DIY lerret med maling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY lerret med maling?

Hei¨

Jeg sett at noen bruker en mdf plate for så å male denne med en gråtone og bruker dette som "rammelerret". Er dette en ok løsning?

Hvis dette er en brukbar løsning for meg med min nye Panasonic PT-AE4000, så lurer jeg videre på om man bør bruke matt eller blank overflate? Er der spesial lakk for dette bruk?

Hvis dette er en dårlig ide, finnes der da noen som selger DIY rammelerret til en fornuftig pris? Jeg vil kjøre 2,35.1 skjerm og har en vegg med totalbredde på ca 4 meter.... Noen som kansje kan ideal målene for et slikt lerret når man sitter 3 meter unna? Bredde, høyde eventuelt tommer?

Takker for alle tips rundt dette.....

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem med male eget lerret. eneste er at en slik stor MDF plate blir ganske tung. Kan vurdere å bruke en tynnere Huntonitt plate og lage en støtteramme bak. Maling bruker du bare vanlig matt takmaling. Hvis du ikke får rommet ditt fullstendig mørkt anbefaler jeg ligg gråfarge i. F.eks maling nr 1500

Du kan se hvordan jeg gjorde det her : Mitt DIY lerret.
    Dette lerrete fungerte utmerket. Bare vær nøye med malingen, bruk ruller som ikke loer og mal forskjellige rettninger for hvert strøk, bruk mange tynne lag.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes faktisk egen maling til dette Goo Systems som visstnok skal gi riktig struktur til overflaten. Mener å huske at de hadde det på AVshop en gang i tiden men det er mulig de bare kjøpte inn et parti som nå er solgt.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det finnes egen maling som kan brukes, men så vidt jeg husker var denne "grisedyr". Vanlig matt takmaling gjør like godt nytten hvis en er nøye med malingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde eget lerret av mdf på 2 meter bredde. Lade grå 1500 med microfiber roller. 1 liter höll till precis 4 stryk. Jag skruvade mdf rätt upp på väggen utan balkar och läktar och jag har i alla fall inga problem med slag på plattan.

Av de Lerret jag sett i ljuskontrollerade rum står i alla fall detta inte bak riktiga Lerret i bildkvalite. Total kostnad vart väl 450 spänn + några timmar effektivt arbete. Problemet är ju att frakta den stora plattan. Körde min ganska så olovligt i min 307 SW. Jag har lust att testa en tunn huntolit nästa gång när jag byter rum. Då blir det större, 106".

Jag anbefaller att du målar mdf när den hänger på väggen. Av 2 skäl egentligen. Blir fort märken när du är färdig med målningen + att det är lättare att rolla när den hänger på väggen. Då får du också rätt ljus i det rummet den skall hänga.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor må platen være for å kjøre 2.35:1 lerret i ca 100"....Ville kansje hatt litt større? Sitter mellom 3-4 meter fra bildet. Når jeg kjører 16:9 i dag er lerretet ca 2meter bredt. Vil fortsatt beholde denne størrelsen på 16:9 bildet og da det større ved 2.35:1.... Det blir vel kun breiere og ikke høyere da?

Jeg tror jeg forøvrig tar en mdf plate, skjærer den med litt yttermargin for "lister" i sort samt man kan skyte stifter rundt det hele bak listene...Så lakker jeg det hele med sprøyte og henger den på veggen med stiftepistol før jeg limer på listverket rundt? Bruker man små lange stifter og setter de litt tett, blir det minimalt med merker i veggen bak og...?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY lerret

Hei

Jeg brukte en sponplate med glatt overflate belegg til å lage lerret.
    Bygde i tillegg inn DIY lerretet inn i en benk for å ha alle komponentene: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Kamikazee

Jeg brukte Lady matt takmaling S1500. Jeg har en LCD projektor og bruker derfor en litt grå maling for å bedre svartnivået.

Matt kontra blank maling:
    Jeg bruker matt maling fordi jeg har sett på mange lerret der jeg sitter og irriterer meg over den direkte refleksjonen fra pæra i projektoren. På mitt matte lerret ser jeg ikke denne refleksjonen overhodet, og det i tillegg en svært hyggelig pris gjør at jeg er svært fornøyd med DIY lerretet.

Jeg gjorde et par feil da jeg laget lerretet derimot:
    1. Jeg satte ikke på rammer kanter med en gang. Kontrasten i bildet ble hevet flere hakk med svarte rammer rundt bildet.

2. Jeg malte de svarte rammene med blank maling. Vet ikke hva jeg tenkte på da jeg gjorde det, og de er fremdeles blanke. Irriterer meg litt over det enda, men den dagen det irriterer meg nok så gjør jeg sikkert noe med det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet mitt har en bildeflate som er 16:9 og 1,9 meter bred.
    Den er da 86" målt på skrå som TV'er måles.

Jeg regnet på 2,35:1 bildeflate på mitt lerret om jeg skulle beholde høyden på bilde og bare utvide i bredden.
    Da ble bildet 2,5 meter bredt og 1,07 meter høyt.
    Dette gir en størrelse på 107" bildeflate.
    Da vil du beholde størrelsen på 16:9 bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier så de kresne AV folkene om denne løsningen? jeg vet jo at Ikea solgte noen rullegardin som folk brukte...Men det er vel neppe noe for en mer seriøs hjemmekino?

Jeg har bestillt Panasonic PT-AE4000 og vil helst ikke velge en løsning som gjør skam på projectoren. Jeg har grei lyskontroll her så det er et mindre tema...

Valget mellom huntonitt eller MDF er vel hips om haps? Så lenge man har en rett flate å male på. Har faktisk en del tynne plater i garagen allerede. Nei må nok teste ut dette. Lurte også på å legge blå kaldkatode lysrør bak listen rundt lerretet for en viss "stil" når det ikke brukes...Men kan kansje bli litt jalla og? Har bare et lass slike fra et tidligere bilstereo prosjekt.

Noen som har dristet seg til å lage et 2,35:1 lerret da? Eventuelt hvilke løsning har man valgt for visning av 16:9 film...Tenker på den sort ytterkant?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett en DIY løsning på maskeringen av 2,35:1 lerret ned til 16:9 lerret ved hjelp av svarte gardiner som dekker forskjellen mellom størrelsene.

Om du skal ha det elegant så kan du jo henge opp et elektronisk drevet lerret som er svart og hvor 16:9 størrelsen er klipt ut og fungerer som maskering.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nå lage mitt eget 2.35:1 lerret og lurer på hvilke mål jeg da bør bruke? Jeg har vel ca 4 meters sitteavstand. Bildet mitt i dag er vel ca 2meter bredt og 1m10cm høyt. Ville gått for for eks 120cm høyde. Hvor bredt vil det bli i 2.35:1?

Finnes det e kalkulator for dette noe sted? Eller hvordan regner man dette?

Hva er for eks målene på et 120" lerret i 2.35:1?

Newcomer Norgoon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes kalkulator for det ja, bruk den du har. Tast inn høyden på lerretet. Deretter trykker du på x tasten (også kjent som gangetegn) deretter 2,35 og til slutt på tasten som ser slik ut: = og vips kommer svaret, altså beregnet bredde...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norgoon
    Finnes kalkulator for det ja, bruk den du har. Tast inn høyden på lerretet. Deretter trykker du på x tasten (også kjent som gangetegn) deretter 2,35 og til slutt på tasten som ser slik ut: = og vips kommer svaret, altså beregnet bredde...
    Flaut! hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte i dag en sponplate jeg skal bruke. Plata er veldig glatt og fin og disse slår seg ikke så lett som for eks kryssfiner. Plata er 240x120. Max 2,35:1 størrelse blir da 240x106cm hvis jeg ikke tar helt feil. (240 delt på 2,35)

Det er ca 4cm mindre en jeg har hatt til nå i 16:9 format...Men mer en stort når man sitter 3,5meter unna....?

Kjøpte takmaling som er matt i 1500 brekkning. Har rimelig grei lyskontroll i stua og PT-AE 4000 er såpass ok at den takler det :-). Malingen skal sprøytes på og jeg kommer til å pusse med 240 papir mellom to strøk. Siden flaten skal være matt vil det være ok å pusse siste strøk også med fint papir for å få vekk eventuelle ujevnheter.

Rundt plata lager jeg en ramme i plank? Litt usikker, men jeg tror at et bredt bord med filt vil være bra? Har masse filt brukt til bilstereo osv som jeg kan bruke.

Så håper jeg det blir bra. Lager en enkel ramme bak sponen. Sponen er vel 12mm tror jeg så krever ikke så voldsomt med ramme.... Grubler på en løsning der jeg kan blende mellom 2,35:1 og 16:9 Tror det blir ca 20cm på hver side...

Kom gjerne med komentarer til planene og matriellbruken. Åpen for gode tips og ideer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand til lerret

Da jeg satte opp min hjemmekino fulgte jeg rådene på denne siden.

Skal man f.eks. ha to rekker med stoler må man passe på at begge rekkene havner mellom 1,54 og 2,17 i forhold mellom bredde på bilde og avstand til bilde.

Mitt bilde er 1,95 meter bredt og jeg sitter 3 meter. Dette er nøyaktig 1,54.

Hjemmekino.no - Guide - Projektorer - Lerret

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikazee
    Da jeg satte opp min hjemmekino fulgte jeg rådene på denne siden.

Skal man f.eks. ha to rekker med stoler må man passe på at begge rekkene havner mellom 1,54 og 2,17 i forhold mellom bredde på bilde og avstand til bilde.

Mitt bilde er 1,95 meter bredt og jeg sitter 3 meter. Dette er nøyaktig 1,54.

Hjemmekino.no - Guide - Projektorer - Lerret
    Nå var planen min å lage en ramme til plata, male hele flaten og henge den opp. Derretter vil jeg projectere bilde på flaten og finne beste størrelse og så ramme inne med sort kant. Jeg tipper i 2,35:1 vil jeg gå for et bilde på 235cm bredde... I 16:9 vil da bildet bli litt mindre en i dag, men det kan jeg leve med tror jeg. Så er det å finne en lur måte å ramme inne 16:9 når man trenger det....

Skal sjekke ut linken. Takker for svar

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig rart de sendte med ruller som slipper hår og lager såpass tydelige overlappinger.... En microfiber rulle eller skumgummi rulle ville nok gitt bedre resultater....Og koster ikke så mye mer....

Jeg skal lakke med sprøyte Lady vannbasert takmaling (Matt) nr 1500 på spon....Så får vi se. Grunning er overflødig da det gjerne må suge litt i starten. Om det suger grunning eller farge betyr mindre :-). Spent på resultatet...Får jeg det til skal jeg jammen sammenlikne AView lerretet (Billilerret) mot malingen. Tipper jeg slipper "gjenskinnet" på matt maling kontra lerretet som kan være litt plagsomt.

Kansje jeg skulle laget en liten "how to" underveis...Så kan folk bedømme selv hva de mener om resultatet.

Hvor kunne man eventuelt fått tak på lerret sampler for å se forskjell mot dyrere lerret? Må jo ha noe å strekke seg etter :-)...Til neste oppgradering :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

120"

Tenkte jeg skulle lage meg ett slik lerret, men sliter med og finne plate som er stor nok til 120"
    Noen som har tipps om hvor jeg kan finne en så stor plate

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Egentlig rart de sendte med ruller som slipper hår og lager såpass tydelige overlappinger.... En microfiber rulle eller skumgummi rulle ville nok gitt bedre resultater....Og koster ikke så mye mer....

Jeg skal lakke med sprøyte Lady vannbasert takmaling (Matt) nr 1500 på spon....Så får vi se. Grunning er overflødig da det gjerne må suge litt i starten. Om det suger grunning eller farge betyr mindre :-). Spent på resultatet...Får jeg det til skal jeg jammen sammenlikne AView lerretet (Billilerret) mot malingen. Tipper jeg slipper "gjenskinnet" på matt maling kontra lerretet som kan være litt plagsomt.

Kansje jeg skulle laget en liten "how to" underveis...Så kan folk bedømme selv hva de mener om resultatet.

Hvor kunne man eventuelt fått tak på lerret sampler for å se forskjell mot dyrere lerret? Må jo ha noe å strekke seg etter :-)...Til neste oppgradering :-)
    Har du noen bilder av hvordan du lagde lerretet og hvordan resultatet ble,
    så hadde det vært gøy å se. Og ikke minst om du er fornøyd med resultatet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •