Lygrens amatørfilm - "konsepttråd" - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 191
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har forresten prøvd å ta litt film av "Solomon"-locationen og dratt dette inn i Final Cut Pro. Det ser ikke ut som YouTube liker formatet, så jeg får ikke lastet disse opp... Noen ide om hvilket format YouTube foretrekker? Kanskje den ike liker Quicktime-video okke som?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det hadde vært morsomt å se.

Angående YouTube; Har aldri prøvet å uploade til YT, men dette er rådene jeg har sett i noen diskusjoner på nettet.

Framerate: YT bruker 30fps, så det beste er å rendre prosjektet i 30fps og ikke overlate det til YT serveren.
    YT støtter flere kodeker, men de fleste anbefaler å bruke .MP4, som vel er en variant av mpeg4.
    Here's a list of some well-known formats that YouTube supports:

WebM files - Vp8 video codec and Vorbis Audio codecs
    .MPEG4, 3GPP and MOV files - Typically supporting h264, mpeg4 video codecs, and AAC audio codec
    .AVI - Many cameras output this format - typically the video codec is MJPEG and audio is PCM
    .MPEGPS - Typically supporting MPEG2 video codec and MP2 audio
    .WMV
    .FLV - Adobe-FLV1 video codec, MP3 audio
    Qicktime er virkelig et format man burde unngå hvis man skal dele video med andre. Det bør bare brukes internt mellom Mac brukere, da det er resurskrevende, fordrer en plug-in og generelt er "pain" for 85% av verdens PC brukere.

Final Cut pro er ganske gammelt og utdatert, ellers hadde det vel hatt et eksport valg for YouTube sånn som Premiere Pro CS5 og Sony Vegas.

Final Cut pro kommer snart i ny versjon, men noen av reaksjonene var at det så ut som en Pro versjon av iMovies, så det blir spennende å se om oppgraderingen er verdt $299.

Render klippene du vil vise på YouTube nå i 30fps .MP4. Velg også oppløsningen, og ikke velg for høy oppløsning, da tar det for mye tid å laste det opp og YouTube HD er ikke så mye bedre enn 480p video. Det som gjør forskjellen er mest hvordan videoen er skutt og etterarbeidet .

---------------------------
    Normalt vil du jo skyte 24fps med 5DII.
    Når det gjelder filmen din, hvis du skal bruke 5D kutt i filmen som skytes på skolens video kamera så må du sjekke hvilken framerate det kamera har og bruke samme framerate på 5D'n for de scenene du skal bruke i filmen.
    Dette for å opprettholde kvaliteten og slippe konvertering og render tid.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Notesene får jeg for øvrig ikke med i utskriften, ARTY, det kommer kun frem når jeg klikker på ikonet i Final Draft. Jeg kan eventuelt sende deg Final Draft fila, den gratis testversjonen støtter opp til 18 sider tror jeg...
    For å få notes inn i PDF versjonen så må jeg manuelt Copy/Paste hver Notes til notes/quote systemet i Adobe reader eller Foxit, så det er litt ekstra arbeid.

Skal se å få lastet ned Final Draft trial versjonen så jeg blir kjent med hvordan det fungerer i forhold til Celtex.

Shooting Script er for øvrig neste på plakaten, og jeg er enig i at notatdelen i utgangspunktet er ment mer til andre ting enn dette, men for alle praktiske formål var det greit å ha disse inkludert nå slik at det ikke blir for mange dokumenter å forholde seg til for en stakkar...
    Nå har jeg sjekket litt mer rundt dette med Shooting Script. Det er et område jeg aldri har sett nøye på før. Tross alt første gang jeg har skrevet så mye manus som det vi har drevet med her. ;-)

Så når det gjelder Shooting Script så fikk jeg meg en overraskelse. :?

Det eneste jeg har lært, var for lenge siden med et daværende Norsk system med Dreiebok hvor hver kameraposisjon var listet med nummer og en beskrivelse av akkurat det Shot'et.

Regnet med at det hadde utviklet seg et standardisert system ut av Hollywood, men det ser ut som det er ganske mange forskjellige måter å gjøre det på.

Hvis det var meg som skulle regissere en film så ville jeg skapt hvert Shot på papiret med nummerering, beskrivelse, eventuelle notater om alt fra lys til kostymer og hva jeg ville fortelle skuespillerne i det shot'et. Alle Shot nummer ville jeg linke til Storyboard for tegninger, bilder og andre notater.
    Alt dette forarbeide ville jeg gjøre selv om jeg visste at det ville være umulig å holde seg til dette under innspilling.

Så akkurat nå så er jeg rimelig missfornøyd med hvordan Shot list, Shooting script, Storyboarding er organisert og brukes. Og det er vel ganske typisk meg. :twisted:

Et system jeg har funnet i Celtex, er med åpnet script, å formatere et A/V script. Så copy/past hver linje i manus som man vil ha som "overskrift" ved beskrivelsen av Shot'et.
    Da ender man opp med et PDF med tre kolonner. En smal med shot nummer (automatisk), en større kolonne ved siden av, og en tredje enda større. Problemet er den kopiert linjen fra manuset kommer i tredje kolonne og ikke i nr.2, hvor jeg vil ha den. Dette systemet, hvor man da kan bruke samme nummereringen i Storyboard hadde vært mitt foretrukne valg av system.
    Og et system må man ha, for det er mye å huske på når man står der som regissør og alle venter på at du tar alle avgjørelser. Velkommen til en stressfull arbeidssituasjon. :-D

Det er to ting jeg mener kurset ditt har sviktet på hittil;

1; De burde gitt et lite kurs i hvilken form et manus skulle skrives i og bruk av manus software. Hadde du visst det du vet nå om organiseringen i manus skriving da du startet så hadde du hatt det mye lettere.

2; Nå burde kursleder gi en innføring hvordan man skal organisere seg på papiret når det gjelder Shooting Script, eller hva slags organisering/systematisering system dere "stakkars" regi novisene bør bruke for ikke å ende opp i kaos.
    Dette er ikke noe dere burde finne ut av, eller "oppfinne selv", dette burde kurset lære dere.

Jeg er selvfølgelig nå veldig interessert i hvordan dette egentlig organiseres på beste måten. Kanskje jeg helt unødvendig er i ferd med å "oppfinne hjulet på nytt". :twisted:
    Så jeg vil prøve meg frem til jeg finner hvordan dette fungerer med hjelp av Celtex.

Skal kikke på den siste Revisjonen utover kvelden.

PS; "Hjertesukk" over Manus Software!
    Nå kjenner jeg bare Celtex, men Final Draft fungerer sikker ganske likt. Må si at det er veldig mange fine funksjoner som "linker" hverandre. Men så plutselig er det en logisk vidreføring av en funksjon som ikke er der.

F.eks. Revisjons funksjonen, hvor man kan velge en farge for hver forandring/tillegg, som igjen er linket til farge på Notes. Fableaktig.
    Men så kan man ikke få de fargene over i PDF versjonen, men bare en stjerne som markere at i den linjen er det en forandring. :?:
    Og grunnen er at, sånn er det at det gjøres.
    OK, at noen har bestemt at det er sånn det gjøres, men hvorfor ikke gi folk et valg hvis de av en eller annen grunn ønsket å ha med de fargene i PDF:?: :!: F.eks. sånn som vi har kollaborert her, hvor jeg har måtte farge PDF'n etterpå.
    Hadde spart så mye arbeid og tid. :evil:

Her ser jeg at jeg ramler jeg avgårde og skaper igjen et av mine korte og konsise innlegg. ops:

EXIT ARTY 8) :arrow:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    [YOUTUBE]4d8p-gKe9Dw[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Location-shoot for "Solomons hus" lagt ut...

Flere gode plasseringer, både utvendig ved terrassen og ved inngangspartiet, der det på begge steder er terrasser en kan stå og skyte ned fra.

Selve formatet på filmen ble jo helt snodig, et croppet 4:3-format med utgangspunkt i 16:9-film... Får se om jeg får oppdatert den.

Som en også ser er jo det bassenget veldig lite, men det duger vel kanskje allikevel om en vinkler filmsekvensene riktig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det gjerdet rundt poolen må selvsagt bort under innspillingen, så får jeg også prøve å finne noen mer egnede møbler utvendig... Tror uansett det skal gå greit å dresse opp dette uteområdet på en fin måte.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det huset så jammen kjent ut
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott sted!

Ser det er litt trangt rundt poolen for å få plass til kamera med avstand nok og skuespillere. Du burde teste litt forskjellige vinkler med en som beveger seg litt rundt i pool området. Som du ser av klippene her så er så mye vidvinkel et problem. Ikke bare i panorering men også for close up og medium close up av mennesker. Det blir veldig mye optisk fordreining.

Regner med at du bytter bordet med et lite rundt bord. Allikevel så vil du få litt problemer med å filme den av de to karene som sitter med ryggen til poolen, med mindre det er mer plass under den verandaen du filmer fra.

Regn med å bruke så mye som mulig av den lyspakken dere har. Du vil trenge noen reflektorer også. 100cmx 150cm 5 in 1 Collapsible OVAL Reflector Disc | eBay Billigste jeg fant, egentlig vil di trenge fler, men hvis du har noe kartong i samme størrelse kan du bruke trekkene på det. Isoporplater er også fine som reflektor.

Er vel ikke sol nede i pool patioen, ville vel gjøre patioen utholdelig varmt?

Skulle gjerne sett flere statiske shot av pool patioen nede fra bakke nivå. Og statisk shot av hele huset rett forfra fra andre siden av gaten.

Når det gjelder siste manus Revisjonen #13, så synes jeg det har blitt veldig bra. Ville ikke tenkt mer på forandringer nå, du har så mange andre ting å forberede.
    Men hvis du får beskjed om å kutte mer, så er samtalen om drømmen på halve side 13 & halve side 14 noe du kan kutte. Hele scenen på fortauet blir litt lang å få filmatisk interessant når de ikke gjør noe annet enn å snakke.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ....ny versjon med 16:9 letterbox...

[YOUTUBE]-jQiW6opq6Y[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da var siste revisjon klar, nå 14 sider. Har kuttet hovedsakelig i første act, som er den som pr. dato er for lang ihht "universalt oppsett". Nå er fremdeles første akt nesten 6 av 14 sider, altså rundt 40% av manusen totalt sett (mot 25% som det egentlig skal være), men jeg håper litt slingringsmonn kan godtas.

Jeg er for øvrig enig i at siste del av akt 3 kan bli litt statisk filmatisk sett med Richard på fortauet osv., så der går det jo an å prøve å tenke litt kreativt. En slosskamp hadde selvsagt gitt scenen mer innhold, det er klart, men det lar seg ikke gjøre sett i lys av begrensningene som foreligger.

Det er også mulig de vil nekte å rigge opp 3 locations, står i utgangspunktet 1-2 locations i begrensningene vi har fått, i så fall må jeg "dresse opp" stua hjemme hos meg til å fungere som innsiden av feriehuset. Blir nok ikke det enkleste å få til, men praktisk sett vil det jo utvilsomt være en klar fordel...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest, så har jeg tenkt en stund, og lest igjen.

Reagert først litt på at det blir litt mye dialog rundt Richard's drøm som barn der på slutten.
    Kom frem til at, motivasjonen bringer oss til konklusjonen at drømmen var viktigere enn Richard visste, forandret livet til flere personer, og nå er Richard også blitt en del av sin egen drøm som barn.

Hvis du klarer å få frem det tydelig nok under innspillingen så har du et veldig sterkt punkt der.

Når jeg mente at det ble vanskelig å få slutten spennende Filmatisk, så siktet jeg ikke til Action som en slosskamp, men at Richard og Solomon må bevege seg. Det var derfor i noen av mine revisjoner jeg flyttet dem tilbake til pool patio'n midtveis mellom at Andrea blir kidnappet og filmens slutt.
    Bare for å få bevegelse. De kan da for eksempel sette seg på kanten av poolen der vi så Andrea sist og ha samtale der i stedet for ved bordet.

Du kan også bytte om litt på rekkefølgen så Richard tar frem kniven litt tidligere og bringer den med seg tilbake til pool patio'n og så snakker de om den der.

Alt for å få fysisk bevegelse i hele slutt sekvens dialogen så du har noe kamera kan spille på.

Spennende å høre hva kursleder sier.
    Husk å rense ut (see.) & (note) fra manuset før du viser det frem.

Håper du finner en måte å dele Shooting Script & Storyboard med oss her på forumet.

Hvis du er veldig iherdig så ikke bare tegner å skriver du i Storyboard, men inkluderer foto. Helst foto som viser litt av den visuelle atmosfæren du tenker deg.
    Helst fra location med personer som kan være Stand In for Richard og Solomon, selvfølgelig også Andrea hvis du får en jente til å stille opp.

Nitidige forberedelser er veldig viktig. Hver gang noen stiller spørsmål om forskjellige saker angående forberedelser til en film, så er rådet fra alle; Test, Test og Test litt mer.

Hvis du har interesse og orker nå, så skriver en DP, David Mullen ASC en beretning om en Independent lavbudsjett film de filmer nå rundt San Fransisco. Der får du litt innblikk i hvordan han tenker både filosofisk og teknisk sett fra en fotografs synspunkt. Veldig innsiktsfullt og lærerikt.
    De er akkurat ferdig med Uke 1, men les den fra starten og hør om forberedelsene; Big Sur

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har scriptet bestått "eksamen", dog med krav om gramatikkretting samt mindre antall action-henvisninger.

Scriptet ble lest opp i plenum der ymse folk leste de ulike karakterene.

Min "feeling" er at scriptet nå er relativt klart, dog må alle skriveleifer lukes ut (har jo ikke vært hovedprioritet så langt...). Jeg så på reaksjonen fra "publikum" at de lett kunne "falle av", så det må en legge stor vekt på. En må "knekke" dialoger som mister publikum opp ved behov, og det er noe jeg må tenke på litt mer.

Sammenlignet med de øvrige scriptene er jo The Find langt mer "avansert". De andre lager enten komedier, NYPD Blue Light eller familiedramaer. Veldig typisk amerikansk, men jeg må jo si at jeg er imponert over hvor kommersielle nesten samtlige av de øvrige fremstod. Det faller seg liksom helt naturlig for disse folkene, som jo ikke har noe erfaring med film de heller, å skrive historier som er både relevante, tydelige og delvis kreative. Litt kudos skal de ha for det...

SAMTIDIG - jeg må jo si at det at det blir veldig "straight". Jeg liker personlig, også etter høytlesning, The Find bedre enn de øvrige, og det er jo en god ting det også skulle en tro!

Når det gjelder antall locations MÅ det bli to, tre var ikke aktuelt. Stua i huset mitt må med andre ord dresses til å fungere som innsiden av feriehuset til Richards fordeldre, kommer ikke utenom det. Jeg nevnte at jeg vurdere å introdusere en tredje lokasjon for dette rommet, men det ble blankt avvist... Sånn er det bare med andre ord, og i så måte er det jo veldig bra at det ble lagt opp til bruk av poolen i stedet for "Solomon"-scenen, vet ikke om det var det du tenkte ARTY, men resultatet ble i det minste at dette virket gjennomtenkt (jeg nevnte ikke at jeg vurderte en 3. location før forsiktig etter at jeg ble honorert for å ha brukt kun to... ).

Læreren ble for øvrig veldig imponert over hele historien og settingen, og mente dette var et godt grunnlag for å skrive et "helkvelds" filmscript. Han foreslo, som jeg jo har vært inne på, at første delen av filmen kan ta for seg Sinclair reise over Atlanteren og sette et historisk preg. Den delen som nå er skrevet er kan dernest gjerne utvides til 25-30 sider og dermed utgjøre første act etter Sinclair-introduksjonen, eventuelt kan Sinclair brukes med jevne mellomrom gjennom filmen...

Act 2, som jo egentlig starter allerede der Richard og Andrea bestemmer seg for å gå å lete etter faren, alternativt når Solomon og Richard reiser (avhenger litt av definisjon av "inciting incident" og når en mener helten bestemmer seg for å ta på seg utfordringen...) kan gjerne inkludere mer action.

Uansett - first things first - nå må jeg prøve å få laget en så god kortfilm som mulig!

Hadde for øvrig også "camera class" i dag, der jeg brukte 4 timer på å rigge og planegge en enkel shoot av en fyr som gikk fra en side av rommet til den andre!! Det er UTROLIG hvor lang tid det tar å filme selv den minste ting, og det er desto tydeligere hvor elendig dårlig jeg er til å få dette til skikkelig også. Her kreves det MYE planlegging, noe jeg egentlig ikke har tida til, men sånn er det vel bare... Nå må jeg samtidig prøve å forholde ambisjonene på et realistisk nivå, men merker jo samtidig at jeg ikke har lyst å lage noe crap hvis det lar seg unngå!

Igjen - en STOR takk til deg ARTY, uten din hjelp hadde ikke dette vært i nærheten av det det er så langt! At du velger å bidra med din svært kompetente hjelp her er intet mindre enn ekstremt raust, og nettopp det som gjør at denne kategorien forhåpentligvis etterhvert kan få farta på seg også for andre, lignende prosjekter! You´re the man!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...glemte forresten selvsagt å fjerne "see" og "note", som ble påpekt med "get rid of that...". Sånn går det når en ikke følger med i timen...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har scriptet bestått "eksamen", dog med krav om gramatikkretting samt mindre antall action-henvisninger.
    WoW! Enda mindre Action-henvisninger???
    Synes det allerede er i snaueste laget, ofret pga. lengden.
    Det er jo gjennom action-henvisningene filmen formidles i manus, dialog er jo bare for å fortelle motivasjonen til aktørenes action og bakgrunnen for den. Så få action-henvisninger er motsatt av de manus jeg har lest, minner mer om et teater manus.
    Veldig overraskende. Helt motsatt av hva jeg forventet.

Er kurslederens film erfaring fra såpe opera eller Amerikans TV drama?

Jeg så på reaksjonen fra "publikum" at de lett kunne "falle av", så det må en legge stor vekt på. En må "knekke" dialoger som mister publikum opp ved behov, og det er noe jeg må tenke på litt mer.
    Det er denne utfordringen som er "the art of film making". Det å klare å skape bilde etter bilde som kontinuerlig fanger publikums interesse.
    De beste filmene har minimalt med dialog, bildene skal "hypnotisere", dialogen er underordnet.
    Vi sier jo at "vi skal se film, ikke at "vi skal høre film".

SAMTIDIG - jeg må jo si at det at det blir veldig "straight". Jeg liker personlig, også etter høytlesning, The Find bedre enn de øvrige, og det er jo en god ting det også skulle en tro!
    Godt å høre! Synd hvis du hadde mistet litt motivasjon fordi du syntes alle andres manus var bedre.

Når det gjelder antall locations MÅ det bli to, tre var ikke aktuelt. Stua i huset mitt må med andre ord dresses til å fungere som innsiden av feriehuset til Richards fordeldre, kommer ikke utenom det. Jeg nevnte at jeg vurdere å introdusere en tredje lokasjon for dette rommet, men det ble blankt avvist... Sånn er det bare med andre ord, og i så måte er det jo veldig bra at det ble lagt opp til bruk av poolen i stedet for "Solomon"-scenen, vet ikke om det var det du tenkte ARTY, men resultatet ble i det minste at dette virket gjennomtenkt (jeg nevnte ikke at jeg vurderte en 3. location før forsiktig etter at jeg ble honorert for å ha brukt kun to... ).
    Må nok innrømme at jeg ikke tenkte i de baner når det gjaldt location. Jeg håpet nok i det lengste at du skulle finne en bedre location for Jeremy's interiør. Det jeg hadde håpet på, hvis det var umulig å filme inne i DuBois huset, var at du kunne filme alle scenen ute fra soloppgang, og så forflytte deg inn et eller annet sted.
    Selv om Jeremy's interiør tar ganske mange sider på papiret så er de scenene ganske mye raskere og letter å få til enn scenene hos Solomon.

Scenen hos Solomon flyttet jeg ut fordi det ville være mer lys og mer "området" å spille på (pool etc.) og mer variasjon enn å ha 80% av filmen forgående inne i hus.

Så nå må du reise til en brukthandel og kjøpe "møbelmang", bokhyller, et par søppelsekker med bøker, gamle lamper og annet gammelt "nips" osv. med en gjen-kjøps avtale så du kan levere alt tilbake igjen.

Lyssetting for å få til en "Jeremy atmosfære" inne i stuen din blir det viktigste. Har noen tips der også som vi kan komme tilbake til om litt.

Læreren ble for øvrig veldig imponert over hele historien og settingen, og mente dette var et godt grunnlag for å skrive et "helkvelds" filmscript. Han foreslo, som jeg jo har vært inne på, at første delen av filmen kan ta for seg Sinclair reise over Atlanteren og sette et historisk preg. Den delen som nå er skrevet er kan dernest gjerne utvides til 25-30 sider og dermed utgjøre første act etter Sinclair-introduksjonen, eventuelt kan Sinclair brukes med jevne mellomrom gjennom filmen...
    Det var en positiv tilbakemelding. Skulle ikke forundre meg om du er akkurat den typen som klarer å drive frem et slikt prosjekt til ferdig film. :!:

Act 2, som jo egentlig starter allerede der Richard og Andrea bestemmer seg for å gå å lete etter faren, alternativt når Solomon og Richard reiser (avhenger litt av definisjon av "inciting incident" og når en mener helten bestemmer seg for å ta på seg utfordringen...) kan gjerne inkludere mer action.
    Regner med at det er fremtidige spillefilm triologien du er i ferd med å planlegge, men først......
    Uansett - first things first - nå må jeg prøve å få laget en så god kortfilm som mulig!
    Hadde for øvrig også "camera class" i dag, der jeg brukte 4 timer på å rigge og planlegge en enkel shoot av en fyr som gikk fra en side av rommet til den andre!! Det er UTROLIG hvor lang tid det tar å filme selv den minste ting, og det er desto tydeligere hvor elendig dårlig jeg er til å få dette til skikkelig også.
    Tror nok mange har vært i din situasjon der, sett mye film, "og det ser jo ikke så vanskelig ut å få til", men når de skal prøve det selv så åpenbarer realiteten seg om hvor utrolig vanskelig det er å bare få det til, for ikke å snakke om å få det til så det blir bra.
    Ikke uten grunn det finnes en over representasjon av B, C & D filmer i verden.

Her kreves det MYE planlegging, noe jeg egentlig ikke har tida til, men sånn er det vel bare... Nå må jeg samtidig prøve å forholde ambisjonene på et realistisk nivå, men merker jo samtidig at jeg ikke har lyst å lage noe crap hvis det lar seg unngå!
    Ikke bare skal det være detaljert planlegging, men alle detaljer bør helst skrives ned også. Film produksjon er en av de største "papirmøllene" som finnes.

Så nå gjentar jeg et spørsmål fra tidligere i tråden; Har kurslederen lært dere hvordan dere skal planlegge og administrere planleggingen?

Igjen - en STOR takk til deg ARTY, uten din hjelp hadde ikke dette vært i nærheten av det det er så langt! At du velger å bidra med din svært kompetente hjelp her er intet mindre enn ekstremt raust, og nettopp det som gjør at denne kategorien forhåpentligvis etterhvert kan få farta på seg også for andre, lignende prosjekter! You´re the man!
    Bukker og takker, må bare si at dette er utrolig lærerikt for meg også.
    Har oppdaget jeg innehar en del kunnskap jeg ikke visste jeg hadde.
    Så egentlig er det jeg som skal takke for at du har skapt denne anledningen til å delta i en slik kollaborasjon.

Nå er jeg spent på og høre hvordan du forbedrer deg på innspillings dagen, har en del tips om "ting & tang" selv om mange av dem vil være ufullstendige siden jeg ikke kjenner locations og resursene dine godt nok.

Regn med at det blir lite søvn fremover. Filmarbeideres største problem er mangel på søvn.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg tatt første (og siste!) del av "film sound"-kurset. Planen er å bruke en type directional mik mot skuespiller samt kameraets mik til "ambient sound". Begge deler er tiltenkt innspilt direkte på kameraet. Den retningsbestemte mikken de bruker er en Sennheiser type, virket helt OK, men fikk ikke med meg modellbetegnelsen. Jeg viste ham min Rode mik, og han mente den var mye bedre men også med noe smalere opptaksradius (som stiller noe høyere krav til "boom guyen").

Jeg tenker at jeg bruker min mikk i stedet, som er koblet opp mot videokameraet, samt kobler opp Zoomen i tillegg som jeg tar opp som en "second ambient" opptakskilde. Burde sikkert ha koblet både hovedmikk og "ambient" mik til Zoomen, men da kompliserer jeg opplegget litt for mye. Så lenge jeg har sikret noenlunde god dialoglyd, samt tar opp ambient fra både kameraets stereomikker samt fra Zoomens (langt bedre) innebyggede stereomikker er jeg vel relativt "good off" skulle en tro.

Det læreren mente ville bli en stor utfordring, er jo at det er masse folk ved DuBois-huset til enhver tid, det ligger nærme stranda slik at en får sjø -og båtstøy inn, og dermed mente han at min mer directionale mikk nærmest var et must for å redusere innvirkningen av dette...

Filmen blir jo for øvrig mer dialogbasert enn jeg skulle ønsket, men som en studentfilm er jo det noe en må forvente.

Når det gjelder å "kle" stua har jeg forsåvidt også et gjestehus. Mulig det er enklere å "kle" da rommet er mindre. Litt av utfrodringen der er både størrelsen på rommet (men det er kanskje greit også...), samt at kjøkkenet er integrert. Legger ved noen bilder:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig er jeg enig i at stort mindre action nå vil være dumt på dette prosjektet, da tror alt det er et poeng at skuespillerne har så mye som mulig å forholde seg til. Det "rådet" tror jeg dermed at jeg ikke legger spesielt med vekt på. Jeg har sendt scriptet til en copy editor dog, slik at jeg får en gjennomgang rundt det gramatiske / språkmessige hvilket jeg jo mener har mer for seg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...alternativt kan jo "TV-rommet" også funke som "stua" da kanskje?

Er jo nok av rom å ta av her mener jeg, må jo være mulig å klare å "dresse" en av disse... TV-rommet er imidlertid relativt lite da, og ser jo ikke ut som noe hovedstue. Ingen av disse rommene passer jo "midt i blinken", men her gjelder det å gjøre det beste ut av de begrensninger en har...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt første (og siste!) del av "film sound"-kurset. Planen er å bruke en type directional mik mot skuespiller samt kameraets mik til "ambient sound". Begge deler er tiltenkt innspilt direkte på kameraet. Den retningsbestemte mikken de bruker er en Sennheiser type, virket helt OK, men fikk ikke med meg modellbetegnelsen. Jeg viste ham min Rode mik, og han mente den var mye bedre men også med noe smalere opptaksradius (som stiller noe høyere krav til "boom guyen").

Jeg tenker at jeg bruker min mikk i stedet, som er koblet opp mot videokameraet, samt kobler opp Zoomen i tillegg som jeg tar opp som en "second ambient" opptakskilde. Burde sikkert ha koblet både hovedmikk og "ambient" mik til Zoomen, men da kompliserer jeg opplegget litt for mye. Så lenge jeg har sikret noenlunde god dialoglyd, samt tar opp ambient fra både kameraets stereomikker samt fra Zoomens (langt bedre) innebyggede stereomikker er jeg vel relativt "good off" skulle en tro.
    Er det ikke lurest å koble den beste mic'en, dialog mic'en til Zoomen? Da har lydmannen ,med hodetelefoner, best kontroll på lydnivå og kvalitet på lyden.

Så kobler du den andre (sennheiser) til kamera, med mindre kamera (regner med det er video kamera du sikter til, ikke 5D) har fastmontert mic, for "ambient", som i dette tilfelle mest er bare er for å ha en sykroniserings "guide".
    Så må du vel bruke en Klapper for å få synk start.

Det ideelle er jo å bare få dialog på opptaket, med litt små-lyd i nærbilder som; lyden av tastaturet på Pc'n, smellet av en bildør hvis du ser i bildet at den lukkes osv.
    Alle andre lyder som du ser under redigeringen du mangle + O.S. lyd effekter må du da ta opp/skape selv etterpå (Foley sound effects) som om du er en Foley artist, eller laste ned ferdig innspilt background sound effects.
    Da får du et mye bedre lydbilde uten masse sus og lyd fra Crewet eller lyder ute fra området du filmer i. Selv inne hos deg vil det være lydforurensning i rommet og utenfra som du ikke har kontroll over.

Det læreren mente ville bli en stor utfordring, er jo at det er masse folk ved DuBois-huset til enhver tid, det ligger nærme stranda slik at en får sjø -og båtstøy inn, og dermed mente han at min mer directionale mikk nærmest var et must for å redusere innvirkningen av dette...

Filmen blir jo for øvrig mer dialogbasert enn jeg skulle ønsket, men som en studentfilm er jo det noe en må forvente.
    Både for lyden skyld og for bilde kvalitet/atmosfære så er det best hvis du klarer å få til at dere er ferdig rigget og øvet på første Shot'et, i det de første solstrålene når punktet hvor du skal gjøre første scenen.
    Sikkert lurt å planlegge å skyte mest mulig i sekvensiell rekkefølge for hele ankomsten til DuBois location.

Når det gjelder å "kle" stua har jeg forsåvidt også et gjestehus. Mulig det er enklere å "kle" da rommet er mindre. Litt av utfrodringen der er både størrelsen på rommet (men det er kanskje greit også...), samt at kjøkkenet er integrert. Legger ved noen bilder:
    Det er ingen fordel at rommet er lite. Husk at du skal ha plass til 2 skuespillere, 4 Crew og en haug med utstyr. Vær glad for all plass du har.

Du må ikke tenke på rommet i helhet når du nå planlegger "room dressing". Selv om du strengt tatt trenger ett "Establishing shot" av rommet, så må du begrense det så mye som mulig.

Tenk Close Ups og Halvfigur og se hva som er synlig i bakgrunnen!
    Det største problemet du har er de hvite veggene. De må du få dekket med noe mørkt. Prøv 5D'n med 50mm og en person som "stand In for Richard/Andrea og test ha du ser bak dem i de utsnittene du tenker deg at de leverer dialog.

Prøv om du får tak i noen "etnisk mønstrete" tepper/stoffer i Jordfarger (brunt/sort) som du kan henge på veggen for å gi inntrykk av "bilde tepper" som vi ser ute av fokus bak actors. Prøv å få rommet "a little dark and dingy".

Du er hjemme hos en Arkeolog/gal vitenskaps mann. Det mest naturlige er at han har masse bøker som dekker veggene. Derfor var det jeg foreslo at du får tak i 2-3 meter med bokhyller (mørke) og en søppelsekk med gamle bøker.
    Du trenger bare bøker i de 2-3 øverste hyllene.

Når du skyter Andrea f.eks. i rommet så ser vi bokhyllen og et veggteppe bak henne + en gammel lampe eller annet "krims krams".
    Så skyter du Richard i samme rom. Da har du flyttet bokhyllen (sett den på et teppe så sklir du den raskt over gulvet med bøker i) til en annen del av rommet. Kanskje omorganiserer bøkene så det ser ut som en annen bokhylle. Putter noe annet "krims krams" innen bilde utsnittet.
    Hiv noen mørke tepper over stue stoler/sofaer, få tak i en gammel stol osv.

Og så har du skapt illusjonen at hele rommet ser slik ut, mens virkeligheten er at bare en meter eller to er "Dressed" og det er de samme dekorasjonene som gjentar seg i hvert bilde, bare "rearranged"!

Hvis du i tillegg får lyssatt dette så du får en atmosfære og ikke flatt lys uten kontraster så har du dette i boks med lite stress uten at du trenger å "fylle rommet med dekorasjoner".

Bare for å gi et eksempel; Når Richard snubler i noe på gulvet. Så trenger vi ikke å se det Richard snubler i. Det er nok å se hans reaksjon og "Damn". Det er det skuespillere er til for, ikke bare for å fremføre dialog.
    Er skuespillerne flinke nok så kommenterer de bare med blikk, kroppspråk og litt dialog at stedet "looks like a mess". Vi trenger ikke se hele rommet "Look like a mess". Nok med bare et par tre nærbilder av noen bøker,papirer, et krøllete gulvteppe og en veltet vase/stålampe for å bygge opp inntrykket. Og selv det er kanskje ikke nødvendig hvis reaksjonene/spillet til skuespillerne er
    overbevisende nok.

"Juks og Fanteri" er det som er det praktisk gjennomførbare og også det som fungerer best i et film-bildet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...for øvrig er jeg enig i at stort mindre action nå vil være dumt på dette prosjektet, da tror alt det er et poeng at skuespillerne har så mye som mulig å forholde seg til. Det "rådet" tror jeg dermed at jeg ikke legger spesielt med vekt på. Jeg har sendt scriptet til en copy editor dog, slik at jeg får en gjennomgang rundt det gramatiske / språkmessige hvilket jeg jo mener har mer for seg...
    En ting er det manuset du har levert.
    Du har jo de tidligere revisjonene på 18-20 sider med mange flere scene anvisninger. Dette er selvfølgelig dine "notater", og det manuset du skyter, men med den "action rekkefølgen/dialogen" fra det siste manuset.

Skyt mer enn du trenger.
    Har du tid til å skyte samme scene fra to vinkler så gjør du det.
    I visse scener, spesielt dialoger med to personer, så kan du sette opp 5D'n som B kamera fra en litt annen vinkel med et litt mer vidvinkel utsnitt enn A kamera, så er det lettere i redigeringen å "fylle klipp hull" mellom 2 personer. Det kan også spare deg for noen ekstra kamera oppsett for A kamera.

Hvordan går det med shot list og storyboard? Er det vanskelig å visualisere alle shots på forhånd?

Blir spennende å se hva Copy Editor gjør med dialogen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelpes, mye jobb å lage film ja!

Imponerende innsats så langt, gleder meg til å se resultatet!

Tomler opp til ARTY som har engasjert seg så mye for å hjelpe Lygren.
    --
    Thorbjørn

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •