Valg av lerret LCD prosjektor.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av lerret LCD prosjektor.

Hei !

Er det noen som kan hjelpe. Har en ny LCD prosjektor. 1000 ansilumen og 1200:1 contrast. Hva er det beste lerret en kan kjøpe. Har prosjektor på stuen og da kommer sol lys inn og bilde blir litt lys grått. (ikke om kvelden) Lerret blir ofte oppgitt med gain og bør en ha et lerret som er helt hvitt ???

Hvilke gain bør en velge og bakgrunn ?

Eller er det slik at lerret som er lysgrått er best.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du finder masse tråde om det emne hvis du leter på forummet...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvitt, eller grått? Tja, smak og behag. Sortnivå er jo det man prøver å bedre, og siden du har en LCD ville jeg anbefalt grått lerret med de spesifikasjonen du oppgir projektoren din har.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. Har søkt etter svar men finner ikke noe om gain og forskjell på LCD/DLP lerret. Hvis der er noe forskjell.

Spørsmålet blir da om hvitt lerret er best for LCD eller lysgrått ?
    Hvilken gain anbefales ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av www.lerret.no
    Lerretets duk har stor betydning for kvaliteten på bildet. Det er sprikende meninger på hvilken type duk som er best, men generelt kan vi gi følgende anbefalinger:

Hvit duk er best ved forhold der du kan kontrollere lyset i rommet. Hvit duk forvrenger ikke fargene, og i de fleste situasjoner er hvit matt duk foretrukket med 1,1 gain. Gain beskriver hvor mye lys fra projektoren som vil bli reflektert av lerretet. Et høyere nummer indikerer sterkere refleksjon av lyset.

Hvit duk med høy gain er foretrukket når projektoren er lyssvak. Denne type duk (glass beaded) reflekterer i større grad lyset tilbake til seeren, og bildet gir inntrykk av å være mer lyssterk. Denne type duk er veldig egnet hvis projektoren er montert omtrent i samme høyde som tittehøyden. I tillegg bør ikke tittevinkelen være større enn 30 grader med denne type duk.

Mange hevder kontrastnivået i gråe duk er bedre. Derfor har gråe duk i den senere tid blitt populær. På grunn av gråfargen blir noen av fargene ikke riktig reflektert, men dette merkes i liten grad.
    .

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt mye tid for å vurdere hvitt vs grått lerret og om greyline er verdt de ekstra kronene. Her på Forumet tror jeg majoriteten vil si at grått er best, men jeg kjenner også mange som foretrekker hvitt lerret. Det sies at sortnivået blir bedre på grått lerret, og dette er jo bra dersom en har LCD, der kritikken ofte går på manglende sortnivå. Men hvittnivået blir bedre på et hvitt lerret. Spørsmålet er hva du er mest opptatt av.

Jeg har LCD projektor (Hitachi PJ TX 10), og har til slutt endt opp med hvitt lerret. Mitt råd er: Test selv dersom du har mulighet til dette. Sikkert noen her på Forumet som kan gi deg en demo. Tror dog ikke HI-FI butikker kan hjelpe deg, ettersom de sjelden har grå lerreter i sine visningsrom (og muligens derfor ikke anbefaler disse). Prøv å ringe BMH i Bergen !

Husk at folk har forskjellige preferanser. Jeg kjøpte LCD prosjektor på grunn av at støynivå og plasseringsvennlighet vant over dårligere sortnivå. Vurderte en Optoma H30 (bra bilde), men bråkte som "en fabrikk".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •