Hvilket lerret er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket lerret er best?

Jeg skal kjøpe meg nytt lerret til prosjektoren min, og finner lite tester på nett om dette.

Maks pris er 1500kr. Hva bør jeg gå for? Er ute etter best mulig bildekvalitet og godt lys, men må kunne ses fra litt vinkel uten at lyset blir markant dårligere.

Noen anbefalinger?

Skal ha et 16:9 lerret. Det jeg har nå er 4:3 og 104" stort om jeg husker rett. Jeg skal ha like stor bildestørrelse på det nye lerretet, så hvilken størrelse er det jeg skal gå for da? Blir det 83" eller noe kanskje? Husker ikke de forskjellige standardene for lerreter

Det lerretet jeg har nå er ELENDIG. Når jeg står på baksiden av det går lyset rett igjennom og kan fint se filmen like godt bak som foran. så jeg må ha nytt. Har 2000 lumen lysstyrke, men selv med dette blir bildene kontrast og lyssvakt

Er ny her på forumet forresten. Blir spennende å følge med på dette forumet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet

Hvor bredt lerret har du plass til?

Ønsker du rammelerret (fastmontert) eller opptrekkbart?

Du bør kjøpe et med grå lerretsduk fordi det øker kontrasten og du ser mer i mørke partier i filmen.

Jeg tror 1500 blir litt lite... Kan du strekke deg til litt over 2000 får du et kjempebra lerret inkludert frakt. Gi tilbakemelding på spørsmålene over så skal jeg gi deg noen linker.

Hvis du vil kikke på egenhånd har AVshop.no / Velkommen mye bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt OT til tråden, men oppretter ikke en egen tråd for spørsmålet. Jeg holder på å montere et akustisk lerret fra Dreamscreen. Det skal være et grått lerret. For meg ser det ut til at den ene siden er hvit (her kan det være at nyansen er grå) og den andre siden er "over gjennomsnittet" grå. Ble plutselig usikker på hvilken side som skal brukes? Noen som har erfaring med dette?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Kanskje litt OT til tråden, men oppretter ikke en egen tråd for spørsmålet. Jeg holder på å montere et akustisk lerret fra Dreamscreen. Det skal være et grått lerret. For meg ser det ut til at den ene siden er hvit (her kan det være at nyansen er grå) og den andre siden er "over gjennomsnittet" grå. Ble plutselig usikker på hvilken side som skal brukes? Noen som har erfaring med dette?
    edit: grå duk ser ganske hvit ut i litt dempet belysning, og uten noe hvitt å måle mot

Dette bør vel være tydelig merket på en eller annen måte ? Nå er riktignok mitt sort på baksiden, men det stod allikevel flere klistremerker med 'this is back side of screen' eller noe slikt.

Litt on topic igjen, jeg har nettopp gått opp en størrelse og gått fra hvitt 1.0 gain til grått '1.0' (er vel egentlig nermere 0,8-0,9) og er meget fornøyd med 'oppgraderingen'. Føler ikke at jeg savner noe hvit nivå, men det sorte er betydelig sortere uten at jeg merker at noen detaljer blir borte.. Anbefales.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk shallow! Duken er ikke merket (custom-klippet ser det ut til). Men du har nok rett i at den hvite siden egentlig har en gråtone. Går for det først og er det krise får jeg heller snu på det til tross for en drittjobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Velkommen til forumet

Hvor bredt lerret har du plass til?

Ønsker du rammelerret (fastmontert) eller opptrekkbart?

Du bør kjøpe et med grå lerretsduk fordi det øker kontrasten og du ser mer i mørke partier i filmen.

Jeg tror 1500 blir litt lite... Kan du strekke deg til litt over 2000 får du et kjempebra lerret inkludert frakt. Gi tilbakemelding på spørsmålene over så skal jeg gi deg noen linker.

Hvis du vil kikke på egenhånd har AVshop.no / Velkommen mye bra.
    Takk for fint svar. Det er samme for meg om det er rammelerret eller opptrekkbart. Jeg har mitt lerret nedtrukket hele tiden for å unngå en grå og kjedelig vegg

Jeg ønsker egentlig bare best mulig bilde

Har lest her inne at Ikeas tupplur rullegardin er knallbra som lerret. Og koster jo bare 250kroner. Gir dette bra bilde og god gain?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tupplur kan være greit til å begynne med, men du merker stor forskjell med et "skikkelig" lerret.

Du får et dreamscreen lerret til et par tusenlapper om du ikke skal ha motorisert. Her er 92" til 1700,- AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Takk for svar

Men leste her inne at en kar prøvde ut tupplur mot et lerret til 16000, og han valgte heller å bruke tupplur. Har han dårlig syn eller er tupplur faktisk veldig bra?

Skal uansett prøve tupplur grunnet prisen, så ser jeg om jeg trenger noe bedre

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du taper jo ikke mange kronene om du finner ut at du vil ha noe annet. Kan sikkert være greit å prøve.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taper ikke mange kronene nei, så det gjør ikke så mye. Eneste kjipe med det, er at jeg må kjøre i minimum 4 timer for å komme til nærmeste ikea :-?

Men men, får meg da en forhåpentligvis koselig biltur

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ikke for å vre kjip, men et par ting rundt IKEAs tupp"lur"...

1. Alt for grov struktur, som er synlig selv på vanlige sitteavstander.
    2. Den grå må du ikke finne på å kjøpe, den er LANGT fra nøytralt gråfarget, hvilket resulterer i fargestikk.
    3. Manglende maskering reduserer bildekvaliteten betraktelig.
    4. Bølger, helt umulig å unngå uten bedre vektstang og generell oppbygning.

...og når du i tillegg snakker om å kjøre 8 timer?? Da mener jeg ærlig talt du heller bør prøve å male en vegg matt hvit og heller spare til et skikkelig lerret... 8 timers biltur er for øvrig heller ikke gratis, vi snakker da altså 60 mil eller så, rundt 600.- eller mer i bensin alene... Jaja, noen er glad i å kjøre altså, for all del!

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tupplur i en periode, for all del, det fungerer! men forskjellen fra tupplur til Dreamscreen greyvision (feks) var/er ENORM!
    Anbefaler deg å gå rett på noe skikkelig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, okei. Takk for svar

Tror dere denne er den beste for pengene kanskje da?

Bruker ikke ei krone mer enn det denne koster i så fall

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tupplur kan være greit til å begynne med, men du merker stor forskjell med et "skikkelig" lerret.

Du får et dreamscreen lerret til et par tusenlapper om du ikke skal ha motorisert. Her er 92" til 1700,- AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"
    Da skal jeg kjøpe nytt lerret. Er dette et skikkelig bra et til prisen?

Kan strekke meg til 2000kr og ønsker det absolutt beste som er å oppdrive til den prisen

Og hva er forskjellen på det som er quotet og dette: AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey White AutoManual 203cm/92"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på de to er vel bare fargen på kassetten som lerretet ruller inn i.
    Her er det jo bare å velge det som passer best med vegger osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •