Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 141
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    OK, takker så mye ARTY... Tenkte 100mm ville holde, men du har selvsagt rett i at 2-300mm er langt bedre egnet, spesielt når en bruker et fullformatskamera som ikke gir noen multiplikator i så måte. I alle tilfelle er det sikkert greit med et 24mm objektiv, og siden jeg gav 1050USD for det er det vel et greit kjøp okke som. I tillegg har jeg altså 50mm-objektivet tilgjengelig, så da blir det å se etter et 70-200 eller så mye som 300 som siste "ute"-objektiv.

TAKKER igjen for fantastisk god hjelp ARTY, gleder meg som en unge til å begynne å rigge denne galskapen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er det like før jeg trykker "kjøp" på dette, noe å tenke på? Canon EF 70-300 f/4-5.6L IS Zoom 4426b002 NEW "L" Zoom | eBay.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser ut som en bra pris. I Norge koster den ca. 12000.-
    Jeg er veldig fornøyd med den.

Når du får kamera så burde du installere Software som kommer med kamera og oppdatere det til siste versjon. Veldig bra og viktige hjelpemidler.

Så nå har du dekket;
    24mm
    50mm
    70-300mm

Før du kjøper noe mer nå, så prøver du ut litt stills og video i de locations du tenker å skyte filmen din (selv om du primært skal bruke kursets Panasonic video kamera).

Da vil du finne ut om du er godt dekket. Der jeg tror du kanskje kan komme litt til kort er innendørs.
    Siden du ser ut til å ikke ha verging mot kvalitets optikk så vil jeg tippe at du etterhvert kommer til å vurdere en Canon EF 16-35mm F2.8L II USM (legg merke til romertall II på det objektivet)

Litt OT;
    Du som er slikt "gear head" og er interessert i film og utstyr og bor i USA, har du vurdert en tur til Las Vegas og NAB 2011 i April? Der vil du kunne vasse i alt som finnes av profesjonelt filmteknisk utstyr.
    RED vil ha kjempelansering av de nye kameraene sine. Barco og Christie har Booth Stand, så kanskje det er mulig å se de nye 4K DLP projektorene. Et "himmelsk" sted for en "gear nerd".

En annen ting; Hvis jeg har forstått det riktig så bor du i Florida. Er du klar over at du da bor i samme distrikt som kanskje "verdens mest lidenskapelige High End projektor installatør"?
    Han installerer og modder bare Barco Kino-projektorer i private hjem og hoteller. Blir vel den første som installerer en Barco Series 2 4K projektor utenom en kino.
    Han ville sikkert elske og vise frem noen av installasjonene i Florida til deg hvis du tok kontakt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg hadde jo håpet at 24mm-linsen skulle dekke innvendig, får teste litt og eventuelt vurdere enn mer vidvinklet linse hvis den ikke holder. Ettersom jeg jo har 24 og 50mm tror jeg at jeg kanskje bør vurdere en fastlinse på 16-18mm? Da kan jeg kanskje få litt mer for pengene også?

Når det gjelder messe hadde jo det vært fett, men Las Vegas er hakket for langt unna, i tillegg har verken lommeboka eller fornuften godt av stedet.

Han fyren du nevner hadde det jo vært utrolig morsomt å møte da!! Kan du ikke nevne for ham at en AV-tulling befinner seg i området da? Han må gjerne sende meg en mail, ev. jeg kontakte ham, min er lygren@avforum.no. Tweaka 4K Barco, da snakker vi!!!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg ser at Canon har lite vidvinkler uten zoom, som er det jeg foretrekker. Ser imidlertid at denne er å få tak i til rundt 1300USD: Zeiss Distagon T* 18mm f/3.5 ZE Wide Angle Lens Canon | eBay. Tror du det kan være greit å kombinere Canon og Zeiss, eller vil det kunne føre til såpass ulik bildekarakteristikk at det ikke er å anbefale?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL!:-D , ser ut som om det er vanskelig å kurere "allergien" du har mot zoom objektiver.
    Du kan godt bruke et Zeiss objektiv, men å kjøpe en 18mm akkurat nå ville være bortkastet. Forskjellen mellom 18mm og 24mm er minimal. Så prøv nå først den 24mm innendørs der du har tenkt å skyte innescener.

Fleksibiliteten du vil oppleve med en zoom når du filmer innendørs er noe du må oppleve. Men du kan tenke deg når du skal "frame a scene" og finner at du hele tiden må enten flytte kamera for "reframing" eller bytte objektiv så blir du ganske lei av av det når du i stedet bare kan dra i en zoom ring for å forandre utsnittet. På digitale film kameraer blir det brukt mer og mer zoom objektiver, både for fleksibiliteten og for å holde objektiv budsjettet nede. Det var ikke uten grunn at det første objektivet RED produserte (faktisk 2 stk.) var vidvinkel zoom.

Så prøv med det du har av objektiver nå, så kan vi komme tilbake til det.

Tross alt så koster en Canon EOS 16-35mm f/2.8L II bare $300 mer enn det Zeiss objektivet og da får du veldig mye mer objektiv for pengene. Ikke engang sikkert jeg fant beste pris.
    Det dekker tross alt 16mm,17mm,20mm,24mm,28mm,30mm & 35mm.
    Så der får du brennvidder som du måtte kjøpe 7 objektiver for å dekke, og alle brennviddene med f/2.8.

PS:Apropo den eBay butikken du linket med Zeiss. Tør du virkelig å kjøpe objektiver fra en eBay butikk som heter "Beauty Tips Online" ?? 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hehe, zoom suger... Jeg får se hvordan planlagte "linsepark" fungerer som du sier, så er sikkert den 16-35mm-linsen et godt alternativ når en tross alt gjerne trenger litt fleksibilitet innvendig som du sier.

Tror kanskje jeg velger en annen Ebay-sjappe om jeg skal ha den Zeiss-linsa ja, men jeg tror vel uansett kanskje det er greit å holde seg til ett merke (og egentlig type, får se hvordan 50mm-varianten gjør seg opp mot L-linsene)?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å høre din erfaring når du får prøvet dette.

Ikke fortvil hvis du finner at du f.eks. heller ville hatt en vidvinkel-zoom enn det 24mm L objektivet. Hvis du fikk kjøpt det for $1000 så kan du selge det igjen, sannsynligvis med fortjeneste når mspr. for det objektivet er $1700.
    Største og sikreste markedsplassen for brukt fotoutstyr i USA er Fred Miranda forumet's markedsplass; FM Forums

Dette er jo tross alt en ganske dyr hobby.
    Du har jo også noen andre investeringer du umiddelbart vil trenge, sånn som minnekort og ND filter, for ikke å snakke om kraftig PC hardware og software for å redigere dette, om du ikke har det allerede.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...du har ikke tilfeldigvis noen helt konkrete tips til filtere jeg bør kjøpe inn? Minnekort og ekstra batteri får jeg også få ordnet, mens kameraet får jeg noen (Gorm faktisk) til å ta med fra Norge når de skal nedover i midten av april. I mellomtiden får jeg prøve å ordne alt det jeg trenger av "riggutstyr"...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ser den 70-300en blir relativt dyr. Tror du 70-200mm i den første revisjonen også kan være OK: Canon EF 70-200mm f/4L USM AF Telephoto Lens with Hood | eBay Prisen er jo veldig hyggelig på den mener jeg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Blir mye priser og slikt her, men ser dette objektivet er å få tak i veldig billig hos FotoVideo også: Canon EF 70-200mm F4.0 L USM Norsk utgave - Fotovideo 3.0... Bildestabilisatoren på den nye utgaven er vel imidlertid veldig viktig skulle en tro? Ser at den 70-300en foreløpig ikke er tilgjengelig i romertall II-utgave, og dermed ikke har denne nye bildestabilisatoren?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ah, sorry, ser 70-300 linsen har IS (bildestabilisator)... Da er vel 70-300 med IS den mest aktuelle uansett ja, antar IS er lurt å ha også når en filmer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...du slipper å svare, har "lest meg opp på IS", og når det beskrives som å "...shooting with parkinsons" uten selv på stativ tipper jeg IS er et must gett... Jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger 2 eller 300mm dog, ser IS-varianten er ganske mye rimeligere i 200mm. Vi får se...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da ble det en 70-200mm med IS i denne omgang, har tilgang på en 100-400mm også, så da er jeg i alle tilfelle dekket! Fikk den til 950 dollar nesten ny, så det tror jeg er greit...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Da ble det en 70-200mm med IS i denne omgang, har tilgang på en 100-400mm også, så da er jeg i alle tilfelle dekket! Fikk den til 950 dollar nesten ny, så det tror jeg er greit...
    Regnes vel stort sett som et av Canon's skarpeste objektiv, og til den prisen så må man jo si at det var et godt kjøp. Når du har tilgang på en 100-400mm så er du jo fulldekket.

IS er et "must" for håndholdt foto og hjelper en del på håndholdt video, men IS motoren vil komme med på lydsporet vis du ikke har ekstern mikrofon.
    Generelt så skal man slå av IS når kamera er på stativ, men det er kommet noen helt nye objektiver som har egen innstilling for å bruke IS på stativ.
    Kan bare ikke huske hvilke. Ikke noen av de vi snakker om her.

Nå kan du ikke klage på optikken hvis du er misfornøyd fordi du ikke får skarpe nok bilder, da har du bare deg selv å takke. :-D

Når det gjelder filtere så vil du etterhvert trenge ND filter for Video opptakene.
    Skal skrive litt om mer om filtere senere i kveld, men hvis du ikke så det jeg skrev om filtere tidligere i tråden så kan du oppdatere deg her; http://avforum.no/forum/av-opptak-te...ml#post1647597

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...du har ikke tilfeldigvis noen helt konkrete tips til filtere jeg bør kjøpe inn?
    Hvis du har lest posten om filtere jeg har postet link til over så har du litt oversikt for å gjøre et valg. ND Filter(e) er ikke noe du trenger umiddelbart, så prøv ut utstyret først før du kjøper noe.(og spør gjerne litt mer om filtere før du trykker på kjøpsknappen så du er sikker på å gjøre et bra kjøp)

Her skal jeg bare liste positivt og negativt med de to systemene, og kommer til å kopiere noe av dette inn i filterposten.

ND 4x4" filter og holder(e).

Cokin har den letteste og (relativt) billigste holdere. De billigste filtrene.
    LEE har den mest modulære holderen hvor man også kan kjøpe ekstra utstyr for å bruke 4mm tykke Glass filtere.
    FORMATT har den mest solide holderen, og med feste for deres Polafilter.

Positivt:
    *Man trenger bare kjøpe ett sett filtere som vil kunne brukes på alle objektiver, dermed "billigere".(med en festering for holder til hvert objektiv)
    *Kan bruke ND graderte filtere.
    *Filtere kan brukes i Matteboks.

Negativt:
    *Filtrene er laget av plast (resin) og er lette å ripe hvis man ikke er forsiktig.
    *Man må hele tiden bytte filtere (filterstyrke) ettersom lys og motiv skifter.
    *Må (i noen tilfeller) kjøpe nye linsehetter hvis man vil slippe å skru av festeringen for holderen av filteret.

Variable ND filtere:

Positivt:
    *Man slipper å bytte filter ettersom lyset skifter. (bare å dreie filteret)
    *Ikke dyrere enn et kvalitets Pola filter.
    Negativt:
    *Man må kjøpe ett filter til hvert objektiv.
    *Hvis man vil ha ND grad eller andre effekt filtere må man kjøpe et 4x4" system allikevel.

Tror summerer opp positiv og negativt.

Hvis noen prøver å argumentere at man bør kjøpe UV filtere til objektivene sine så er de enten misinformert eller er ekspeditør i en butikk som selger fotoutstyr.
    Glasset og belegget på frontelementet på de fleste objektiver er utrolig sterkt. Litt forsiktighet og alltid bruke solblender så får man ikke riper på frontelementet.
    Når man betaler dyrt for kvalitets optikk så setter man ikke annet glass (filtere) foran den optikken med mindre det er helt nødvendig. (f.eks. ND filter, Pola filter osv.) Den eneste situasjonen det kan kanskje forsvares å sette beskyttelses filter (UV, Sky, Klart) på optikk er hvis man skal ut i salt sjøsprøyt eller stå motvinds i en sandstorm (i en sandstorm i ørkenen er det andre ting på objektiv og kamera som blir ødelagt før frontelementet blir "sandblåst" matt).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han fyren du nevner hadde det jo vært utrolig morsomt å møte da!! Kan du ikke nevne for ham at en AV-tulling befinner seg i området da? Han må gjerne sende meg en mail, ev. jeg kontakte ham, min er lygren@avforum.no. Tweaka 4K Barco, da snakker vi!!!!
    Jeg kjenner ham ikke personlig.

Han jeg hintet til er CINERAMAX som du sikkert har sett postene til på AVS forum.
    Han fikk ikke så mye respekt på AVS for noen år siden (selv om han har vært mange år i bransjen). Mye pga. av hans kritiske syn og påstander rundt projektorer, mye fordi folk ikke kjente ham, mye fordi han er absolutt ikke lavmælt. Så diskusjoner ente gjerne med at folk ba han bevise at hans påstander holdt vann.
    Det har forandret seg i det siste året, fordi han faktisk beviste at han kunne komme opp med det "beste av det beste".
    Så nå nyter han ganske mye respekt. Bl.a. hans demo kino på Cedia i fjor imponerte folk.

Hans nyeste bygge tråd på AVS: Sköll-Prototype 3-D/4K Screening Room of the second decade of the 21st century ....

Etterhvert er han blitt invitert til lukkede private demoer av det nyeste innen High End projektor og audio utstyr. Her har han en rapport på AVS fra sin siste "tur"; My LA RED EYE adventure...

Han heter Peter Montoulieu.
    Som du ser av web siden hans så holder han til i Miami på SW South River Drive, så det skulle være enkelt å finne telefon nummeret hans.
    Det er der han modder projektorer og bygge Rack for innstallasjonene sine.
    Om han har fått noen 4K enda er vel heller uvisst, da det ikke er så mange av dem tilgjengelig enda.
    Han har også gjort private kinoer i Florida som han av og til får ta med folk å vise frem. Så hvis dere er heldige......

Han er ikke sjenert over å drive "self promotion" og er stolt over det han får til og jeg regner med at han gjerne vil vise frem det han driver med.

Nå når du får Gorm på besøk, og med dere to's interesse og CV, så kan jeg ikke tenke meg han er vanskelig å be.
    Særlig hvis dere hinter om at dere kanskje vil skrive litt om han i et norsk AV magasin.

Jeg tror at han er en veldig spennende kar å møte for sånne som deg og Gorm. 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da tester jeg å bestille et Weifeng 9903 Pro Premium 100mm-stativ, synes det så veldig bra ut... Får håpe en ikke blir svindlet da...

Når det gjelder rig, har jeg i utgangspunktet sett meg ut denne (men uten følgefokuset, det tar jeg fra okii): Proaimshop items - Get great deals on DSLR rig Shoulder mount Follow focus Mattebox HDMI LCD items on eBay Stores!.

I tillegg vurderer jeg å ta med et "Flykit 5500", egentlig bare for moro skyld, men så veldig morsomt ut å bruke i praksis der en kan løpe etter folk nesten uten bevegelse på kameraet. Det brakettet som følger med "rig-pakken" egner seg mer til stativ og sakte bevegelser.

okii-kittet kommer nok ikke før rundt midten av april, men det får være greit...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tester jeg å bestille et Weifeng 9903 Pro Premium 100mm-stativ, synes det så veldig bra ut... Får håpe en ikke blir svindlet da...
    Det blir spennende å høre hva du synes, og om butikken er greie å ha med å gjøre, hvis det er DMK Foto (med den laveste prisen) du har bestilt fra. Jeg har veldig lyst på det samme stativet, selv om jeg ikke trenger det. :-D

Når det gjelder rig, har jeg i utgangspunktet sett meg ut denne (men uten følgefokuset, det tar jeg fra okii): Proaimshop items - Get great deals on DSLR rig Shoulder mount Follow focus Mattebox HDMI LCD items on eBay Stores!.
    Den linken sender meg til flere kit med forskjellig pris. Og alle med Follow Focus og LCD. Er vel ikke det du er ute etter? Tror heller ikke jeg ville kjøpt LCD monitor fra Proaim butikkene. Har en mistanke om at det er eldre modeller med dårligere lysutbytte.
    Jeg får (forhåpentlighvis) samme skulder rigg, med Follow Focus, bære håndtak (veldig praktisk) fra Cine City på Torsdag. Det er sikkert samme butikk eiere/leverandør for alle disse Proaim butikkene.
    Jeg synes web siden til Cine City er letter å navigere i.
    Denne riggen var det jeg bestilte; DSLR Kit-10(C), bare med forskjellen at jeg fikk byttet ut 9"Cage w/handle med en 6"cage da jeg ville ha håndtaket nærmere kamera.
    Det er i all vesentlighet den samme riggen du har sett deg ut, bare uten Follow Focus.
    Da kan du kikke på denne versjonen; Kit SHM-300 . Forskjellen fra den jeg kjøpte er at den mangler Cage armen og mikrofonholder, men det kan du kjøpe i tillegg.

EDIT; Ser nå at det SHM-300 Kitet jeg linket til har JUMBO Matteboks som jeg tror er en Vidvinkel matteboks, mens den normale Matteboksen er MB-600. Vanskelig å finne en kombinasjon med de beste delene i Kit.

Cine City har svart raskt på e-mail og varene var ble sendt med FedEx 48timer etter at bestillingen var effektuert. De inviterer også til at man chatter på Skype hvis man har spørsmål eller trenger hjelp. Har heller ikke funnet Peoaim billigere noe annet sted.
    Skal bestille noen flere rigg deler og en Glider fra dem bare jeg ser at den første bestillingen har ankommet intakt.

Kommer med mer kommentar litt senere, må løpe.....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende tråd!

Jeg følger med fra sidelinjen siden ingen av kamerahusene mine har video.

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •