Noen med 106" som kan si meg hvor langt unna dere sitter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen med 106" som kan si meg hvor langt unna dere sitter?

G'kveld!

Til uken så bestiller jeg meg min første prosjektor(woho) og lerret.
    Men så var det dette med sitteavstand og størrelse på lerret.
    Har null erfaring mtp lerret, og absolutt ingen i min vennekrets deler min av-interesse... Så da henvender jeg meg til dere her, i håp om at dere vil dere deres erfaring.

Okay, enough with the shitchat..

Valget har fallt på en Sony Hw10. Når det kommer til lerret så står valget mellom 92" og 106". Tenkte først på 77", men tror ærligtalt at jeg kommer til å angre fordi det vil bli for lite.

Avstand fra lerret til hode i sweetspot er ca 3m 20cm. (kan kanskje tyne ut noen cm til)
    92" skal vel gå greit hvis man går utifra "bredde x 1,5". 106" går derimot ikke helt opp i dette regnestykket.
    Så derfor lurer jeg på om det er noen der ute med 106" lerret, og som har ca samme sitteavstand som meg? - altså ca 3,20m?
    Har søkt en del her på forumet, og sett at det er noen - og de virker fornøyde. Men dette er jo en subjektiv ting så det er jo greit med så mange meninger som mulig

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hadde lerret på 109" så satt jeg ca. 3.5 meter fra. Fungerte flott det.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en HW10 og et 106 tommer Dreamscreen V4 og sitter ganske nøyaktig 4 meter unna lerretet. Det fungerer bra. Jeg har flyttet sitteposisjonen ca 40-50 cm bakover pga at det ble litt nært syns jeg med 3,5 meter.

Jeg har ikke hatt lerret og prosjektor tidligere så jeg tror jeg hadde blitt vennet meg til 3,5 meter også etterhvert. Uvant med så stort bilde

Er forøvrig strålende fornøyd med prosjektoren, gnistrende gode bilder med
    blu-ray!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet her er vel ca 106", dvs litt over 230 cm bredt. Jeg sitter omtrent 4 meter fra. Fungerer fint, får ikke tennisnakke eller whiplash. Ser ingen grunn til at du skal gå for 92".

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 3,8 m fra mitt lerret på 106" ( 16:9 ).

Kommer til å gå for større lerret når jeg bytter til 2,35:1 lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 3m fra lerret, og skal på torsdag sette opp nytt 106` Dream screen pro curve V4 . Tror det blir konge! Smak og behag bestemmer som vanlig, men det gamle 16:9 lerret med bredde på 175 cm(husker ikke tommestørrelsen...) var ikke stort nok. Jeg har ikke lagt penger i prosjektor for å sitte med TV størrelse og er helt ubekymret for whiplash...8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter THX - standarden skal du finne korrekt sitteavstand ved å regne ut bildebredde multiplisert med en faktor på 1,7. Hvis lerretet ditt er i 16:9 format, betyr det at bildet ditt er 2,40 m bredt (106"). Gang dette med 1,7. Riktig sitteavstand blir da (2,40m x 1,7) = 4,08 m.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du har en vinkel på 40 grader i swetspott ut til sidekantene på bildet. (THX)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for responsen, folkens! Dere overbeviste meg, Sony hw10 og Dreamscreen tabtension 106" er herved kjøpt og betalt Bare så kjipt at lerretet ikke kommer på lager før 15.07

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter i underkant av 4m fra 106" lerret. Med BD i spilleren kunne jeg godt sittet nærmere:-)

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    106" og 4m.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Eller du har en vinkel på 40 grader i swetspott ut til sidekantene på bildet. (THX)
    Dette er vel en verdi som er en som er angitt for minimum sitte avstand i et HDTV oppsett. For å regne ut avstanden når man kjenner bildediagonalen, kan man ta å gange med en faktor på 1.19 og omregne med 2.54 for å få omregnet tommer til Cm.

Det er vel også andre faktorer der lys styrken til projektoren og gain på lerret duken, normale lysforhold i rommet under bruke osv kommer inn som faktorer for å sikkre et godt bilde resultat.

Bruker du f.eks denne kalkulatoren for Sony hw10 fra Projectorcentral kan du kanskje få en liten følelse av hva som anbefales der.

Med dagens BD kilder og projektorer med 1920x1080 oppløsning (og god fyllings grad SXRD, D.ILA) kan man godt sitte nærmere enn det som gir en synsvinkel på 40 grader i svetspot før man begynner å legge merke til pixel oppløsningen.

En ting man kanskje også kan tenkel litt på i denne sammenhengen er hvor imponerende bildestørrelse får man egentlig når man ser på en 2,35:1 format film. Bildebredden er som regel den samme, men høyden på bildet blir jo fort forholdvis mye redusert.

Skal man utnytte oppløsningen som ligger i BD kildemateriale og FullHD projektorer, kan man godt ha en lerret størrelse som et sted i mellom 1:1 til 1:1.5 faktor mellom bildebredde : sitte avstand.

Det er i alle fall min mening. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sent kanskje, men jeg sitter ca 3.2m fra et lerret på 109", noe jeg synes funker veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 106" gråversjonen ,V4 pro curve oppe. Fikk ikke testa fordi jeg må flytte epson tw 1000 noe lenger bak for å fylle hele lerret. Det virker helt konge 8) og jeg sitter 3m i fra. Synd du må vente R3Devil, for mitt rammelerret kom hjem på døra dagen etter jeg bestillte det! :-D 27 timer for å være nøyaktig! Kan ikke klage på det...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig lerret og prosjektor i hus, etter litt leveransekrøll.
    Testet ut litt i sta, men er for mye sol... Er vel første og siste gang jeg opplever at fruen i huset venter på at sola skal forsvinne
    106" virket, ut i fra det lille jeg har testet, til å være en helt perfekt størrelse Nå klarer jeg nesten ikke å vente til Premier League sparkes igang igjen!

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misunnelsen steg mange hakk her nå, når du nevnte Premier League, og mange Rooney mål på stort lerett.
    Jeg bare MÅÅ bli ferdig med innflyttingen snart, så kinorommet kan begynnes på.. :???:

Men oppdater oss hvordan du syns størrelsen og projektoren fungerer da, jeg vurderer kanskje 106" og den sonyen selv..

UNITED!!!!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    ..og mange Rooney mål...
    Kommer neppe til å skje.. ;-)

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det jo bare Owen som scorer de da... Bedre da?? :-D hehe

Men mer erfaringer med ny utstyret fra deg R3devil vi vi ha...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett to filmer så sitter jeg med følelsen av at jeg hadde litt for store forventinger til "out-of-the-box" instillingene til Hw10... Tror jeg...
    Hadde faktisk håpet at detaljene i sorte partier skulle være bedre.
    Må vel prøve å få kalibrert den. Er noen her som veit om jeg vil kunne få et betydelig bedre kalibreringsresultat ved å bruke DVE-plata og medfølgende "fargedingser"? Eller er det andre verktøy som eventuelt anbefalles? Er helt ny innen både PJ og kalibrerings verden...

I'll rather walk alone

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra bildene dine på minhjemmekino, så har du hvitt over alt i tak og vegger? Det påvirker bildet til en projector i sterk negativ retning - altformye lys blir reflektert tilbake, så du mister på kontrast og detaljer.

Jeg testet dette selv nylig, hadde hatt sort filt som maskering, men tok det ned for å male mørkere farger isteden, imellomtiden så kjørte litt med hvite vegger og tak - katastrofe for bildet. Nå har jeg malt i matt sort - drastisk men stor hjelp for bildet.

Projector er en 'tricky' ting hvis man ikke har ett dedikert rom. Skal man bruke det i ett flerbruksrom, så blir det kompromisser mellom interiør og optimal 'setting'.

PS! Sitter selv 275cm fra 106 tommer. Har prøvd lengre unna, men det er ikke for meg.

Sitat Opprinnelig postet av R3Devil
    Etter å ha sett to filmer så sitter jeg med følelsen av at jeg hadde litt for store forventinger til "out-of-the-box" instillingene til Hw10... Tror jeg...
    Hadde faktisk håpet at detaljene i sorte partier skulle være bedre.
    Må vel prøve å få kalibrert den. Er noen her som veit om jeg vil kunne få et betydelig bedre kalibreringsresultat ved å bruke DVE-plata og medfølgende "fargedingser"? Eller er det andre verktøy som eventuelt anbefalles? Er helt ny innen både PJ og kalibrerings verden...

I'll rather walk alone

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •