3D-filmopptak i praksis - hva finnes og hva kommer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

3D-filmopptak i praksis - hva finnes og hva kommer?

Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på hva som kommer innen 3D-opptak for film i høy kvalitet, og ønsker ved dette å opprette en "preike"-tråd rundt emnet ettersom det jo er mange kunnskapsrike brukere innen feltet her inne.

For å bevege seg i den øvre enden av kvalitet i første omgang ser jeg jo at RED-kameraer (også kommende SCARLET) kan benyttes i en 3D-rig bestående av speil og ymse øvrige parametere; 21st Century 3D » Shop.

Problemet er selvsagt at herligheten koster 50.000USD. I tillegg koster jo disse RED-kameraene det hvite ut av øyet, men den nye SCARLET-serien er jo langt hyggeligere priset og hvis det blir tilgjengelig en rimeligere 3D-rig til disse kameraene kan det jo plutselig funke. RED SCARLET filmer opp til 120FPS, kan tenke meg at det kan bli ganske heftig! En er selvsagt uansett begrenset av den avspillende enden både på kino og hjemmekino, så det hjelper jo i alle tilfelle fint lite med høy opptaksfrekvens.

I den helt andre enden ser jeg Panasonic har kommet med en semiproff variant med to linser påmontert (listepris rundt 21.000USD); Learn about Panasonic's AG-3DA1.

Følgende er jo også svært interessant mht brukervennligheten: "The twin-lens system adopted in the camcorder's optical section allows the convergence point** to be adjusted. Functions for automatically correcting horizontal and vertical displacement are also provided. Conventional 3D camera systems require these adjustments to be made by means of a PC or an external video processor. This new camcorder, however, will automatically recalibrate without any need for external equipment, allowing immediate 3D image capture.".

Jeg var så heldig å kunne se litt på denne sistnevnte Panasonic-varianten i går, men ble overrasket over hvor lite faktisk hele saken veide! Var jo nesten som å holde et håndholdt minikamera, og det gjør meg jo litt skeptisk til kvaliteten og skarpheten på linsen. Nå er det jo uansett slik at en mister skarphet på 3D, så kanskje det ikke er like vesentlig?

Noen som har noen innspill? Hvis ikke vil jeg fortsette å poste mine "funn" i denne tråden fremover, 3D er jo veldig spennende!

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Panasonic HDC-SDT750 HD videokamera med 3D linse får man for ca 7000kr, så det koster ikke stort å komme igang med 3D-filming på egenhånd

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, til amatøropptak kan absolutt denne saken være noe, helt klart et alternativt for å komme tidlig i gang med 3D-filming! Litt av ulempen er selvsagt at den ikke filmer i 1080p, kun 1080i, samt at kvaliteten på linsen er så som så.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har etterhvert bygget meg opp en grei "foto+video" rigg til min EOS 7D SLR. Full HD og med en bra ekstern mic for god lyd, leverer denne meget bra resultat (etter korrekt setup for video da).

I disse dager oppgraderer jeg også hjemmekinoen for 3D (fortsatt ihuga CRT fan!)

Håper da i nær(?) fremtid at det vil komme et "objektiv kit" som gjør det mulig å filme i 3D også på SLR.... Må lese meg opp på dette fremover

Canon EOS 3D DSLR camera

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D "objektiv kits" for DSLR har eksistert siden -70 tallet. De er omtrent som objektivene på Handycam kameraene som er nevnt i denne tråden med. Kan kjøpes som objektiv forsatser Speil/Prisme basert.

Ble ikke veldig populære den gang og gir ikke tilfredsstillende kvalitet. Det blir jo to bilder som skal presses inn på 1 sensor ved siden av hverandre.

Hvis man har råd, og bærehjelp og to kameraer og to objektiver som er optisk fargematchet så er denne beamsplitter riggen for DSLR det billigste du kan investere i. 3D-BS MINI RIG (beam-splitter)

En Pro beamsplitter rigg koster fra ca. $60K og oppover og ingen av dem egner seg ikke til "spontan filming".

Den "rumour" linken som mener at 5DIII kanskje er en 3D kamera modell viser vel egentlig bare at han som har skrevet det ikke vet noe særlig om kameraer generelt og 3D kameraer spesielt. Siden det ikke finnes noe som heter et "3D kamera" siden alt 3D må skje via objektivet/Beamsplitter.

At Canon skulle lansere sin Fullformat Pro5DIII kamera som et 3D kamera er vel en av de dummeste "Canon Ryktene" jeg har sett.

Newcomer DrHolm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dette?

LINK

Eller blir det for simpelt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    DSLR bør dem kunne få til bra løsning med ved å utvikle et "3D objektiv kit..."
    At dette går til kun en bildebrikke bør ikke være problem. En full HD 1080p er ikke mer enn 2.1Mp eller noe i den dur uansett.
    Ikke har vi flusst med kilder som kan takle båndbredde for 1080p 3D heller...?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrHolm
    Hva med dette?

LINK

Eller blir det for simpelt?
    Kanskje den beste løsningen foreløbig siden man har to kameraer ved siden av hverandre og får 2xfull HD oppløsning.

Men det blir bare for "basisk HD" fordi det ikke er mulig og justere den okulere distansen for hvert shot.

Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    DSLR bør dem kunne få til bra løsning med ved å utvikle et "3D objektiv kit..."
    At dette går til kun en bildebrikke bør ikke være problem. En full HD 1080p er ikke mer enn 2.1Mp eller noe i den dur uansett.
    Ikke har vi flusst med kilder som kan takle båndbredde for 1080p 3D heller...?
    To separate bilder på en 16x9 sensor blir riktignok 1080 pixel i høyden men bare 960 pixel horisontalt for hvert bilde (side by side 3D system), så det er ikke båndbredden som er det begrensende men sensoren ved bruk av bare ett kamera + den okulere distansen som nevnt tidligere, er låst med et 3D kit objektiv.

Som nevt så finnes det slikt utstyr allerede, mest laget for 3D stills, sånn som Stereostef adaptere på Pentax kamera nederst i denne linken; 3D Cam - 3D Cameras - Kameras 3D - 3D Cams

Egentlig er ikke noe av det som er kommet av 3D utstyr, hverken for opptak eller avspilling, noe nytt eller nyoppfunnet. Alt baserer seg på gamle prinsipper og utstyr som er brukt i årtier. Eneste forskjellen er at utstyret nå er litt bedre laget (hvis man har råd til å betale) og at det er digitalt.

Det er ikke meningen å virke negativ til 3D, men med all den "3D hypen" som har vært, vil jeg påpeke at det er ingen "lettvint vei til 3D".
    Med mindre man bare ønsker seg "litt 3D gimmick".

Kvalitets 3D (selv på amatør nivå) er veldig vanskelig (og dyrt) å få til på noe som nærmer seg akseptabelt nivå.
    Så et "3D kit" for DSLR som gir 3D på nivå med bildekvaliteten på dagens DSLR video kameraer tror jeg man må vente lenge på.
    Det er såpass vanskelig å få til at det ikke er sikkert produsentene en gang vil lage slikt utstyr, siden de må regne med at det fort kan bli en forbigående interesse når konsumentene finner ut hvor vanskelig det er å få til 3D bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •