Hjemmekino 4 x 6m. Hvilket lerret skal jeg bruke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino 4 x 6m. Hvilket lerret skal jeg bruke?

Det er jo en stor synd og skam at et tomt kjellerrom på 4 x 6 meter ikke blir brukt til noe som helst, så det betyr at tiden er inne til å bygge sin første hjemmekino! Noe bygging blir det nok ikke før tidligst til sommeren, men det begynner å klø skikkelig i fingrene etter å sette i gang, og planleggingen er jo halve moroa.

Jeg antar at lerretet er den delen i en hjemmekino som holder seg lengst. Projektor, høyttalere og forsterker vil vel uansett bli oppgradert før eller senere, så jeg har derfor tenkt å legge en god del penger på et bra lerret, og heller oppgradere det andre utstyret etter hvert.

AVshop.no / Euroscreen Vision Acoustic 16:9 300 cm
    Dette er lerretet jeg har sett meg ut. Jeg antar at ordet "acoustic" betyr at høyttalerne kan være skjult bak lerretet, slik at jeg kan utnytte plassen i rommet best mulig?

Vil 300cm være ca. riktig størrelse for et rom på 4 x 6 meter?

Er det noe poeng i å gå for et buet lerret?

Vil de fleste projektorer utnytte hele størrelsen på et slikt lerret?

Jeg har veldig lyst på et så stort lerret som mulig, og helst et med ramme, men jeg er helt blank når det gjelder Projektor/lerret, og ingenting er bestemt ennå, så alle råd mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper min egen tråd jeg. ops:

Hadde altså opprinnelig tenkt å kjøpe Euroscreen Vision Acoustic 16:9 300 cm, men ser at mange anbefaler lerretene til DreamScreen. Hvis jeg nå bytter lerret til f.eks DreamScreen V4 UltraFrame HD 16:9 300cm. Vil dette i så fall være et bedre valg?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken PJ skal du bruke ?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine tanker.....

Første jeg ville gjort er å anskaffe en prosjektor, bruk en uke eller 2 hvor du
    henger opp et eller annet som er feks hvitt. Prøv deg frem med tanke på størrelser så finner du for ut hva som gir deg det du er ute etter.

Jeg vil tippe at et bilde på 3 meter vil være alt for stort og at det blir slitsomt i lengden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret du bør velge avhenger nok av smak og behag, men man skal være obs på at det kan bli for stort. Regner med at rommet ditt blir brukt i lengderetningen og at du kanskje kommer til å trekke sofaen (eller sweetspot) ca. 1 meter fra bakveggen. Dvs. at du får en avstand på ca 5 meter til lerretet. På den avstanden er kanskje ikke 300 cm for mye, men jeg ville ikke valgt noe større, det blir mye flytting av blikket med større lerret. Jeg sitter ca. 4 meter unna og har lerret på 240 cm, Jeg synes det er passe men kona synes noen ganger det blir for stort.

Edit: ser at Smurfen var kjappere. Dessuten; valg av lerret ville jeg nok utsatt til rommet begynner å bli ferdig

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hvilken PJ skal du bruke ?
    Jeg har faktisk ikke bestemt meg for PJ ennå. Tenkte å gjøre ting litt bakvendt med å velge lerret først, og deretter kjøpe PJ som passer best mulig til lerretet. Burde jeg bestemme meg for PJ før jeg velger lerret?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstanden blir nok fort mindre enn 5 meter.
    Hvis du går for akustisk lerret, så må dette plasseres minimum 60 cm fra den opprinnelige frontveggen. Litt avhengig av hvilke høyttalere du skal ha selvsagt.

Skal du ha noen store med bassporter bak, må du opp i over én meter ut fra veggen.

Da har du 4m avstand til lerret, og da er en størrelse på 260-270 maksimum av hva jeg hadde anbefalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for gode råd alle sammen! Kanskje jeg for en gangs skyld klarer å kjøpe inn nytt utstyr uten å dumme meg ut.

Da venter jeg litt med lerretet og kjøper inn en projektor og tester litt først.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Placebo
    Mange takk for gode råd alle sammen! Kanskje jeg for en gangs skyld klarer å kjøpe inn nytt utstyr uten å dumme meg ut.

Da venter jeg litt med lerretet og kjøper inn en projektor og tester litt først.

Uansett lykke til,
    Jeg prøver og uttale meg basert på erfaring, dog dyrkjøpt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Uansett lykke til,
    Jeg prøver og uttale meg basert på erfaring, dog dyrkjøpt
    Takk, takk. Med ti tommeltotter og null peiling, kommer jeg nok til å trenge alt hellet jeg kan få.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •