Lygrens amatørfilm - "konsepttråd" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 191
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    En ugle....?
    Ja, denne er hentet fra "The Fourth Kind", og skal forestille en "uglealien" som de som fikk "synene" fra aliensene alltid så når de i ettertid ble hypnotisert, ganske skremmende film egentlig - sett den?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var et flott tre!!!

I forhold til at Richard skal kunne ha gjemt seg i treet som barn, og nå som voksen skal kunne komme seg inn i treet for å gjenoppdage beskjeden (marker) han skar inn; Dette er film, så alle shots av treet fra utsiden og at Richard klemmer seg inn i sprekken i stammen filmer du fra treet på bildet.

Alle shots inne fra treet må du finne et annet tre, eller deler av et tre som er hult, (ikke så lett kanskje) eller ett eller annet som kan illudere innsiden av et hult tre. Alt inne i treet må jo nødvendigvis være veldig nær-opptak, og ganske mørkt dunkelt. Så ett eller annet som har en halvsirkel, restene av en brukket råttent tre (vanskelig) eller et halvt rør som du dekorerer litt. Må vel være en del brukne råtne trær i Florida, der hvor det kommer orkaner innimellom.?

En dolk finner du i en suvenirbutikk. Sikkert noen Sjørøver replika til salgs. Spray den med litt olje eller lim og gni den inn med sand og jord og film den i litt utydelig dunkelt lys.

Hvis du f.eks. vil bruke konseptet jeg foreslo med "Sun-Stone"/"Viking Compass" så finner du en passende "gild stein" i en Rock Store.

Når det gjelder manus kopien jeg lastet opp så var den i vanlig PDF. Den virket når jeg lastet den opp. Forum software støtter pdf som attachement, men jeg kludret det kanskje til med hvordan jeg la det til posten. Det var ikke noen forklaring på hvordan jeg skulle få lagt det til.

Prøver her igjen med det samme pdf dokumentet.
    Senere i dag skal jeg få lest den nye revisjonen og kommentere.

Tror det fungerte nå.
    Kan du gjøre det samme fra Final Draft hadde det vært letter for deg å dele manuset.
    Edit; lagt til tittel på title page i manuset.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...siste revisjon i PDF...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Richard skal ikke komme seg inn i treet som voksen (da sliter´n), men kun ta et bilde nedi der med iPhonen sin (må i så fall bli den siste varianten med blitz det da, synd jeg bare har 3Gs, men får vel låne en av noen!)... Det beste hadde selvsagt vært å kunne vise dette, så jeg må tenke litt på hvordan vi skal få til det...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg laget en ny revisjon. Kuttet en del av din tekst, Action/Dialog og erstattet det med noe annet. Alle steder det er forandring er markert med en * i høyremargen.

Noen av stjernene er bare små forandringer, sånn som å forandre Susan til Andrea i begynnelsen av teksten og lagt til eller forandret en linje noen steder. Men meste av forandringene er utbytting av tekst med ny.

Som du vil se har jeg forandret hendelseforløpet i Richard's far's hus. Burde vært en bedre "Riddle/Gåte" som løsning på passordet enn det jeg har funnet på, men med såpass mange "glupe hoder" som følger tråden så er det sikkert noen som kommer opp med noe bedre og smartere.
    Her er "Gåten" i Bold;

The TV is on and playing a repeating loop of Richards father JEREMY ADAMS appearing like a "mad scientist" repeating over and over.

JEREMY ADAMS
    (from the TV)
    You had a dream and it was crystal clear.
    You had a dream and it was real.
    You had a dream and it was r...

The loop breaks on the last word and start all over. Richard watches deep in thought when Andra enters the room. Richard starts to look around the room distracted.

ANDREA ANDREWS
    What is this, what is going on?

Richard moves around the room and discovers his fathers PC that is on asking for a password that is denied. Someone has unsuccessfully tried to access the PC.

RICHARD ANDREWS
    Someone has tried to acces the PC.

ANDREA ANDREWS
    No idea of what the password may be?

RICHARD ANDREWS
    No, but the riddle father is repeating is obvious a clue.

RICHARD ANDREWS (CONT'D)
    I remember some dreams I had when I was a kid my father always paid a lot of attention to.

Richard looks pensively around him like he is looking for a clue to the password riddle as much in the room as in his mind.

Resten er i vedlagte manuset.

Så har jeg brakt Richard inn i treet. Teknisk sett så løser du det med et EXT. shot av Richard prøver å klemme seg inn i treet, og et hvor han kommer ut igjen. Og så noen INT. shots du må konstruere innendørs. Kan forklare hvordan du kan gjøre det, men venter til jeg ser om du vil beholde det.

Jeg har forandret litt av dialogen mellom Solomon og Richard, litt for moroskyld for å gi deg en "teaser" om hvordan historien videre (mest bakgrunns historien) kan ha en litt annen retning enn det du legger opp til nå.

Kommer kanskje til å lage en revisjon med mer dialog mellom dem som er en lengere forklaring på en litt annen storyline forbindelse uten at den forandrer forbindelsen til The Temple Treasure. Vil også ha noen "Clues" til "Eternal Life" som ingen har hørt om.

For å være helt ærlig så er jeg ikke så glad i forbindelsen med Cibola sagnet da det faktisk ble motbevist allerede ved Francisco Vazquez de Coronado's ekspedisjon. Jeg finner det mer interessant å konstruere en historie med en blanding av fakta og fiksjon ingen kan egentlig motbevise med harde historiske fakta.
    Parallellen til Cibola er sagnet om El Dorado i Sør-Amerika. Den byen er faktisk mest sannsynlig ganske nylig oppdaget.

Man står også friere med "blandet oppdikting".

Så i følge det som jeg indikerer i manuset så seilte faktisk Vikinger opp Nilen, og når det gjelder et "Hemmelig Broderskap" som godt kunne være Frimurer basert, da Frimureriet startet i Egypt. Jeg har også lest et sted at Snorre var "Grand Master" i et hemmelig broderskap, men kan ikke huske hvor jeg har lest det.
    Mulig det var i Tom Egeland's bok "Sirkelens Ende". Den er så lik Dan Brown's "The Da Vinci Code" at det nesten er plagiert, bortsett fra at Egeland skrev og utgav sin bok i 2001 mens Brown's bok ble utgitt i 2003.

Tom Egeland lager en godt begrunnet forbindelse mellom Norge og hele "Bloodline Universet". For folk som liker Dan Brown's bøker så er Sirkelens Ende like bra.

Sirkelens Ende
    Under en utgravning i Østfold kommer en gruppe norske og internasjonale arkeologer over et relikvieskrin av gull. Det to tusen år gamle skrinet inneholder en hemmelighet som mektige krefter vil gå langt for å sikre seg. Men de forregner seg. De overser Bjørn Belto - arkeolog, albino, nevrotiker og bokens underfundige jeg-person.

Reviderte Film manus; Nesten ti sider uten Scene Headings,paranteser, beat osv. De må til for å få riktig mål på manuset så en side blir ett minutt film.
    Her er en link til en bra kilde for; Glossary Terms for Script Writing

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Veldig bra ARTY, skal lese gjennom dette og hente ut så mye inspirasjon som mulig!

For øvrig har min foreløpige "research" avslørt at eika mi er alt annet enn en eik, men et "Banyan" tre, som ble plantet første gang i USA på 1800-tallet. Med andre ord er mest sannsynlig daggeren tilbake...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ny gjennomgang og 3. revisjon klar. Har inkludert noen av ideene dine, ARTY, dog litt modifisert. Tror veldig lett historien kan bli litt for kompleks, så jeg må jobbe med å forenkle den litt igjen. Uansett synes jeg det hele fungerer bedre nå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ny revisjon. Kun mindre endringer denne gangen, ble ikke noe mindre kompleks nå, men det får jeg heller jobbe inn ettersom logikken og progresjonen i historien er mer på plass...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må ha postet på omtrent samme tid, men forumet kræsjet for meg.

Det er vel egentlig ikke noe problem at historien bli kompleks, så lenge kompleksiteten er dialogbasert.
    Dette var det jeg prøvet å poste. Skal lese den nye revisjonen før jeg skriver noe mer.

Basert på forrige revisjon >>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    Jeg synes ikke det er noe problem at historien er kompleks så lenge kompleksiteten er dialogbasert.
    Det er når den filmatiske kompleksiteten blir for omfattende at du får problemer i forhold til det at du er debutant + at du har begrenset innspillingistid.

Det som er kanskje er litt problem på nåværende stadie er at hele filmen er såpass dialogbasert at det blir litt mye "fjernsynsteater" i stede for å bli film. Helt greit som en filmteknisk øvelse, og det kan kanskje være nok, men manuset mangler litt filmatiske elementer.

Spørsmålet mitt er egentlig om du vil beholde det sånn, eller om du vil jobbe med små elementer innen hendelsesforløpet du har for å putte litt mer spenning eller mysterium i filmen?

PS;Når navnet Susan dukker opp i starten av manuset, er det bare en feil som er blitt med fra et tidligere utkast?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Susan er navnet på moren, så det er korrigert i 4. revisjon.

Jeg må nok bare leve med at denne første øvelsen blir litt mer dialogbasert enn optimalt, heldigvis får jeg "brekt opp" forløpet litt ved bruk av utendørs-shooten på Dubois. Det blir det samme for alle for denne studentfilmen.

Når det er sagt - f.eks. den "ugleflashen" er jo en enkel måte å gi folk en liten skvett på, og lignende "enkle" triks for å unngå "fjernsynsteater" er høyst velkomne! Blir filmen min noe i retning av nettopp teater på TV er jo hele opplegget totalt mislykket for min del, for teater på film er det VÆRSTE jeg vet . punktum... Nå er heldigvis disse amerikanske skuespillerne veldig opptatt av å fremstå naturlig, men er dialogen dårlig / teatralsk vil selvsagt selv ikke den beste skuespiller klare å redde dette. Jeg har jo ikke en gang begynt å jobbe med dialogkvaliteten...

Jeg må også skrive ned enda mer detaljerte biographies. Jeg har utbrodert Richard temmelig bra, men Andrea, Jeremy og Solomon er ikke like detaljerte. Dette er jo kun noe jeg skriver for egen del slik at jeg blir bedre "kjent" med karakterene og dermed i større grad klarer å forstå og skrive hvordan de reagerer og opptrer i historien...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig har jeg fått tak i en "Screen Doctor" som vil lese scriptet og sende kommentarer torsdag. Kostet meg 50 dollar; Script Doctor Eric | Screenwriting Help from a Produced Screenwriter.

Tror det er greit å få inn litt synspunkter på dialogen og selvsagt også handlingen fra en amerikaner. I tillegg får jeg etterhvert selvsagt merknader fra Herb Sennett (læreren på kurset), og viktigst av alt har jeg jo ARTY her som jo egentlig gjør alle disse andre overfødige...

Første kommentar fra Eric var "too complex", så det spørs nok om han vil foreslå å justere ned kompleksiteten en del. Spørsmålet er jo da hvor mye som må / bør ut der jeg jo samtidig gjerne vil beholde så mange aspekter i historien for mulig for å unngå å gjøre den platt. Her er det jo en fin balansegang, platt vs. uforståelig, får håpe jeg klarer å finne en gylden middelvei!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    For øvrig har jeg fått tak i en "Screen Doctor" som vil lese scriptet og sende kommentarer torsdag. Kostet meg 50 dollar; Script Doctor Eric | Screenwriting Help from a Produced Screenwriter.
    Det blir veldig interessant hva han har å bemerke! Sikkert veldig lærerikt selv om man er uenig i noen av vurderingene.
    Skal si du går grundig til verks, imponerende.

Tror det er greit å få inn litt synspunkter på dialogen og selvsagt også handlingen fra en amerikaner. I tillegg får jeg etterhvert selvsagt merknader fra Herb Sennett (læreren på kurset), og viktigst av alt har jeg jo ARTY her som jo egentlig gjør alle disse andre overfødige...
    Vel ops: , jeg lærer vel så mye som deg av dette.
    Ser frem til å høre både lærer og script doctors kommentarer, også for å se hvor de er enige og uenige.

Første kommentar fra Eric var "too complex", så det spørs nok om han vil foreslå å justere ned kompleksiteten en del. Spørsmålet er jo da hvor mye som må / bør ut der jeg jo samtidig gjerne vil beholde så mange aspekter i historien for mulig for å unngå å gjøre den platt. Her er det jo en fin balansegang, platt vs. uforståelig, får håpe jeg klarer å finne en gylden middelvei!
    Spørsmålet er hva han mener med "too comlex", bakgrunnshistorien fremført gjennom dialog eller hendelsesforløpet.

Jeg hadde tenkt å si før du skrev dette; at nå er kanskje tiden inne for en
    "re-write" hvor man går igjennom hele manuset og analyserer hver bit og gjør forandringer for å "lage mer film" utav manuset uten å forandre plottet.

Hadde litt tanker i går om å gjøre min analyse versjon, men nå tror jeg at jeg venter til du har fått konsulent uttalelsene. Selv om det er litt vanskelig siden jeg er litt "utålmodig". :wink:

Spørsmålet jeg har er;
    Hvor mye tid har du til manus finpussing?
    Når har du tenkt å skyte dette?

Har du muligheten til å benytte "DuBois huset" innendørs. (med tanke på å kutte en "Location" for å spare tid på de to "shooting days. Har et forslag)
    Hva slags Crew har du? Deg med venner og familie? Filmkurs klassen "Crews" for hverandre med lærere til stede?

Er det mulig å filme mellom røttene på Banyan treet fra motsatt side av der Richard stikker inn hånden og finner dolken?
    Har kurset noe slags lys til utlån, i det hele tatt, hva slags utstyr supplerer kurset utenom kamera?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg tipper filmen skytes i mai en gang... Har sikkert 4-5 uker nå på å finpusse manuset, så vi har litt tid...

Dubois-huset er såvidt jeg har fått med meg såpass falleferdig at jeg tviler på at jeg får skyte noe innendørs der. Huset mitt er uansett bare noen minutter unna, så der kan vi skyte de øvrige scenene. "Eldrehjemmet" skyter vi bare forsiden av (er mange leilighetsområder rundt her med store skilt for eldre, må bare ut å lete litt, et fint "oppdrag" for Canon 5D-kittet mitt...), så har jeg et eget gjestehus vi kan bruke som "Solomons leilighet".

Når det gjelder lys, er det vi har tilgang på et ARRI LIGHT KIT, bestående av en 1000W, 2stk 650W og en 300W. Vi har "barn doors", "scrims", diffusorer, scissor clamps og C-47er (eller på godt norsk; kleshengere... ).

Det er nok ikke mulig å komme til noe hulrom fra baksiden av det treet dessverre, og sekvensen bør jo absolutt filmes på et vis for å gi mer filmatisk innhold.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg tipper filmen skytes i mai en gang... Har sikkert 4-5 uker nå på å finpusse manuset, så vi har litt tid...

Dubois-huset er såvidt jeg har fått med meg såpass falleferdig at jeg tviler på at jeg får skyte noe innendørs der. Huset mitt er uansett bare noen minutter unna, så der kan vi skyte de øvrige scenene. "Eldrehjemmet" skyter vi bare forsiden av (er mange leilighetsområder rundt her med store skilt for eldre, må bare ut å lete litt, et fint "oppdrag" for Canon 5D-kittet mitt...), så har jeg et eget gjestehus vi kan bruke som "Solomons leilighet".

Når det gjelder lys, er det vi har tilgang på et ARRI LIGHT KIT, bestående av en 1000W, 2stk 650W og en 300W. Vi har "barn doors", "scrims", diffusorer, scissor clamps og C-47er (eller på godt norsk; kleshengere... ).
    Da er det jo bra med tid for "rip apart and rewrite".
    Godt å høre det bare er to "main locations". Sparer masse tid på å slippe å forflytte seg.
    Det er en hel del "småting" som du kan filme før eller etter "shoot" med 5D, jeg tenker da på "time shots", kanskje noen skudd av Richard & Andrea's bil som passerer/kjører på veien o.l.

Hva med størrelsen på Crewet ditt? Du kan jo ikke gjøre alt selv.

Det er nok ikke mulig å komme til noe hulrom fra baksiden av det treet dessverre, og sekvensen bør jo absolutt filmes på et vis for å gi mer filmatisk innhold.
    Du må finne en løsning på det. Ville se snålt ut hvis vi bare ser rompa til Richard mens han fomler inni et tre. Trenger jo absolutt å se overkroppen hans, helst både nedenifra og ovenifra når han leter etter dolken.

Hadde jeg vært deg, med manus på dette stadiet, selv om det blir skrevet om. Så hadde jeg startet med på et Shooting Script og Storyboard så du kan begynne å visualisere hvert eneste kamera oppsett. Det er jo bildene som skal fortelle historien. Dialogen er mer en "hjelpe fil".

14 minutter = 840 sekunder, med gjennomsnitt scene lengde på 5 sekunder har du 168 kamera oppsett/scener/frames som du skal minimum produsere i løpet av to dager.
    Best å være tidlig ute med forberedelsene.
    Gjør det letter å gjøre Location scouting, finne ut hvor du kan plassere kamera for hver scene i forhold til plass og vinkler osv.

Du kan gjøre Storyboarding som en kombinasjon av tegning og foto. Tegne scenen først, for så å fotografere fra hver kameraposisjon.

Sånn som dette burde veggen i produksjons kontoret ditt se ut. 8-)

Og her er ditt første produksjonsmøte.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    'crewet' består av fire mann samt en egen proff 'step in' dp...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har slakten ankommet... Neida, var veldig konstruktive innspill, selv om nok Eric lett glemmer at vi har 4 skuespillere TOTALT, dvs. at å plassere scenen med Solomon i en restaurant blir vanskelig å få til selv om jeg nok kanskje synes det kunne virket som en bedre ide...

Der han definitivt har noen veldig gode innspill er rundt Andrea og Richard. Jeg har jo selv sett behovet for å etablere mer "story" rundt disse to karakterene. Her gjelder det å balansere mellom personlige "drama" og det underliggende plottet på en bedre måte, noe jeg tror absolutt skal være mulig å få til.

Da er det bare å gå i tenkeboksen igjen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Script Doctor Eric sendte meg for øvrig en kontakt som kan hjelpe til med språket i manuset også, er jo ikke alltid like enkelt å få dialogen "Amerikansk" som gjerne er et must når en skal filme inn her borte for en stakkars nordmann som meg... Hun jobber som "full-time Copy Editor", så jeg tror det er greit.

Tenkte bare å nevne det hvis andre er i samme situasjon som meg og skal skrive manus, enten på en kortfilm - men selvsagt også en langfilm. Slik jeg ser det er kompetansen såpass høy her borte i USA rundt dette at det muligens kan svare seg å skrive manuset på engelsk først og heller oversette til norsk i enkelte tilfeller.

Uansett, nå må det jobbes her - masse fine innspill å følge opp!!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest det Eric skrev, og jeg må være enig i at han har rett i mye, men jeg er ikke helt enig i hvordan han foreslår å løse det.

Starten av filmen hadde jeg allerede tenkt å ta opp. Grunnen er at filmen starter uten noen egentlig åpning scene. Og vi kommer rett inn i filmen og treffer karakterene uten noen opptakt til å "establish character".

Forsåvidt det samme som Eric sier, men jeg er ikke enig hans vurdering av hva innholdet skal være. Virker også som han glemmer lengden på filmen.

Hans forslag som går; "postpone their vacation until they find Jeremy", "taking this trip because Richard is in debt and needs to ask for money?" "why they desperately need this vacation (maybe their normal lives are hell?)" etc. etc. finner jeg totalt irrellevant og er absolutt ikke noe jeg hadde vært interessert i å vite hvis jeg så den ferdige filmen.

Det er opptakten til et "mystery and adventure" jeg oppfatter denne filmen som, og da er det uinteressant hva slags forhold Richard og Andrea har seg imellom bortsett fra om de er gift, kjærester, søsken. Noe som ville være veldig klart utifra alder o.l. Deres forhold til hverandre ville vises i en helaftens spillefilm. Men i denne filmen er det ikke de to det egentlig dreier seg om.

Hva jeg hadde tenkt å foreslå som "establish character" gikk mer i retning av forholde deres til faren Jeremy.
    I retningen; (her er mange forslag å plukke fra)
    Hvor lenge er det siden de så ham sist?
    Ser Richard frem til å treffe faren igjen, eller er han mer ambivalent i forholdet til fare?
    Synes han faren egentlig er litt slitsom og egentlig heller vil holdt seg borte?
    *Er det Andrea som har presset på for at de skal stikke på besøk?
    *Hva sa faren sist en av dem snakket med ham på telefonen?,
    *Er de på vei til å bare besøke faren?
    *Eller skal de bo hos ham, eller skal de f.eks. bo i DuBois huset?
    *Er de på vei på ferie et annet sted og bare skal stikke innom?
    *Er de på vei til Jeremy fordi han inviterte dem på en kanskje "kryptisk måte"?*Var det bare fordi han hørtes "rar ut på telefonen" og de ble bekymret at de kommer på besøk?
    *Eller kommer de på besøk fordi de har ikke hørt noe fra ham på lenge?
    Og sånn kan vi fortsette i det uendelig.
    Spørsmålet er hvordan det skal løses rent filmteknisk når man har begrenset tid?

Noen åpningsbilder av en Highway er ganske greit, hvor bilen de kjører passerer. Der kan man også ha Tittel teksten.
    Da får vi etablert at de kommer langveis fra!
    Mest naturlige da hadde vært at dialogen som "establish character" ,mellom Richard og Andrea foregår i bilen mens de er på vei til Jeremy.
    Men det er vanskelig å skyte rent teknisk og er tidskrevende.

Delvis derfor jeg spurte om det var mulig å bruke DuBois huset inne.
    Når det ikke er mulig, så trenger man ikke annet en at det er mulig å gå inn inngangsdøren, sett utenfra.

Forslaget mitt er å "establish character" ved at de ankommer DuBois tomten og har sin dialog der mens de lemper bagasje ut av bilen. De vil også snakke om hvor rart det er at Jeremy ikke kommer ut å ønsker dem velkommen på sin "sedvanlige eksentriske måte". De gir utrykk for at noe ikke er som det burde og bli bekymret.
    De kan også farte litt rundt huset på en slags leting etter Jeremy, bemerke at stedet ikke virker normalt velholdt osv.
    Alt dette for å etablere karakterene og spenningen i scenen.
    Ved å bruke den Location får vi også etablert en forbindelse med hvorfor Richard lekte i det treet som barn, noe som har vært litt uklart før.

Når det gjelder scenene inne i Jeremy's hus, så slår jeg igjen, helt ubeskjedent ops: , et lite slag litt mer i retningen av det jeg foreslo om at de får det først virkelige "Cluet" at noe er alvorlig galt fra den Video Loopen som går på TV'n.
    Med "the maddening sound of the slightly mad scientist" som repeterer i bakgrunnen (til de eventuelt slår den av) mens de prøver å finne passordet, gjør at hele stemningen blir litt "Crazy".

Et forslag til en litt annen billig "spennings effekt";
    Når de to går mot bilen på DuBois eiendommen for å besøke Solomon, så ser Richard seg "over skulderen" tilbake mot huset, da synes han at han ser en person stå oppe ved huset. Han bråsnur og vi (Richard) ser opp mot hust igjen, men da er det ingen der. Andrea spør bekymret hva det var som skjedde, Richard sier han trodde han så en mann oppe ved huset.
    Dette bare for å lage litt "mystisk spenning".

Når det gjelder Solomon; For det første skjønner jeg ikke forslaget om å etablere Solomon's karakter og hvor han kommer inn i historien ved å plassere møte i en Restaurant. De får jo beskjed i Video om å oppsøke ham. Det er i tilfelle der hans karakter må etableres bedre, hvis det er nødvendig.

Det jeg aldri helt har forstått er hvorfor Solomon skal dø?
    Det passer også dårlig sammen med den dialogen mellom Andra og Richard rett etterpå. De ville ikke naturlig være særlig opptatt av Jeremy's befinnende eller deres egen gryende "mystery adventure" hvis en "kis akkurat hadde daua" rett foran øynene på Richard, og disse to står å snakker om noe "helt annet" ute på fortauet.
    I tillegg, hvis man tenker filmen som en start på en "Feature" så vill Solomon kanskje være god å ha som en "good guy?, bad guy? mystical character".

For ikke å måtte skrive om scenen, så ville jeg bare gjøre om døden til at Solomon får et "illebefinnende", som han forteller Richard at han har stadig vekk og Richard trenger ikke å bekymre seg, men at han må komme seg avgårde osv.

Men når Andrea og Richard har avslutningscenen utenfor så ser vi et glimt av Solomon som står i vinduet å betrakter dem uten at de ser ham.
    Altså spiller han ikke med "åpne kort" og bidrar til uvisshet om hvem han egentlig er og hva hans egentlige rolle vil være i den tenkte fortsettelsen.

Hvis det blir nødvendig å kutte i dialog for å får mer tid i starten av filmen er det den litt lang avslutnings dialogen som kan kuttes.

Det var mine forslag for nå.

Kanskje jeg har noen flere kommentarer senere i dag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bra, keep em coming... Jeg er forsåvidt enig i at det å skape en relasjon skuespillerne mellom er viktig, primært for å gi publikum noe å relatere seg til, men også for å gi karaktere mer dybde. Samtidig må jo filmen selvsagt handle om det den skal, samt holde seg innenfor de 14 minuttene jeg har til rådighet...

Det greie med at Solomon dauer er egentlig bare tull, helt enig, forslaget ditt er glimrende...

Jeg er i gang med å skrive litt nå, og skal prøve å få med så mange av innspillere her som mulig. Ingenting er jo uansett i "stone" her, så vi kan gå tilbake på relasjonsbyggingen i ettertid hvis det blir knapt med tid.

Kommer snart tilbake med en revidert utgave...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig er DuBois-tomta og feriehuset to helt forskjellige steder, så at de lemper ut bagasjen der blir litt snodig...

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •