Valg av størrelse til min "kino"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer xawyer sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av størrelse til min "kino"

Heisann folkens

Vurderer å gjennomføre en oppgradering i filmstua mi, og dermed bytte ut mitt nedtrekkslerret 4:3 med et rammespendt 16:9.

Vedlagt er bildet av nåværende løysing. Jeg har ca 3 meter fra skråtak til Dvd-hylle, og ca 1,60m ned til kant av Tv-benk. Det jeg har sett på av alternativ er hos NetonNet, henholdsvis 104 tommer (Kassettstørrelse: 248,6x146,2,6 cm , Bildeflate: 230x129,4 cm) og 117 tommer (Kassettstørrelse: 276,8x162,9x2,6 cm , Bildeflate: 260x146,2 cm).

Her treng eg litt veiledning veit dåkke. En ting er kvaliteten på desse lerretta, en annen ting er kva som i mitt rom vil passe seg best. Vil 117 tommer være for stort? Trulig vil litt av den nedre rammen forsvinne under tv-benken på 117 tommer's lerrettet.

3-5000 er mi prisgruppe om nokon vil kome med andre forslag som kan passe seg bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg ein tur innpå avshop.no og sjå på dreemscreen rammelerret, dei har fått mykje skryt og blir brukt av dei fleste(trur eg) her på avforumet.
    Kor lang avstand har du fra sitteplass til lerret?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at du akkurat får plass til 117" lerret på den veggen, men størrelsen du kan ha avhenger også av både projektor du skal bruke/plassering av denne og hvor langt unna du tenker å ha sofa/stoler.

Har ikke erfaringer med Kingpin lerreter, men anbefaler uansett å sjekke kasteavstander for projektoren din før du kjøper.
    (Det finnes sikkert andre men jeg pleier å bruke kalkulator på www.projectorcentral.com).

Anbefaler også å ha sitteplassen minst 1,5 ganger bildebredde unna, dvs. minst 3,9 m unna et 120" lerret, men det er jo litt smak og behag hva man liker.

Husk også at jo større bildeflate jo mindre blir lysutbyttet fra projektoren, så det kan være at 104" er et bedre valg. Dette avhenger også av hvor god lyskontroll du har i rommet.

Jeg har nettopp kjøpt et 120" rammelerret (265cm X 150cm bildeflate). Har ikke hengt det opp enda, akkurat satt det sammen, men jeg tror jeg bør ha sofaen minst 4 meter unna for ikke å få nakkesleng når jeg ser på film. Kanskje til og med bortimot 5 meter unna.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Sofaen min har vel en avstand fram på 3-4 meter, men her har jeg mulighet til å øke til det dobble om nødvendig.. Projektoren heng og vil henge på fast plass, på bildet eg har lagt ved heng den rett over sofaen. Kabler er lagt i vegg og tak fra bak tv-benk og opp til taket over sofaen. Stua kan bli mørk, men klarer ikkje stenge lyset heilt ute.

Kan være enig i at 104 nok passer bedre. Lerretet som heng oppe no er 180cm i breidde, og jeg treng nok ikkje være så drastisk at jeg treng å skvise inn noko alt for dominerande.

Her kjem det:

* Pr idag har eg berre en gammal 4:3 projektor, og kjøp av lerret vil være for å tvinge raskare fram et kjøp av Full HD-projektor. Vil jeg ha noen problemer med å kjøpe lerret før projektor? Slik jeg setter opp dette skulle vel dei aller fleste projektorer kunne passe inn og lage et fint bilde på denne avstanden?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 104" lerret tror jeg nok de aller fleste projektorer skulle kunne passe ja, siden det vil være en avstand på minst 3 meter. Skal derfor ikke være noe problem å kjøpe lerret før proj. tror jeg, men anbefaler å sjekke kalkulatorer for de ulike modeller du tenker er aktuelle, sånn for sikkerhets skyld.

Du blir sikkert fornøyd med nytt rammelerett uansett hvilket merke du velger.
    Jeg har kun erfaringer med Dreamscreen, har hatt et nedtrekkslerret fra dem noen år og vært fornøyd med det. De er kjent for god kvalitet og jeg sjekket ingen andre merker når jeg nå kjøpte nytt rammespent lerret.

Anbefaler ihvertfall å gå for en lys grå duk med gain 1.0 eller lavere iom. at du har lyse tak/vegger.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Beornegard :!:

Skal gjere mitt beste på å følge tipsa her. Har ganske lyse veggar og tak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikkje vurdert 120" lerret? Dei er 265cm breie.
    AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 265cm/120" Kjem også akkurat på budskjettet ditt(plus frakt)
    Rundt 5-6 meter avstand er vel passelig til det? Sitter sjølv med 90" på nett over 2 meter
    Jo større, jo heftigare blir opplevelsen.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Intel94
    Du har ikkje vurdert 120" lerret? Dei er 265cm breie.
    AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 265cm/120" Kjem også akkurat på budskjettet ditt(plus frakt)
    Rundt 5-6 meter avstand er vel passelig til det? Sitter sjølv med 90" på nett over 2 meter
    Jo større, jo heftigare blir opplevelsen.
    Er ikkje 265cm uten ramma?
    I tilfelle merkelig at 117 tommer lerret (kingpin) er 276,8x162,9x2,6 cm mens 220 lerret er mindre ..?

Får vel mange på nakken no, men er kkje heilt imponert over norske nettbutikkar som berre kopierer engelsk tekst inn i annonsen.. Dei fleste som ønsker å kjøpe vil ha det lettare å kjøpe om en møter på norsk tekst, slik det iallfall ser ut til at en bryr seg om det en selger. Engelsk skaper en avstand til kjøper for å seie det på en anna måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer. Et 120" lerret i 16:9 format er 265 cm bredt og 149 cm høyt uten rammen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •