Lygrens amatørfilm - "konsepttråd" - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 191
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har opprettet en egen tråd for redigering av filmen her: http://avforum.no/forum/av-redigerin...film-find.html.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det jobbbes fremdeles iherdrig nå frem mot opptaksdato 25. og 27. juni... Alle skuespillerne er på plass, hadde egentlig tenkt å teste to kvinnelige skuespillere mot Richard, men en av disse svarer ikke på henvendelser så da blir det den andre. Hun er uansett en veldig god skuespiller, så det skal nok gå bra! Det var egentlig mer "kjemien" mellom de to jeg ville prøve, synes kanskje ikke den sitter helt 110%, men men, det går seg nok til.

I dag har jeg satt opp Mac Proen som jeg skal bruke til editeringen, mangler bare litt småting så er den ready for action. Har bl.a. bestilt en Blu-ray-brenner, er ikke snakk om å screen filmen fra DVD på et kinolerret som har vært vanlig på filmer produsert på denne filmskolen...! Heldigvis er Final Cut Studio helt brilliant i så måte, en brenner Blu-ray med menyer og det hele like enkelt som DVD.

Videre har jeg bestilt 8 ruller med en skikkelig stygg tapet jeg vil bruke til å dekorere rommet jeg spiller inn Jeremys scene i. Skal lage et provisorisk rammeverk som jeg bare stifter fast tapetet i. Litt vegg"pryd", noen slitne tepper og mase rot så tror jeg det rommet skal bli relativt bra.

Dessverre sliter jeg med DuBoius-locationen. Jeg får spille inn ved treet, men ikke i nærheten av huset. Jeg må derfor trolig bruke enda en location for huset, som selvsagt kompliserer ting litt ettersom tross alt huset bare skal stå fint og stille i bakgrunnen uansett. Er neimen ikke bare å bare å ha med filmmyndighetene i USA å gjøre, de skal bl.a. ha en forsikring på 1 mill. USD, noe heldigvis skolen hadde...

Tja - og så er det jo på høy tid å begynne å øve inn moroa selvsagt, skal få satt rehearsal helt med det første...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jo, det var jo det jeg egentlig skulle spørre om; hvordan lager en shotlist i Celtx, ARTY?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fant ut av det... En lager altså et "AV-script" som en dernest formaterer som et shooting-script. Fantastisk bra det Celtx-programmet på alle mulig måter! Nå ser jeg jo plutselig også at jeg har gjort MYE av jobben allerede ettersom jeg tross alt har laget et storyboard med plassering av skuespillerne, dialog, handling osv. At en trenger både et storyboard og en shotlist er det liten tvil om, hvis ikke blir det garantert masse rot (det blir det sikkert uansett), samt ikke minst glemmer en helt sikkert å få med seg alle nødvendige vinkler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er foreløpig shotlist klar. Ikke videre enkelt å tenke seg hvordan en skal lage en slik, så jeg må nok gå gjennom den en rekke ganger...

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du fant det ut ! :-D

I post #148 prøvde jeg å gi et forslag på hvordan du kan organisere dette.

Det er jo ikke lett å bare forholde seg til shot list.

Hvis du setter inn sidene med Storyboard i en A4 perm, som tilsvarer det som er 1 A4 side med med Shotlist som skille, så har du både den visuell og listet oversikt over alle shots.
    Siden alt på Shotlist også står på Storyboard, så bruker du egentlig bare shot list som en liste du krysser ut scenen som du har skutt.

Nå er jo stort sett scenen på Shotlist en slags "master scenes", siden du kommer til/ burde ta en del "Inserts" når du har kamera i posisjon, f.eks. clos-up's, håndbevegelser, detaljer og alle mulige "småbilder" som du kan bruke i forskjellige "transition edits".
    Alle disse burde skrives inn i Shotlist etter at de er skutt, som f.eks hvis de hører til scene 5.12 så merker du dem bare som 5.12a, 5.12b osv.
    Da har du letter for å finne dem igjen når du redigerer.

Det som oftest tar lengst tid under en innspilling er hver gang man skal flytte kamera.
    Derfor skytes ikke filmer i med scenen i den rekkefølgen som de kommer i den ferdige filmen.
    Derfor burde du gå igjennom Shot list og lage en ny liste som bare inneholder scene nummer i den rekkefølgen det er mest praktisk å skyte dem.
    Den organiseringen og administrasjonen vil kunne spare deg for masse tid under opptak.

Nå har du sikker sett at du kan lage notater på alle rekvisita, kostymer og personer etc. i Celtx prosjektet som du kan bruke som huskeliste.

Du kan også få Celtx i iPad versjon så du i tillegg kan ha med deg hele prosjektet på en Ipad også under opptak.

Men stol ikke blindt på elektronikken, print ut alt på papir som kan printes ut.

Selv om du skal skyte dette på Video kamera og bruke 5DII som B-kamera så kan det være en i idè å kikke på denne instruksjons serien fra B&H i New York.
    Den baserer seg på ganske PRO nivå når det gjelder ekstra-utstyr, og Canon 7D, men har mange fine tips.
    Kanskje mye for en som står klar til å starte en produksjon, men spesielt episode 5 som handler om administrasjon av minnekort, filsystem osv. vil du ha nytte av å ta en kikk på.

HDSLR Educational Series | B&H Photo Online Videos | Podcasts

Skulle så gjerne ha kommet med mer responser på Storyboard og scener, men har funnet det ganske vanskelig å finne en måte å gjøre det på.
    Kunne selvfølgelig tegnet å skrevet min versjon av Storyboard, men siden jeg ikke kjenner Location godt nok, spesielt INT. location, så finner jeg det ganske umulig å kunne komme med det i noen form som bidrar konstruktivt uten mye frem-og-tilbake over missforståelser.
    Hadde vi hatt noen måneder til det, så kunne vi tatt side for side i manus og kanskje fått det til.

Håper lærerne dine er flinke nok til å fortelle deg hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og hvorfor.

Hvis det er noen spesifikke "problem områder" som du gjerne skulle hatt respons på, så bare spør. Jeg følger med.

Skulle gjerne sett noen test klipp av skuespillerne, eller head shots for å se hva slags karakterer de er.

Har du vært Crew på noen av de andre produksjonene enda?

Husk å skyt "behind the scenes" video, gjerne la en som ikke egentlig er involvert i produksjonen gjøre det med et vanlig video kamera.

I fremtiden vil du synes de opptakene nesten er morsommere å ha enn den ferdige filmen. 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker. Har samlet alt av storyboard og shotlist i en perm nå, samt skrevet ut blocking / oversikt over scenen. Har hatt 2 øvinger så langt, neste er til mandag, dernest onsdag. Uka deretter skal vi ta øvingene direkte på location, og planen er å prøve å "lure til meg" noen shots fra DuBois der vi i utgangspunktet har blitt nektet å filme annet enn selve treet... Har en "B-location" vi vil besøke i tillegg, men også der er vi nektet bruk av bil, skakke værra enkelt nei!!

Videre har jeg gått til innkjøp av en 35mm-adapter som skal brukes til det Panasonic HMC-150-kameraet. Jeg orket rett og slett ikke å leve med "hjemmevideo" på denne filmen, og selv om dette adapteret stjeler noe lys og skarphet er fordelen den gir i form av "shallow depth" vel verdt dette. I tillegg har jeg kjøpt en rimelig følgefokus samt et lite "rack" som jeg blir å koble HMC-150en på. Kostet meg type 500 dollar, men jeg håper jeg klarer å få solgt dette på Ebay eller noe i etterkant.

Følgefokusen ser en her: GT35pro Follow Focus

35mm-adapteret her: GT35pro 35mm DOF Adapter.

Jeg kjøpte GT35PRO ELITE, og bruker min 50mm EF F=1.4-linse på denne.

Har ikke fått montert dette på videokameraet enda (fikk opplegget i dag i posten), men skal få gjort det på mandagen.

Adapteret fungerer slik at den "rister" bildet kontinuerlig slik at en får en viss "smoothing", men dermed også ikke ser alt støvet fra den optiske motoren. Dermed må en ha en liten elektrisk motor gående under hele opptaket, blir spennende å se hvordan det utarter seg i praksis...

-adapter-jpg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ære være deg for den lengden du går for å få anstendige bilder.

Samtidig må jeg si at jeg blir ganske opprørt over at du blir tvunget til dette fordi DP'n du har fått tildelt "ikke liker å skyte med DSLR". :shock:

Enhver fotograf med "fotografiske ambisjoner" burde jo hoppet på muligheten til å skyte med en Canon 5DII, som han i tillegg får servert ferdig rigget med alt nødvendig utstyr.

Tyder jo mer på at han er redd for å feile på utstyr han ikke har erfaring med enn å ta utfordringen på strak arm.

Bra det ikke er meg som blir satt i din situasjon, jeg hadde nok protestert ganske "udiplomatisk" i en slik situasjon. :evil:

Håper du får solgt utstyret igjen.
    DP'n eller skolen burde jo strengt tatt kjøpe det av deg siden de insisterer på å bruke Video kameraer i undervisningen.:wink:

Slikt utstyr er så på vei ut i filmsammenheng, at bare de som ikke har råd til å skifte ut Video utstyret sitt fortsetter å bruke det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, egentlig litt håpløst å måtte ty til denne type adaptere, men jeg har såpass begrenset både tid og ressurser at jeg tror ikke det svarer seg å bruke tiden på å krangle... Jeg er for øvrig helt enig i at adaptere som dette relativt snart er totalt avlegs, men jeg er ikke sikker på om DSLR er fremtiden med mindre de løser utfordringen knyttet til lydopptak som faktisk er et stort issue hvis en har dårlig tid (både under filming og redigering).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har det blitt til at jeg bruker Panasonic AF-100 i stedet. Riktignok med Panasonics standard linse, som ikke er spesielt skarp, men i det minste ser det ut til at jeg får den nødvendige DOF. Adapteret kunne sikkert fungert det også, men det kompliserte ting såpass mye (bl.a. ble alt opp/ned) at det nok blir vel mye å forholde seg til...

Jeg har rigget på følgefokus samt ProAim-"skinna" jeg allerede har, og totalt sett tror jeg dette blir veldig bra.

Hadde øving "on location" i dag, og skal ha siste øving i morgen. Filmen skytes til førstkommende lørdag og mandag...

Har forsøkt etter beste evne å bygge om gjestehuset til Jeremys feriehus. Langt fra fornøyd så langt, en ser veldig godt at jeg har stiftet på tapetet på en oppstendret ramme bl.a., så jeg må fremdeles jobbe en hel del med dette.

...JA... jeg bruker ALT for mye tid på dette "tullet", men skal si det er morsomt å "følge" en slik prosess fra A til Å slik som jeg nå er så heldig å være del av.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Siste øving "on location" overstått... Her er noen bilder! Bare et par dager til filmen skytes nå, mye å tenke på!

-alan_1-jpg

-destiny_7-jpg

-james_3-jpg

-james_alan_1-jpg

-jon_3-jpg

-destiny_5-jpg

-james_destiny_4-jpg

-james_destiny_2-jpg

-destiny_1-jpg

-destiny_2-jpg

-jon_4-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt, Jon Eivind! Gleder meg til å se den ferdige filmen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!! Fantastisk Casting. Bedre enn jeg kunne drømt om.

--------------------------------------------------

Er dette "frame grabs" fra AF100?

Hvis det er det så håper jeg det finnes en "Flat S-Log" picture style eller Film LUT for det kamera, eller bruke Gamma Curves som finnes i kamera menyen. Du kommer til å få problemer i Post Grading med så mye Blown Highlights og lite Dynamisk Range.

Hvis ikke må du bruke en reflektor og lyse opp skyggene og blende ned kamera/bruke ND filter. Eller få tak i et gjennomskinnelig hvitt bomullstoff så du kan skygge for det direkte sol lyset ute. Spesielt på nærbilder av ansikter i sollys.

Da vil du kunne gradere bildene så du får den Film Look som du ønsker deg.
    I disse bildene klipper Hvitt på en måte som ikke kan reddes i Post.

For dem som ikke helt forstår hva jeg mener; Her er en test med Sony F3 hvor de skifter mellom vanlig video mode og graded S-LOG.
    AF 100 har mer kontrast enn F3 med S-LOG samme hvordan man innstiller F3, så dette er bare en demo for å forklare hva jeg sikter til.

(forresten så har jeg et sterkt ønske om muligheten til å poste Vimeo video på samme måte som YouTube video her i forumet)

Testen demonstreres best etter 1:22 merket;
    World's First Sony F3 S-Log Test on Vimeo

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker, er selv helt utrolig overrasket over hvordan kvalitet det er på skuespillerne her borte - og dette er altså skuespillere som jobber helt gratis kun for å få filmen på "reelen" sin...

Dette er stillbilder fra et Canon 5D Mark II og en EF 70-200 F=4-linse, får nok ikke like skarpe bilder fra AF100en dessverre (i all hovedsak grunnet linsa jeg må bruke, standardlinsa som følger med kameraet)... De fleste bildene er tatt i "Natural" fra Canonen, med unntak av de bildene under treet som jeg tok i "cinestyle".

Jeg har som nevnt allerede "skutt" Jeremy for øvrig, da på Canon 5Den min og 24mm-linsa. Måtte kjøre irisen helt åpen for å få blurret bakgrunnen tilstrekkelig, for settet jeg har bygget har dessverre langt fra perfekt tapetsering. En ser veldig godt at det er et sett, noe jeg nok kommer til å slite stort med under morgendagens innspilling..... Denne scenen blir nok dermed filmens svakeste mht "realisme", noe jeg virkelig HATER, men sånn er det vel bare....... Har i det minste "pyntet" med masse stasj, bøker, bilder, rammer med glass som nå er knust, et gammelt slitent teppe jeg kjøpte på "UFF" osv... Er liksom litt begrenset hvor mye en kan legge i dette også...

EDIT: jeg skal sjekke om det eksisterer en cine-LUT-innstilling på AF-100en. Dessverre har jeg ikke fått lekt meg alt for mye med det kameraet så langt, så det kan bli litt utfordrende ja.... ;9

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da var første dag av filminnspillingen vel overstått. Vi rakk selvsagt ikke alle scenene jeg håpet vi skulle rekke, var nok litt ambisiøs der gitt, men vi fikk en hel masse flotts shots og scener uansett. Vi får bare ta det vi mangler mandag etter vi har tatt det planlagte ved Banyan-treet og når bilen ankommer Jeremys hus.

Dessverre tok det litt tid før lydpersonen forstod at en skulle peke mikken mot brystet til enhver tid, så litt av audioen ble dessverre litt "off". Håper uansett jeg klarer å finne noen gode klipp før hun fikk "taket" på mikken sånn et par timer uti shooten. Mikken jeg bruker (Rode 3 ett eller annet) er litt "picky" på hvordan en holder mikken, men når den først dirigeres slik den skal er lyder krisp og klar. Det er noe "humm" i bunn dessverre, som jeg tror introduseres av opptakeren i kameraet, håper bare ikke det vil låte helt crap... Jeg kommer uansett til å bruke en del tid på å korrigere feil og "hums", lydkvaliteten er ofte jeg jeg først legger merke til på en amatørfilm, og det tar en på en måte ut av handlingen. Hadde jeg brukt skolens egen mik, en Sennheiser sak, ville jeg fått bedre lyd der lyd"mannen" (som var en hyggelig dame) bommet, men samtidig langt dårligere lyd når først opptaket skjer slik det skal.

Vi starta innspillingen klokka 9 og avslutta klokka halv ett på natta... Skulle starta klokka 7 selvsagt, men gjør ikke samme tabben igjen og starter klokka halv syv mandag ved Banyan-treet!

!MORO!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig var AF100 med følgefokusen et rent ******* å operere, så det blir dessverre en del ufokuserte bilder også, sånn er det bare. Det visste jeg egentlig at ville skje, og valgte allikevel å bruke dette kameraet fremfor det andre, da jeg synes det var verdt å miste litt skarphet mot at jeg får den diffuserte bakgrunnen jeg er så opptatt av. Blir stort sett greit uansett, men ser jo at jeg i noen tilfeller kommer til å slite litt med å finne et 100% skarpt klipp.

Jaja, ulemper og fordeler med alt, men jeg angrer ikke ett sekund på at jeg valgte AF100 i stedet selv om jeg nok skulle ønsket jeg hadde klart å få tak i adapteret til Canon-linsene mine i tide (noe jeg dessverre ikke rakk...).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer vel for sent siden jeg regner med at du er igang med dag 2.

Synd du ikke nevnte disse problemene mens du drev Prep/øving.

Når det gjelder fokus problemer så er du i "godt selskap". Spesielt etter at vi fikk BD så er det tydelig at de aller fleste filmer har problemer med "fokus bomming" så du har ikke noen grunn til å føle deg som en "amatør". :-D

La oss si at når du bommer på fokus så er det "kreativ intensjon". Det verste er egentlig å bomme på fokus når man skyter statiske objekter uten bevegelse.

Regner med at du bruker Tape Marks på bakken/gulvet for skuespillerne og fokus marks med tusj på den hvite ringen på følgefokusen, og en egen mann som styrer fokus etter merkene med adgang til kamera monitoren.

Du ønsker "shallow DOF", håper bare ikke du skyter hver eneste scene med åpen blender. Da er du garantert i trøbbel.
    Den mest brukte blenderåpningen for film er F/4 på en 35mm cine sensor, som skulle tilsvare omtrent F/3 på AF-100.
    Bruk av Hyperfocal distanse kan også hjelpe når det er vanskelig for skuespillerne å treffe merket.

Når det gjelder lyden:
    Tapper du ikke lyden direkte inn på Zoom opptakeren? Med en eventuell splitt til kamera?
    Jeg ville brukt Røde mikrofonen direkte inn i Zoom uten splitt til kamera, og så brukt Sennheiser'n montert på kamera for Ambient&Synctrack og brukt Klapper.

De fleste filmer dubber opp mye av lyden med skuespillerne i etterkant. Sjeldent at Location Sound er bra nok for film.

Har du switchet Low Pass Filter på Røde mikrofonen, da burde du bli kvitt litt "deep hum".

Det er også lurt å bruke elastisk Electrical Tape rundt enden av mikrofonen og XML pluggen. Det hjelper mest mot vindforstyrrelser men kan muligens dempe Hum også. Husk at alt fra kjøleskap til Aircondition selv hos naboen kan forstyrre en mikrofon.

Lag en Pick Up avtale avtale med skuespillerne for at Inserts og Voice Dubbing kan gjøres en dag etter at du har startet Editing, da kan du justere en del småting du ikke er fornøyd med.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vi starta innspillingen klokka 9 og avslutta klokka halv ett på natta... Skulle starta klokka 7 selvsagt, men gjør ikke samme tabben igjen og starter klokka halv syv mandag ved Banyan-treet!

!MORO!
    Hva!! Så sent??
    Har ikke dere soloppgang klokken 6:30.

Her er en video om hvorfor det lønner seg å tape mikrofon pluggen.

[YOUTUBE]tlgx5wmJNbg[/YOUTUBE]

Newcomer Sikiduck sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiligt konsept.

Regner med at du koser deg borte i Florida Sol og varme hver dag..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da var innspillingen over... Lyden ble selvsagt ikke 100%, burde sikkert brukt Zoomen og Røden min, men ettersom crewet ble redusert en hel del grunnet sykdom og diverse er jeg egentlig glad det gikk så bra som det gikk. Vi hadde en 16-timers dag og en 12-timers, skal si det tar tid!! Måtte selvsagt droppe en hel del av mine kreative klipp, bl.a. utgikk jib-shotene, som jo er veldig dumt, men 2 timers opp- og nedrigging lot seg rett og slett ikke gjennomføre. I utgangspunktet var jeg jo begrenset til 2x 10 timers dager, så jeg har egentlig strukket strikken temmelig langt allerede.

Jeg er uansett veldig glad for at jeg brukte Røde-mikken min fremfor Sennheiseren, for det var MYE støy og drit ute når vi skulle ta opp. Alt fra gravemaskiner til unger som skrek i øst og vest (mye ble jo tatt opp i et boligområde) gjorde det hele veldig vanskelig å få til lydmessig.

Jaja, nå jobber jeg med å skru sammen 3x 32GB brikker med video og audio, spørs om jeg rekker å få dette ferdig før ferden går tilbake til Norge i slutten av juli, men jeg skal prøve så godt jeg kan!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med vel overstått; "It's a wrap". :-D

Får vi se noen "ungraded frame grabs" før du er ferdig med redigeringen?

Rekker du en "rough edit" før du flytter tilbake til Norge så du kan få skuespillerne til å legge "voice dubs" de stedene hvor du er missfornøyd med lyden?

Vær oppmerksom på at FCP har en Gammafeil som kan dukke opp hvis du ferdigstiller filmen i FCP.
    I den nye FCPX er denne feilen rettet opp, men så mye kritikk som FCPX har fått for å være et uferdig produkt, mer en iMovies Pro versjon enn FCP, så er det sikkert lurt å ikke kaste ut FCP-7 fra Mac'n.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •