Motorisert Lerret med eller uten lydperforering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Motorisert Lerret med eller uten lydperforering.

Jeg skal lage en kino i stuen (har ingen andre alternativer) og må derfor ha et lerret som skal trekkes ned fra taket. Jeg har ikke peiling på lerret og prosjektorer i det hele tatt, og tenkte derfor å få noen kvalifiserte tips fra dere.

Størrelse er jo et spørsmål, om jeg skal ha det stort vil jeg måtte dekke senterhøytaleren, og da må jeg bruke et akustisk gjennomsiktig lerret.
    Har lest mye forskjellig om disse (mye negativt). Jeg ønsker derfor noen tips om hva jeg bør gå for, og eventuelt hvilke prosjektorer som egner seg best til denne type lerret. Og hvilken pris man må opp i for å få et godt bilde (som nærmer seg en god plasma tv. (har i dag en 42" Pioner). Har sett en del oppsett med prosjektorer og synes at bildene blir veldig kornete, og med dårlig sortfarge. Men har bare sett relativt rimelige oppsett.

Newcomer Fisk1 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av lerret!

Merkelig at ikke en eller annen "Guru/expert" har svart deg! De bruker vanligvis å være raske til det!
    Jeg er ikke noen expert, men kan fortelle om mine erfaringer. I starten før jeg fikk kjøpt et ordentlig lerret (Dreamscreen V2 92" Grått) brukte jeg en hvit rullegardin fra IKEA. Dette fungerte over all forventning, men det har jo ikke hull for lydgjennomgang. Jeg bruker en Panasonic PTAE-700 og har full lyskontroll.
    I fht. størrelse er det jo litt smak og behag (selv om det finnes noen tommelfingerregler, som jeg faktisk ikke er sikker på. Men det kan sikkert noen her på nettet si mer om) Mitt lerret er 2 meter bredt, og jeg sitter ca 3 meter unna. Jeg synes dette er perfekt. Jo bedre oppløsning du har jo nærmere kan du i teorien sitte.
    Valg av lerret er jo avhengig av flere forhold: Har du full lyskontroll? Prosjektorens lysstyrke? Sortnivå? Til opplysning bruker jo alle kinoer lerret med hull!
    Legger ved link til mitt oppsett: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Fisk1

Håper det var til litt hjelp!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultat.

Etter mye sjekking frem og tilbake fant jeg ut at heller ville la lerretet være litt mindre og gå for en hvit lerret.

Jeg målte maks avstand mellom mine fronthøytalere og fant ut at det var ca. 2 meter. Dette ville gi meg en god størrelse på lerretet etter min smak. Skulle jeg ha større måtte lerretet forran alle fronthøytalerne og for dette måtte det festes veldig langt ut. Dette ville bli et meget dårlig resultat estetisk, og var dermet helt uaktuelt. Da forsvant mitt behov for et lyd transparant lerret.

Når jeg gikk for et hvit lerret var dette egentlig en tilfeldighet, men jeg tror absolutt at det var en god tilfeldighet da jeg har et for lyst rom, og derfor bør ha et så lyssterkt bilde som mulig. Det ble et motorisert hvit V2 lerret fra Dreamscreen. Dette kjøpte jeg brukt sammen med en BenQ w-10000

Resultatet er jeg meget fornøyd med.

Newcomer Fisk1 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så bra!

Hovedsaken er jo at DU er fornøyd. Høres ut som du har funnet gode løsninger. Lykke til videre!:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •