Akustisk transparent lerret og LCD-projektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustisk transparent lerret og LCD-projektorer

Hva er det egentlig som gjør det problematisk med LCD-baserte projektorer og perforerte lerreter? Regner det har noe med fyllingsgrad og ditto moire gjøre, men lurer på om dette er like ille for alle LCD-PJ'er.

Hadde egentlig peilet meg inn på Panasonic PT-AE4000 kombinert med et 2.35:1 DreamScreen Acoustic HD-lerret, men hører (skrekk)historier og det gjør meg bekymret.

Er noen LCD-baserte PJ'er mindre dårlig enn andre kombinert med perforert lerret? Vil f.eks. ‘Smooth screen’-teknologien til PT-AE4000 gjøre noe til eller fra vedrørende denne problematikken?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg skal få testet nettopp denne komboen i løpet av noen uker, RuneW, og skal gi deg en tilbakemelding her... Ettersom AE4000 tross alt har "smooth-screen"-teknologi er det jo et godt håp at det vil kunne føre til mindre interferens. Poenget er å minimere det sorte feltet rundt hver piksel slik at pikseldefinisjonen blir lavere og dermed også interferensen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter i neglebitende spenning!!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Null moire på AE4000 og den hvite siden på DreamScreens ultraHD... Har ikke fått testet med TW5000 enda, men AE4000 funker altså helt glimrende.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Null moire på AE4000 og den hvite siden på DreamScreens ultraHD... Har ikke fått testet med TW5000 enda, men AE4000 funker altså helt glimrende.
    Ah! Nå begynner min framtidige PJ virkelig å komme ut av tåken i krystallkulen :-)

Prøvde du med forskjellig zoom-områder (for dette er en faktor, er det ikke)? Slik at du ikke bare hadde flaks, mener jeg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, har ikke testet ulike zoom-områder, så moire kan fremdeles forekomme i andre oppsett...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... Da er det muligens fortsatt usikkerhet rundt dette. Håper jeg kan få sikkerhet rundt dette før jeg går til innkjøp av PJ da. Det blir vel en AE6000 eller noe slikt på meg ;-)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilsvarer UltraHD-duken V4? Eller er det forskjell på disse? Tenker da på å få inn en midlertidig løsning med et av de nye akustisk transparente lerretene til min V2-ramme.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    "UltraHD" og "HD" er de to lydtransparente variantene fra DreamScreen. Forskjellen er at "UltraHD" har to lag, en hvit "HD"-side samt en en gråtonet "ultraHD"-side... Ettersom en ser noe av strukturen av "HD"-laget gjennom "ultraHD"-laget på denne "modellen" vil det uansett være mest naturlig å benytte seg av HD-laget, og dermed er hovedforskjellen på dagens "ultraHD" og "HD" primært noe bedre gain på "ultraHD"-duken. Strukturen er også noe finere også på HD-laget på "ultraHD"-versjonen, men i praksis er det av relativt begrenset betydning.

V2-versjonen av ultraHD-duken vil for øvrig også dukke opp etterhvert. Den vil bruke en annen oppbygning enn eksisterende ultraHD ved at den i stedet for å benytte ett tykkere "HD" lag (i vevet fiber) samt ett tynt "ultraHD"-lag vil bruke to noe tykkere "ultraHD"-lag (for å unngå at en ser strukturen fra laget bak ultraHD-duken...). Den vil også leveres med en spesielt lys gråtone på den ene siden og hvit duk på den andre.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1669

Dette er mao den helt nye, hvite HD-duken formsydd til V2-rammene, hvor moire-problemet er mer eller mindre borte?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Moire er en litt merkelig "slange", men i de fleste tilfeller vil du unngå det ved bruk av den duken, ja... Det er for øvrig "ultraHD" som er den helt nye duken, "HD"-varianten til V2-lerretene er den "gamle" varianten som baserer seg på et enkelt lag dukmateriale mens ultraHD består av to lag og dermed mindre lysgjennomslipp (= høyere gain).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg studerer UltraHD-laget (den grå) synes jeg den ser veldig mye mer finmasket enn HD-laget (den hvite). Det som slår meg først er at jeg ønsker å benytte meg av den siden med høyest "oppløsning" ettersom jeg blir sittende absurd nærme 120". Det at den er grå er vel også et pluss dersom sortnivå er "King" selv i en batcave. Dersom ikke HD-lagets synlighet ødelegger "oppløsningen" for mye da? Kan du kommentere litt mer rundt dette Lygren?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ultraHD-laget er klart mest finmaskert, og vil være det mest passende på korte sitteavstander. Problemet er at en ser noe av "hovedstrukturen" av HD-laget gjennom "ultraHD"-laget på dagens revisjon av duken i lyse scener.

Når det gjelder V2-versjonen av ultraHD vil den altså være basert på to "ultraHD"-lag, men da av økt tykkelse for å gi duken tilstrekkelig tykkelse totalt...

Nå skal jeg snart få montert opp ultraHD i egen "hyttekino", der jeg hadde tenkt å teste "ultraHD"-siden... Jeg har så langt primært hatt erfaring med den hvite "HD"-siden, og synes jeg det ser ganske bra ut det også da...

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Når jeg studerer UltraHD-laget (den grå) synes jeg den ser veldig mye mer finmasket enn HD-laget (den hvite). Det som slår meg først er at jeg ønsker å benytte meg av den siden med høyest "oppløsning" ettersom jeg blir sittende absurd nærme 120". Det at den er grå er vel også et pluss dersom sortnivå er "King" selv i en batcave. Dersom ikke HD-lagets synlighet ødelegger "oppløsningen" for mye da? Kan du kommentere litt mer rundt dette Lygren?
    Hva definerer du forresten som 'absurd nærme'? Vurderer nemlig et 120" lerret selv; men har egentlig ikke bestemt om jeg går for en av disse ultraHD-dukene el. et tab-tensioned ikke-rammebasert lerret.

Ser forøvrig ikke ut til å være mange med særlig informasjon om V4 serien av disse, though (iaf. ikke som poster på forumet)

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min førsterekke havner ikke særlig mer enn 2 meter fra duken så jeg ønsker minst mulig struktur i den.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ok... Da er det muligens fortsatt usikkerhet rundt dette. Håper jeg kan få sikkerhet rundt dette før jeg går til innkjøp av PJ da. Det blir vel en AE6000 eller noe slikt på meg ;-)
    For oss som ikke har alle modellnumrene i hodet. HVilket merke er AE6000?
    Prøvde å google det, men fikk bare opp AEG vaskemaskin

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    For oss som ikke har alle modellnumrene i hodet. HVilket merke er AE6000?
    Prøvde å google det, men fikk bare opp AEG vaskemaskin
    Bare prøvde å gjette hva Panasonic ville komme med om ca 2 år...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil UltraHD V2 komme ferdigsydd for V2-rammelerret?

Det som må utarbeides på ett eller annet vis fra AVShop sin side er å slutte å skryte, men heller sette opp en matrise over hvilke lerret/projektorteknologi/størrelser gir moire. Alternativt er at vi begynner å lage en klistret tråd om dette her der forskjellige brukere legger inn erfaringer. Ulempen her er at dette fører til at flere må gå i baret slik jeg har gjort med 200 cm AcousticHD og LCD. Skulle gjerne visst hvordan UltraHD vil fungere på LCD på forskjellige bredder basert på faktiske resultat og ikke spekulasjoner og markedsføringsprat.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •