Lygrens amatørfilm - "konsepttråd" - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 191
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da er 15. revisjon klar, nå korrigert av Suzanna Regos, en profesjonell "copy editor".

Ingen enorme endringer, og en endring er også "pending" da hun ikke helt forstod hva jeg mente med:

SOLOMON
    Being able to convince a grown man to dedicate his life to finding something at the age of 12 would have been pretty extraordinary.

Jeg er enig i at den er litt "klønete" og har bedt om et alternativt forslag etter å ha forklart hva poenget er med den, som jeg forklarte med:

As for the comment from Solomon, he tries to say that for Richard to have imagined the entire story would have been pretty extraordinary at the age of 12. If you didn´t get it, I guess nobody else would either, and I would really love to get an idea for an alternative way of communicating the above!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    "løsningen" ble som følger: "Convincing a grown man to dedicate his life to finding something a 12-year-old boy*imagined in his dreams would have been pretty extraordinary.". Synes det låter mye bedre...

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Interessant!

Har sittet med revisjon 14 og 15 ved siden av hverandre for å klare å sammenlikne forandringene.
    Små forandringer, men morsomt å se hvor vi har "bommet litt på språket". Ville nesten trodd det skulle være flere forandringer.
    Veldig få av forandringene jeg hadde oppdaget uten å ha originalen og sammenlikne med.
    Vi er kanskje ikke så dårlig i engelsk?

Jeg har prøvet å lage et storyboard (bare tekst foreløbig) her om dagen og en "shot list" av ankomsten til Jeremy's sted, sånn bare for moroskyld.
    Men formateringen klarer ikke helt å sette alt i riktig kolonne, så det er ikke noe å vise frem.

Men det jeg kan si er; at selv med alle scene anvisningene intakt fra tidligere revisjoner så er det ganske "store hull" tidsmessig som må fylles med noen "gjøremål" under dialog. Så du må regne med at du må finne på noe skuespillerne "tar seg til" både under og mellom dialog biter.

Bare den første delen så måttet jeg flytte skuespillerne "rundt omkring" mye mer enn vi har indikert i manuset for at de ikke bare blir stående stille og "lire av seg replikker".

Jeg nevner det, fordi det er problemstillinger du bør løse ved å finne ut hva de skal gjøre, før du står der med en gruppe mennesker som bare venter på en ting; og det er ordre fra deg hva de skal gjøre.
    I tillegg skal du finne ut hvor kamera skal stå i forhold til forrige shot og neste shot, og fra hvilken side lyset faller.
    Og den store regelen som ofte regissørene glemmer og må minnes på av DP eller annen Crew;Aksebrudd!
    Brytes aksen mellom to bilder blir publikum veldig forvirret.

Regner med at du skal være Crew på de andre innspillingene. Hvis du er heldig så er ikke du den som skal debutere først. :twisted:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til en link til Peter Jackson som deler litt kunnskap om den kontinuerlige manuskript prosessen som foregår under innspillingen av The Hobbit; https://www.facebook.com/notes/peter...50231377401558

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, ser ut som engelsken vår ikke var såååå gæren ARTY...

Første innspilling skjer allerede til torsdag faktisk, en av studentene ble "deportert" til Canada, hadde visst vært her litt for lenge... Jeg meldte meg faktisk ikke frivillig som crew på den innspillingen da jeg rett og slett ikke har tid nå. Trolig ikke det lureste jeg har foretatt meg, men jeg tripper muligens innom uansett for å se litt på hvordan det hele foregår. Hele innspillingen skjer i et studio, og skal forestille innsiden av en fengelscelle. Er en komedie, tror den kan bli ganske bra egentlig...

Så var det over til "moroa" mi da. Jeg må jo lage et komplett opplegg hva angår "blocking" samt shotlist. Forstår egentlig ikke helt hvorfor vi ikke beveger oss dit på kursene, men forrige runde var "directors" class. Det er jo som du sier; alle står bare å venter på hva directoren sier skal gjøres, så jeg bør best vite hva jeg skal instruere stakkerene til å gjøre!

Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvilken software / løsning de har tenkt jeg å bruke til shotlist og blocking, det har også vært snakk om å få laget en enkel storyboard som jeg jo bare bør få satt i gang med egentlig. Problemet er jo selvsagt at en ikke har tid til alt det som kreves, føler liksom at det hele har gått litt i stampe nå som manuset kom på plass og neste steg er på tide å "figure out".

Jeg har uansett begynt å leke meg litt med Final Cut Pro, samt testet kort Premiere Pro og OnLocation. After Effects har jeg allerede litt erfaring med. Kort fortalt forstår jeg hvorfor de velger å bruke Final Cut Pro til et kurs på dette nivået, for selv om Premiere har langt mer funksjonalitet samt er bedre integrert med øvrige Adobe-produkter er jo Final Cut Pro virkelig en drøm å jobbe med... Er som Apple ellers, intuitivt og logisk bygget opp.

Nå skal jeg ta selve editeringsdelen i en helt egen tråd, så det får bli til senere.

Fokuset nå er å komme i gang med en shotlist, der jeg gjerne i forkant prøver å få laget meg et kortfattet storyboard.

Jeg skal også få tatt turen til DuBouis-locationen og filmen litt muligheter om ikke alt for lenge, skal prøve å få det til på fredagen om tiden strekker til.

Neste kurs er for øvrig også rundt kamera, der vi bl.a. skal teste slideren samt SteadyCam-saken min. Dette er jo begge glimrende instrumenter for å få laget litt liv i ellers kjedelige scener med mye pan og tilt på stativ og er noe jeg vil bruke aktivt under min filming.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg løst formaterings problematikken i Celtx for å få ut Shot list fra AV Script.
    Det som forkludret formateringen var rett å slett at jeg noen steder hadde skrevet DIALOG: Det kolonet etter store bokstaver laget kaos i formateringen.

Så lenge jeg bare bruker semikolon så går det bra. Kolonet og store bokstaver indikerer for programmet at dette er en "Shot Heading" slik som; MEDIUM CLOSE UP:, EXTREME WIDE SHOT:, OVER THE SHOULDER: osv. Disse "shot headings" kommer fra rulle menyen i Story board.

Final Draft har ikke Storyboard. Så den letteste måten å jobbe ut dette er i Celtx.

Først lønner det seg å Copy/Past manuset inn i Celtx Screenplay. Så åpner man et Storyboard og et A/V Script i samme prosjekt.

Så er det litt valgfritt. Men f.eks. start med å copy/past Scene Heading inn i storyboard.

Sett "Shot Heading" i rullemenyen.

Copy/past første Scene Action inn i øverste ruten i Storyboard.
    Beskriv scenen mer i detaljer, med kamera føringer osv.

Tegn billedutsnitt i [Add Sketch]. Dette gjøres best ved å tegne på et ark og så skanne det og sette inn bildet. Det finnes også et lite bibliotek av figurer og "ting&tang" som kan settes inn. Man kan også kjøpe en pakke med 625 Sketch Images for $9.95. En god hjelp for dem som ikke liker å tegne. Selv om tegne nivået egentlig ikke behøver å være så bra. Mange regissører tegner "Stick Figures".

I egen rute kan man sette inn foto hvis man har det.

Når hele Storyboard er fylt ut med scene/shot beskrivelser så tar man copy/past på teksten i hver tekst rute inn i A/V Script, med headingen Shot.

Hver tekst bolk må ha en linjes avstand, ikke mer, ikke mindre. Man kan heller ikke ha linjeavstand innen teksten som hører til ett Shot.
    I tillegg så må man skrive "Shot Heading" i Store bokstaver som ender med kolon plassert i starten av første linjen i hver tekst bolk.

Det vil se omtrent slik ut; (linjene her blir litt anderledes pga. forum formateringen);

CLOSE UP: On Richard. Richard looks at Andrea, a little puzzled.
    RICHARD; Yeah, that's really not like him.
    Maybe I forgot telling him when we were coming down?

Jeg har prøvet med "underlining", "italics" og bold for å prøve å skille elementene i beskrivelsen fra hverandre sånn som her, men det kommer av en eller annen grunn ikke over i Shot List i PDF.
    Det er heller ikke mulig i Storyboard med forskjellig skrift, så man kan like godt la det være.

Etter at all tekst er arrangert riktig i A/V Script trykker man på Type Set/PDF knappen i bunnen. Da får man et to kolonnes A/V Script. En kolonne for Video og en kolonne for Audio.

A/V Script er egentlig en manustype for TV. Ofte brukt for Dokumentar manus. Hvis man skriver A/V Script med riktig formatering med Shot og Dialog, så vil beskrivelsen (Action) komme i Video kolonnen og Dialog/Voiceover/kommentar automatisk komme Audio kolonnen.
    Men det passer litt dårlig i denne sammenheng.

Derfor går man øverst i PDF typesetting/script til formatering. I boksen som åpner seg så klikker man på Shot list og PDF reformaterer seg til en forholdsvis brukbar automatisk nummerert Shot List med det som stort sett trengs.

Jeg er litt overasket at ikke Scene Headings kommer med å deler opp shot list, men nummereringen skifter ihvertfall fra 1.1 til 2.1.

Skulle ønsket at hver kolonne hadde laget litt mer plass for notater etter at PDF er printet ut.

Jeg må si at jeg er etterhvert ganske imponert over Celtx komplette produksjons administrasjon fra Script til Storyboard, Shot list, Character administrasjon, produksjons planer, osv. osv.

Her kan man la hele livet til manuset leve å utvikle seg fra idé til opptak og alt er samlet under en tittel.
    Imponerende for et gratis program. Faktisk har jeg ikke funnet at noen av de programmene som man må betale for er like omfattende.

Her har jeg laget et eksempel på Shot List fra de to første Scene Headings fra Lygren's manus i pdf format.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Pokker, valgte feil software jeg da tydeligvis...... Får se litt på Celtex allikevel da, så jo vanvittig bra ut de første par sidene ARTY!

Jeg har så smått begynt å lage et grovkornet storyboard, egentlig bare for å visualisere de ulike scenene i litt større grad. Spørs vel uansett om det er like greit å bare hoppe rett ned i shotlist, og heller velge noen utvalgte deler til storyboardet (dvs. så mye en gidder, jo flere skisser / bilder osv. jo bedre selvsagt).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    I dag var jeg for øvrig på en "rehearsal" til filmen som skal skytes i morgen... Morsomt å se hvordan skuespillerne klarer å leve seg helt inn i rollen uten å bli alt for teatralske. I denne filmen er det tre prostituerte jenter og en "fin frue" som spiller, hele filmen på en enkelt fengselsscelle. Ingen Oscar-vinner, "plottet" går ut på at hun ene prostituerte jenta egentlig er datteren til den arresterte "frua", men dialogen er til dels underholdende...

Mulig jeg får tatt meg en times tur eller så og sett på denne innspillingen i morgen, får se, har et tonn av ting jeg må gjøre i morgen av andre ting...

Videre testet vi å filme litt fra en dolly, morsomt å se hvordan en såpass enkel "effekt" gir langt mer liv i sekvensen enn en ren pan/tilt-bevegelse på et stativ.

Testet også slideren min, men der må jeg få tak i et ekstra hode til toppen, funker jo ikke slik den står nå med kameraet direkte på slideren (ProAim).

I alle tilfelle er det bare å få satt i gang med shotlisten helt med det første, og nå som jeg vet hvordan det kan gjøres er det jo bare å sette i gang!! Første sidene er jo allerede så godt som "spikra"...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke starte med Shot lista hvis jeg var deg.
    Shot lista er en "huskelapp" for bruk under innspilling.

Slik som jeg har gjort det, med å bruke hele teksten fra Storyboard, er egentlig heller ikke det smarteste. Jeg gjorde det slik for å teste ut at formateringen via A/V Script fungerte.

Skriv og tegn hele Storyboard først.
    Start teksten i hver nye ramme med en kort stikkord setning som beskriver Shot'et.
    Fyll så gjerne ut med mer beskrivende detaljer for scenen.
    Husk det er her du skal finne på/bruke som huskeliste alle de "smarte" visualiseringene som du kanskje ikke husker på Location når alle står å venter på deg.

Ta så den første Stikkord Beskrivelsen fra hver ramme i Storyboard og kopier den til A/V Script for formatering til Shot List.

Shot list er som sagt en Huskeliste for alle de viktigste Shot'ene under innspilling så man ikke f.eks. forlater Location og kommer på at man har glemt et shot.

Hver gang en Scene fra Shot List er gjort skal den scenen krysses ut på Shot List.
    Shot List nummereringen er sånn som scenen opptrer i filmen, ikke som den rekkefølgen scenene blir skutt i !

I mange tilfeller når man er på location så vil man skyte samme scene fra Shot List flere ganger, noen ganger fra flere vinkler. I tillegg vil man også kanskje fine på å skyte andre scener eller Inserts som ikke er hverken på Storyboard eller på Shot list.

På større produksjoner så vil man ende opp med en stor mengde shot variasjoner. Både de som er på Shot List og de som ikke er der.

Derfor må alle opptak merkes riktig på Klapper og føres inn i en Edit List.

Så hvis man skyter scene 2.9 så vil hvert "Take" bli merket 2.9A, 2.9B osv.
    Mens andre tilleggs "Takes" som skal redigeres inn i den scenen blir merket 2.9.1, 2.9.2 osv.
    Det er sikkert flere systemer for denne administrasjonen i bruk.
    Poenget er at alle opptak må registreres i en liste så man har oversikt over hva man har skutt og hvordan man skal finne den igjen i den store mengden med materiale.

Dette er særs viktig når man bruker film. Ikke lett å finne igjen "filmsnutter" når man har hundrevis av film ruller å lete i. Men like viktig på en digital produksjon å slippe og lete etter snutter gjemt i mange foldere.

I store produksjoner er det gjerne også en annen person en Regissør som klipper filmen og setter den sammen. En Edit List vil da være omtrent det eneste Klipperen (Editor) har å gå ut ifra for å vite hvilke elementer hver scene skal bestå av.

Her bør også nevnes at Audio som er tatt opp på ekstern opptaker må merkes med samme nummer som scenen den hører til.

For å summere; Skriv og Tegn storyboard først.
    Når det er ferdig kan man kopiere stikkord beskrivelser inn i A/V Script for å få ut en Shot List.
    Listen er en huskelapp over nødvendige scener.
    Nummereringen er sammenfallende med nummereringen på Storyboard.
    Storyboard er den egentlige referansen Regissøren bruker under innspillingen.

Shot List behøver ikke å lages før dagen før første Shoot.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Testet også slideren min, men der må jeg få tak i et ekstra hode til toppen, funker jo ikke slik den står nå med kameraet direkte på slideren (ProAim).
    Tips jeg muligens har skrevet før.

To beste fluid heads for slider er enten Weifeng/Fancier 717 Head, som du kanskje kan få kjøpt uten stativ fra DMK Foto hvor du kjøpte det andre stativet ditt. Vær oppmerksom på at de selger samme hode til forskjellig pris på to stativer som ser neste identiske ut.

Det andre alternativet er Manfrotto 701 hode.

Weifeng hodet er kanskje det beste alternativet for deg, siden Quick release platen forhåpentligvis passer til begge stativene dine.

Du må også mest sannsynlig bore et større hull i transport vognen på slideren.

Det jeg er på utkikk etter er to veldig solide Aluninium foto stativer som Slideren kan monteres på når man ikke vil ha den på bakken. Og når Video stativet blir for ustødig for for Slideren.

Weifeng har noen potensielle modeller, men de er ganske umulig å finne noen sted

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Pokker, du er jo helt lynproff da... Fantastisk mye bra i den shotlisten din, litt vanskelig å forstå hvordan du tenker deg at "THE FIND" skal interposeres, men forestiller meg at du tenker vi står i en vinkel i retning sola som snart står opp, der "the find" først "står opp" der sola er i ferd med å gjøre det, og dernest følger trafikken, hvorpå vi panner kameraet og følger "THE FIND" som forsvinner igjen et stykke nedi gata?

Dette lar seg jo gjennomføre i After Effects som jeg har litt erfaring med, men krever jo absolutt at en tenker seg godt gjennom før en skyter... Vi må også påpasse at vi får en "glipe" i trafikken slik at vi har "plass" til tittelen uten at den liksom må kjøre mellom trafikken så kjapt at ingen legger merke til hva filmen heter.

Uansett, veldig bra greier, og her svikter jo etter mitt syn filmskolen en hel del, så det er fint du kommer på banen og hjelper en stakkar!

I første omgang nå bare skisser jeg ned en shotlist, der jeg tar utgangspunkt i manus og dine notater. Dernest må jeg kjøre gjennom alt på nytt igjen i en noe mer renskrevet utgave som jeg scanner inn og legger ut her.

Hvis du har noen andre gode ideer til kameraføringer er det bare å fyre løs for øvrig, for dette ser jeg jo som nevnt at du virkelig har dreisen på! Du må jo bare se til å komme deg til Hollywood med en eneste gang, Norway´s too small for a fellow like you!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Argh, glad jeg har en 12-core Mac Pro på vei inn, for det er VIRKELIG en tålmodighetsprøve å outputte video fra Final Cut Pro på lapptoppen... Har laget en liten "location shoot" fra DuBois der jeg endelig har fått testet den slideren litt, bl.a. testet den ideen til ARTY med lavliggende slideshot (dog ingen bil på parkeringen nå, en bom gjør at jeg ikke får parkert der foreløpig...). Et uvurderlig verktøy den slideren, det er det liten tvil om!

Kommer plutselig tilbake med link til YouTube-videoen!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Der var DuBois location-videoen klar gett...

Når jeg så gjennom vinduene var det tydelig at de jobbet med å pusse opp innvendig. Er jo et liiiite håpe om at en kanskje kan få låne "stua" der, det hadde i så fall vært glimrende da det selvsagt vil være langt mer troverdig som location enn stua mi "ombygget". Det spørs nok imidlertid, da det på utsiden av huset står med store plakater "Archeological Location" (som jeg egentlig synes er litt snodig når vi snakker et hus på "kun" noen hundre år...).

[YOUTUBE]2MTJChr-R1E[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg si; Av og til når responsen min kommer litt sent så er det fordi nye poster ikke dukker opp før mange timer senere. Var inne å sjekket flere ganger etter at de to siste postene var postet, men de dukket ikke opp før jeg hadde restartet nettleseren i dag. Litt merkelig.

Fint å få sett litt mer av DuBois tomten. Klarer fremdeles ikke helt å orientere meg hvor trappen er i forhold til oppkjørselen, enda jeg har vært å sjekket via Google Earth. Men de bildene er litt for gamle.

Spørsmålet er egentlig om det er best å bruke oppkjørselen, eller om det er bedre å kjøre inn på gresset fra en litt annen kant så bilen stopper foran trappen?
    Jeg heller litt til det siste, hvis det er mulig å få tilatelse til å kjøre litt på gresset?

Arkitekturen med verandaen rundt huset er så tiltalende at den bør benyttes på en eller annen måte.

Skulle gjerne sett noen bilder av stedet rett etter soloppgang. Det som i filmspråket kalles "Magic Hour".

Treet du filmer nært passer jo bra for Richard's leting etter dolken. Men hvis det finnes et større, mer imponerende tre på tomten, ville jeg prøvet å brukt det for alle shots med mer avstand når de er på vei til treet og når de står ved treet og snakker.

Slideren fungerer jo veldig "smooth". Ser frem til jeg får min om en ukes tid.

Det skuddet i videoen hvor du går nært og nesten filmer ned mot roten kan du prøve å sette opp med slideren høyt på et stativ, med slideren nesten vertikalt. For så og "skli" ned i treet.

Godt at du får deg en Mac Book Pro 12 core. Håper nye FCP får Cuda støtte sånn som Premiere Pro og at du har spandert på deg en SSD.
    Redigerer selv på selvbygget PC med i7-920, GTX 470 og en SSD for OS.
    Det går ganske greit, men jeg må stadig vekk pre-rendre effekter. Noe av grunnen er at jeg har to Raid-1 volum hvor filene skal skrives til og fra. Det var litt mer fart på systemet før jeg satt opp Raid.
    Ting tyder på at all verdens prosessorkraft ikke hjelper stort når lese/skrive hastigheten på HDD ikke klarer å følge opp.
    Nå vurderer jeg heller å flytte Raid over på en egen maskin og bygge en Sandy Bridge basert redigerings maskin med 2-3 SSD'r. Det er jo ganske mye billigere å gjøre med en PC basert maskin enn Mac.

For å lette prosesseringen av 5DII materiale for deg, så anbefaler mange å transkode til Pro Res. Det skal visst lette byrden i forhold til det relativt tunge .Mov kodeksen Canon bruker.

Imponerende egentlig hvor bra mikrofonen i kamera er, spesielt Stereo bildet. Hadde Canon gjort en Firmware oppgradering så man hadde kontroll på volum nivået så hadde den faktisk vært brukbart til mye, og kanskje bare trengte en tur innom et Noise filter. De har laget volum kontroll på 60D, så hvorfor de ikke gjorde et på 5DII og 7D er et mysterium.

Alt som er eldre enn 100 år I USA er vel "archaeological sites". ;-)
    Hvis du håper på å kunne komme inn i huset og filme er det nok lurt å begynne å spørre om tillatelse så fort som mulig, og benytte deg av alle lokale kontakter du har. Sånne tillatelser fra "Offisielle" kontorer tar ofte både tid og en viss form for bearbeidelse.

Er du i dårlig form Lygren? To stønn når du går opp trappen. Er riggen så tung?

Ser dere fikk dere en tur til en liten hjemmekino i Miami, håper det var verdt turen. 8)

Kan ikke love at jeg kommer opp med så mye mer av Storyboard & Shot List. Kommer litt an på hvor mye tid som er igjen før du skal begynne å filme. Satt noen dato enda?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Filmingen tror jeg skal skje i løpet av juni en gang, og med all den hjelpen du allerede har gitt i eksisterende shotlist skal jeg nok klare å finne ut av resten selv!

Riggen mangler pr. dato balansevekter bak og er dermed en pain in the ass å bære... Antar det blir bedre når balansevektene er på plass i løpet av noen dager. Uansett er jo den skuldermonterte delen av denne riggen tiltenkt bruk til reportasjer på messer og slikt, til filmbruk gir jo dette alt for ujevn gange. Må heller teste om jeg får til å bruke den mini SteadyCam-saken min, den kan ha mer for seg...

Når det gjelder maccen har jeg kjøpt en Vertex 3 120GB SSD. Disse er såpass kostbart i siste generasjon (som absolutt er å foretrekke) at det måtte bli en litt mindre disk i første omgang. Jeg får legge bl.a. video- og audioeffektene til Final Cut på den andre 640GB disken i stedet, slik at jeg påpasser at det til enhver tid er nok plass på SSD-disken til å lagre videoen jeg prosesserer. Er helt enig at en vanlig disk blir totalt håpløst og garantert en enorm flaskehals i et slikt oppsett, så holder ikke 120 GB får jeg heller bite i det sure eplet og kjøpe enda en... Mulig en series 2 av disse diskene holder da, er jo halve prisen nesten, og garantert MYE raskere enn en vanlig disk uansett. Har en series 2 i min portable mac og der går det jo unna...

Så - til location...

De trappene og fronten av huset gjør seg dessverre dårlig til parkering. Er ingen "front" å parkere på, bare parkeringsplassen til parkområdet som jo ikke funker spesielt bra. Jeg synes uansett at det funker greit å holde seg på baksiden av huset og heller bare droppe den trappa. Er enig i at den ser bra ut, men den passer heller dårlig i resten av opplegget... Får korrigere scriptet litt i så måte, er jo ingen trapp der i så fall.

Er ingen større trær enn det som er filmet på tomta, og det er heller ingen "high-points" med unntak av eventuelt et vindu i husets 2. etasje jeg kan skyte med tele eller noe...

Jeg har allerede sendt mail til filmskolen og bedt de sette i gang med å innhente tillatelser til å filme, forhåpentligvis både innvendig og utvendig.

Mye å tenke på gitt!

I dag tenkte jeg å prøve å få dratt ut og funnet noen "high points", men må først søke på Google, for det er faktisk ikke mange steder en kan stoppe på en bro her og se ned på passerende trafikk som i Norge, alt er jo trafikkert til tusen, ingen gangbroer som jeg vet om. Heller ikke lett å komme seg på siden av veien og samtidig ha litt høyde.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her er forresten noen bilder. Som du ser såvidt det er av fronten på huset har dette gjerder det ikke er mulig å kjøre en bil gjennom dessverre...

-img_0546-jpg

-img_0545-jpg

-img_0544-jpg

-img_0543-jpg

-img_0542-jpg

-img_0541-jpg

-img_0540-jpg

-img_0539-jpg

-img_0537-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg funnet en "overpass" ikke så langt unna. Blir ikke en enkel sak å komme seg ut på den broen, men hva gjør en vel ikke for noen gode filmsnutter... Tar turen ut dit senere i dag og ser hva det er mulig å få til. Jeg må parkere på den plassen i nærheten der og gå bort på broen.

-overpass_1-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ehh, og slik så det ut der... Mulig jeg kan få til noen shots fra siden uansett da...

-overpass_1_1-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...den som leter...

-overpass_2-jpg

-overpass_2_1-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg vært ute og skutt en liten "location shoot" igjen. Ingen enkel sak å få til dette på en trafikkert vei, spesielt når store trailere kjører forbi er det til tider litt drøyt...

Litt vanskelig å si hvordan en skal gjøre dette, men å finne "mange" slike overpasses er uten tvil for ambisiøst. Klarer en å få til et par slike overganger fra hver sin vinkel tror jeg en skal være veldig fornøyd, for å si det sånn!

[YOUTUBE]6_lxHbJxeXc[/YOUTUBE]

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •