Lygrens amatørfilm - "konsepttråd" - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 191
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser jo fint ut. Akkurat noe sånt jeg tenkte meg (men i sol oppgang).
    Du trenger ikke flere overpass egentlig, selv om en til sikkert er Ok for variasjonen.

Hvis du filmer fra det overpass så tar du ett skudd fra midten hvor veien ligger i motsatt side av soloppgangen (eller lyseste delen av himmelen) + en fra siden hvor veien passerer diagonalt fra øvere hjørne til nedre hjørne.

Hvis du også skyter noen med det lengste objektivet du har, langt mot horisonten hvor veien bare fyller den nederste 1/3 av bildet og himmelen resten så har du ganske mange shot. Spesielt hvis du starter tidlig nok og tar en pause innimellom så lys og farger skifter litt.
    Du trenger også å bruke ett av ND filtrene dine dyttet ned i filterholderen så det linjerer seg med horisonten. Ellers blir det for stort dynamisk område mellom veien i mørket og den lysere himmelen.

Gjerne reise ut der et par ganger. Du har vel soloppgang ca. 6:30. Spørsmålet er hvor fort lyset skifter fra totalt mørke til soloppgang. Regner med det skjer mye raskere enn her. Så i 4-5:00 er du vel ganske sikker på å ikke komme for sent?
    Regner med at du synes det er stas å være ute å filme et par timer før soloppgang.

Husk at dette har du ikke så hastverk med, det er sånt du kan gjøre når du driver å redigerer.

Skal prøve å tegne litt i morgen for bedre forklare hva jeg mener.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte med noen skisser for de to første "shots", fant at tegningene ikke var bra nok, monterte inn litt himmel og la til noen flere bilder og montasjer.

Stemningen på de to første ble litt for lys "soloppgang". Tenkte meg mer "natt-stemning" som i det tredje bildet, som jeg snappet fra videoen din og laget litt mørkere med litt "natt-blått".

Brukte mye tid på og finne en måte å printe dette til PDF. Fant en PDF printer som fungerte. Problemet er at man ikke kan printe et utvalg av sider fra Storyboard, alt kommer med, inkludert skisse rammer som er ubrukte.

Resultatet ble at jeg tok "snapshots" i PDF leseren av de to sidene jeg ville ha med, lagret dem som Jpeg images, og så printet dem som PDF igjen.
    Ganske så klønete, som Windows printeren gjorde sitt til å forkludre i tillegg.

Resultatet er at bildene er i veldig dårlig oppløsning, men de gir en indikasjon, om ikke veldig nyttig, på hvordan filmen kan åpne.

Så dette ble til slutt mer et eksperiment rundt hvordan å få Storyboard over på PDF og hvordan det ser ut i PDF format.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for et ORK det er å lage disse storyboardsene, men ser jo helt klart nytten... Det viktigste er vel egentlig disse skissene, ikke barnetegningene, så det spørs om det har noe særlig for seg å ta med annet enn disse.

Celtx funker ikke spesielt bra mht riktig skalering av skissene en lager i programvaren dems, og følgelig blir mange av de tingene en legger til så små at de kun er synlige om en zoomer inn. Upraktisk når dette skal brukes på shoots, og jeg har egentlig ikke funnet verken "zoom inn"-knappen eller noe annet i Celtx som kan bidra. Tydelig at denne softwaren ikke er helt fiks ferdig, men samtidig skal en vel ikke klage når ting er gratis!

Uansett, jeg kommer nok ikke til å rekke å lage noe tilsvarende for resten, må bli skisser på alt det andre tror jeg. Når jeg bruker så langt tid når faktisk hele "oppskriften" er laget allerede (TAKK IGJEN ARTY) kan en jo tenke seg hvordan dette kommer til å gå når treskverket mitt skal i gang å TENKE også...

Hehe, for et opplegg - tenker bare på de som skal lage feature-filmer, står virkelig respekt av de som klarer å gjennomføre noe slikt, spesielt de som gjør det på stramt budsjett og får til noe bra allikevel!

Linken til første PDF er: www.avforum.no/filer/Storyboard_The_Find.pdf

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da var det på tide å kjøpe inn litt "effekter", og det jeg trenger av denslags er:

1. En freemasong-ring. Her finnes det jo mye billig ræl å få tak i, men det meste syntes jeg så for nytt ut. Derfor kjøpte jeg en eldgammal litt halvødelagt sak som jeg tror vil se bra ut på Solomons gamle fingre:

MASONS MASONIC 10 KT.GOLD FILLED RING SIZE 11 | eBay

-skjermbilde-2011-05-02-kl-14-55-46-png

2. En Templar Dagger. Her ser det meste veldig plastikk ut, må opp i 5-600 dollar før det ser sånn noenlunde halvgenuint ut... Jeg prøver meg først på noe billiggreier og ser om jeg kan klare å gi dette et "gammelt" look. Hvis noen har noen gode forslag til hvordan jeg gjør det så fyr løs!

Det jeg kjøpte seg slik ut, der hovedproblemet er at håndtaket er delvis i plast (men stort sett metall):

3. Til slutt trenger jeg noe for inngravere meldingen fra Henry Sinclair på daggeren. Kan jo alltids gå til en gullsmed, men da blir det for lekkert. Det skal jo se "håndskrevet" ut, dvs. at fyren skal ha merket daggeren for hånd mens han var på tur i 1399. Jeg valgte derfor å kjøpe en liten Dremel engraveringsmasking, så får jeg håpe jeg får det til på første forsøk:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den saken fra Dremel skal også brukes til å fjerne "Stainless Steel"-logoen på bladet på daggeren... Gjør ikke noe at bladet ser litt herpa ut uansett, så da bare gjør jeg overflaten litt "ru" ved bruk av Dremelen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De rekvisittene ser jo bra ut. Husk at det er film så det behøver "være ekte" bare "se ekte ut".
    Kommer jo også veldig an på hvor mye nærbildet du f.eks. skal ha av dolken.

Hvis du skal ha nærbilde av skriften på dolken så må det skrives med gammel skrift for å være overbevisende, så det ville jeg unngått. Hvis det filmes så vi bare ser at det er noe som kan likne på bokstaver så er det nok.

For å starte patineringen av dolken så kan du prøve og dynke den i saltvann hver kveld og la den ligge ute over natten i den fuktige luften. Da burde den ruste ganske fort med mindre den er lakkert. Da må du pusse den med stålull først.
    Regner med at "stainless steel" ruster ganske bra, spesielt hvis du pusser den litt først. Har du uflaks så er det ekte "stainless steel".

For å patinere dolken mer, gjøre den gammel, så kan du prøve med å først gni den inn med gammel møkkete motorolje. Fres inn bokstavene først.
    Motorolje får du ved å dra olje målepinnen opp av motoren på bilen noen ganger.

Få gjerne tak i noe sot fra en peis, grill eller grillkull å blande med motoroljen.
    Når du skal tørke av det som er tilovers bruker du en fersk avis. Særlig bilder, men også tekst i aviser sverter ganske bra.

Legg dolken i sola noen timer for å brenne inn "guffa" du har lagt på og gjenta operasjonen. Kanskje litt stålull som du har fuktet og latt ligge i solen og ruste er fint for å "røffe opp" overflaten hvis "guffa" ikke fester seg bra nok.

Vær forsiktig med plast delene og kontakt med olje. Sjanse for at oljen får plasten til å "smelte".

Så etter litt "hærping" og pussing og mer "hærping" så ser den sikkert gammel nok ut for film.

Ringen virker jo veldig autentisk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er shoot-date satt til 25. og 27 juni, så det er bare å fortsette forberedelsene... Jeg har fått ferdig storyboardet frem til og med ut til treet, så det gjenstår fremdeles MYE...

Jeg får først lage storyboardet og antall shots relativt omfattende. Dernest må jeg jo selvsagt prioritere så godt som mulig på selve dagen, ta det viktigste først osv.

Casting er for øvrig allerede den 18. mai!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass lenge til shoot date høres bra ut, da har du "god tid" for prep.

Nå vet jeg ikke hvor langt du har kommet med å organisere storyboard osv.?
    Tenkte ut en arbeids rutine og administrasjon her om dagen. Deler den like godt her nå selv om du har funnet din metode.

1: Håndtegn hvert "Shot Framing", altså bare det kamera ser i hvert Shot i denne Storyboard Template.
    Skann så hver Template (to Frames pr. A4). Crop ut hver Frame og kopier det inn i [Add Images] i Celtx Storyboard.

2: Skriv in alle scene/shot anvisningene i Celtx Storyboard som nevnt tidligere. Bruk også Celtx administrasjon/produksjons plattform for alle notater om Props, Costumes, Characters, Set dressing osv.

2: Bruk Sketch funksjonen i Storyboard med Sketch Package for å sette Skuespillere, "Set Design" elementer og kamera posisjon i forhold til hverandre sett ovenfra. Dette er en ren skjematisk teknisk oppstilling.

(i hvilken rekkefølge man gjør dette er ikke viktig)

4: Print ut Shot list for hver Scene Heading; altså bare (i første omgang) printer du ut shot list for f.eks.; EXT. GARDEN/PARKING-OLDISH VACATION HOME - SUNRISE.
    (Senere, altså til slutt vil du selvfølgelig også printe hele Shot list sammenhengende.)

Administrering/Organisering.

Alt dette skal gå inn i en Hullperm.

5; Print side 1 av Storyboard med Scenebeskrivelse Tekst (ett A4 ark), Storyboard Håndtegninger [add image] og Sketcher [sketch image].
    Dette settes inn i mappen som side 1.

6: Print alle håndtegnete Storyboard Templates (2 frames pr. A4) som dekker alle tegningene som finnes på Storyboard side 1 og sett dem i mappen.
    Hvis du har Location fotos som tilhører disse scenene så printes de ut og settes i mappen her.

7: Fortsett så med side 2 av Storyboard (ett A4 ark). - og Alle håndtegningene som finnes på Storyboard side 2. osv.

Fortsett med det til du har fylt en Scene Heading.
    I tillegg setter du in Shot list i mappen som dekker alle shots for den Scene Heading.

Om shot list bør komme først i rekken eller til slutt velger man etter hva man synes er best.

I tillegg så printer man ut alt relevant fra produksjons/administrasjon delen i Celtx som er relevant under den Scene Heading og setter dette i mappen.

Så er det bare å fortsette slik med neste Scene Heading (som ett "nytt kapittel" ark) til hele manuset er dekket.
    Det er mulig at noen ville ønske manuset delt opp på samme måte i permen, men det kommer litt an på hvor mye jobb det er å dele opp manuset i seksjoner.

Tilslutt har man en A4 Hullperm som dekker hele den praktiske delen av Produksjonen seksjon (scene Heading) for seksjon.

Litt vanskelig å forklare dette her, men håper det er sånn noenlunde forståelig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg snart ferdig med første revisjon av storyboard samt "sketch" av kamera- og skuespillerposisjon fra samtlige shots. Må jobbe litt mer med blockingen (bevegelsene for skuespillerne)...

Det jeg jo ser er at det blir et almass med shots, dette blir uten tvil utfordrende å få til på to dager. Det er veldig viktig at alt er klart på "settet" til selve innspillingen, slik at vi ikke kaster bort tid på å klargjøre ting og tang.

Jeg har to dager totalt å spille inn på, men dette kan til gjengjeld være laaange dager ved behov.

I første omgang får jeg få ferdig storyboardet. Dernest må jeg sette i gang å lage shotlisten. Shotlisten følger jo ikke nødvendigvis rekkefølgen fra storyboardet, så det må jeg bruke en del tid på.

Dernest må jeg prøve å planlegge litt hvor mye tid jeg tror de enkelte shotsene tar tidsmessig slik at vi ikke tar vann over hodet og ikke får med oss viktige scener. Rekkefølgen på shotsene bør med andre ord også følge en viss prioriteringsliste hvis jeg ser det blir knapt med tid.

Jeg skal for øvrig få satt sammen den hullpermen du har laget oppsettet for her ARTY, helt klart et nyttig verktøy å ha med seg på innspillingen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er det casting den 18. mai, altså neste onsdag...

"Casting-call" for min film ble som følger:

THE FIND
    Director: Jon Lygren
    Logline: "A son and his wife go looking for his treasure-hunting dad that has mysteriously disappeared. In doing so,
    his wife is eventually kidnapped by his father's adversaries."

1) Richard Andrews, male, 30-35s. Born and raised in the suburbs of Long Island, New York, by highly educated
    academic parents. Instead of the typical academic path, he became a successful entrepreneur and businessman. A
    leader-type, but still kind of absent-minded at times. Married to Andrea Andrews.

2) Andrea Andrews, female, 25-30s. A strong, small town-girl, raised in a traditional Christian family, her father being a
    pastor. Still, she is not what you would typically expect given her background - this is a girl that enjoys what life has to
    offer. Playful and energetic. Married to Richard Andrews.

3) Jeremy Andrews, male, 50s. Born in a small town in Massachusetts. Educated as an Engineer, but he also has minor degrees within both Archeology and Medicine. Regarded as somewhat of a genius. Recent years he has become
    somewhat lost in his research and dedicates most of his time to searching for ancient treasures and secrets. Richard's
    father.

4) Solomon Goldeinheim, male, 70s. A "celebrity" within the archeological field, professor for many years. Before
    retiring just recently, he had written several popular books, among which some were used as literature at various
    Universities. Born in Dresden, Germany, Solomon and his family escaped Hitler's rage and were able to move to America in the late thirties while he was still a baby.

Har lastet opp en oppdatert versjon av storyboardet (NB! 16MB!) her: www.avforum.no/filer/Storyboard_The_Find.pdf.

Blir litt nervepirrende dette her, er jo på ingen måte sikkert folk møter opp heller, spesielt de to rollene på 50 og 70 år... Da får en bare ringe rundt i ettertid, de har et stort kartotek. Mulig jeg også kommer til å ringe litt rundt i forkant også, får se hva det blir til...

Ellers har første film allede blitt skutt, editert og i kveld også screenet. Jeg må nok si jeg ble litt skuffet over det hele - veldig dårlig lyd - overspill som jo amerikanerne stort sett er flinke til å unngå, samt elendig location... Denne filmen ble imidlertid spilt inn i all hui og hast, så for all del - en FILM ble det jo i det minste.

Kameraet vi skal bruke eier jo ikke narrow depth of field da, så det hele ser veldig flatt og "hjemmefilmet" ut....... Hurra, det er jo egentlig en veldig kjip greie for min film, der atmosfæren er tiltenkt å være i retning av litt "maleriske" bilder og på ingen måte "homeshot" film... Er fristende å bra kjøre på med 5Den til alt av shots, men ettersom DP ikke liker disse og ikke minst ekstern audio er en stor utfordring blir nok det hakket for utfordrende.

Det interne lydopptaket på Panasonic-kameraet er for øvrig også dårlig, legger til masse støy.

Jeg kommer uansett til å bruke min Røde mik, A/B testet denne mot Sennheiseren i dag, og vi snakker klasseforskjell så det holder. Røden krever imidlertid enda mer presis vinkling for å fungere optimalt, men selv utenfor "sweet spot" er lyden langt mer crispy og naturlig enn fra Sennheiseren, som ærlig talt låter vel rund for min smak.

Mye å tenke på mht spesielt bilde, for det var jo for all del skarpt - problemet er i all hovedsak knyttet til narrow depth of field som krever svært mye arbeid for å få til. Jeg får jo selvsagt prøve så godt jeg kan med så åpen iris som mulig samt "jukse" objektene.

De brukte for øvrig zoom på noen klipp også - huffameg - DET ser amatør ut gitt!! I så måte er jo han DPen ikke helt på pari da, må si det, men men, dette er jo tross alt en skole med begrensede ressurser, både mht utstyr og lærere...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det valget av kamera er et problem.
    Forstår jeg det riktig at det er en DP som skal skyte filmen og ikke bare være Lærer?

Da burde han jo klare å få "brukbare" bilder ut av et video kamera også. Når er selvfølgelig et Video kamera totalt uegnet for et spilefilm format. Det er ikke uten grunn det i flere år har vært brukt 35mm adaptere på video kameraer med "snurrende glassplater o.l. og for å kunne bruke annen optikk. Det er jo en av grunnene til at DSLR er blitt så populært.

At DP'n "ikke liker" DSLR og velger et video kamera i stedet viser jo bare at han er en uerfaren DP som er "redd for" utstyr han ikke kjenner og har lite sans for bilde kvalitet. Dermed er han i mine øyne "ikke særlig brukbar".

Har du muligheten til å trekke inn en kar som har erfaring med DSLR video?
    Jeg tenker ikke på en Pro som du må betale.
    Det finnes en del Kamera klubber rundt om i distriktet ditt. Hva om du kontaktet dem og fant en som synes det ville være morsomt å DP en kortfilm i spillefilm format? Du har jo selv alt som skal til av kamera utstyr.
    camera clubs in Jupiter, Florida - Google Search

Når det kommer til ekstern lyd med Zoom'n. Skaff deg et "Clapper Board". Det er ikke mer som skal til for å synke opp lyden i post produksjon. Det er jo fremdeles sånn det gjøres på spillefilm produksjoner.
    Du kan også da kjøre et signal fra Zoom'n rett i kamera som "guide sound".
    Skulle ikke gjøre ting mer komplisert siden du må ha en lydmann/boom holder allikevel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har vi vært ute halve natta og prøvd å filme noe vettugt... Neimen ikke enkelt, fikk ikke helt til det vi hadde forsøkt, men tror jeg skal få noe greit ut av det okke som.

Har startet å jobbe med tittelsekvensen, som vil dukke opp i klipp 3-4 eller noe i den retningen - resultatet er så langt;

[YOUTUBE]PK9anIObXgE[/YOUTUBE]

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg virkelig til å se hvorden dette blir, Lygren
    Tittelsekvensen ser absolutt ikke verst ut, men jeg er usikker på om det ser bra ut med de "flashende" objekten i front, som er et resultat av at dette er filmet ut fra en bil som kjører. Hva med stillestående filming i samme scenario, gjerne med "lett" zooming inn på fjellene i det fjerne, slik at man på en måte illustrerer at man skal finne noe i det fjerne.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dette er filmet fra siden av veien, ikke fra en bil (vi stoppet riktignok på siden av motorveien)... Objektene i front er jo biler som kjører forbi, da hele sekvensen viser at hovedpersonene kjører fra A til B...

Zoom er for øvrig "nono" i filmsammenheng.

Er neimen ingen enkel sak å sette sammen en grei intro for øvrig, den sekvensen du ser her er helt klart et av de bedre filmklippene vi fikk.

Skal klippe sammen noe å legge ut en litt lenger introsekvens om ikke alt for lenge...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det klippet du har lagt ut har jeg sett for meg er det tredje shot'et i filmens åpningsekvens.

Sånn som jeg har sett det for meg;

1.1 VERY WIDE MASTER ESTABLISHING shot 24mm lens - FADE IN;
    From a high point/Overpass on Highway running directly towards camera. Pre- sunrise. 1/2 to 3/4 sky over Landscape.
    [Note; Her etablerer vi en myk introduksjon ved at vi skal føres til reisende som kommer til oss som vi skal følge.]

1.2 VERY WIDE MASTER ESTABLISHING shot 24mm Lens- FADE INTO;
    From a high point/Overpass or High Point side of the road on Highway passing diagonally from upper left to lower right of frame. Pre-sunrise or sunrise.
    Title comes out of the brightest part of sky/sun and zoom towards us, unfolding and covers the entire frame as we see the landscape only between the letters mid-ways, until we pass between the letters as they disappear.
    [Note; De reisende føres videre inn i filmen og vi blir introdusert til filmens tittel.]
    1.3 DISSOLVE to VERY WIDE
    Side of road cars passing left to right.
    [Note; En vidreførelse av forrige shot hvor vi blir ført nærmere de vi skal "linke til" for videre utvikling av historien. Derfor er det viktig at kjøreretningen er lik på 1.2 og 1.3.]

Jeg likte veldig godt teksten med de Keltiske "krussedullene". Hvis du starter fra ingenting, fra sola, og zoomer mot kamera mens "krussedullene" utfolder seg tror jeg det blir veldig imponerende.

For å få til 1.1 og 1.2 (og 1.3 hvis du velger å ha med himmel som i klippet) så må du bruke et ND HARD GRADE filter for å dempe himmelen uten og gjøre landskapet (som er mørkere) for mørkt.

Det beste er å kjøpe 2-3 ND Hard Grad filtere og en filterholder fra Cokin eller Lee. Men for at du skal spare deg for å kjøpe unødvendig mange filtere så kan du prøve med de ND 4x4 filtrene du har og holde ett av dem foran objektivet så filtere dekker himmelen, og kanten på filtere er parallelt med horisonten.

Du kan prøve å gjøre det i Matteboksen ved å ta ut filter rammen og eventuelt feste filteret på plass med litt tape. Da finner du ut hvor kraftig ND du trenger for å dempe himmelen i forhold til landskapet. Gjetter på at du trenger ND 1.2 eller 0.9.

Beste er å kjøpe en Cokin Z-Pro filterholder eller en fra Lee. De er vanskelig å skaffe for tiden. Et ND Hard Grad gir litt mykere overgang enn ett ND som dekker halve objektivet som jeg har beskrevet.

Men både Cokin og Lee er utsolgt til langt over sommeren. De eneste som er tilgjengelig er fra Formatt/Hitech. Jeg har kjøpt filtere fra dem. De har omtrent en måned leveringstid hvis du ikke får dem fra en USA butikk som har dem fysisk på lager.

B&H har Cokin Z-PRO Filter Holder og filter ringer (for å feste holderen til objektivet) på lager enda. Den kan du bruke til de ND filtrene du har når du ikke gidder å bruke Matteboks.

Ser ikke ut som noen har noen har ND GRAD på fysisk lager. Hvis du leter så skal du ha 100mm (ikke 85). Glass filtrene er veldig dyre og passer muligens bare i Matteboks (4mm tykke i motsetning til Resin som er 2mm tykke).

Direktekjøp fra Formatt; Camera Filters: Graduated Neutral density Filters for photography : Buy Camera Filters online

Her er eksempler på hvordan ND HARD GRAD virker; ND hard grad landscape pictures - Google Search

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må legge til at det er viktig å skyte med Neutral Picture Style i 5DII for disse shot'ene. (egentlig viktig å nesten alltid skyte Neutral)

Lønner seg kanskje også å prøve å skyte dette ekstra flatt for å få minst mulig kontrast i himmel/skyer og større dynamisk området.
    Den nye Technicolor CineStyle™ Picture Style (profile) for Canon EOS DSLR er kanskje verdt å prøve, men vær oppmerksom på at det krever litt erfaring i Color grading for å få det til å se pent ut.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette er filmet fra siden av veien, ikke fra en bil (vi stoppet riktignok på siden av motorveien)... Objektene i front er jo biler som kjører forbi, da hele sekvensen viser at hovedpersonene kjører fra A til B...

Zoom er for øvrig "nono" i filmsammenheng.

Er neimen ingen enkel sak å sette sammen en grei intro for øvrig, den sekvensen du ser her er helt klart et av de bedre filmklippene vi fikk.

Skal klippe sammen noe å legge ut en litt lenger introsekvens om ikke alt for lenge...
    Selvsagt, my bad... Jeg var tydeligvis litt sløv da jeg kikket på klippet
    Zoom er "nono"... jaja, da er det greit

Det blir nok bra uansett!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg "vært gjennom" en SVÆRT nervepirrende opplevelse - CASTING! Folk stod linet opp i kø til langt ut av lokalene, og vi holdt på fra 18.00 til nesten 23.00.

Veldig morsomt å se hvilket ekstremt bredt "arsenal" av talent som befinner seg på disse breddegrader - følte meg plutselig litt som dommer i skuespillerutgaven av Idol...

Min film var jo ikke den mest populære å spille for, det er klart. Det er nok flere grunner til det, bl.a. suger den jo sikkert litt, og i tillegg er den nok ikke helt typisk "amerikanske". De øvrige filmene er langt mer følelsesladede, handler gjerne om mer generelle temaer som mord, utroskap og denslags, der gjerne skuespillerne har enda større mulighet til å vise følelser og dermed sine kvaliteter på lerretet. Ettersom de tross alt stiller gratis er det jo ikke så rart de ønsker å kunne vise mest mulig av seg selv i en slik kortfilm som brukes til å selge seg inn videre i bransjen.

Jeg tar med andre ord ikke det faktum at jeg ikke fikk like mange som stilte på audition på min film så veldig tungt, poenget er for min del at jeg synes jeg fikk et utrolig fint knippe som faktisk spilte!

Kort oppsummert hadde jeg to som spilte for Andrea, en på rundt 25 og en på litt over 35. Begge var veldig gode, så jeg må vurdere de litt mer. Jeg heller nok mot hun på 35, selv om hun er litt over det jeg hadde tenkt aldersmessig føler jeg det var en mer rutinert skuespiller med et flott glimt i øyet.

For Solomon fikk jeg tre svært rutinerte skuespillere med, to av de hadde spilt teater i mange herrens år og bar kanskje noe preg av det. Der må jeg virkelig gå i sømmene og se på videoene vi spilte inn av opptredenen... Den første var en litt råtass av en fyr, skikkelig MC-kar, men jeg må si jeg var imponert over hvordan han taklet rollen okke som. Vedkommende har spilt i en del kortfilmen, men ingen større roller på teater o.l. Dernest fikk jeg inn en fyr som hadde spilt i en hel bøtte med både filmer og teateroppsetninger, kanskje litt "spess" i måten han fremstod på, litt "nasal", men i følge flere var dette virkelig noe å vurdere. Sistemann var den jeg synes passet best i rollen, men han rotet en del... Førstemann ad-lipped en del for øvrig, dvs. han tilpasset manus til egne preferanser, tror det kan være en uting med såpass dårlig tid vi har disponibelt... Det blir derfor enten den andre eller siste.

Til Jeremy spilte det kun to karer, begge typisk Italienske i utseende og væremåte. Ingen passer etter mitt syn 100% i rollen, men jeg får nok bare gå for en av dem allikevel. Han ene var en dreven skuespiller uten tvil, litt spess kanskje, men det passer jo greit til rollen. Får prøve å be ham holde litt tilbake på den veldig "Italian" greia si, men spørs om det lar seg gjøre...

Richard var det faktisk INGEN som stilte opp til, det var jo litt skuffende selvsagt. Jeg så heller ingen av de som stilte for de øvrige som passet til SISTE fyr. Han stilte egentlig til audition på to andre filmer, men jeg ba ham teste Richard for meg også. Etter å ha kun sett noen minutter på manus kom fyren inn og følgelig BLÅSTE alle av banen... En av de få vi applauderte under seansen (en skal egentlig like applaudere noen av respekt for de øvrige som stiller på audition), fantastisk bra! Var liksom bare helt perfekt som Richard...

Totalt sett er jeg derfor veldig fornøyd, skal bruke mandagen til å vurdere samtlige, og kommer nok til å kalle inn de to aktuelle "Andreaene" til en second audition der de prøvespiller mot Richard som er banket og avgjort at blir vedkommende som spilte ham i første runde.

Jeg må jo si at dette er en utrolig givende opplevelse, her sitter vi plutselig å får en skaug av utrolig talent som stiller på denne måten for oss, noviser som vi jo alle er i filmskaperyrket tror jeg neppe noen av oss forventet en slik "talentiade".

Jeg må for øvrig si jeg er mektig imponert over hva mine "medstudenter" har klart å hoste opp av manuser. Spesielt en av dem har formelig "tryllet frem" et helt fantastisk opplegg som endte opp som noe helt annet enn det han egentlig skulle lage. Jeg stiller jo som del av dette kurset som crew på alle de øvrige filminnspillingene også, så dette gleder jeg meg stort til...

Her er for øvrig siste utgave av første del av introen til filmen, der jeg jo misset det shottet jeg egentlig ønsket av veien med soloppgangen i bakgrunnen. Jeg må nok bare innse at det blir for vanskelig å få til i praksis i denne omgang, jeg har så mye annet å ordne med, bl.a. sliter jeg med location da DuBois skal bygges om og dermed ikke blir tilgjengelig. Jeg mister med andre ord både huset og treet og må skrive om masse greier. I tillegg skal jeg jo øve inn det hele med skuespillerne, jobbe med rekvisita og ikke minst ha et liv ved siden av, så det jeg har av shots må nok bare duge.

Jeg har brukt de siste par dagene til å skyte litt "bilshots", bl.a. den der Andrea og Richard kjører til Solomon, samt den sorte bilen som følger etter dem fra DuBois.

Jeg har også vært å sett på en alternativ location, Jupiter Lighthouse and Museum, der de har et gammelt hus jeg kanskje kan bruke. De har også et enormt Banyan-tre der, men det er langt mer "tilgjort" med gjerder rundt osv. og fremstår dermed i større grad som en turistgreie. Det har heller ikke et stort hulrom, men kun et mindre ett. Jeg får bare tenke litt på hvordan jeg løser det, men jeg ønsker å bruke et templar-sverd for å gi historien litt "krydder".

Jeg har også bestilt Jeremys notebook:

-skjermbilde-2011-05-20-kl-22-48-34-png

I denne vil jeg prøve å få tegnet inn 3-4 gode skisser som viser litt mer av tempelridderne. Til dette hadde jeg tenkt å bruke følgende utgangspunkt for skisser:

-templar_knight_in_battle_dress-jpg

-caravela-jpg

Siste utgave av introen er her:

[YOUTUBE]3nqn3oHfMbs[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her er klippet i cinemascope, noe annet er selvsagt uaktuelt...

[YOUTUBE]d0QbAqVZC6Y[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er sverdet innkjøpt, fra slutten av 1800-tallet, ferdig "vintage" så jeg slipper å måtte gjøre noe særlig... Tror det er vel investerte penger, det andre sverdet tipper jeg hadde sett temmelig plastikk ut selv med all verdens olje og andre lurerier...

VINTAGE FRATERNAL SWORD - K&C- MASONS, ETC | eBay

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •