Kjøp av lerret til BenQ w500 (kurvet?!?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av lerret til BenQ w500 (kurvet?!?)

Har per i dag et hjemmelaget lerret som jeg begynner å bli mer å mer misfornøyd med og vurderer i den sammenheng bare å kjøpe meg et lerret:-D

Noen som har noen anbefalinger som kan passe bra til denne PJ'n?
    Det må være rammespent lerret på rundt 100"
    Har sett litt rundt på dette med kurvet lerret, uten ekstra linse.
    er dette og anbefale?
    Har lest endel her inne der det er mye for og imot kurvet på 16:9. men etter det jeg kunne hente inn som en konklusjon så virket dette som et godt alternativ.

Avstanden fra projektor til vegg er 3 til 4 meter. (kan flytte den)

Takker for alle innspill som kan hjelpe på å velge lerret å få vekk den udugelige kvite flekken av en ting jeg har nå:-D

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med kurvet lerret er en smakssak. Noen liker det, andre ikke. Det beste er om du besøker noen som har det og ser det "live". Om det ikke er en mulighet så er det vel best å gå for et tradisjonelt lerret. Da vet du i alle fall hva du får :-D

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Dette med kurvet lerret er en smakssak. Noen liker det, andre ikke. Det beste er om du besøker noen som har det og ser det "live". Om det ikke er en mulighet så er det vel best å gå for et tradisjonelt lerret. Da vet du i alle fall hva du får :-D
    Ja hadde jeg bare visst om noen som har det! hehe..
    ja det vil vel bli den tryggeste måten å gå frem på. men alikevell så er jeg meget hypp på den kurvete løsningen, å når jeg ser bilder av det, så må jeg si det ser meget mye råere ut, kinofølelsen ser for min del ut til å bli fordoblet!
    Men ikke vet jeg, vanskelig ass!!

Men sett utifra specs på PJ og lengde, vil jeg kunne klare å få utfyllt bilde? uten katastrofale konsekvenser?:neutral:

Ser dem selger 16.9 kurvet og 2:35.1 kurvet (mulig det ble feil tall, tok en råsjangs) hva blir i mitt tilfelle aktuelt?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurvet lerret er egentlig for å eliminere pincushion(motsatt av tønneform) som forårsakes av hosisontal strekk ved bruk av anamorph linse, også for å prøve å minimere den fokusfoskjellen som kan oppstå i hjørnene på et 2.35:1 oppsett. Kurvet 16:9 lerret har ingen funksjon annet enn at det ser kult ut, du vil få tønneform på bildet og en 16:9 projektor skal ikke ha fokusproblemer i hjørnene. Noen mener også at man får økt 3D følese og at man lever seg mer inn i filmen, men dette merker jeg ikke noe til.

Så det eneste du vil oppnå med et kurvet 16:9 lerret er at det ser kult ut, men det skaper tønneform på bildet som gjør at bildet vil komme inn på rammen på midten for at du skal kunne fylle hjørnene...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, at bilde kommer på rammen på midten vil jo ikke akkurat være kjekt!
    rett og slett uakseptabelt :-D

Men er det noen måte å unngå dette på da? blir denne linsa den eneste utveien?
    Men forstod jeg deg rett, må jeg kjøpe 16:9? dette 2.35:1 formatet ser jo betraktelig mye bedre ut, og med tanke på at veggen min er enorm så hadde det vært kjekt å fått brukt litt mer av den.
    Må prosjektor ha støtte for 2.35:1? eller er det dette linsen fikser?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Velouren spiser opp det lille som måtte være av bilde som skytes utenfor. Videre er de fleste 16:9 lerreter svært moderat kurvet, så det er mest av alt en kinoeffekt en kjøper om en velger kurvet.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha et skikkelig oppsett med kurvet lerret er det jo 2.35:1 som er tingen. Og her har du et par valg, Panasonic 3000/4000 har en minnefunksjon på zoom og fokus som gjør at du enkelt kan velge mellom 2.35:1 og 16:9. Eller så har du en god del linser og projektorer å velge mellom. Eneste bakdelen med et projektor/linse oppsett er at kostnaden er relativt høy, ellers er det bare fordeler syns jeg. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til 16:9 igjen...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tusen takk for gode og sjappe svar! Så får vi se hva det blir, tror nok jeg tar sjangsen på en kurvet 16:9 i første omgang.

Dette med anamorph Linse og PJ for å få dette ekte 2.35:1 må jeg nok drømme litt videre om, Spare i sparegrisen;-)
    Men det er definitivt noe som skal realiseres i framtiden!

God helg, det er da snart helg?:grin: woohoo

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Ok, tusen takk for gode og sjappe svar! Så får vi se hva det blir, tror nok jeg tar sjangsen på en kurvet 16:9 i første omgang.

Dette med anamorph Linse og PJ for å få dette ekte 2.35:1 må jeg nok drømme litt videre om, Spare i sparegrisen;-)
    Men det er definitivt noe som skal realiseres i framtiden!

God helg, det er da snart helg?:grin: woohoo
    Jeg ville hatt minst 4 meter bredde, sitteavstand 5 meter, om jeg skulle hatt 2.35:1. Sitter nå selv på 2.74m bredde på lerret i 16:9, 5.5m sitteavstand. (123" diagonalt).

Lagde meg et rammelerret selv (kjøpte lerretsduk fra USA, samt div MDF og lister, sag, spraylim og matt sort filt fra div butikker i ostehøvellandet noreg.).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •