Rigge DSLR kamera for video bruk - lavbudsjett. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 141
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ser for øvrig at Canon 5D mark ii er billigere i Norge enn USA (14000 inkl. mva hos Fotovideo.no), så da blir det vel heller å be noen ta med seg et slikt et over hit... Takker for innspill rundt linse, Gratulerer, skal sjekke litt linkene dine.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har for øvrig en Canon 50mm F1.4-linse jeg trolig kan bruke, men trenger også en litt mer universell zoomlinse samt en med bredere vinkel. Har jo en 8mm hjemme, men den blir vel litt for "fisheye" på en 5D mark ii tipper jeg... Noen gode (øvrige) forslag til et mer "bredtspennende" objektiv samt et vidvinkel, helst Canon?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke sikkert du burde gå for et zoomobjektiv, siden de er lengre og tyngre og har dårligere bildekvalitet enn fastobjektiver. Men viktigst av alt er at zooming på film stort sett ikke ser spesielt bra ut.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...ser for øvrig at Canon 5D mark ii er billigere i Norge enn USA (14000 inkl. mva hos Fotovideo.no), så da blir det vel heller å be noen ta med seg et slikt et over hit... Takker for innspill rundt linse, Gratulerer, skal sjekke litt linkene dine.
    Canon EOS 5D Mark II er fremdeles lederen innen DSLR video og er det kamera som blir brukt på de fleste DSLR produksjoner, selv om også 7D har blitt brukt til spillefilm og TV serie produksjoner i det siste.
    Grunnen til at jeg ikke har nevnt 5DII er at det er kanskje ikke den beste tiden å investere i det nå da det er forventet en ny modell 5DIII i løpet av året.
    Vet ikke hvor du har funnet prisene på 5DII i USA siden både B&H i NY og Adorama, som er de mest anerkjente forhandlerne i USA har kamera til $2499, som burde bli det samme som i Norge med mindre du får trukket fra norsk moms.

Jeg har for øvrig en Canon 50mm F1.4-linse jeg trolig kan bruke, men trenger også en litt mer universell zoomlinse samt en med bredere vinkel. Har jo en 8mm hjemme, men den blir vel litt for "fisheye" på en 5D mark ii tipper jeg... Noen gode (øvrige) forslag til et mer "bredtspennende" objektiv samt et vidvinkel, helst Canon?
    Som jeg skrev tidligere i tråden så er alt over 14mm for mye vidvinkel både på Fullformat 5DII og "crop" 7D/60D.

17-55mm, 15-85mm, 17-40mm, 16-35mm er passe objektiver for filming i de aller fleste situasjoner, også inne. Noe mer vidvinkel enn det ønsker du deg ikke. Da får du for mye optisk fordreining.

Canon 50mm f/1.4, en av de objektivene jeg nevnte tidligere i tråden, kan du bruke (veldig shallow DOF egenskaper) såfremt det er et EF objektiv og ikke den eldre FD standarden.
    Men objektivet blir ikke vidvinkel nok når du skal filme inne, selv på et 5DII, men passer fint ute hvor du har litt mer armslag.

Her har listene på FotoVideo med alle objektivene som vil dekke de mest relevante brennviddene for vidvinkel filming.
    Hvis du bare kjøper EF objektiver så er du sikker på at de fungerer på fullformat kamera.

Standard Zoom
    Vidvinkelzoom
    Vidvinkel Fastobjektiv
    Normal (fastoptikk)
    Så kan du lett sammenlikne prisen med prisen hos B&H og Adorama.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er riggbyggingen i gang... Første ting bestilt; Okii Systems USB Follow Focus. Får håpe de klarer å levere relativt snarlig.
    8-)

Hva med stativ? Der finnes det jo også et HAV. Tenkte litt på samme som de bruker på filmskolen; Manfrotto 3063 "hode" og 3046 "stix", men det finnes kanskje noe annet som passer bedre?
    Finner ikke de modell nummerne for Manfrotto så enten er de feil eller så er modellen utgått.

Jeg kjøpte nylig Manfrotto KIT Pakken; Manfrotto 501HDV Head w/546B 2-Stage Aluminum Tripod da det var den billigste og beste kombinasjonen som kunne kjøpes her i Skandinavia. Stødig stativ med helt OK 75mm Half Bowl fluid head. Mange dyrere stativ og hode pakker fra Manfrotto også. To forskjellige utgaver å velge mellom, med groung spreader eller mid spreader.
    (For folk her i Norge så lønner det seg å kjøpe det Manfrotto Kit'et fra Scandinavian Photo. Ca. kr.6000)
    Husk hvis du kjøper hode og stativ separat så er det to standarder 75mm Bowl og 100mm Bowl. Den ene passer ikki i den andre uten et adapter.

Libec LS-55(2A)N Professional 2-Stage Aluminum Tripod System blir veldig ofte anbefalt av kameramenn på budsjett.
    Proffene bruker stort sett Sachler eller O'conner, veldig dyrt, fra kr.40000 og oppover for hode og sticks.

For budsjett Video stativ må også nevnes Kinesiske Weifeng hoder og stativer. Etter omtaler så virker de bra til en veldig lav pris.
    Jeg fant nylig en butikk som selger dem enda billigere enn de fleste, her er et forslag i omtrent samme størrelse som Manfrotto og Libec stativet.
    (hvis noen finner Weifeng/Fancier Weifeng i en kinesisk eBay butikk så vil jeg gjerne ha linken.
    EI717D Pro Heavy Duty Video Tripod & Head Kit $238.00 (Den mest kjente modellen.)
    Samme model til $149.99; e-Image 717 Prof Video Tripod and Hydraulic Head System Advarsel; Mange NY nett baserte fotobutikker er rene svindelforetak; Sjekk grundig før man kjøper

Weifeng har også et større og tyngere KIT, og når prisene er lave så er det alltid mulig å kjøpe det tyngste man har råd til, siden tunge stativ er mest stødige.
    Weifeng 9903 Pro Premium 100mm finner man i begge linkene til veldig forskjellig priser.
    Disse Weifeng stativene finer man også på Amazon under forskjellige navn fra forskjellige butikker og priser for samme produkt.

Jeg synes også denne slideren på 1,2m så litt kul ut, kan se for meg at det vil kunne gi en hel del fordeler for å øke fleksibilteten noe fra et ellers fastmintert stativ? En dolly er gjerne alt for mye å rigge til sånn i børjan og vil derfor mest sannsynlig ikke bli brukt...
    En Dolly er stort sett unødvendig i dag, men en slider er absolutt anvendelig for å få liv i statiske scener.
    Nå tror jeg du har glemt linken, så det er vanskelig å vite hvilken slider du har sett på. Det finnes utallige forskjellige systemer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første er den med støt avdempning. Det er to typer, en er stereo og en er mono. Det er litt uenighet om stereo eller mono er best. (mono best for dialog, stereo best for ambient lyd.
    Du sparer litt på eBay, men handler litt tryggere på B&H Photo.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, så vanskelig det skal være å finne et kit uten "follow focus" da? Er jo liksom ikke noe poeng å betale for slikt noe når det uansett skjer på annet vis...
    Det er mange som selger rigger uten follow-focus. På Cine City så kan du kjøpe riggene i deler, f.eks uten Matte-boks som du heller kanskje ikke trenger og uten followfokus.

Hvis du har sett på noen av Cine City Proaim riggene som du kunne tenke deg, men uten visse deler. Link til riggen du har sett på, så skal jeg finne delene du trenger, uten de du ikke ønsker deg.

Men selv om du har kjøpt den Okii USB follow-fokusen så er ikke en mekanisk follow-fokus helt bortkaste.
    Du kan sette "gear hjulet"/tannhjul-ringen på zoom ringen på objektivet istedet for på fokus-ringen og bruke follow-fokusen for å zoome.
    Dermed får du en mye penere zooming enn å zoome med å holde i objektivet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...når det gjelder linser tror jeg fastlinser er veien å gå i første omgang. Har som nevnt allerede en 50mm, så da blir det å gå til innkjøp av en 100mm samt en 18-20mm i tillegg. Zoom er selvsagt kjekt, men prisen blir såpass mye høyere om en skal ivareta kvaliteten at det utgår når jeg først går opp på 5D Mark II som for øvrig garantert ikke er et veldig godt kjøp nå som ny modell er på trappene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ser jo at prisen på linser øker betraktelig når en går ned på "vinkel". Spørsmålet er i så måte hva som "holder"? Vil en 20mm, gitt bruk mot en 5D Mark ii, da f.eks. denne være tilstrekkelig? Canon Super Wide Angle EF 20mm f/2.8 USM Autofocus Lens | eBay.

Ser jo at åpningen er en del høyere enn på 50mm-varianten jeg allerede har, som jo har F=1,4, er det et poeng å holde åpningen på samme nivå gitt at en gjerne kan finne på å filme samme scene med ulike fastlinser? En ønsker jo ikke at hvert enkelt "shot" skal få veldig ulikt utseende... Alle linsene vil i så måte være EF-linser, men ser jo at RED angir samme T(F)-verdi på alle sine fastlinser, som jo i så måte kanskje er et poeng??

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dette er linsen jeg allerede har... Canon EF 50 mm 50mm f/1.4 USM Telephoto Lens NEW | eBay.

Hvis jeg skal holde meg på 1.4, ser jeg at en 24mm er mulig å få tak i til rundt 1500USD: Canon EF 24mm f/1.4L II USM Lens (w/lens case and hood) | eBay.

Hvis jeg skal opp i mm ser det imidlertid ut som jeg må over på Zeiss (85mm): ZEISS 85MM F/1.4 ZE PLANAR T* CANON EF MOUNT | eBay.

...vil i så fall dette Zeiss-objektivet igjen blir såpass ulikt Canon-variantene at hele formålet med å holde seg på samme F-nivå bortfaller?

Alternativet er vel gjerne å justere meg inn til f.eks. F=1,8 også for eksisterende 50mm-linse, det holder jo sikkert til de aller fleste lyssettinger uansett...? Utvalget er jo selvsagt bedre på 1,8++ enn 1,4...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være helt ærlig så er f/1.4 ganske ubrukelig uskarpt som nær-foto og egner seg bare for wide-shots når man har så lite lys at f/1.4 blir en "nødløsning".

Det gjalt mest for i tiden med film. Nå kan man bare skru opp ISO og blende ned litt. F/2.8 blir stort sett den største blenderåpningen du vil bruke. Og det er bare i situasjoner hvor du kan bruke så liten dybdeskarphet. De alle fleste spillefilm fotografer skyter det meste på f/4, og det er på crop/s-35mm hvor dybdeskarpheten er mindre enn på fullformat/5D.

EF 20mm du linker til er vid nok på fullformat, men akkurat det objektivet er ganske dårlig.

Det er ganske dårlig utvalg på gode vidvinkel objektiver for fullformat og de har en tendens til å bli dyre.
    Sigma har noen OK vidvinkler til lav pris, men akkurat som med Canon så passer de færreste til fullformat.

Det finnes noen billige Canon objektiv som er "røverkjøp" i forhold til de dyrere L versjonene av samme objektiv, men Canon har få gode vidvinkel objektiver.

Husk at du får "flere linser i ett" med en zoom i forhold til å kjøpe 2-3 fast objektiver.
    Flere sånne fastlinse "juveler" er Canon EF 100mm F2.8 USM Makro (NOK 4495.-), Canon EF-S 60mm F2.8 Macro (NOK 3 695,-), Canon EF 50mm F1.4 USM (NOK 2995.-) Canon EF 50mm F1.8II (NOK 895.-) Canon EF 85mm F1.8 USM (NOK 3395.-) Alle priser fra FotoVideo, så det kan hende at de finnes billigere andre steder.

Men ingen av disse brennviddene hjelper deg med å løse vidvinkel spørsmålet, og ingen av dem er egentlig noe lurt valg hvis du for eksempel skal investere i to objektiver som skal dekke, fordi du vil miste masse fleskibilitet i hvor du kan plassere kamera + masse objektivskift.

Derfor er det lurere å kjøpe 2 zoom linser i stedet for fire fastlinser.
    En Canon EF 24-105mm F4.0L IS USM burde du lett kunne finne brukt til 5-6000 kroner. Den gir deg DOF nok på fullformat og er veldig skarp og kontrastrik. En Canon EF 17-40mm F4.0L USM er kanskje et enda bedre valg og koster ny ca. 6000.- i Norge. Samme med Canon EF 70-200mm F4.0 L IS USM 9250.-, eller den uten stabilisator (IS) Canon EF 70-200mm F4.0 L USM som koster 5000.- i Norge.
    En av disse vidvinkel zoomene og en telezoom sammen med 50mm f/14 som du har er alt dekket. Men for filmen din trenger du stort sett bare vidvinkel zoomen.
    Du får Shallow-DOF nok så du klarer deg selv med f/4.

Se også etter et Lens-Rental firma i nærheten av der du bor og lei deg en linse for en dag hver for å se hvordan de fungerer før du kjøper for mange objektiver.

Objektiver er dyrt. Det er derfor de fleste bruker år på å bygge seg opp en objektivpark.

Når det gjelder T-stop på linser er det bruk på Cine Glass. Mest viktig når man skyter film hvor man trenger å treffe eksponeringen på location uten sjanse til å se resultatet før filmen er fremkalt.
    T-stop er F-stop som er målt for å finne ut hvor mye lys som blir borte i objektivet fra frontelementet til lyset treffer filmen.

Det er ikke lett å skrive kort om objektiver fordi det er så mange variasjoner og uhyre lett å kjøpe noe som ikke holder mål. Det er også derfor de heftigste diskusjonene på foto og film forum ofte dreier seg om objektivkvalitet og jakten på god kvalitet til en anstendig pris.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da ble det en slik 24mm F/1.4L på meg, kjøpte en brukt en til 1050USD som jo må være et greit kjøp... Var det denne du mente ikke var spesielt bra? Typisk i så fall at jeg leser det RETT etter jeg har kjøpt og betalt, hehe, men jeg overlever vel...

Da mangler jeg bare en 85-100mm-linse, får klare meg med "standard" 50mm-linsa mi mellom disse to, og på den er det nok ikke like viktig med lav F-verdi. På vidvinkelen tror jeg imidlertid det er veldig kjekt med F helt nede i 1.4, ettersom det vil kunne bidra når en sliter litt med lyset som en gjerne gjør innvendig til tider?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...mye mas her nå, men kanskje en 100mm er det greieste, 85mm kan vel bli litt "smått"; NEW Canon EOS 5D Mark II & Canon EF 100mm 2.8L IS Macro - eBay (item 170460300666 end time Apr-10-11 18:25:00 PDT) F=2,8 holder vel kanskje fint også? Denne linsen koster rundt 1000USD løst, så prisen blir i så fall rundt 2300 for kameraet i denne bundelen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skriver vi litt om hverandre. :-D

Dette er linsen jeg allerede har... Canon EF 50 mm 50mm f/1.4 USM Telephoto Lens NEW | eBay.
    Veldig bra objektiv til en rimelig pris.

Hvis jeg skal holde meg på 1.4, ser jeg at en 24mm er mulig å få tak i til rundt 1500USD: Canon EF 24mm f/1.4L II USM Lens (w/lens case and hood) | eBay.
    Dyrt og ikke verdens beste objektiv.
    Alternativet er Canon EF 24mm F2.8 Objektiv til NOK 4000.- Nok shallow DOF på f/2.8.
    Se sammenlikning optisk kvalitet, begge på f/2.8. Canon EF 24mm f/1.4 L II USM Lens - Canon EF 24mm f/2.8 Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Hvis jeg skal opp i mm ser det imidlertid ut som jeg må over på Zeiss (85mm): ZEISS 85MM F/1.4 ZE PLANAR T* CANON EF MOUNT | eBay.
    Alternativet Canon EF 85mm F1.8 USM NOK 3395.-
    Sammenlikning; Begge på sin største blenderåpning; Canon EF 85mm f/1.8 USM Lens - Zeiss 85mm f/1.4 ZE Planar T* Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

...vil i så fall dette Zeiss-objektivet igjen blir såpass ulikt Canon-variantene at hele formålet med å holde seg på samme F-nivå bortfaller?

Alternativet er vel gjerne å justere meg inn til f.eks. F=1,8 også for eksisterende 50mm-linse, det holder jo sikkert til de aller fleste lyssettinger uansett...? Utvalget er jo selvsagt bedre på 1,8++ enn 1,4...
    Du vil veldig sjelden skyte på så stor blenderåpning.
    En 85mm på 2 meter avstand gir deg en dybdeskarphet på 5.6 cm på f/1.8.

Sjekk DOF kalkulatoren på flere brennvidder, f-stop og avstander og tenk deg hvilke avstander du vil ha fra kamera til det du skal skyte.
    Husk at når du filmer et menneske i bevegelse, så vil de bevege seg så mye at du vil få problemer med å holde fokus på riktig sted.
    Online Depth of Field Calculator

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnes faktisk som "verden beste portrett objektiv" for fullformat. Har du råd så absolutt kjøp det. :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...mye mas her nå, men kanskje en 100mm er det greieste, 85mm kan vel bli litt "smått"; NEW Canon EOS 5D Mark II & Canon EF 100mm 2.8L IS Macro - eBay (item 170460300666 end time Apr-10-11 18:25:00 PDT) F=2,8 holder vel kanskje fint også? Denne linsen koster rundt 1000USD løst, så prisen blir i så fall rundt 2300 for kameraet i denne bundelen.
    Vet ikke hva du mener med "85mm er smått", men den 100mm macro er en av de juvelene som gir god kvalitet til rimelig pris.
    Husk at du vil trenge et par 16GB Compact Flash kort 90mb/s, helst Sandisk eller Lexar, og minst et ekstra batteri hvis du skal filme en stund hjemmefra og ikke har anledning til å lade.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Pokker, den linsa jeg kjøpte var jo helt elendig i den sammenligningen du linket til da... Flott, 1000 dollar i dass... Sånn går det når en blir for kjapp på avtrekkeren!! Jaja, da gjelder det å følge rådene til neste linse, når jeg sier at 85mm er smått" tenker jeg da på zoom-nivået. Jeg trenger jo en linse jeg kan filme avstandsbilder med også, og i så måte tror jeg 100mm er et bedre valg enn 85mm når jeg først har en 50mm allerede.

Tipper det da blir en 100mm Macro, dumt at 24mm´en jeg kjøpte var såpass dårlig da... Får håpe den funker litt bedre i praksis enn testbildene tilsier?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår deg riktig så kjøpte du Canon EF 24mm f/1.4 L II USM ?
    Fikk du den for $1000 så må du ha gjort et bra kjøp, for linken fra i går sa $1500? $1000 er vel mindre enn halv pris i Norge. For den prisen hadde jeg kjøpt den også!

Det er ikke en dårlig linse, så det er ikke $1000 i "dass".
    Hvis du tror det så leser du ISO chartet feil.
    Sammenlikningen jeg satt opp viste hvor lite forskjell det var mellom L utgaven og Ikke-L utgaven tatt prisen i betraktning.
    Hadde jeg kunnet investere bare i L-glass (noe jeg sakte og sikkert er i ferd med å gjøre) så hadde jeg gjort det.

Den 24mm L er et fabelaktig objektiv både optisk og konstruksjon. Så ikke fortvil, du har kjøpt et objektiv som antageligvis lever lengre enn deg. :-D

Vær også klar over at det finnes ikke ett objektiv som er super skarpt med blenderåpning over f/2.8, og knapt noen som er superskarpe på f/2.8.

100mm og 85mm er bra kjøp, både i L Utgave og de billigere Ikke-L utgavene. Det jeg ikke helt skjønner er at du vil investere i en 100mm.
    Det er sammen med 85mm veldig bra portrett objektiver for foto, men lite fleksible for filming, og har alt for liten rekkevidde.
    Et annet fabelaktig portrett objektiv er Canons gamle klassiker, Canon EF 135mm F2.0L USM.
    Men det egner seg heller ikke for filming, men er en god investering hvis du ønsker å investere i glass.

Du vil bli veldig mye mer fornøyd med en av de 70-200mm L objektivene. Dette er det nesten alle kjøper. Har du råd så kjøper du den nye Canon EF 70-200mm F2.8 L IS II USM. Den koster nesten 19000.- i Norge, men var på tilbud da FotoVideo åpnet ny butikk til 12000.- nylig, så den vil falle i pris. Men den er svær og tung og ikke et objektiv du kommer til å gidde å drasse rundt på en foto tur. f/4 utgaven har liten nok dybdeskarphet i massevis, særlig nærmere 200mm.

For meg så har aldri 200mm vært rekkevidde nok, selv på crop, så jeg kjøpte den nylig lanserte Canon EF 70-300mm F4-5.6 L IS USM. Den er skarp og lett og egner seg bra til film. Ikke heng deg opp i at den ikke har så stor blenderåpning. Noen minutter etter at jeg har skrevet dette skal jeg legge ut et bilde som viser DOF egenskapene.

Ikke kjøp alle objektivene på en gang. Kjøp ett av gangen, prøv det ut og vent noen dager før du kjøper neste. Du har vel ikke så fryktelig hastverk?:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er to eksempler på dybdeskarphet på 300mm med Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM.

Første bildet er tatt på f/5.6. Som man ser hvis man følger stilken på nyperosen så er det ikke mer dybdeskarphet enn på noen cm.

Det neste bildet er tatt på f/8 men på lengere avstand. Som man ser her er ett blad skarpt, det neste bladet på samme stilken er ute av fokus.

Screengrab av .mov video Canon 7D f/11 - 1/50 sek. 800x450pixel. ingen filter på objektivet eller etterbehandling .

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •