Valg av motorisert lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av motorisert lerret

Etter flere års drømmer om å ha et motorisert lerret så har jeg nå bestemt meg for å ta steget og finansene er snart på plass.

Så, jeg har altså ikke et dedikert kinorom i den forstand, må ta en del kompromisser pga WAF og at rommet også skal kunne brukes til andre ting.

Har ingen steder å henge et rammespent lerret, og det er et vindu bak på den veggen lerretet kommer ned. Har et vanlig nedtrekkslerret (matt hvitt) i dag på ca 230cm bredde.

Har lystett rullegardin til å blende av vinduet bak lerretet og har generelt god lyskontroll på rommet, men veggene er lyse og taket er hvitt.

Jeg har en Epson TW1000 prosjektor som jeg kjører i low/eco mode da jeg liker at den er stille...

Så, valgene står imellom:
    DreamScreen V3 Tab Basic AVshop.no / DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey White 16:9 265cm / 120"
    og
    Kingpin Screens CES270-16:9 117 tommers motordrevet projektorlerret med fjernkontroll! Kingpin Screens CES270-16:9

Regner egentlig med at mange her inne vil hoppe i stolen av at jeg i det hele tatt vurderer Kingpin lerretet, men

Fordeler Dreamscreen:
    Tab tension (ingen bølger/folder)
    -Grå duk (bedre kontrast/sortnivå, mindre utsatt for strølys)
    -Bedre duk med mindre struktur(?)
    -Mulighet for trigger

Ulemper dreamscreen
    -prisen 5999+700 i frakt
    -en merkelig opphengsløsning med kroker (?)
    -fast strømledning, litt uklart egentlig hvordan det ser ut hengende i taket
    -grå duk (blir det feil til min lyssvake prosjektor (low/eco mode)?)

Fordeler Kingpin:
    -prisen 3990 + (90-135 i frakt)
    -hvitt lerret (tja, kanskje er det bedre på mitt lyssvake oppsett, og det er vel bedre for punch i fargene?)
    -bedre opphengsløsning (one man show)

Ulemper Kingpin:
    -lerretskvaliteten dårligere(?)
    -ikke mulighet for trigger
    -hvitt lerret (følsomt for strølys, dårligere kontrast)
    -utsatt for bølger/folder

Ja jeg vet at dreamscreen også har v3 modellen (ikke basic) som har bedre oppheng ++ men det koster et par tusen mere på tilbud og har sort kassett. v4 finnes med hvit kassett men koster 4000 mere (snart 2 v3 basic)

Noen som kan hjelpe meg å ta en beslutning?

mvh
    Bjørnar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok folkens, det er garantert folk her inne som både selger disse lerretene og som har dem selv og har hauger med erfaring å øse av.

Hva hvis jeg spør på denne måten:
    1. Noen som har erfaring med Kingpin lerretene?
    2. Noen som har erfaring med Dreamscreen v3 Tab Basic lerretene? (spesielt nysgjerrig på den litt spesielle opphengsløsningen og om strømkabel er lang nok, hvor mottakerboks er plassert osv)
    3. Meninger for/mot hvitt/grått lerret gitt de forutsetningene jeg ga i mitt første innlegg?

Dere kan gjerne sende meg litt tilbakemelding på pm hvis dere ikke har lyst til å legge ut erfaringene i forumet.

Takknemlig for all hjelp!

- bjørnar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen i Trondheimsregionen som har Dreamscreen Tab tension

Noen i Trondheimsregionen som har Dreamscreen Tab tension som kan tenke seg et kort besøk slik at jeg får sett hvor dominerende lerretskassetten er i virkeligheten, hvor grått lerretet er etc....

Please :-)

- Bjørnar

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har montert Dreamscreen på fellesrommet på jobben. Brukte ikke kroker til oppheng, men brukte veggfestet og lagde et opplegg for å skru det i taket. Du kan ikke feste det direkte på vegg? Ser vel heller ikke problemet med å bruke kroksystemet hvis du må skru det i taket?

Mottakerboks har ledning bort til lerret. Ikke sikker på hvor lang ledning det er før og etter boksen. Vi har den plassert rett bak lerretet. Greit å montere slik at du kan gjemme litt kabler. Særlig hvis du skal ha triggerkabel i tillegg.

Vi har grått lerret på en EH-TW5000. Syns det fungerer ypperlig. Syns heller ikke kassetten virker dominerende.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    Vi har montert Dreamscreen på fellesrommet på jobben. Brukte ikke kroker til oppheng, men brukte veggfestet og lagde et opplegg for å skru det i taket. Du kan ikke feste det direkte på vegg? Ser vel heller ikke problemet med å bruke kroksystemet hvis du må skru det i taket?
    Nei, jeg har jo ikke sett kroksystemet, synte det virket litt skrøpelig og vanskelig å justere denne typen oppheng. Lerretet er sikkert svintungt, kan ikke huske å ha sett vekt noe sted men det er sikkert 30-40 kilo. Jeg har heller ikke 100% oversikt over hvor spikerslagene er i taket. Jeg kan dessverre ikke montere på vegg da lerretet skal komme ned foran en lcd-tv.
    Jeg har tidligere glemt å skru inn sikringsskruene på et lerret (kjøpte brukt) Etter et par gangers bruk ramlet det ut av festene og via stereobenken og ned i gulvet. Det lerretet veide 20 kilo....

Mottakerboks har ledning bort til lerret. Ikke sikker på hvor lang ledning det er før og etter boksen. Vi har den plassert rett bak lerretet. Greit å montere slik at du kan gjemme litt kabler. Særlig hvis du skal ha triggerkabel i tillegg.
    Hos meg vil det våre ca 10-15 cm klaring mellom kassetten og veggen og dermed "bruker jeg ikke opp" mye kabel i taket, men det er jo 240cm ned til gulvet og ca 40 cm bort til kontakt derifra igjen.

Vi har grått lerret på en EH-TW5000. Syns det fungerer ypperlig. Syns heller ikke kassetten virker dominerende.
    EH-TW5000 er vel 1600 ansilumen på maks, men dere kjører den kanskje i eco dere også? Jeg er rett og slett bekymret for at prosjektoren min er for lyssvak til et grått lerret.

Vet det er mange her inne som kan hjelpe med dette, sannsynligvis mange som har tilnærmet samme prosjektor og flere som har samme lerreter som jeg vurderer. Flere bør gjøre som oddk og hjelpe en "kollega i nød" :-)

- Bjørnar

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om, så er det ikke fast tilkobling i boksen. Bare å lage egen tilførselskabel og skru fast på tilkoblingene. da kan du jo ha så lang tilførsel du bare vil.

Tungt er det ja. Står desverre ikke vekt i papirene, men med litt oppfinnsomhet er jo fullt mulig å lage et opplegg for å bruke veggfestet og likevel skru det i taket.

Vi kjører ikke i ECO-modus. Så når det gjelder valg av farge på duk er det sikkert andre som er bedre bevandret enn meg til å svare her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om, så er det ikke fast tilkobling i boksen. Bare å lage egen tilførselskabel og skru fast på tilkoblingene. da kan du jo ha så lang tilførsel du bare vil.
    Hmmm, kanskje det går ja, det er virkelig noe å tenke på, sikkert andre her inne som har prøvd noe sånt?

Tungt er det ja. Står desverre ikke vekt i papirene, men med litt oppfinnsomhet er jo fullt mulig å lage et opplegg for å bruke veggfestet og likevel skru det i taket.
    Mest bekymret for om jeg finner spikerslagene, virker ikke så veldig betryggende å ha et så tungt lerret hengende å dingle i et par kroker.. Men en del av disse er vel solgt og jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer ihvertfall.

Vi kjører ikke i ECO-modus. Så når det gjelder valg av farge på duk er det sikkert andre som er bedre bevandret enn meg til å svare her
    Det er sikkert flere som har erfaringer der ja, hjelper dog lite hvis de ikke vil fortelle om dem.

Når jeg får gjort mine erfaringer så skal jeg legge dem inn i denne tråden slik at de som eventuellt lurer på det samme kan få hjelp her ihvertfall...

-Bjørnar

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på hvilket motorisert lerret, tror jeg går for Kingpin lerretet, også fordi det er mest praktisk, er 7 cm fra veggen så en kan ha f.eks et bilde hengende bak

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    er 7 cm fra veggen så en kan ha f.eks et bilde hengende bak
    Ja, det er jo et poeng selvsagt. det spille dog ingen rolle i hjemmekinonen min da lerretet skal henge ca 30 cm ut fra bakveggen.

Jeg gikk for dreamscreen forøvrig, får se om jeg angrer når jeg mottar det....

mvh
    Bjørnar

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig greit for meg i alle fall, for jeg skal ha det i stua, syns også Kingpin lerretet vel har beste utseendet, og dessuten er det andre lerretet en del dyrere...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg lurer på hvilket lerret som er best og gir best bildekvalitet av disse to? det er i grunnen de to valget står imellom hos meg :

Multibrackets Motorized Projection Screen Deluxe - projeksjonsskjerm (motorisert) - 135 in
    Multibrackets Motorized Projection Screen Deluxe - projeksjonsskjerm (motorisert) - 135 in - Produktinformasjon

KINGPIN Crown CES270-16:9 - projeksjonsskjerm (motorisert) - 117 in
    KINGPIN Crown CES270-16:9 - projeksjonsskjerm (motorisert) - 117 in - Produktinformasjon

Etter å ha lest litt om tab tension ble jeg i tvil om jeg kanskje skal velge det med tab tension likevel... Er det noe mulighet å feste DREAMSCREEN TAB-TENSIONED MOTORISERT 16:9 lerretet i veggen så jeg kan ha det litt ned fra taket? Det blir vel hengende litt høyt ellers og ikke bra for nakken? Hva er best av Gain 1.0 og 1.1?

Og så leste jeg dette? Holder ikke DreamScreen Tab V3 det den lover?
    http://avforum.no/forum/lerret/77433...en-v3-tab.html

Når jeg skal sitte ca 4 meter fra lerretet, går det greit med str. ca 120 tommer?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •