DIY lerret med maling? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av okka
    Har du noen bilder av hvordan du lagde lerretet og hvordan resultatet ble,
    så hadde det vært gøy å se. Og ikke minst om du er fornøyd med resultatet.
    Hei Okka...Fra Okka by kansje? Uanset, ja jeg er fornøyd... Spesielt kjekt med 2:35:1 filmer... Har jo ikke fått testet opp mot dyre lerret enda, men det kommer. Til nå er jeg strålende fornøyd. Skal se om jeg kan ta noe bilder en dag og poste her. Tik vel desverre ikke bilder under byging, men enkelt å forklare...

Kjøpte den største sponplata jeg kunne få. Laget en ramme på baksiden i 2x2" med totalt 4 ribber...Som et skjelett bakpå og også for å få plata ut fra veggen og festemuligheter. Skrudde og limte disse sammen etter å ha malt med matt takmaling i 1500 nyanse. Rullet dette etter å ha prøvd sprøyting som funka dårlig i kulden i vinter. Dette skulle jeg henge på veggen, men endte med å skru noen solide skruer tvers gjennom det hele og inn i veggen hvorpå jeg sparklet over skruene etterpå. Funket meget bra da det ble rullet maling på mens det hang på veggen i stua. Så malte jeg noen kraftie bord sorte og kappet til å lage rammen rundt. Mangler å sparkle ferdig skjøten her da kappen ikke ble 110%.... Vil også male veggen bak sort for best mulig forhold...

Bilder kommer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser muligheten for et relativt rimelig DIY buet lerret her. Noen tanker rundt å bøye en tynn mdf-plate(4/6 mm), om nødvendig ved å dampe den, for derretter å lakkere? Regner med det er greit å bøye først, for å slippe sprekker osv i lakken..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kansje kryssfiner er enklere å få bøyd? Klarer man få tak på tynn mdf i stor størrelse? Buen må jo være 100% jevn...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode innspill, MDF er jo rimelig hardt og sprøtt, mulig en tynn kryssfinér er greiere.
    Har ikke noen umiddelbare planer om å bygge lerret, men er gøy å ha litt å tenke på og dele ideer man selv får!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal lage rammelerret:)

Jeg har planer om å lage rammelerret og har vært skeptisk på å male, men etter å ha lest litt på noen tråder her inne tror jeg jeg skal prøve å male på MDF-plate.

Men jeg har et problem... Jeg skal lage et lerret på 110" og trenger da en plate på rundt 250 x 140 cm. Etter det jeg har forstått får man ikke kjøpt så store plater. Det må derfor bli en skjøt på plata og jeg er usikker på hvordan jeg skal få skjult denne så godt som mulig. Noen som har forslag til løsning? Eller er dette prosjektet bak mål?

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke skjøting er svaret... For å få en usynlig skjøt blir du nødt til å lage noen form for bakplate eller festemetode for å klistre platene helt tett sammen. Dette øker vekta på lerretet betydelig. Deretter må du sage til platene og sparkle, pusse, sparkle, pusse, sparkle, pusse, slipe, sparkle, pusse og pusse litt til før du maler ørten strøk. Det lar seg nok gjøre, men det blir en pokkers jobb.

Problemet er at nesten alle plater man får kjøpt i dag er beregnet på vegg/tak/gølv , og disse er laget for å gå opp i 60cm (som etter byggestandarden er avstanden mellom stenderne på vegger).

Jeg ville nok her ha gått for 240x120 som er vanlig størrelse, også heller ramma inn topp og bunn litt grovt for å ende opp med 240x110 som tilsvarer 16:9 i forhold. Du får da en effektiv bildestørrelse på 96" som slett ikke er ille.

Hvis du i tillegg er litt nøye på malinga (evt kjøper ferdigmalt plate om det er tilgjengelig) vil du få et veldig bra bilde - så bra som prosjektøren tillater. Gjelder å tenke litt kvalitet også, ikke bare kvantitet... ... sa mannen med Ikea Tupplur lerret i lyst rom.

Uansett hva du velger - Lykke til! :-D

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil absolutt anbefale alle som skal "lage" lerret selv å kjøpe maling ment for dette. Goo Systems
    jeg har selv benyttet produkter fra Goosystems, og kan absolutt anbefale produktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vurdere kostnad

En må jo vurdere kostnadene også. Kjøper man en dyr projektor må man også investere i skikkelig lerret. Kjøper man en rimeligere projektor kan man vel vurdere om man skal bruke mer penger enn standard matt grå maling som jeg selv er godt fornøyd med på fjerde året.

Hva koster malingen du nevner?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer DIY mot rammelerret om dagen, men MDF ser ut som å være vanskelig å få tak i.. eneste jeg har funnet er 12mm sponplate. MDF måtte bestilles i pakker av 63plater..(!)
    Vil sponplate funke greit nok?

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    vurderer DIY mot rammelerret om dagen, men MDF ser ut som å være vanskelig å få tak i.. eneste jeg har funnet er 12mm sponplate. MDF måtte bestilles i pakker av 63plater..(!)
    Vil sponplate funke greit nok?
    Spørs litt på strukturen og overflata. Tror du må grunne ganske grundig (pun not intended) før du maler for å få en like jevn overflate som på en mdf-plate. Bortsett fra det ser jeg ingen grunn til at det ikke skal fungere. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare informere om at jeg nå er ferdig så og si med mitt AV rom og har laget ny DIY skjerm. Denne gangen har jeg rullet overflaten med Paint On Screen som er AVshops nye satsing innen lerretsmaling. Skal legge ut bilder og gjøre en test hvor jeg sammenlikner mot andre typer overflater og lerret...

Det jeg kan si sånn umiddelbart er at dette ser meget lovende ut. selv med dagslys ute virker det som om refleksjonen fra denne malingen er meget bra!!!

Linker opp mot testen når den er gjennomført.

RCS

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •