Valg av kamera til min amatørfilm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Valg av kamera til min amatørfilm

Da har jeg tatt første tekniske kurs i filmkurset jeg for tiden deltar på. Se hovedtråd her: http://avforum.no/forum/manus-konsep...nsepttrad.html.

Det å sette seg litt inn det tekniske relativt til opptaket av de filmene jeg er så glad i å se på er helt uvurderlig!

Læreren er en aktiv filmfotograd, Michael Lobsinger, morsom fyr med fryktelig dårlig korttidshukommelse, ikke alltid like praktisk når en skal huske f.eks. hva fokusen stod på fra første til siste del av en filmsekvens...

Vi så denne gangen på tre hovedkameraer; en enkel "SD"-variant, Panasonic DVX-100B, en HD-variant fra samme merke, Panasonic HMC-150, samt et tredje alternativ, Canon 7D.

Canon utgår til dette filmkurset da jeg i så fall ville måtte begynne med eksternt lydopptak. I tillegg er det alltid vanskeligere å justere inn et kamera som egentlig er laget for foto til videoopptak enn å faktisk bruke et dedikert videokamera. Fordelen med Canon-kameraet er selvsagt at bildekvaliteten er SUPERB, faktisk så god at den i mange tilfeller kan brukes i en profesjonell spillefilm. I tillegg er selvsagt en annen fordel at en kan bytte linser som en måtte ønske, og dermed ha langt mer fleksibilitet. Ulempen er jo egentlig allerede nevnt; dette er tross alt et fotokamera... Bl.a. er den vanskeligere å filme med uten stativ, vanskeligere å fokusere riktig (fordi den er så presis), samt som nevnt ikke mulig å ta opp lyd med direkte.

Panasonics HMC-150 er på den annen side uansett et veldig fint kamera ser det ut til. Det er et 3-chips CMOS-kamera, tar opp rett til SD-kort, og skyter selvsagt i 1080P (24 eller 30FPS, blir selvsagt 24 jeg velger). Den kan også skyte 60FPS i 720P som kan brukes til eventuelle slow-motion-scener i 24FPS.

Linsa starter på 28mm, som gjør at den funker greit også i mindre rom.

Lysopptaket skjer via to XLR-innganger.

Tripodden som ble brukt er en Manfrotti-variant, der "hodet" er en 3063 og "beina, eller the stix om du vil" en 3046-modell. Fantastisk stabil og god!

Dagen i dag gikk med på å gjøre oss kjent med kameraet, samt de viktigste begrepene, deriblant:

Iris - samme som på et hvilket som helst kamera (eller projektor for den saks skyld), der F-verdien styrer aperturen. Dette kameraet kan justeres fra F=1,7 til 9,2 tror jeg det var.

Vi gikk litt gjennom bruken av ekstern monitor på settet, som for øvrig på alle større produksjoner blir kalibrert HVER GANG en skal filme... Dette skjer jo relativt kjapt da, og det brukes ikke det mest avanserte av prober og slikt, men de er altså opptatt av korrekt videogjengivelse også på filmsettet som jo er godt å høre!

Det viktigste filmtekniske begrepet vi tok en titt på i dag er "Shallow Depth of Field". Et vanlig problem når en filmer med denne type digitale kameraer og faste linser er problemer med å få til det typiske "Hollywood-fokusregimet" der en ønsker å gi de ønskede objektene maksimal skarphet samtidig som bakgrunnen forholder seg uskarp. Får en ikke til dette når en filmer blir det vanskeligere å gi det en ønsker det ønskede objektet nok fokus på det store filmlerretet og en får lett en "såpeopera"-feel fremfor den ønskede filmfølelsen.

Det finnes flere triks for å få til dette, men i all hovedsak er de viktigste:

1. Åpne irisen så mye som mulig. Hvis en får problemer med utbrenning kan et N.D. (neutral density)-filter brukes. F-veriden bør altså være så lav som mulig...

2. Zoom så mye som mulig, dvs. plasser objektet du skal filme så langt unna som mulig.

3. Plasser objektet du skal filme så langt fra bakgrunnen som mulig.

I små rom er "ekstreme closeups" et annet triks for å få til "shallow depth"-effekten...

Videre så vi litt på justering av hvitbalansen, som jo skjer på eksakt samme måte som en er vant til på fotokameraer, f.eks. et hvitt papir og autojustering. I noen tilfeller, f.eks. ute, er det mulig det kan funke bedre å sette hvitbalansen basert på f.eks. et grått fortau mente læreren, syntes det hørtes litt snodig ut, men der skal vi teste en del fremover...

Videre blir det ikke brukt NOE automatikk når vi filmer mht zoom og fokus, alt justeres manuelt fra scene til scene.

Panasonic hadde for øvrig relativt nylig kommet med en ny modell; AG-AF100, som det er mulig å skifte linser på. Denne kunne en bruke Nikon og Canon-linser på med adapter og skulle visstnok filme fantastisk gode bilder.

Kommer plutselig tilbake med mer!

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vi så denne gangen på tre hovedkameraer; en enkel "SD"-variant, Panasonic DVX-100B, en HD-variant fra samme merke, Panasonic HMC-150, samt et tredje alternativ, Canon 7D.
    Vet ikke helt hva de forteller deg på kurset om 7D, eller om det er deg som husker/oppfatter feil.
    Med bakgrunn i det du beskriver videre i posten hvor du forteller hvordan dere blir opplært i filmopptaks teknikk, som er den riktige måten å skyte "scripted movies", så har ikke videokameraene så veldig mange fordeler.

Canon utgår til dette filmkurset da jeg i så fall ville måtte begynne med eksternt lydopptak.
    Hvis du skal ta opp dialog så må du mest sannsynlig bruke en ekstern mikrofon på video kameraene også. Canon 7D har innebygget mikrofon som er ganske ubrukelig til annet en atmosfærelyd (hvis man ikke rører kamera) og klapper synk. Du kan plugge en ekstern mikrofon direkte i 7D, men det beste er å bruke en ekstern opptaker som Zoom H4n.
    I tillegg er det alltid vanskeligere å justere inn et kamera som egentlig er laget for foto til videoopptak enn å faktisk bruke et dedikert videokamera. Fordelen med Canon-kameraet er selvsagt at bildekvaliteten er SUPERB, faktisk så god at den i mange tilfeller kan brukes i en profesjonell spillefilm. I tillegg er selvsagt en annen fordel at en kan bytte linser som en måtte ønske, og dermed ha langt mer fleksibilitet. Ulempen er jo egentlig allerede nevnt; dette er tross alt et fotokamera... Bl.a. er den vanskeligere å filme med uten stativ, vanskeligere å fokusere riktig (fordi den er så presis), samt som nevnt ikke mulig å ta opp lyd med direkte.
    Alle disse punktene gjelder for video kameraene også, så lenge du ikke benytter deg av autofokusen i video kamera under opptak. Stativ bør benyttes i alle situasjoner det er mulig, samme hva slags kamera. Hvis man ikke benytter stativ så vil man angre når man kommer hjem med dagens opptak, garantert.
    Manuell fokus er vanskelig på alle kameraer. Forskjellen mellom 7D og videokameraene er ikke at 7D er presis, men som du skriver videre i innlegget, at 7D har mer "shallow DoF p.g.a. at den har større sensor enn video kameraene. (APS-C tilsvarende Super-35mm formatet i motsetning til videokameraenes små 1/3" sensor). Det kan i kritiske tilfeller kompenseres ved å blende ned for mer dybdeskarphet.
    For å manuellfokusere når fokus skal skiftes i en scene så trenger man helst et "Follow-Focus" hjul, men det kan gjøres rett på objektivet med litt trening. Samme gjelder for alle typer kamera.

Der Video kameraene har sin absolutte fordel er at de har innebygget elektronisk søker.
    Noe som blir en ekstrautgift på en Canon 5DII/7D/60D/550D/600D. (elektronisk søker (EVF) $800. 7" Ekstern monitor ca. $300. En plastikk Loupe for kamera skjermen fra $100. Men man trenger bare ett av alternativene.)
    For filming i dag med et HD-DSLR ville jeg nok heller satset på en Canon 60D eller 600D fremfor en 7D da de har utbrettbar skjerm.
    I tillegg kommer objektivutgiften og et variabelt ND-Filter til DSLR, selv om man kommer veldig langt med et "kit objektiv" som 17.85mm hvis man ikke skal ha veldig "shalloe DoF".

Panasonics HMC-150 er på den annen side uansett et veldig fint kamera ser det ut til. Det er et 3-chips CMOS-kamera, tar opp rett til SD-kort, og skyter selvsagt i 1080P (24 eller 30FPS, blir selvsagt 24 jeg velger). Den kan også skyte 60FPS i 720P som kan brukes til eventuelle slow-motion-scener i 24FPS.
    Det riktige er vel at Kamera har en 1/3" 3-CCD sensoren og ikke CMOS som på DSLR.
    7D/60D/600D kan også filme i 720p 60fps.

Videre så vi litt på justering av hvitbalansen, som jo skjer på eksakt samme måte som en er vant til på fotokameraer, f.eks. et hvitt papir og autojustering. I noen tilfeller, f.eks. ute, er det mulig det kan funke bedre å sette hvitbalansen basert på f.eks. et grått fortau mente læreren, syntes det hørtes litt snodig ut, men der skal vi teste en del fremover...
    Godt råd fra (DP/DOP) fotografen om å bruke fortauet som "Grey-Card" i en knipe, men;
    Kjøp heller et billig "nøkkelknippe grey-card sett". DSLR setter ganske korrekt hvitbalanse av seg selv så lenge man slår av automatikken før hver scene skytes. Men det er veldig positivt at dere blir lært opp til dette, da hvitbalansen kan se veldig forskjellig ut i en elektronisk søker kontra i redigerings programmet når man kommer hjem.

Videre blir det ikke brukt NOE automatikk når vi filmer mht zoom og fokus, alt justeres manuelt fra scene til scene.
    Det er dette som gjør at jeg ikke ser at video kameraene har noen særlig fordel over DSLR, som tidligere beskrevet.

Panasonic hadde for øvrig relativt nylig kommet med en ny modell; AG-AF100, som det er mulig å skifte linser på. Denne kunne en bruke Nikon og Canon-linser på med adapter og skulle visstnok filme fantastisk gode bilder.
    Dette kamera er basert på Micro 4/3 systemet (sensor størrelse), koster i overkant av 48000.- i Norge, rett under $5000 i USA uten objektiver etc. Fullt rigget vil det koste omtrent det samme som en "shooting-ready" RED Scarlet 2/3" fixed pakke som er veldig mye mer avansert (3K oppløsning, 120fps etc.).
    Panasonic's lille GH2 micro-4/3 kamera regnes som video kvalitets-messig like bra som AF-100 og Canon DSLR og koster $1000 inkludert 14-42mm objektiv.

Jeg vet ikke om du må investere i eget utstyr til dette kurset eller om det er inkludert i kursavgiften, men jeg nevner disse tingene siden jeg regmer med at hvis filmfaget gir mersmak så vil du måtte investere i utstyr etterhvert.

Siden du bor i USA så slipper du jo billigere unna enn oss i Norge, selv om Norge faktisk er et av de billigste landene på fotoutstyr, når en ser bort ifra momsen.
    I USA har man også muligheten til å leie det meste av utstyr så man får prøvet forskjellige variasjoner før man investerer i eget.

Det er lett å gå seg vill i digital-film verdenen, spesielt fordi den er nå i ferd med å forandre seg radikalt med "game changers" som RED og DSLR kameraene.

Selv driver jeg å rigger opp en "shooting rig" rundt en Canon 7D, og har linker til alt det beste av det billigste utstyret innen "rod-rigs",følge fokus(er), filter, audio, lys, monitor(er) osv. hvis noen har spesifikke spørsmål. (men kanskje i en egen tråd?).

Ellers er det veldig morsomt å følge rapportene fra dette filmkurset. Virker som om dere får kvalitets opplæring på et profesjonelt nivå.

Håper det det blir flere som kommenterer og poster i disse filmseksjons avdelingene som har kommet på AV-forum så det blir litt liv her og ikke bare Lygren som må holde seksjonene i livet alene. :-D

Nå som utstyret for avansert kvalitets filmproduksjon er i ferd med å bli "allemannseie" er interessen for digital film i ferd med å "eksplodere" og nødvendigheten av et forum for utveksling av erfaring voksende, så det er positivt at dette er opprettet på AV-Forum. 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...skal studere det du har skrevet inngående og komme med noen kommentarer ARTY, ville bare si at jeg er UTROLIG takknemlig for at du deler din kompetanse med oss her (vel, inntil videre ser det ut til å være i hovedsak meg, men jeg tror som du er inne på at filmproduksjon, både i semiproff og amatørmessig forstand vil "ta av" i tiden fremover, og da er AVforum en glimrende plattform å diskutere dette spennende feltet på - helt klart! )!

Kort fortalt vil jeg for øvrig si at jeg tror hovedårsaken til at kameramannen er negativ til 7D eller digitalkamera som sådan er manglende erfaring. At 7D har mer shallow DoF er jo KUN en fordel, når jeg testet det Panasonic-kameraet var det jo nesten umulig å få til nettopp dette - hvilket jo er et enormt minus.

Spørsmålet er jo hva en skal gjøre her... Jeg ønsker jo å bli så godt kjent med den "teknologien" og kameraet jeg har tenkt å bruke i fremtiden. Problemet er jo om jeg vil rote for mye med det kameratekniske og ikke minst lydmessige om jeg velger å gå til innkjøp av et Canon-kamera, et par linser samt lydopptaksutstyr. Den store fordelen er selvsagt at bildekvaliteten KAN bli en helt annen enn ved bruk av Panasonic-kameraet, men stiller jeg ting feil kan det jo gå helt motsatt, og det spørs jo også hvor mye bistand jeg får av denne kamerafyren (læreren altså) som tydeligvis ikke er spesielt positiv til Canon (tror han viste dette nesten bare for at han "måtte").

AG-AF100 ser for øvrig veldig spennende ut da, men har jo heller ikke CCD, så skarpheten blir garantert ikke på nivå med Canon. DoF tror jeg imidlertid det er mulig å få til bedre med et slik kamera da en tross alt kan fritt velge mellom alt som er av linser. Her får en også lydopptak direkte til kameraet. Ulempen igjen er selvsagt prisen, men er ikke så gærent her nede, rundt 5500 dollar med en 14-140mm linse (tilsvarer 28-280mm i 35mm filmsammenheng), ev. rundt 6000USD om en også skal ha med en 7-14mm vidvinkel (14-28mm i 35mm filmsammengheng).

Jeg merker jo at til tross for at jeg går et filmkurs ønsker å legge vekt på bilde- og lydkvalitet, er jo på en måte der jeg "kommer fra"... Filmen blir jo garantert ikke noe Oscar-kandidat uansett, men det er jo heller ikke poenget, men skal en først lide seg gjennom 12-14min. "crap" er det jo greit bildet er skarpt i det minste!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ehh, "Selv driver jeg å rigger opp en "shooting rig" rundt en Canon 7D, og har linker til alt det beste av det billigste utstyret innen "rod-rigs",følge fokus(er), filter, audio, lys, monitor(er) osv. hvis noen har spesifikke spørsmål. (men kanskje i en egen tråd?).", ja takk!

Ta det gjerne i en ny tråd under dette forumet, er jo absolutt av STOR interesse for både undertegnede og øvrige!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ringte RED for å høre om status på SCARLET, men spørs om den blir å få tak i på denne siden av året dessverre... Uansett er en "Canon-rig" veldig interessant, kan liksom brukes til vanlig foto også i alle tilfelle.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kamera valget mellom Video kamera og DSLR er ikke lett å gi råd om.

Video kameraer er lettere og bruke til generelle video opptak . Du kan ta det med til Disneyland og filme familien og du kan bruke det til filmopptak for "scripted movies" også uten å måtte investere i noe særlig ekstra utstyr. Også har det autofokus under opptak som er veldig greit for generell videofilming.

En DSLR trenger en hel del ekstra utstyr for å bli "funksjonelt" å bruke som video kamera. Det er da ikke like "diskret" som et video kamera, så det er ikke et kamera man like lett tar med på tur til Disneyland når det er fullt rigget. Men det er nylig kommet utstyr som er litt mer diskret.

For filming hvor man har tid til å rigge (og har investert i ekstra utstyr) så vil et DSLR være bedre enn et video kamera. Men det er også kanskje litt vanskeligere å jobbe med, og krever litt mer erfaring, men det er bare hvis man er ute etter kvalitet.

Hvis shallow DOF og bildekvalitet ikke er så viktig er et video kamera litt lettere å jobbe med.

Personlig så gav jeg opp video kameraer for ti år siden pga. bildekvaliteten og bare ventet på at noe bedre skulle dukke opp.

En DSLR er definitivt veien og gå hvis man vesentlig skal bruke det til scripted filmopptak og vil lære den arbeidsflyten fra grunnen av. Men for en som ikke har kamera erfaring og skal lage sin første film har DSLR en høy læringskurve og trenger en relativt stor investering i ekstra utstyr som et video kamera ikke trenger.

Hvis du går for en DSLR så ville jeg, som nevnt i en tidligere post, sterkt vurdere Canon 60D fremfor 7D. 60D er billigere, har utbrettbar skjerm, bruker SD memory cards som er billigere enn Compact Flash, samme 18megapixel sensor som 7D og justerbart mikrofon volum. Utenom det er de ganske like.

Problemet generelt i din situasjon er at du skal lære og lage film samtidig som du skal lære å bli en brukbar kameramann. Det er ganske ganske mye på en gang. Ideelt sett burde du klart deg med å være regissør mens en annen lærte seg å bli kameramann.

Her er en liste over det du trenger for å rigge en DSLR, så skal jeg prøve å skrive noen poster mer utfyllende om hver del i løpet av helgen.

Kamera.
    Objektiv(er) Helst f/2.8 og større, men standard f/4-5.6 duger veldig da shallow DOF er noe som krever mer nøyaktighet og helst en person som ekstra focus-puller .
    Natural Density filter(e) (ND filter) for filming ute for å få ned lukkerhastighet og blender.
    Follow-Focus hjul for å ikke måtte fomle foran på objektivet.
    Rod-rig for å feste follow-fokus og eventuelt Mattebox.
    Mikrofon med en hårete vind-demper.
    Digital Audio opptaker.
    Solid Video stativ med et Fluid Video Head.
    Glide skinne (glider/slider dolly) Ikke viktig eller et "must", men veldig hjelpsomt for å skape liv i statiske scener.
    Lys i en eller annen form.
    Reflektor for å lyse opp skygger.

Tror det var det foreløbig, hvis jeg kommer på mer så legger jeg det til.

Beklager at postene mine blir så lange, men dette er et ganske omfattende tema, med veldig mange parametere, som er vanskelig å beskrive med få ord.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg tror definitivt 60D eller tilsvarende, da i en rig er noe å satse på, men kanskje ikke i denne filmen... Jeg vurderte om jeg skulle "spandere" på meg en av de Panasonic-kameraene med utskiftbar linse, som jo på et vis gir en av to fordeler fra DSLR-verden - Shallow DOF. Bildekvaliteten er ikke på høyde med DSLR dog, men trolig bedre enn mange øvrige kameraer.

Fordelen med et slikt videokamera er selvsagt bl.a. muligheten for direkte lydopptak, er litt enklere i bruk, samt er noe DP kjenner til.

Problemet er gjerne at Panasonic-kameraet fremstår litt "kjipt" sett opp mot kommende RED Scarlet, og selv om det koster en del mindre er det ikke lange veien opp til et slikt et. Problemer med Scarlet igjen er jo at det ikke kommer før om lang tid, og da får en ingen erfaring med det under kurset.

Når det er sagt vil jeg nok ha mer enn nok å gjøre med å faktisk klare å gjennomføre 2 dager med shooting med det kameraet skolen faktisk utruster oss med i utgangspunktet, jeg håper bare ikke jeg vil angre... Det VERSTE jeg ser på film er scener som minner om dårlige såpeoperaer rent videoteknisk, og ofte kan det knyttes til manglende "shallow DOF", som jo er utfordrende (dog mulig...) å få til med det kameraet skolen tilbyr oss (Panasonic HMC-150).

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DSLR-rigg

Hei!

Ser det er litt diskusjon rundt DSLR-filming og tenkte det kunne være på sin plass at jeg deler litt erfaring rundt det utstyret jeg har erfaring med.
    Jeg har nettopp bygget ferdig riggen min og er meget fornøyd med hvordan den fungerer. Kamera er et 550D satt på en rigg produsert av Gini, kjøpt på Ebay (ta et søk på Gini DSLR rig). Mer om Gini i denne tråden på 5DForum.
    Det føles meget naturlig å ha kamera på skuldrene når du filmer og bildene blir mer stabile. Det er ikke snakk om steadicam, men det er heller ikke poenget. Bildet blir mer levende og minner om det som er å finne i de to nyeste filmene om Jason Bourne ("fyllekamera" ) og generelt i mange nye filmer. Det skal derimot nevnes at du med litt øvelse kan få ganske smoothe bilder, selv når du er i bevegelse.
    Følgefokusen er en D-Focus v3 og gir veldig mye for pengene. Den kan selvfølgelig ikke sammenlignes med dyrere følgefokuser, men fungerer særdeles bra allikevel. Til prisen er den en no-brainer og gir deg meget god kontrol på fokusen.

Et lite bilde av "beistet" mitt:
    Vedlegg 77155

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Konge AVFredrik, tipper du får ett og annet blikk når du drar fram denne galskapen i offentligheten!

Hvordan funger det å montere riggen på stativ? Er det en grei sak å få til uten å måtte demontere alt? Hvordan funker den hvis du vil filme fra bakkenivå, er den grei å holde også i toppen?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge AVFredrik, tipper du får ett og annet blikk når du drar fram denne galskapen i offentligheten!

Hvordan funger det å montere riggen på stativ? Er det en grei sak å få til uten å måtte demontere alt? Hvordan funker den hvis du vil filme fra bakkenivå, er den grei å holde også i toppen?
    Ja, det blir fort en del skeptiske blikk når "våpenet" rettes mot strategiske mål i nærområdet.

Å montere riggen på stativ går helt smertefritt. Når jeg ser at det mest sannsynligvis vil bli aktuelt å bruke stativ, monterer jeg bare en quick-release plate under riggen. Dermed er det bare å skyve riggen av og på stativet alt etter hva som er ønskelig. Fort gjort og jeg trenger overhodet ikke demontere noen ting.
    Å filme fra bakkenivå går helt greit. Det er grunnen til at jeg monterte de to "rodsene" på toppen av riggen. Et håndtak kan likevel anskaffes for ytterligere komfort, selv om jeg ikke har sett nytten i å investere i dette enda.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror definitivt 60D eller tilsvarende, da i en rig er noe å satse på, men kanskje ikke i denne filmen... Jeg vurderte om jeg skulle "spandere" på meg en av de Panasonic-kameraene med utskiftbar linse, som jo på et vis gir en av to fordeler fra DSLR-verden - Shallow DOF. Bildekvaliteten er ikke på høyde med DSLR dog, men trolig bedre enn mange øvrige kameraer.
    Hvis det er AF-100 du mener så vil jeg råde deg til å avstå, samme hva slags økonomi du har. Det kamera er ikke noe annet enn et Panasonic Lumix GH2 i en "større boks" med litt flere knapper når det gjelder video kvalitet. Det har heller ikke fått spesielt gode skussmål.
    Innen du har lært deg nok om filmproduksjon til å gjøre et valg basert på egen erfaring så vil det ha kommet bedre kameraer på markedet for dine behov.
    Fordelen med et slikt videokamera er selvsagt bl.a. muligheten for direkte lydopptak, er litt enklere i bruk, samt er noe DP kjenner til.

Problemet er gjerne at Panasonic-kameraet fremstår litt "kjipt" sett opp mot kommende RED Scarlet, og selv om det koster en del mindre er det ikke lange veien opp til et slikt et. Problemer med Scarlet igjen er jo at det ikke kommer før om lang tid, og da får en ingen erfaring med det under kurset.
    Et RED Scarlet fixed lens vil koste ca. $6000 i en shooting klar pakke, så det blir omtrent samme pris som AF-100 med 3K oppløsning og RED RAW. Det kommer også en Scarlet Interchangeable Brain som kan ta alle typer optikk. Startprisen før utstyr vil være ca. $3000. Men ingen av disse prisene er "spikret".
    Nå er ikke Scarlet nødvendighvis det eprfekte kamera for "scripted movies" pga. sensorstørrelse og vil passe mer til dokumentar produksjon.

EPIC-X til $28000 startpris er det ultimate kamera, men det kommer også en enklere versjon av dette; EPIX-S (tidligere Scarlet s-35), samme oppøsning som Epic-X med færre funksjoner, med startpris rundt $14000. En heftig investering for en "Hobby filmprodusent". Dette kamera vil mest sannsynlig være i salg før Scarlet. (estimert sensommer/høst).

Bedre å starte med noe enklere og billigere, så slipper man å føle seg "brent" etter kort tid.
    Når det er sagt vil jeg nok ha mer enn nok å gjøre med å faktisk klare å gjennomføre 2 dager med shooting med det kameraet skolen faktisk utruster oss med i utgangspunktet, jeg håper bare ikke jeg vil angre... Det VERSTE jeg ser på film er scener som minner om dårlige såpeoperaer rent videoteknisk, og ofte kan det knyttes til manglende "shallow DOF", som jo er utfordrende (dog mulig...) å få til med det kameraet skolen tilbyr oss (Panasonic HMC-150).
    Definitivt det lureste å benytte seg av det kamera og den "support" som kurset tilbyr.
    Samtidig vil det være en fordel å benytte ledige stunder til å bli mer kjent med filming før du skal i gang med å skyte filmen din.
    Derfor foreslår jeg å investere i et Canon 60D eller et Panasonic GH2 uten annet utstyr enn kanskje et bra stativ du også kan ha i fremtiden.
    Et slikt kamera kan du også bruke som "second camera" under film innspillingen, som statisk kamera, for nærbilder med "shallow dof" og "Inserts", og ikke minst som "pick-up kamera" når du sitter å redigerer og ergrer deg "grønn" over små "Inserts" du mangler for å få bilde flyten til å bli bedre.
    Da kan du lett stikke ut å skytte disse scenene uten å være avhengig av å skaffe et kamera.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Hei!

Ser det er litt diskusjon rundt DSLR-filming og tenkte det kunne være på sin plass at jeg deler litt erfaring rundt det utstyret jeg har erfaring med.
    Jeg har nettopp bygget ferdig riggen min og er meget fornøyd med hvordan den fungerer. Kamera er et 550D satt på en rigg produsert av Gini, kjøpt på Ebay (ta et søk på Gini DSLR rig). Mer om Gini i denne tråden på 5DForum.
    Det føles meget naturlig å ha kamera på skuldrene når du filmer og bildene blir mer stabile. Det er ikke snakk om steadicam, men det er heller ikke poenget. Bildet blir mer levende og minner om det som er å finne i de to nyeste filmene om Jason Bourne ("fyllekamera" ) og generelt i mange nye filmer. Det skal derimot nevnes at du med litt øvelse kan få ganske smoothe bilder, selv når du er i bevegelse.
    Følgefokusen er en D-Focus v3 og gir veldig mye for pengene. Den kan selvfølgelig ikke sammenlignes med dyrere følgefokuser, men fungerer særdeles bra allikevel. Til prisen er den en no-brainer og gir deg meget god kontrol på fokusen.

Et lite bilde av "beistet" mitt:
    Vedlegg 77155
    Det der var en "nett liten rigg". Likte spesielt godt den sorte utførelsen som jeg ikke har sett før.
    Hadde satt pris på om du laget et innlegg i Utstyrs tråden med litt mer detaljer om den IGI riggen.
    Sånn som en liste over hvilke deler du bestilte for akkurat den konfigurasjonen.
    Med så mange rigg produsenter er det et svare strev med å finne de riktige delene for å få en rigg slik man ønsker det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •