Hvilket lerret til PE7800?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Tenfjord sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket lerret til PE7800?

Hei,
    Har nesten helt sikkert bestemt meg for å gå til innkjøp av en BenQ PE7800 (står og vipper litt mellom PB6200 og PE7800). Det jeg lurer på er hvilket lerret dere anbefaler til denne PJen. Og jeg trenger vel ikke noe større en 180 cm bredt siden PJen kommer til å stå bare ca. 3,4 meter i fra lerretet?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror et Greyline lerret er bra til din projektor? LINK

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Tror et Greyline lerret er bra til din projektor? LINK
    Hva basserer du dette på?

Jeg har et Dalite model B hvitt lerret med 1.0 gain. Dette fungerer helt strålende. Skulle gjerne prøvde et greyline for sammenlikning.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mange her som er meget fornøyde med Greyline?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har man et rom med god lyskontroll så vil jeg definitivt anbefale et greyline lerret. har man derimot ikke full lyskontroll så vil de 20% lys ett greyline lerret tar muligens bli savnet. jeg har selv ett 100% lyskontrollert rom og jeg synes bildet hos meg ble klart bedre med greyline. har testet 8700 med greyline og det ble et supert resultat.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    har man et rom med god lyskontroll så vil jeg definitivt anbefale et greyline lerret. har man derimot ikke full lyskontroll så vil de 20% lys ett greyline lerret tar muligens bli savnet. jeg har selv ett 100% lyskontrollert rom og jeg synes bildet hos meg ble klart bedre med greyline. har testet 8700 med greyline og det ble et supert resultat.

Er vel ikke helt riktig dette :?: . Det beste resultatet får du av et lerret som gjengir akkurat det bilde som blir prosjektert. Dette gjør ingen lerret som har grå toner. de flytter hele fargeskalaen (lys grønn blir mørkere grønn etc.) Dette ser man lite til, og et grått lerret er å foretrekke for å oppnå bedre kontrast. Men hvis man har en prosjektor som har bra kontrast og et rom med tot. lys kontrol er det hvite lerret det riktige valget. Har man derimot en dårlig prosjektor (kontrast) og ikke full lyskontrol er et grått bedre.
    :arrow: http://www.projectorcentral.com/whit...on_screens.htm
    Grå lerret er i ferd med å nesten bli en mote sak.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste resultatet får du av et lerret som gjengir akkurat det bilde som blir prosjektert. Dette gjør ingen lerret som har grå toner. de flytter hele fargeskalaen (lys grønn blir mørkere grønn etc.)
    Et hvitt lerret gjengir heller ikke et "korrekt" bilde, bare så det er sagt. Da måtte man i teorien hatt et "ikke reflekterende" speil... :roll: Men det stemmer jo at et grått lerret flytter hele fargeskalaen litt nedover, men er det nødvendigvis et minus?

Men hvis man har en prosjektor som har bra kontrast og et rom med tot. lys kontrol er det hvite lerret det riktige valget.
    Hvorfor ? Hvordan folk opplever farger er forskjellig fra person til person. Den største bakdelen med grå duk jeg ser, er at det "suger" utrolig mye lys.. Dette er ikke så morro når man gjerne vil ha litt lys i rommet og se på EM

Smak og behag !

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Et hvitt lerret gjengir heller ikke et "korrekt" bilde, bare så det er sagt. Da måtte man i teorien hatt et "ikke reflekterende" speil... :roll: Smak og behag !
    Kan du utdype dette, er du snill?
    Et hvitt lerret reflekterer vel hele fargepaletten? Mens et grått lerret vil absorbere deler av fargepaletten.

Hva er et "ikke reflekterende" speil? Et sort hull?? :?:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine betraktninger kommer etter å ha testet de aktuelle projektorene og de aktuelle lerretene jeg kommenterer. når da trådstarter spør etter hvilket lerret som funker på 7800 så svarer jeg på grunnlag av det mine øyne har testet og sett. At et grått lerret gjør noe med bilde ja det gjør det, men i mine øyne til det klart bedre :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt hvite projecta lerret (som kostet over 30 tusen) ligger i boden, og greyline er duken som henger på veggen i min hjemmekino i langt tid fremover. Dette er selvfølgelig basert på testing av av begge dukene på en gang (kjørte halvt bilde på hver duk). Konklusjon var at den grå duken gjør sortnivå langt bedre og den gir MYE mer dybde i bildet. Det hvite blir litt mindre hvitt, det er helt riktig men dette er totalt uten betydning siden øyet har den egenskapen at det lyseste punktet til enhver tid blir oppfattet som hvitt. Fargepaletten blir ikke påvirket av samme grunn.
    Det skal også nevnes at øyets evne til å se forskjell på sort og grått er langt bedre. Så mørk grått (nesten sort) blir aldri oppfattet som sort. Dette er grunnen til at greyline duken henger i så mange hjemmekinoer. Jeg har heller ikke hørt om noen med digital projektor (LCD & DLP) som har gått tilbake til hvit duk etter å ha prøvd grå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Mitt hvite projecta lerret (som kostet over 30 tusen) ligger i boden, og greyline er duken som henger på veggen i min hjemmekino i langt tid fremover.....
    Bare send lerrete til meg du... jeg betaler gladelig portoen Så får du ryddet litt i kjelleren også

Har selv hvitt lerret som jeg syes fungerer bra. Har ikke testet med grått. Vet iallefall at det går fint an å se tegnefilmer (Nemo osv. ) med lys i rommet på hvitt lerret og BenQ 7800.

Fotballkamp måtte jeg bare gi opp da jeg fikk for mye artefakter rundt spillerene når de ble filmet på avstand. Har Humax VACI 5350 satelitt-tuner som i utgangspunktet skal være ganske bra billedmessig. Kjørte s-videokabel. Hadde kanskje blitt bede med RGB.

Mvh kka (Prec)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Her tror jeg som ved de fleste andre ting en bør ha sett de to ulike alternativene før en kommenterer fargeproblemer etc. carmacoma, har du faktisk testet grånyanserte lerret, eller baserer du deg på "uttalelser" fra tredjepart?

Fargeskalaen flyttes etter min mening helt minimalt. Dette er så minimalt at f.eks. DVE ikke klarte "se" noe forbedringspotensiale verken hos meg med hvitt lerret, eller hos Gorm med Greyline på InFocus 7205. Lysnivået må stilles litt mot grått, men det er jo selvsagt...

Uansett er Greyline er spørsmål og smak og behag. Du kutter hvit "peak", men får igjen i nederste del, slik at sortnivå forbedres en god del. Mange av oss synes ikke sortnivå er sååå viktig, da er hvitt like greit. De som synes sortnivå er avgjørende (som undertegnede, ønsker helst CRT-sort!), gir definitivt grånyanserte duker mye effekt, uten å på noen som helst måte "forstyrre" fargebalansen i nevneverdig forstand.

Skulle heller hatt Per Johnny eller noe andre med kolorimeter til å faktisk måle differansen, antar vi ikke kommer langt fra, men hadde jo vært spennende å fått det testet og "kvantifisert" en gang for alle!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: pris/demoforespørsler er det fint om du tar på meg over PM!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype dette, er du snill?
    Et hvitt lerret reflekterer vel hele fargepaletten? Mens et grått lerret vil absorbere deler av fargepaletten.

Jeg ble vel revet litt med her... ops: Men det jeg mente var at fargene aldri vil være korrekte i forhold til real life. Men dette har like mye med lysforhold, og hvordan fargene forandrer seg sammen med lyset.

Hva er et "ikke reflekterende" speil? Et sort hull??
    :shock: Det jeg mente her var en overflate uten farge som reflekterte 100% det den fikk lyst på seg uten å "farge"...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    1 :arrow: Her tror jeg som ved de fleste andre ting en bør ha sett de to ulike alternativene før en kommenterer fargeproblemer etc. carmacoma, har du faktisk testet grånyanserte lerret, eller baserer du deg på "uttalelser" fra tredjepart?

2 :arrow: Uansett er Greyline er spørsmål og smak og behag.
    1: Jepp har testet . Er enig i at det ikke er merkbart hvis du kun ser på et lerret og ikke sammenligner dem sammtidig. Men sammenligner du flere og samtidig har samme signalkilde til å vise bilde på en god tv/pc skjerm. Viste det seg "i mitt tilfelle" at nøytrale duk farger ga det mest riktig bilde tilbake (fargemessig). Sort ble bestandig best på en grå nyansert duk. Har prøvd å målt farge med en "color eye" men resultatene ble missvisende, og lite informativ. (Skal se om jeg ikke finner ut en måte å gjøre det på)

2: Helt enig 8) poenget var at man ikke skal se bort fra et hvit lerret. (Du selger vel ikke bare de grå)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet med å teste med la oss si ett halvt hvitt lerret og ett halvt grått er at man da ikke greier å lure øyet. det er nemlig en viktig del av grunnen til at hvitt ser hvitt ut også på ett grått lerret, men ser man hvitt både på ett grått og ett hvitt lerret samtidig, så vil de hvite man ser på ett grått lerret se dårligere ut en det på ett hvitt lerret. hadde man bare sett på ett grått lerret, så ville øyet oppfattet dette som helt hvitt. så en side by side test er ikke spesiellt gunstig. Du kan jo spørre deg, hmm hvorfor har nesten alle moderatorene på forumet byttet fra hvitt til grått lerret hvis det ikke har noe for seg :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    problemet med å teste med la oss si ett halvt hvitt lerret og ett halvt grått er at man da ikke greier å lure øyet. det er nemlig en viktig del av grunnen til at hvitt ser hvitt ut også på ett grått lerret, men ser man hvitt både på ett grått og ett hvitt lerret samtidig, så vil de hvite man ser på ett grått lerret se dårligere ut en det på ett hvitt lerret. hadde man bare sett på ett grått lerret, så ville øyet oppfattet dette som helt hvitt. så en side by side test er ikke spesiellt gunstig. Du kan jo spørre deg, hmm hvorfor har nesten alle moderatorene på forumet byttet fra hvitt til grått lerret hvis det ikke har noe for seg :wink:
    :?: Har aldri sagt at det ikke har noe for seg( Har selv et grått lerret).Men konkludert med at de grå nettopp gir et bedre sort nivå :!: . Men det er ikke dermed sagt at det er de grånyanserte som gir det beste resultatet i enhver situasjon.
    Hvis dette skulle være tilfelle så hadde det neppe vært noe vits i å lage hvite lerret. :wink:

Poenget er bare at man ikke må avse alternativene. Men gjerne prøve både grått og hvit hvis man har mulighet for det, slik at man får det som gir best resultat for akkurat deg og kinoen/rommet ditt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •