Lygrens amatørfilm - "konsepttråd" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 191
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg vært på siste forelesning hva manuskript angår. Neste mandag skal scriptet være ferdig og leses opp høyt med tilhørende kommentarer osv.

Det jeg fikk tilbake av kommentar på manuskriptet slik det foreligger nå er at jeg har en del dialog som blir for lang. Dialog bør ikke være mer enn 3, maks fire linjer før det brytes opp med et tilsvar. Tilsvaret kan gjerne være noe kort som "You don´t say", før da vedkommende som har noe mer utfyllende å fortelle fortsetter.

Videre er det viktig å få inn så mye handling som mulig her, selv om det selvsagt er vanskelig med en total cast på maksimalt 4 personer.

Har sett raskt gjennom forslagene dine ARTY, og det er mye bra her. Dessverre lar det seg ikke gjøre å få med flere skuespillere enn det som allerede eksisterer, men jeg kan jo eventuelt stille som "agent" selv og ta en siste slosscene mot Richard. En eller annen må jo stille som den fyren Richard synes han ser på DuBois-huset uansett, might as well be me...

Jeg er forsåvidt helt enig i at siste chapter pr. dato er alt for tynt og ikke gir filmen noe god avslutning.

Skal lese gjennom alle de øvrige innspillene dine og komme tilbake til deg.

Tror for øvrig det forelesningsrommet på filmskolen på rundt 50 kvadrat kan funke greit som innvendig feriehus med DuBois-huset som utvendig scenery. Blir litt kontoraktig noe av møblementet, men det får så være... Jeg får finne noen passende bilder å pynte veggene med samt bruke duker for å gjøre det mer hjemmekoselig.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Videre er det viktig å få inn så mye handling som mulig her, selv om det selvsagt er vanskelig med en total cast på maksimalt 4 personer.
    Manuset ditt er full av handling, det mangler ikke handling, det er bare at du har ikke skrevet det inn i manuset.
    Og det er den eneste mangelen + å dele opp/kutte litt dialog.

Det er angående dette at jeg tror du kanskje missforstår litt. Det er ikke så rart hvis ingen har vist deg hvordan det gjøres.

Jeg har tatt to deler av et profesjonelt manus som jeg håper kan hjelpe deg til å fylle ut, visualisere, "flesh out" manuset ditt på riktig måte.

Manuset er Nottingham. Det er originalmanuset som etter massiv Re-Writing ble Ridley Scott's Robin Hood.

Jeg har tatt to deler midt i filmen. De kommer rett etter hverandre, men jeg har kuttet en halv side med "Action" så det er lettere å studere det som et eksempel på hvordan et dialog manus skal skrives.

Del en (pages 65-70) er den beste malen av de to for å illustrere hvordan dette skal skrives.
    Der Marian og sheriffen av Nottingham trener bueskyting, mens de egentlig snakker om noe annet.
    Det er bare de to.
    Dette er nesten bare dialog.
    Allikevel skjer det noe hele tiden.

Akkurat som i manuset ditt når Andrea og Richard eller Solomon og Richard snakker, men du må skrive det inn i manuset så vi forstår hva du tenker de gjør i scenen.
    Ingen i det virkelige liv er passive selv om de bare sitter og sludrer over en kaffekopp. Det er dette som må beskrives i et manus.

Ikke bry deg om innholdet i dialog og handling i eksempelet, studer strukturen!
    Legg merke til hvordan dialogen kontinuerlig er delt opp med scenehenvisninger.

Der er eksempler på alle standard scenebeskrivelser.
    En eller to linjers henvisninger som er automatisert i manus software som Action.
    Parentesene, som oftest kommer rett under Karakterens navn, men også noen ganger midt i dialogen. Kalles Parenthetical i manus software.
    Og til slutt beat eller (a beat) som er en kunstpause henvisning i dialog.

Studer disse to eksemplene og se hvordan det nesten ikke er mer enn en dialog-bit før det er en anvisning om alt fra gjøremål, til følelse reaksjoner, til kropps språk.

Del to har mer Action med flere personer, men der står også folk stort sett stille å snakker, samtidig så skjer det noe hele tiden. Legg også merke til hvordan store bokstaver og understrekninger brukes.

Håper disse eksemplene kan hjelpe deg til lettere å formidle hendelsesforløpet i manuset.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker IGJEN... Når en da tar utgangspunkt i dette huset som exterior gjør jo også det manusutkastet ditt mye mer sense. Kommer til å bruke større deler av det nå i første omgang - minus et par ting som f.eks. at Jeremy er skilt (det passer ikke karakterenes biografi, og jeg har ikke tid til å skrive om hele biografien)... Du er jo virkelig en proff her ARTY, morsomt at det finnes denne type kompetanse her på AVforum som i tillegg gidder å ta seg bryet å hjelpe en stakkars AMATØR - jeg må bare igjen si at jeg er utrolig takknemlig!!

...og så var det bare å fortsette...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er første utkast av 4. revisjon klar... Hentet mye fra din variant som du ser ARTY, du er jo virkelig proff på dette! Ellers er scriptet nå en side for langt, men er mye "pjittpjatt" der som jeg kan ta ut, så det skal nok la seg editere ut.

Den slutten med slosskamp osv. blir for mye for denne studenfilmen, så det utgår. Bare det faktum at jeg nå blir sittende med tre locations (DuBois ute, "DuBois" inne samt Solomons hus) er mer enn alle de andre, samtlige har 1-2 locations... Hver gang en skal pakke ned alt utstyret og reise avgårde går det verdifulle timer med, men jeg tror allikevel at tre locations er det riktige her nå hvis først DuBois-huset skal fungere som feriehuset til Richards foreldre. Jeg skal prøve å få tatt et par shots av DuBois-huset om ikke alt for lenge for å se hvor "spøkelsesaktig" det faktisk ser ut. Nå skal jeg jo uansett bare filme på avstand, så det får nok bare bli som det blir. Skal selvsagt legge ut et par klipp!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...slutten blir for øvrig litt for "soft" nå, Richard må jo være mer stressa når kona er kidnappa, blir editert i morgen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Rettet litt skriveleifer og slikt... Har fremdeles samme slutt, så her er det bare å komme med innspill!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er akkurat ferdig med å kopiere pdf 9 til script editor, så det får bli med de skrivefeilene (hvis jeg ikke oppdager dem selv) som finnes. 8)

Manuset er blitt veldig mye bedre. To steder som trengs litt mer arbeid;

Hele sekvensen rundt treet.
    Der er slik en god mulighet til litt mer "action", men litt vanskelig for meg å komme med noen detaljerte forslag siden jeg ikke har vært på stedet å ser hvordan treet egentlig ser ut, bortsett fra bildene du har postet.

Regner med at jeg allikevel ikke klarer å "holde hendene fra fatet":twisted: , så vi får se hva som skjer utover kvelden når jeg får sett nærmere på denne revisjonen.

Foreslår at du tar med deg et par venner og reiser ut til treet så raskt som mulig.
    Ta med deg 5D'n og ta noen bilder av vennene dine som klatrer og "herjer" rundt i treet.
    Ta gjerne noe video også, men det viktigste er at du bruker 5D'n som "Directors Viewfinder" og ser muligheten i vinkler og kamera posisjoner som kan hjelpe deg i å skape litt mer "liv" i hele den sekvensen på papiret.
    Tror det ville hjelpe deg å skrive den sekvensen litt mer "dramatisk".
    Like godt å gjøre den "location scouting" før du prøver deg på å revidere sekvensen.

Da får du også anledning til å finne ut hvor dårlig huset der egentlig er.
    Skulle også gjerne sett noen vidvinkel bilder av hele området. Ligger det ned til vann f.eks.?

Hele sekvensen hos Solomon er fremdeles for statisk. Det blir veldig vanskelig å "skape dramatisk liv" mellom dialog-bitene i en lang "snakke sekvens" inne i en stue.

Som sagt så kommer jeg ikke til å klare å "holde hendene av fatet" så jeg kommer til å delvis skrive om den sekvensen med å inkorporere noe av det jeg har foreslått tidligere, med noen forklarende notater rundt motivasjonene mine for disse forandringene.

Så blir det opp til deg å kutte vekk det du ikke vil ha.

Ikke tenk på at manuset blir for langt på nåværende tidspunkt. Du kan alltids kutte i manuset for en versjon du viser skuespillere & kursleder. Skriv så mye som mulig og bruk det som "blir til overs" som dine egne notater til innspillings dagene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg skal få tatt turen til DuBois så snart som mulig og skutt noen klipp der. Huset ER falleferdig og ser litt "fake" ut, da de kun har klistret på noe greier på fasasen for å vise hvordan det så ut på 1800-tallet en gang... Det blir med andre ord ikke perfekt, men på litt avstand får det bare funke, har ikke tid til å tenke ut enda noe nytt nå når manusen skal være klart mandag.

Litt vanskelig å tenke seg noe action rundt det treet, men der gjelder det jo bare å tenke kreativt da selvsagt. Mulig det lar seg gjøre å få inn mer spenning hos Solomon også, men da tror jeg det må skje i form av mer spenstig dialog...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så nå har jeg hatt gleden av å "kludre litt" med manuset ditt igjen, og det ble ikke akkurat "host host" kortere.

1: Jeg gjorde noen få forandringer på del 1 inne i huset. Burde egentlig skrive litt om motivasjonen for forandringene, men det rekker jeg ikke nå.

2: Laget litt scenario rundt oppdagelsen i treet. Jeg vet jo ikke hvordan det egentlig ser ut der, så det er mer en konstruktiv ide som du kan ha i bakhodet når du går på location scouting.

3: Så skrev jeg om sekvensen hos Solomon "litt" :wink:
    Regner ikke med at du bruker alt av det, spesielt ikke Andrea som plasker i poolen i bikini , men jeg er ganske sikker på at du må ha henne med deg inn der bare så du har litt mer å spile på.
    Regner ikke med at du bruker scenen med de to som kidnapper henne heller, men jeg skrev den inn for å vise hvor enkelt det kan gjøres.
    Hvis du har med Andrea inn til Solomon, så kan hun også ha et påskudd til å skulle ut i bilen en tur, og det er da hun blir kidnappet. Det er en del bedre enn at Solomon ser det fra viduet og spør "is it your wife that's being kidnapped out there"? :wink: Han har jo ikke engang truffet henne.

Som jeg foreslo tidligere så flytter jeg dem ut av stuen til pool området. Det vil hjelpe deg på så mange måter, både med plass og lys.

Jeg har ikke utnyttet Andrea så veldig mye i den situasjonen, men det kan utvides.

Lengde:
    Manuset er blitt langt. Det er ikke så lang som det ser ut på papiret fordi jeg har brukt ganske mye Parentheticals som det kan kuttes ned på.
    Jeg har også lagt inn en del nødvendig "chit chat". Og når jeg sier nødvendig så mener jeg at alle normale høflighets regler må også følges på film. I flere situasjoner går du for mye rett på i "telegramstil", og det vil se rart ut på film.

I tillegg så tenkte jeg ikke på lengden, men tenkte du like gjerne kunne ha en overflod å plukke fra.

Så situasjonen er, at nå viser manuset seg omtrent fra sin "virkelige lengde". Det betyr ikke at filmen blir like lang som det ferdige manuset, men på papiret er det dialog som tar mest plass. Og spesielt hos Salomon så er det veldig mye dialog.
    Hvis du ikke klarer å kutte den dialogen radikalt (noe jeg ikke har forsøkt meg på nå) så har jeg litt problemer med å se hvordan du skal filme all den dialogen uten at det blir "Fjernsyns teater". For hvis du også skal fylle dialogtiden med andre bilder enn ansiktet til de to som snakker, så blir filmen enda lengre.

Så nå tror jeg tiden er inne for strykninger mer enn noe annet.

Denne gangen har jeg farge kodet alt som jeg har lagt til så du kan se hva det er. Det du ikke ser er hva jeg har kuttet, så da må du ha begge versjonene opp ved siden av hverandre.

Håper du synes dette er like moro som meg?

Jeg er ganske imponert hvordan du tar kritikk, kommentarer og forandringer på strak arm og er like blid.
    De fleste hadde hatt et egokicks og tantrums for lenge siden. Kudos. :wink:

PS; Det er noen småfeil og ting jeg glemte som jeg oppdaget da jeg fargekodet pdf'n, men jeg får ikke rettet dem uten å miste hele fargekodingen og må starte på nytt igjen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Time to sleep ARTY... TAKKER igjen, skal lese til øyet blir vått, helt fantastisk hvordan du står på her, dette er genuin entusiasme. Nesten synd at dette tross alt er en studentfilm, der alle tenkelige tabber vil gjøres og dermed gi et sluttresultat langt under hva en kunne tenke seg. Vi får ta en reshoot i Norge under gunstigere forhold! Kommer plutselig tilbake...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...pokker, dette er helt drøyt bra ARTY, og jeg har bare lest de første par sidene... Måtte bare si det!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hehe, du og halvnakne kvinnfolk... Uansett en gode ide å dra med Andrea inn, og hun kan jo alltids plaske benene litt i jacousien, det ville jo bare være naturlig egentlig, så kan hun sitte der å kose seg med noe "godt å drikke til " (med unntak av at motoren til jacousien bråker som pokker, får klippe og lime litt, kan ikke ha den på når resten av dialogen filmes...).

Jeg tror nok også at det vil funke bedre at Andrea finner ut at hun skal hente noe fra bilen og dermed bli bortført...

Får begynne å jobbe på dette i morgen gitt, er nok ikke like utholden som deg natterstid (IMPRESSIVE to say the least)!!

Igjen - TAKK!!!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da var ny revisjon klar, mange av dine inputs er tatt med, og dermed er scriptet 19 sider...

Så var det frem med kniven, der mye av actionscriptet kan fjernes og heller brukes "internt" som du var inne på.

Dialogen osv. er fremdeles langt fra perfekt, men det som er veldig positivt er at det nå er langt mer som "skjer" enn tidligere hvilket gjør filmen mindre statisk. At Andrea tar seg en liten swim er jo heller ikke unaturlig, hun ER jo faktisk på ferie...

Spørsmålet er uansett selvsagt om all denne handlingen får plass på 14 sider!

Ser jo for øvrig at jeg har MYE å lære hva angår scriptwriting, men må samtidig si at jeg føler denne prosessen er svært lærerik.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg lagt en del av kamerahenvisningene og øvrig "action" i kommentarfeltet og har klart å få meg ned til 18 sider... For å fjerne ytterligere 4 sider må jo noe av selve handlingen bort dessverre... Får ta bort det som virker minst vesentlig, selv om jeg jo nå synes det ser passe bra ut med tanke på at filmen ikke KUN bør omhandle hovedtemaet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg postet mitt siste forslag lurte jeg på hvordan det kunne kuttes ned mer.
    Så jeg prøvde å kutte, alt fra ord forandringer i Action til paranteser og andre forandringer i manuset.
    Til min skuffelse kom jeg ikke ned i mer enn ca. 17 sider som er det samme du kom frem til.

I dag har jeg sittet og prøvet å kombinere kuttene dine med kuttene mine, men fremdeles kommer jeg ikke ned under 17 sider.

Skal se på det du har postet nå i ettermiddag og komme med min versjon senere i kveld, men jeg er redd for det ikke blir noe kortere.

Nå er jo ikke manuslengden "absolutt" i forhold til hvor lang filmen blir, siden tempo på alt fra redigering til hvor fort folk snakker også har en betydning.

Hvis du må levere et manus på 14 sider så er det bare å kutte noen ting. Spesielt i dialog, selv om det er viktig dialog du må kutte, og så får du "snike inn" den dialogen den dagen du skyter filmen, under "unnskyldingen av" at scenen ikke fungerer uten.

Likte godt at du beholdt Andrea som "bade engel", alle gode film produsenter og regissører vet at en film trenger "Eye Candy".
    Håper du finner en skuespiller som er villig. Skulle vel ikke være så vanskelig i solfylte Florida hvor folk er litt mer vant med å være i badetøy hele året. ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått sett på den siste versjonen du har postet enda, har vært for opptatt med å kutte i forrige versjon.

Her er et forslag til kutt.

Kuttet blant annet i lengden på Jeremys video beskjed, og omkalfatret og kuttet grovt på hele sekvensen hos Solomon.

Pluss kuttet i ord, parenthetic's og alle steder hvor jeg kunne få alle halv linjer i Action beskrivelser til å forsvinne så du sparer en linje her og der.

Har prøvet å farge kode de fleste forandringene, men de er ikke akkurat, så det kan hende noe som ikke er forandret også er farget. Der hvor det er litt mer Pink farge er for å gjøre deg oppmerksom på litt mer omfattende forandringer i hendelse forløpet.
    All fargekodingene er for at du letter skal se revisjons forandringene, i tilfelle du begynner å bli like "ordblind" som meg.

Ikke alle forandringer i hendelse forløpet som er blitt så "elegant" som jeg skulle ønske, men det gir en ide.

Kom til slutt ned i 15 sider, og det er ikke verst.

Virker på meg som manuset nå er litt strammere, men må innrømme at jeg føler jeg ikke har helt oversikten nå. Trenger litt tid til å fordøye det for å se det med nye øyne, men regner vel med at "tiden er ute". :lol:

Skal kikke litt på det siste du postet, men tror ikke jeg har energi til å kommentere det før i morgen.

Moro er dette ihvertfall. 8)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Da har jeg lagt en del av kamerahenvisningene og øvrig "action" i kommentarfeltet og har klart å få meg ned til 18 sider... For å fjerne ytterligere 4 sider må jo noe av selve handlingen bort dessverre... Får ta bort det som virker minst vesentlig, selv om jeg jo nå synes det ser passe bra ut med tanke på at filmen ikke KUN bør omhandle hovedtemaet.
    Fikk ikke opp noen notes i den PDF'n. Var det ikke meningen eller forsvant de underveis?

Notes er egentlig noe som brukes underveis når man skriver manus for å ta vare på gode ideer som dukker opp i skapelses prosessen men som ikke passer å skrive inn i manus.

Bare for å teste om notes funksjonen følger med over på forumet har jeg laget noen notes i starten av manus. De er typen kamera posisjoner ("shots") som hører inn under Shooting Script.

Når endelig manus versjon er bestemt så skal all fremtidig bruk av manus være den versjonen uforandret, med mindre det lages Revisjoner.

Slik som du har kortet det ned her er ikke riktige måten.

Det som kommer i tillegg i manus er nummerering av hver kamera posisjon som skjer under produksjonen av Shooting Script.

Jeg har ikke sett på Shooting Script i manus software enda, men skal sjekke det ut og komme med et eksempel på hvordan det kan gjøres, betinget at det går an å få presentert det i forumet.

Her er ihvertfall PDF 12 eksempel med notes.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er vi nede i 15 sider. Mulig de godtar det, hvis ikke er det første akt som må "lide" ettersom den pr. dato tar 50% av scriptet og egentlig skal ta 25%. Nå er det jo selvsagt ikke alltid slik at scriptets lengde tilsvarer filmens, og det er heller ingen absolutte inndelinger her. "Teorien" sier imidlertid at første act skal utgjøre rundt 25%, andre akt rundt 50% og siste de resterende 25. Nå er det jo imidlertid noe viktigere å følge retningslinjene i en studentfilm enn ellers selvsagt, så vi får se hva som kan tas ut der. Greit å få redusert Jeremys melding en del i det minste, mulig del to av denne kan forkortes ytterligere også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Notesene får jeg for øvrig ikke med i utskriften, ARTY, det kommer kun frem når jeg klikker på ikonet i Final Draft. Jeg kan eventuelt sende deg Final Draft fila, den gratis testversjonen støtter opp til 18 sider tror jeg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Shooting Script er for øvrig neste på plakaten, og jeg er enig i at notatdelen i utgangspunktet er ment mer til andre ting enn dette, men for alle praktiske formål var det greit å ha disse inkludert nå slik at det ikke blir for mange dokumenter å forholde seg til for en stakkar...

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •