Lerret på skinne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret på skinne

Noen som har prøvd dette før??

Veggen lerrete skal henge på er desverre ei dør i. Den er helt ute til ene siden.

Tanken er og lage eit skinne system over døra som lerrete skal henge i, slik at jeg kan skyve det inn til senter av vegg. Jeg kunne selvsagt ha gått for nedtrekkbert men vil ikkje gjøre noe som kan bidra til dårligere bilde.
    Popquiz. : Trenger jeg og legge rammen på noe underlag for og hindre gjennomlysning? , tenker i banene kryssfiner for og feste ramme på for så og henge opp heile greia i skinne systemet.

Alle reodor felgen ideer blir motatt med takk, og bilder dersom noen har gjort noe lignende hadde vært suverent

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant problemstilling, og har du bredde nok til å kunne trekke lerretet sideveis, så høres det fornuftig ut.

Jeg ville brukt beslag beregnet på skyvedørs-garderobe og da den typen som er beregnet på hjultrinse i toppmontering. Da går hjulene inni en aluminiumsprofil som dørene henger etter. Her er en mulig leverandør:

SystemBeslag AS - Skyvedørsbeslag

Jeg har sett at min lokale Coop Bygg har endel DIY beslag for skyvedører, så ta gjerne en tur eller telefon til dine lokale byggvare-pushere.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage en vippefunksjon, der du vipper lerretet opp mot taket når det ikke er i bruk?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt på den løsningen med hjultrinser i topp, og den er absolutt noe som må undersøkes litt nærmere. Har og fundert litt på og bruke 2 armer montert på en vertikal bolt el lign i vegg slik at det dras frem og til siden.

Montasje i tak med hengsler har og vært vurdert men vil bli problematisk pga drager som kommer ned ca 1,5m fra frontvegg.

Ser for meg et 106" lerret siden dette vil passe på veggen ved siden av døren til når eg ikkje ser film. Rommet er ikkje klargjort enda men kommer til og bli påbegynt snart. Måtte bare pusse opp en gang først (få kona fornøyd). Deretter ryker garasjen til fordel av en kino/musikk rom.

Jeg har lite erfaring med lerret fra før av. Tror dere at det må monteres bakplate for lerrete eller holder det med alu ramma ? tenker da på gjennomlysning

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fattern har samme problem i sin kino. Han har gått for hjul på toppen som går på en skinne på veggen. Det fungerer ypperlig.

Det eneste du må være obs på er at du muligens må ha en kloss nede på lerretet for forsikre deg om at det henger loddrett. Når lerret henger på den måten kan det fort svinge litt innover nederst pga tyngdepunkt og fysikk og den greia der.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ingenting bak duken på et rammelerret.
    De er stort sett svarte på baksiden.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, da blir det nok skinner i toppen ja. Har tenkt litt på det med underkant av lerretet. Planen var muligens og lage ei hengsle med eit stag i veggen som eg tok ut for og feste det i underkant.
    Takk for alle inspill folkens. Kjekt og poste på forumet her og se at man får god respons. :-D

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten . Er det noen som har et godt forslag for lerret? må som overnevnt være sort i bakkant. 106 tommer, eg tenker grått for bedre sortnivå. Kommer til og meget god lyskontroll i rommet. Og har sett en del på Nye Mitsubishi HC3800.
    Kinoen er ikkje ferdig enda, men det er flott og være forberedt når dagen kommer :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lerretet ikke er sort bakom, så er det jo ikke værre enn å bare trekke no svart stoff bakom

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok