Hvor høyt fra gulvet til underkant av lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor høyt fra gulvet til underkant av lerret?

Når man sitter i en vanlig sofa(50cm over gulvet), hva er normal høyde på underkant av lerretet da?

Blir det for høyt å plassere underkant på et 88" lerret 120cm fra gulvet? Jeg vurderer også å ha en tv på kinorommet, og toppen på tvn blir da 110cm(42" inkludert tv bordet) fra gulvet.

Projektoren er en Benq W5000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg på denne tråden... JEg fikk nettopp min PT-AE4000 og ser at der er litt "regler" å følge for å få bruke for eks 2.35:1... Men da fra taket og ned til lerret da PJ må ha en viss vinkel ned til lerretet?

Jeg har Keystone +7 (Eller var det minus? Mot venstre på skalan). PJ har en let helning med linsen nedover.... Tror alikevel linsens senter treffer overkant av lerretets lister...? Er det slik at jeg burde montert PJ slik at Keyston ikke trengtes å brukes? Har ikke helt skjønt dette.....

Beklager om jeg stjeler tråden. Overse meldingen min om det føles utenfor det trådstarter spurte om....

Newcomer tomvanallen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keystone anbefalles ikke brukt. Årsaken er at bildet justeres digitalt kontra optisk, og det har negativ effekt på bildekvaliteten. Bruk heller lens shift. Det absolutt ideelle er dog at prosjektor henger absolutt midt på lerrettet både horisontalt og vertikalt, at linsa er helt paralell med med lerrettet, og at både prosjektor og lerrett er i vater.

Når det gjelder høyde fra gulvet og opp til lerrett: Mange liker å ha lerrettet og bildet litt høyere en øyehøyde slik at man ser slitt skrått opp. Dette for å få kinoeffekt. Personlig foretrekker jeg dog å ha omtrent midten av bildet i øyehøyde. Det er mer behagelig og jeg unngår kink i nakken. :P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror jeg får prøve meg litt fram. Har kjøpt inn et tupplur rullegardin som skal fungere som lerret nå i starten og da kan jeg prøve og feile litt og se hva som går funker best for meg.

Newcomer tomvanallen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer utmerket det. Hadde det inntil nylig selv. En kompis av meg bruker det fortsatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyde fra gulv

Har kikket litt på dette selv, og har vært litt frem og tilbake, men har lest hos en prosjektorprodusent (husker ikke hvilken) at det optimale er at øyehøyden skal tangere topplinjen på den nederste delen av et lerret delt i tre. Hmm, rart forklart...

Hvis du deler lerret i tre horisontale deler, skal linjen mellom den midterste og nederste tredjedelen være i øyehøyde. Øyehøyde i en vanlig sofa er vel ca 100 cm? Så hvis lerretets høyde er 150cm, skal lerretets nedre kant være 50 cm over gulvet. Dette er ofte litt vanskelig å få til på grunn av ting som da blir stående i veien for lerretet, og derfor bygger mange opp sitteposisjonen på en liten scene, så man kan heve lerretet litt.

Slik jeg har forstått det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke monter det for høyt i alle fall. mange som monterer lerret omtrent helt oppunder taket, og det gir som regel dårlig sittestilling. Bedre å heller flytte anlegget til siden og få lerretet ned. Jeg har lerretskanten 37cm over gulvet, og det virker som en behagelig høyde.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel bare å glemme å ha noe tv der inne i tillegg

Lengden på rommet er 4m, så da kan jeg ikke flytte ut lerretet noe særlig i forhold til å miste størrelsen på bildet på lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva hovedformålet med TV'en din blir, men kan den festes på en sidevegg? Har en kompis som gjorde dette, med hjørnesofa funker det faktisk bra.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedformålet var at da kan jeg også bruke tvn og ikke projektor, men i mitt tilfelle blir det ikke så lett å plassere den på noe sidevegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere hadde jeg nedtrekkslerret som jeg dro ned foran TV'n....

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det skal spilles på skjerm eller lerret, er det best å få det lavt ned. Er lett å bli stiv i nakken.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt et lengre rom hadde det vært en enkelt ting, men når tvn vil stå ca 20cm utfra vegg så må lerretet komme utenpå der igjen, og da mister jeg 30cm verdifull kasteavstand

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at det betyr en del hvilke stol du sitter i også... Mangen bruker recliner og da kikker man naturlig litt i skrå oppover vil jeg påstå? Mitt lerret, som forøvri er DIY, havner med nedre del av lerretet i øyenhøyde.

Ang lensshift så stillte jeg tilbake keystone til null og justerte PJ opp igjen og kompanserte med lens shift. Fngerer bra....Men..... Har noen her peiling på hvordan sette opp 2.35:1 på denne? Tingen er når jeg Zoomer inn lerretet står toppen nesten still mens hele endringen skjer nedefra og sidene...SÅ jeg må i tilleg justere lensshift manuelt????

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Underkanten av mitt lerret er ~50cm over gulvet og jeg kunne gjerne senket det enda lavere, men det er desverre komponenter i veien.

120cm må bli altfor høyt! Hvis du har mulighet for å teipe opp målene på lerretet på veggen kan du alltids teste det selv...?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Jeg vil påstå at det betyr en del hvilke stol du sitter i også... Mangen bruker recliner og da kikker man naturlig litt i skrå oppover vil jeg påstå? Mitt lerret, som forøvri er DIY, havner med nedre del av lerretet i øyenhøyde.

Ang lensshift så stillte jeg tilbake keystone til null og justerte PJ opp igjen og kompanserte med lens shift. Fngerer bra....Men..... Har noen her peiling på hvordan sette opp 2.35:1 på denne? Tingen er når jeg Zoomer inn lerretet står toppen nesten still mens hele endringen skjer nedefra og sidene...SÅ jeg må i tilleg justere lensshift manuelt????
    Du må alltid justere lensshift manuelt etter at du har zoomet til riktig bildestørrelse ja. Lensshiften din er vel trinnløs ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Du må alltid justere lensshift manuelt etter at du har zoomet til riktig bildestørrelse ja. Lensshiften din er vel trinnløs ?
    Lensshiften er trinnøs ja. Men jeg føler hele automatikken i dette mister litt hensikt når man i alle tilfeller må justere lensshift hver gang man snurrer en 2.35:1 film?! Jeg vet det har blitt diskutert i andre tråder at man kan henge PJ midt på lerretet for å unngå dette...Men da er det bare så vidt den går klar hodet til den som sitter i midten her...hehe. Så det er en dårlig løsning....

Der er jo mangen andre instillinger på PJ, men jeg vet ikke om disse kan samkjøres med zoomfunksjonen slik at bildet flytter seg til rett plass? Skulle vert automatisk lensskift. Som noen sa...kommer nok på PT-AE5000 :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Lensshiften er trinnøs ja. Men jeg føler hele automatikken i dette mister litt hensikt når man i alle tilfeller må justere lensshift hver gang man snurrer en 2.35:1 film?! Jeg vet det har blitt diskutert i andre tråder at man kan henge PJ midt på lerretet for å unngå dette...Men da er det bare så vidt den går klar hodet til den som sitter i midten her...hehe. Så det er en dårlig løsning....

Der er jo mangen andre instillinger på PJ, men jeg vet ikke om disse kan samkjøres med zoomfunksjonen slik at bildet flytter seg til rett plass? Skulle vert automatisk lensskift. Som noen sa...kommer nok på PT-AE5000 :-)
    Når bildet er zoomet og sentrert for 16:9 på lerrettet vha. zoom og lensshift, havner en 2.35:1 film midt på lerettet vertikalt sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Når bildet er zoomet og sentrert for 16:9 på lerrettet vha. zoom og lensshift, havner en 2.35:1 film midt på lerettet vertikalt sett.
    Men ikke horisontalt...MEd andre ord havner bildet høyere (Mener det var høyere...) og utenfor lerretet. Men det sises om PJ settes midt i senter av lerret vil dette overlappes perfekt og treffe 100%.... Problemet da er jo en veldig ugunstig høde på PJ....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •