fancier) 717AH Video Fluid Head (selges under mange navn, mange steder fra Amazon til eBay). Alternativet er Manfrotto 701 fluid head. Eller hvilket som helst billig Video hode som kan skrues av et billig video stativ.

Her er noen bilde på 100mm Bowl Head adapter i en slider DIY tråd på DVX User forumet. Dette prosjektet endte med at han også selger ferdigbygget slider. DIY IndieSlider......
    Mer her på ZazaSlider salgs side.
    Proaim Slideren har en fordel, ved siden av pris, at man får med en Carry bag.

...og der var Røde NTG-3 bestilt. Har lest en del rundt NTG-2 vs. NTG-3 samt en del øvrige mikker, og det ser ut som NTG-3 helt klart er verdt pengene. Langt mindre egenstøy / sus som ville plaget livet av meg, samt bedre egnet for både innendørs -og utendørs opptak...
    Skulle gjerne hørt litt mer om forskjellene da dette er noe jeg ikke har satt meg grundig inn i enda.

Røde mikrofoner har blitt veldig populære og er førstevalget i forbindelse med DSLR filming. Hvem hadde hørt om Røde før det??
    Men hvis noen som følger tråden har andre tilsvarende prisete forslag skulle det vært interessant å høre om det. Kan vel ikke bare være Røde som selger gode rimelige mikrofoner som egner seg som video mikrofoner?

Så snart du har fått kamera så kan vi diskutere noen setting av parametere (innstillinger) i kamera som gir best mulig kvalitet for etterbehandling/"grading" av videoen.

EDIT; Lagt til et monitor spørsmål og noen slider linker etter at jeg postet dette!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det jeg leser og hører av "comparison sound videos" med tanke på NTG-2 vs. 3 er gjerne at 3ern er mer "åpen", detaljert samt bedre frekvensrespons, spesielt hørbart i bassområdet. I tillegg er "støygulvet" langt lavere på NTG-3 enn 2. NTG-3 låter etter hva jeg kan høre av nedsamplede testvidoer for øvrig helt fantastisk bra, slik jeg oppfatter det nærmest på kinoteknisk referansenivå. Jeg leser jo at det finnes bedre mikker for opptak innendørs, men til utendørs opptak er tydeligvis NTG-3 helt på nivå med selv langt mer kostbare varianter fra f.eks. Sennheiser.

Jeg fikk for øvrig NTG-3en til kun 550USD etter å ha lagt inn et "bud" hos en selger på Ebay, og ettersom den normalt ligger på 700USD synes jeg det var en god deal. Skulle andre være interessert i en tilsynelatende svært god mik til en veldig god pris (beste pris er 5500.- i Norge på FotoVideo.no såvidt jeg kan se) er dette linken der jeg fikk aksept for 550USD (kanskje en kan prøve enda lavere??!! ): New Rode NTG-3 NTG3 Shotgun Video Camera Mic Microphone | eBay.

Jeg kommer også til å kjøpe den Røde "Blimp"-saken, som kan brukes både innendørs og utendørs for å redusere effekten av vind. Innendørs vil imidlertid "Blimpen" fungere for å redusere ekkoeffekten i rom med lite møblement, som jo er typisk i opptakssammenheng. Nå er jo uansett NTG-3 veldig retningsbestemt da, men ekko kan allikevel oppstå som selvsagt er helt ødeleggende for realismen i opptakene uansett kvalitet på mikrofonen.

Jeg får prøve å få tak i et rimelig "hode" til den slideren for øvrig, er jo helt klart et must å kunne bevege kameraet i pan og tilt-retning også når en slider... Tror for øvrig en kan få til en rekke spennende effekter med den slideren!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder LCD-monitor burde jeg jo egentlig satset på noe med CMS-mulighet som jeg dernest kunne fått kalibrert opp riktig mot 6500K. Ettersom det mest sannsynlig blir vanskelig å få til er det vel pr. dato viktigst med en del lys, og i så måte har jo den ene du linker til oppgitte 450cd/m2. Må nok lete litt til, for det hadde helt klart vært et poeng med en skjerm der det er angitt noenlunde korrekt fargerom i det minste, men det er nok kanskje å håpe på for mye...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Lilliput tror jeg er utelukket hva angår ekstern monitor, ser både av funksjonalitet og byggkvalitet at det ikke er noe jeg gidder å bruke tid på...

Ruige (også kinesisk ser jeg for øvrig) ser imidlertid noe bedre ut, men har sendt produsenten en forespørsel mht kalibreringsmulighet. Ser ut som det egentlig bare lar seg gjøre å justere "tint", riktignok separat for blått og grønt som jo er bra, men "tint" alene gir jo langt fra nødvendig grad av presisjon.

Uansett ser byggekvaliteten uten tvil bedre ut på Ruige enn Lilliput, så til tross for at det trolig mangler kalibreringsmulighet er nok Ruige et bedre alternativ tross alt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg gjort enda en liten bestilling (fra coollcd.com);

1x HDV-Z96(4pcs) +F970 Batteries(4pcs) + Support Stand + Battery charger(2pcs) :$369.9
    1x 11'' articulating arm:$32
    1x RUIGE TL-480HD: $359.9
    1x Linear Zoom Trigger: $25
    1x SONY F970 Battery Plate: $23
    2x Sony F970: $50
    1x Sony F970 Charger: $10
    2x Coollcd Super Clamp: free
    2x 5ft (1.5M) HDMI to MINI HDMI(Male to Male):free
    shipping fee via DHL to USA: $55 (in fact,the shipping fee via DHL to USA is $79)

Jeg tror denne LED belysningen vil kunne komme godt med i en del anledninger, og skjermen er et greit kompromiss mellom kvalitet og ytelse synes jeg. Den kan ikke kalibreres skikkelig, så den må byttes ut før eller siden slik jeg ser det, alternativt får jeg prøve å finne en god viewfinder (ala den fra RED) som lar seg kalibrere og heller gjøre farge/finvurderingen der...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg leser og hører av "comparison sound videos" med tanke på NTG-2 vs. 3 er gjerne at 3ern er mer "åpen", detaljert samt bedre frekvensrespons, spesielt hørbart i bassområdet.
    Takk for lett forståelig forskjell på disse to modelene.

Jeg fikk for øvrig NTG-3en til kun 550USD etter å ha lagt inn et "bud" hos en selger på Ebay, og ettersom den normalt ligger på 700USD synes jeg det var en god deal.
    Så du gikk for den "straighte mic type" i stedet for de fleste som kjøper de sjokk-absorberte "Video Shotgun mic'n" fra Røde. Den passer sikkert bedre for din "spillefilm opptak" scenario.
    Jeg skal mest ha en mic for "ambient lyd" så jeg vil sjekke hvilken av de tre (2 mono, 1 stereo modell) Shotgun mic'ene fra Røde som er best.

Jeg kommer også til å kjøpe den Røde "Blimp"-saken, som kan brukes både innendørs og utendørs for å redusere effekten av vind. Innendørs vil imidlertid "Blimpen" fungere for å redusere ekkoeffekten i rom med lite møblement, som jo er typisk i opptakssammenheng. Nå er jo uansett NTG-3 veldig retningsbestemt da, men ekko kan allikevel oppstå som selvsagt er helt ødeleggende for realismen i opptakene uansett kvalitet på mikrofonen.
    Noen av de Røde modellene har inkludert et "promotion offer", så hvis du registrerer mic'n på RØDE Microphones - Introducing the VideoMic Pro så kan det hende du får en "Dead Cat Blimp" gratis. Du trenger også et sjokk absorberende feste for mic'n på "boom pole"/kamera

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lilliput tror jeg er utelukket hva angår ekstern monitor, ser både av funksjonalitet og byggkvalitet at det ikke er noe jeg gidder å bruke tid på...

Ruige (også kinesisk ser jeg for øvrig) ser imidlertid noe bedre ut, men har sendt produsenten en forespørsel mht kalibreringsmulighet. Ser ut som det egentlig bare lar seg gjøre å justere "tint", riktignok separat for blått og grønt som jo er bra, men "tint" alene gir jo langt fra nødvendig grad av presisjon.

Uansett ser byggekvaliteten uten tvil bedre ut på Ruige enn Lilliput, så til tross for at det trolig mangler kalibreringsmulighet er nok Ruige et bedre alternativ tross alt...
    Jeg har en følelse av at du har blitt litt missinformert eller misforstått bruken og funksjonene til en monitor.

Jeg vil skrive litt om monitorer her som en respons og kopiere deler av denne info. til monitor posten i begynnelsen av tråden.

Først må vi skille mellom "On Camera Monitor" og "On Set Monitor/playback monitor".

Siden du er en HT entusiast så skjønner jeg at du "ønsker" kalibrerings muligheter, men jeg tror at du jakter på det umulige og unødvendige når det gjelder en "On Camera Monitor". Men en minimum fargekvalitet er selvfølgelig nødvendig.

Det største problemet med "On Camera Monitor", spesielt utendørs, er at lyset "vasker ut" bildet i monitor. Det hjelper litt med en SunHood, men den monitoren som er lyssterk nok og fungerer ute i Sollys er ikke bygget enda.
    Derfor blir en EVF den foretrukne løsningen, men ofte sammen med en "On Camera Monitor" i de situasjonene hvor man vil "se hva kamera ser" sammtidig som man ikke ønsker eller kan ha ansiktet nært kamera.

En "On Camera Monitor" har tre praktiske funksjoner; Focus, Framing, Exposure.

FOCUS;
    Dette er kanskje det vanskeligste og det er derfor det er viktig å finne en balanse mellom en praktisk størrelse for bruk på kamera/rigg og at den ikke blir for liten for å kune se om man er i fokus eller ikke. Derfor er det de fleste velger en 7". Den innebygde monitor/view finder på en DSLR er mellom 3-4", derfor burde en ekstern monitor være relativt større.
    For å kunne se kritisk fokus burde selvfølgelig monitoren ha høyest mulig oppløsning, men så lenge "HD oppløste" monitorer (1024 x 768 og 1444x720 er de høyeste oppløsningene jeg har sett, priser over $1000) er såpass dyre må vi klare oss med 800x480 pixel.
    De burde helst være skarpest mulig på den oppløsningen og kunne justere opp kontrasten i visse situasjoner, og der kan det nok være variasjoner.
    Helst burde monitoren ha innebygget "Focus assist", men det finnes bare på de dyreste monitorene.
    Mange foretrekker å sette "On Camera Monitor" til sort/hvitt fordi det er letter å fokusere akkurat.

FRAMING;
    Denne er ganske enkelt, hvis monitoren har innebygget Frame Guards for forskjellig aspekt ratio er det fint, ellers så lager man seg det med noen tape biter.

EXPOSURE;
    Generelle regel er at kamera skal settes til det flateste "pre-set" som man kan for å bedømme dynamisk område.
    Så eksponere man enten for Høylys eller skygge.
    Dette er et større tema innen filming som det trengs en egen tråd for.
    Noen monitorer og kameraer har innebygde "eksponering assistenter" i form som f.eks. "False Color" og "Sebra Stripes".
    Men generelt sett så vil man etter litt erfaring (og med den monitor man bruker) kunne lyssette og eksponere brukbart "på øyet" uten for mye bruk av monitor "assistenter".

Så hvor er punktet om farge vurdering???:twisted:
    Vel, fakta er at man verken ønsker eller har muligheten til å vurdere farger på kamera monitor.
    Her er hvorfor;

1: Kameraets viewfinder signal vil aldri gi riktige farger. Det nærmeste man kommer er med dyre pro kameraer med SDI viewfinder output som har en "baked in look".

2: Man ønsker å sette kameraets opptaks parametere til minst mulig "baked in look" fordi det begrenser ofte mulighetene for grading/colorcorrection under etterbehandlingen.
    En DSLR's beste setting er ganske flat, Neutral som resulterer i et ganske utvasket bilde. (finnes spesielle anbefalte pre-set for f.eks. 5DII/7D/60D som folk har eksperimentert seg frem til)
    Så hvordan kan man sjekke sånn omtrent hvordan det ferdige etterbehandlede klippet vil se ut når man driver filminnspilling?

Her kommer "On Set Monitor/playback monitor" inn.
    På et Digitalt PRO sett, så vil man ofte ha flere monitorer for de forskjellige Crew medlemmene. De vil være innstilt/kalibrert forskjellig for de forskjellige profesjonene med en LUT (Look UP Table) for å følge og vurdere opptaket.
    En DP som ikke operer kamera vil ha en setting, mest for å vurdere eksponering.
    En Regissør har kanskje helt andre krav og er ofte ganske fornøyd når han har et OK bilde han kan følge.
    EN DIT operatør ønsker kanskje noe annet, men er ofte fornøyd med DP's monitor.
    Produsent og eventuelt klient(reklamefilm f.eks.) er sikkert mest fornøyd med en "Pretty Picture" LUT.

På en DSLR/Video "non budget" produksjon har man ikke de resursene. Her er man ofte fornøyd med "On Camera Monitor".
    Men har man resurser nok så har man med seg en liten Plasma eller LCD TV som man bruker for Playback av hver scene for å sjekke.
    Men for at det skal fungere maksimalt må man kunne få overført den "rå" bildestrømmen fra kamera rett i en PC.
    Med Canon DSLR kan man koble en PC rett i kameraets USB port og bruke Canon EOS Utility software, som kommer med kamera, og lagre hvert opptak direkte i PC'n samtidig som det også blir lagret i kameraets minnekort.
    Det gjør selvfølgelig oppsettet man har litt mindre fleksibelt, i og med at man har en kabel til å "snuble i".
    Dette oppsettet krever også at PC'n, en Laptop f.eks., som er kraftig nok til å både Record og spille av 1080p video.
    Man må også ha et Redigerings program gående på PC'n, med pre-innstilte LUT/color grading profiler, som skal simulere hvordan opptaket ser ut når det er ferdig redigert.

Alt i alt så er det opp til ens resurser og ønske om fleksibilitet hvor avansert man gjør mulighetene for å sjekke opptak under innspilling.

Før når man skjøt på film, opptil for 10-15 år siden hvor man monterte et S/H video kamera på filmkameraet, så hadde man ingen muligheter til å sjekke dagens opptak før filmen hadde vært til fremkalling.
    Da kunne det gå alt fra et døgn til noen dager før man fikk se resultatet hvis man var på location. Og det man da fikk se liknet ikke på det som ble det ferdige resultatet.
    Nå med digitale kameraer har man mye større muligheter for kontroll, mens for film er det fremdeles omtrent det samme som før.

Felles for begge formatene er at det er mye "gjetning"/erfaring som skal til for å få "alt riktig" så man ender opp med det sluttresultatet som man hadde planlagt.

For å konkludere;
    Det bli opptil hver enkelt om man vil dra med seg en farge-kalibrert 14", 17" eller 23" Plasma eller LCD på opptak.
    En 5" "On Camera Monitor" blir for liten etter min mening, men utelukkende basert på hva andre har delt av erfaring.
    Hvis man kjøper en av de veldig dyre 7" "høyoppløste" "On Camera Monitor'ne" så er det bedre å investere i en EVF som Cineroid EVF ($800) eller LCDVFe ($750) og en billig 7" monitor.
    Eller en RED "Bomb EVF" ($3200). Virker muligens bare på Red kamera. 8)

Les også om andres monitor erfaringer og monitor nyheter i Cinema 5D forum tråden;Field Monitors

NB; Før noen "løper og kjøper" større LED lys, så er det en del saker vedrørende LED lys, priser og kvalitet hvor det er veldig lett å "kjøpe katta i sekken". Derfor er dette tema viktig å diskutere først.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder messe hadde jo det vært fett, men Las Vegas er hakket for langt unna, i tillegg har verken lommeboka eller fornuften godt av stedet.
    Så synd!

4K FEST

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg har ikke betalt / effektuert verken LCD-monitor eller lys enda, så hvis du har noen innspill vedrørende lyset spesielt hadde jeg vært veldig takknemlig! Synes det LED-lyset og konseptet med å kunne legge til så mange ekstra lyskilder en ønsker samt både diffusere og filtrere til 6500k (5800k i utgangspunktet) var veldig bra. Prisen var det heller ikke noe å si på synes jeg.

Når det gjelder skjermen forstår jeg jo det du sier, men igjen; på en DSLR-rig er jo poenget å tenke så praktisk / kostnadsbesparende som mulig. En god "On Camera Monitor" har derfor slik jeg ser det potensialet til å kunne levere en hel del informasjon hvis den er noenlunde godt kalibrert vs. en helt latterlig feilkalibrert variant. Fargemessig har du nok imidlertid rett i at det nok kan være vanskelig å få til uten en større og mer skikkelig monitor, men i det minste bør kontrastnivåer og brightness sitte sånn noenlunde, hvis ikke er jo nesten hele poenget med en slik monitor borte slik jeg ser det. Disse "Lilliput"-sakene har jeg for øvrig erfaring med fra tidligere, var bare søppel dengang og jeg synes det ser ut som det er veldig mye av det samme også i dag. Rask degradering i kvalitet hadde de før i tiden også... Kan sikkert hende en slik monitor hadde fungert greit da, er ikke det, men nå hadde jeg tenkt å ha denne riggen en stund så å betale 6-700 kroner mer for en monitor som uten tvil ser langt bedre ut synes vel verdt pengene.

Når det gjelder mikken funker sikkert de "video"-mikkene greit de også, er vanskelig å finne noe som funker til "alt", så en trenger vel i utgangspunktet flere mikker. Her er jo jeg totalt grønn, så for alt jeg vet har jeg kjøpt en helt på trynet mik... Av det jeg leste fra ymse fora og "rigging" av DSLR var det imidlertid klart at mikken jeg kjøpte er veldig populær, så helt gærent tror jeg ikke det blir. En "ambient" mikrofon burde en jo sikkert egentlig hatt i tillegg kanskje, den jeg har kjøpt er jo veldig "directional" og tar egentlig i all hovedsak kun opp dialogen. Det er selvsagt også en fordel, men det kan sikkert også bli litt "platt"..........

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...du får forresten prøve å overse at jeg tilsynelatende blir litt kjepphøy i valg av komponenter - jeg er fullstendig klar over at mye av dette kan være feilkjøp og rot generelt, men da får jeg i så fall bare legge det ut på Ebay igjen... Tenker også på riggen, så denne her fra Tyrkia i dag: Handy FilmTools, som jeg egentlig synes så langt bedre ut enn det opplegget jeg har bestilt (men for all del, den fete reklamefilmen dems med RED-kamerarigg osv. kan jo sikkert lure mang en stakkar ...), men men, dette er jo et STORT felt jeg har rotet (? ) meg borti, så litt prøving og feiling tror jeg bare en må regne med når en har tålmodighet som meg...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg har ikke betalt / effektuert verken LCD-monitor eller lys enda, så hvis du har noen innspill vedrørende lyset spesielt hadde jeg vært veldig takknemlig! Synes det LED-lyset og konseptet med å kunne legge til så mange ekstra lyskilder en ønsker samt både diffusere og filtrere til 6500k (5800k i utgangspunktet) var veldig bra. Prisen var det heller ikke noe å si på synes jeg.
    For å ta lyset først:
    Har sjekket litt rundt den modellen du har sett deg ut, og den får ganske bra skussmål.
    Men den er ganske ny så noen kritisk sammenlikning med andre slike har jeg ikke funnet.
    Den typen lys er beregnet som "on camera light" eller som "faguttrykket er; "Eye Light" for å gi litt ekstra løft i ansiktet og litt glitter i øynene + at du kan bruke den som nødlys i en "dokumentar" type scenario. Litt lysløft i en bil om natten osv.
    Det finnes mange like slike til mye høyere "PRO"-pris som ikke er bedre. Forskjellige slike typer lys er mye brukt. Hvis man bare skal ha litt "lift" i næropptak så har vi en "DIY" løsning som denne Arbeidsbelysning LED. Tape sammen flere pluss riktig temperert fargefilter så har du overraskende (for LED) kraftig lys med lang batteritid for å lyse opp skygger.
    Men noe sånt kan ikke brukes til lyssetting av hele scene rom.

LED er veldig praktisk fordi du ikke er avhengig av en strømkilde og sammen med lysstoffrør belysning avgir ikke så mye varme.

Problemet med LED er at de har visse ugunstige CIR parametere og der er det mange LED lys leverandører som lyver, samtidig som de lyver om lux styrken.
    Forskjellen mellom Halogen og LED f.eks. er at når man måler Lux fra en Halogen lampe og et LED panel til samme lux på en viss avstand, ved f.eks. 50cm. så vil fremdeles Halogen lampen gi god effekt lenger unna mens LED lyset faller raskt og dramatisk dess lenger unna man måler lyset.

Den eneste leverandøren av LED paneler jeg stoler på er Richard Andrewski som er eier og designer for CoolLights.
    Han er sponsor på DvxUser og RedUser forumene. Skriver interessante innlegg om LED generelt og er rask til å besvare spørsmål på forumene når folk vil vite mer.
    Det vil lønne seg å lese noen av LED bloggene hans før man investerer i lys. LEDs Part I: Behind the Hype
    LEDs Part II: Color Rendering
    Søk litt mer rundt på i CoolLights butikken så vil man finne masse mer blogger og videoer om alle typer lys og lys-informasjon som er viktig å kjenne til for en filmfotograf.
    CoolLights LED paneler er basert på 5mm LED. Det finnes andre kraftigere typer for film men det er veldig mye dyrere.

Lys er dyrt. Det er noe av grunnen til at filmfolk så ofte higer etter objektiver med stor blenderåpning, fordi lys tar veldig stor del av en filmproduksjons budsjett.
    Derfor har de fleste produksjoner ikke råd til så mye lys som de ønsker.
    Spesielt ute, da blir selv de fleste lyskastere for svake. Første gang jeg tente en 5000 watt halogen inne på en scene så var jeg sjokkert over hvor lite lys den gav.

Jeg ville ikke kjøpt flere av de Kamera lysene du har sett på for å sette sammen.
    Selv fire stk. vil ikke gi nok lys til å lyssette en scene. Til den prisen er du ganske nært i pris til ordentlig store LED lys som egner seg bedre til lyssetting.

Som eksempel; Når man må betale oppimot $400 for en liten "On Camera LED Light" så er det mye gunstigere å f.eks. kjøpe en CL-LED600 LED Panel Dimmable til $499, eller CL-LED256 LED Spot til $299 fra CoolLights. Da får man veldig mye mer for pengene.

CoolLigts leverer alle tre typer lys. Har de beste prisene og god kvalitet og leverer også deler for de som vil gjøre DIY lys.

Her er en link til forskjellige video tester av LED lys for film (også CoolLights) Studio Scotland Equipment Reviews: LED Lighting Review
    En sammenlikning test fra 2009; Comparison of four professional LED lighting instruments under $1K

Her er to video tester med "billige" camera LED lys. en litt eldre og en nyere laget av samme person.
    6 On-Camera Video Lights Shootout - Test #2 Medium Size Room
    Comparison of 4 Video Lights
    Stor forskjell på effekten på de forskjellige lysene selv om de koster omtrent det samme.
    Når man driver med lavbudsjett produksjon så vil man i stort sett prøve å finne andre løsninger som f.eks. bruk av forskjellige billige Arbeids-lys "lyskastere"

Jeg har forståelse av at jeg poster litt overveldende mye informasjon i hver post, men jeg håper folk kan komme tilbake til disse postene senere og ha dem som en slags referanse for videre studier av LYS for film.

Lys er et veldig stort tema som det tar tid å få oversikt over hvilke typer lys som egner seg for forskjellig typer filming og hvrdan man får mest mulig lys ut av hver krone.

For mer generel info rundt LED så finnes det mye info på Candle Power Forum.

Her er en haug av linker til forskjellige LED lys leverandører, de fleste med dyrere, men ikke nødvendighvis bedre LED lys, for å sammenlikne.
    VariZoom On-Camera LED Light Systems
    ImageWest.tv your premiere source for video and photo lighting
    http://www.prompterpeople.com/flolight.php
    Studio Lighting - Lighting Accessories - Rostronics.com
    Nila LED Lighting | LED lights for film, studio, TV, television, video
    BEBOB - bebob.de
    LEDZ: LED Production Lights... powerful, efficient, eco-friendly.
    Zylight - Intelligent LED Lighting
    Rosco Litepads and Accessories
    Gekko Technology: innovative LED lighting solutions
    D E D O L I G H T
    Kino Flo Kelvin TILE Product Detail
    Welcome to ETC - Theatre, Film, Studio and Architectural Lighting
    VIDLED On Camera LED Video Lights
    Keldan Video Light
    movieled.com
    LED - Light Boxes and Panels- LUMINOUSFILM.COM--USA

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=lygren]

Når det gjelder skjermen forstår jeg jo det du sier, men igjen; på en DSLR-rig er jo poenget å tenke så praktisk / kostnadsbesparende som mulig. En god "On Camera Monitor" har derfor slik jeg ser det potensialet til å kunne levere en hel del informasjon hvis den er noenlunde godt kalibrert vs. en helt latterlig feilkalibrert variant. Fargemessig har du nok imidlertid rett i at det nok kan være vanskelig å få til uten en større og mer skikkelig monitor, men i det minste bør kontrastnivåer og brightness sitte sånn noenlunde, hvis ikke er jo nesten hele poenget med en slik monitor borte slik jeg ser det.
    Den viktigste grunnen til å ha en kamera monitor er jo for å ha en litt større monitor enn den som er innebygget i kamera, så man ser hva man gjør.

Først og fremst for å holde motivet innen bilderammene og for å fokusere. Det er jo egentlig en to-kompromiss løsning fordi man ikke har tilgang til den optiske søkeren og fordi det er praktisk å ha en litt større monitor + visse situasjoner (kamera montert lavt, på bakken f.eks.) så det mer praktisk med en en monitor.
    De dyreste Konsument Video kameraene kommer jo i dag med en liten utbrett monitor og en EVF, akkurat av disse grunner. Men de får også mye kritikk for dårlig kvalitet, selv på veldig dyre kameraer.

I begynnelsen da DSLR video startet så fantes det ikke rimelige monitorer fordi de manglet HDMI inn.
    Da betalte kjøpte noen dyre plastikk Louper for å bruke på den innebygde monitoren i kamera.
    Etterhvert så de Kinesiske Car entertainment monitor produsentene at HDMI input åpnet et nytt marked.
    Nå i år har de første EVF for DSLR kommet og mulighetene har utvidet seg.

Jeg skjønner jo at en HT entusiast protesterer på den lave kvaliteten på disse monitorene, men som sagt, de skal bare fungere såpass at du ser hva du filmer.

Disse "Lilliput"-sakene har jeg for øvrig erfaring med fra tidligere, var bare søppel dengang og jeg synes det ser ut som det er veldig mye av det samme også i dag. Rask degradering i kvalitet hadde de før i tiden også... Kan sikkert hende en slik monitor hadde fungert greit da, er ikke det, men nå hadde jeg tenkt å ha denne riggen en stund så å betale 6-700 kroner mer for en monitor som uten tvil ser langt bedre ut synes vel verdt pengene.
    Nå var det ikke først og fremst prisen på den Ruige monitoren jeg reagerte på men at du hadde valgt deg en 4.8", som etter alt jeg har lest, er for liten billedflate til å være veldig nyttig.
    Spesielt med tanke på at kameraets innebygde monitor på 3-4" er såpass ubrukelig som den er.

Skal du ha noe større fra Ruige så må du vesentlig opp i pris og de har akkurat samme oppløsning (800x480) som de billigere 7" fra RC Machine og Coollcd.
    Fordelen er jo at de har litt mer farge justeringer. Men til den prisen og kvaliteten har du også andre valg, sånn som 5" fra SmallHD eller en 7" fra Marshall som er en pro leverandør. De har også høyere oppløste monitorer.

Som du vet fra TV verdenen så finnes det veldig få produsenter av LCD paneler. Så stort sett alle disse monitorene er baser på samme panelene, samme oppløsning og samme lysstyrke og farge kvalitet.
    Noen videre utviklere pakker dem inn i forskjellig rammer med forskjellige justerings knapper. Noen kjøper sikker A sortering, noen B sortering og noen C.

Men igjen, som du vet fra TV verdenen så stemmer ikke alltid pris forskjell og kvalitets forskjell overens.

RUIGE er et lite Kinesisk far&sønn firma som pakker paneler på sin måte og priser deretter.
    Alle de forskjellige $200 7" monitorene som selges fra "hundrevis" av forhandlere på nettet er stort sett de samme monitorene med litt forskjellig "justerings knappe design" solgt under forskjellig navn.

Som du vet fra HT så fungerer ingen TV'r bra i et rom uten lyskontroll.
    Det samme gjelder en kamera monitor, som du i tillegg skal kunne bruke ute.

Jeg skal ikke fortelle folk hva de skal kjøpe eller hvilket budsjett du skal bruke, og kan bare dele mine egne analyser og tanker rundt monitor problematikken

Du må selv vurdere om det beste kjøpet, Usett, uten å ha testet, er en "lilliput" 7" pakke med alt inkludert til $200. En Ruige 7" til $1000 eller tilsvarende fra Marshall.
    Det jeg er ganske sikker på er at en 7" monitor er langt å foretrekke fremfor en 5" monitor.

Hvis du skal kjøpe for at du skal ha den i mange år så tror jeg du kommer til kort. LCD paneler liker seg ikke ute sollys og vill fade. Mest sannsynlig scenario for en monitors "snarlige død" er at du midter den i bakken, stativ med kamera velter, eller noen slenger noe tungt oppå bagen som du transporterer monitoren i.

Nå har du mer erfaring med "car entertainment" monitorer, så kanskje det ville være en ide å oppsøke en butikk i nærområdet som selger slike monitorer og teste kvaliteten igjen. Gjerne utenfor. Kanskje du finner en med HDMI input så du kan teste den med kamera.
    Har ikke funnet noen med HDMI i Norge, men i USA må det da finnes så man kan koble til en Bil Blu-ray spiller?

Selv så synes jeg det er ganske frustrerende å skulle kjøpe "blindkjøpe" noe usett, spesielt når det gjelde bilde gjengiving.
    Stort sett er disse monitorene den "samme skiten" i forskjellig innpakning.:wink:

Og til slutt finner du ut at det er veldig frustrerende å filme med bare en kamera monitor og da kommer du raskt til å investere i en EVF til $800, så da kan det hende du er glad for du ikke brukte for mye penger på en kamera monitor.8)

Når det gjelder mikken funker sikkert de "video"-mikkene greit de også, er vanskelig å finne noe som funker til "alt", så en trenger vel i utgangspunktet flere mikker. Her er jo jeg totalt grønn, så for alt jeg vet har jeg kjøpt en helt på trynet mik... Av det jeg leste fra ymse fora og "rigging" av DSLR var det imidlertid klart at mikken jeg kjøpte er veldig populær, så helt gærent tror jeg ikke det blir. En "ambient" mikrofon burde en jo sikkert egentlig hatt i tillegg kanskje, den jeg har kjøpt er jo veldig "directional" og tar egentlig i all hovedsak kun opp dialogen. Det er selvsagt også en fordel, men det kan sikkert også bli litt "platt"..........
    Ikke misforstå meg her!
    Jeg synes du har gjort et fabelaktig valg for den typen filming du skal drive med.

For meg er det helt andre valg fordi jeg skal stort sett filme ute i naturen, og i tillegg så er jeg på et litt annet budsjett en deg, så jeg har ikke engang vurdert den mikken du valgte utelukkende pga. pris.

Men du har uten tvil gjort et bra valg.
    Det jeg ser mange savner er en liten portabelt trådløst mygg pakke. Det er det overraskende vanskelig å finne.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...mye mulig du har rett mht monitoren, 4,8" er jo VELDIG smått og 7" Rouge blir kjapt vel kostbart... Mulig de Lilliputtene kanskje kan funke greit, gjør de ikke det har det jo uansett ikke kostet allverden... Får vurdere litt ja!

Når det gjelder LED-lyset er litt av fordelen jeg ser nettopp at det er modulbasert. Da kan en velge om en skal ha med seg 1-4 lys avhengig av behov...

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •