Sølvlærret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Sølvlærret?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sølvlærret?

Hei folkens!
    Jeg er en filmentusiast som vurderer nytt lærret.

For øyeblikket har jeg ett sølvlærret jeg fikk tak i på loppemarked for mange år siden. Det er sort bak og sølvfarget foran men har en vev som gjør at det skaper moire-effekter ved prosjisering av store jevne overflater.

Bortsett fra moire-effektene er jeg veldig fornøyd med lærrettet da det gir bra kontrast og lyse fine bilder selv i et forholdsvis lyst rom.
    Det måler 150x112cm og er spennt opp på en tykk MDF-plate som igjen henger på veggen med 3 punkter. Det peker bittelitt nedover.
    Prosjektoren er en Acer PD125 som jeg har fått stillt inn slik at den ikke klipper/komprimerer i hverken mørke eller lyse omeråder.

Jeg har bestillt alle prøvene jeg fannt hos AVshop men foreløpig bare mottatt en i en umerket konvolutt. Ingen anelse om hvilken jeg fikk. Den er gråaktig med svart gummiaktig bakgrunn.
    Hang den opp sammen med en bit standard 80g kopipapir for å sammenligne.

Pga vanskelig å bedømme lys la jeg inn en video på youtube.
    YouTube - Projector screen samples 1
    Finnes den typen lærret jeg har uten rutemønster i veven? I såfall hvilket lærret er det og blir jeg blakk hvis jeg skal kjøpe ett?
    Effekten på filmen viser hvordan mitt nåværende lærret har svært høy refleksjon men at det ellers har en ganske mørk farge.

Siden hele rommet består av vinduer på høyre side 3 meter fra skjærmen er nok ikke helhvitt lærret tingen for meg. Ideer til andre løsninger som for eksempel goo hadde også vært interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ett bilde med testlappen til venstre på mikrometeret, en hvit kopipapir lapp til høute for den og døra til en PC! PC-døra er matt stål. Grå men litt reflektiv. ganske interessant resultat egentlig.

Stort bilde! (3.6MB)

Sammenlignet med den lyse sølvduken min blir den grå dukprøven veldig mørk.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er klart, sølvduken reflekterer langt mer enn en matt grå duk, og var midt i blinken for lyssvake lysbildefremvisere i sin tid. Nå som projektorene er så lyssterke som de er, velger imidlertid de færreste sølvduker ettersom disse tross alt både forstyrrer fargegjengivelse, gir "hot spots", innehar struktur og generelt leverer en degradert bildekvalitet.

Det finnes imidlertid nye varianter av slike "dagslys"-lerreter uten alle disse svakhetene, DNP SuperNova, men den koster opp mot 20.000.-...

Når det gjelder grå vs. hvit, er hvit den mest nøytrale mht fargegjengivelse, men en lys grå duk påvirker gamuten minimalt (og kan også enkelt kalibreres inn...), og gir samtidig bedre dynamikk og ikke minst fanger den mindre av "strølyset" fra rommet for øvrig (lyse vegger / tak). En slik duk krever imidlertid at du får relativt god kontroll over direkte lys fra vinduer etc., noe du muligens kunne fått til med en sølvduk (men fremdeles mistet all dynamikk, det er kun de nye "Superkontrast"-dukene som DNP Supernova som klarer å gi dynamikk (dvs vise sort) i lyse rom)...

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er klart, sølvduken reflekterer langt mer enn en matt grå duk, og var midt i blinken for lyssvake lysbildefremvisere i sin tid. Nå som projektorene er så lyssterke som de er, velger imidlertid de færreste sølvduker ettersom disse tross alt både forstyrrer fargegjengivelse, gir "hot spots", innehar struktur og generelt leverer en degradert bildekvalitet.

Det finnes imidlertid nye varianter av slike "dagslys"-lerreter uten alle disse svakhetene, DNP SuperNova, men den koster opp mot 20.000.-...

Når det gjelder grå vs. hvit, er hvit den mest nøytrale mht fargegjengivelse, men en lys grå duk påvirker gamuten minimalt (og kan også enkelt kalibreres inn...), og gir samtidig bedre dynamikk og ikke minst fanger den mindre av "strølyset" fra rommet for øvrig (lyse vegger / tak). En slik duk krever imidlertid at du får relativt god kontroll over direkte lys fra vinduer etc., noe du muligens kunne fått til med en sølvduk (men fremdeles mistet all dynamikk, det er kun de nye "Superkontrast"-dukene som DNP Supernova som klarer å gi dynamikk (dvs vise sort) i lyse rom)...
    Har du testet DNP Supernova lerretet, lygren? Jeg driver å vurderer lerret og er egentlig åpen for det fleste muligheter. Rommet har delvis lyskontroll med tykke gardiner og relativt mørke (røde) vegger og hvitt tak. (leter også allikevel etter gode løsninger for lysskjerming)

Kandidater hittil er Adeo sin tab-tensioned Greyscreen el. tilsvarende løsning fra DreamScreen. Adeo er jo forholdsvis dyre lerreter, men jeg ønsker ikke å skippe på dette da jeg antar selve projectoren skiftes hyppigere enn selve lerretet.

Høyst takknemlig for alle svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg har hatt noen problemer med hotspotting på dette lærrettet men jeg har litt moire.
    Prosjektoren min er 2000 eller så ansi med 2000:1 kontrast og det er bra på hvitt lærret men helt rått på sølv.

Har forresten sett at den ene prøvelappen jeg mottok har mye struktur. det er tilfeldig og ikke vev-mønster men dog mye struktur.
    AVshop var snille nok til å sende meg den i umerket konvolutt og lappen i seg selv er helt anonym. Aner ikke hvilken dette er av de 5 prøvene jeg har bestillt. Hva er da poenget? Kan jo ikke bare si: jeg vil ha 90 tommer av "denne" og peke?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten. Testa noe gull spray for moroskyld!
    Det ble nesten for "shiney" og selvsagt påvirket det fargene mye men hvis jeg hadde brukt en nøytral hvit bakgrunn og sprayet den lett med sølv av samme type kansje det hadde blitt interessant.
    Malinga het "Oro" som vist betyr gull på ettellerannet språk. Den finns visst i sølv også og selges i forbindelse med blomsterdekor og lignende spesiellt runt juletider. Skal se om jeg finner noen som har den. Koster jo bare noen kroner å prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk de andre prøvene.
    Euroscreen greyline og Euroscreen hvit.

Først må jeg bare si at vareprøven for Dreamscreen var bare tull. Vareteksten sier "DreamScreen Dukprøver DreamScreen BrightWhite + DynaGrey (ramme/ tab-tension) (DSdemo)" men det jeg mottok var ett frimerke av en grå duk. (78x120mm ca 1/8 av et A4 ark.) Altså ikke flertall og allt for liten for å gi noe som helst intrykk.

Nest bør det sies at Euroscreen prøvene er nøyaktig A4 størrelser og svært akseptable som dukprøver.

Her er bilde av skjærmen i tilnærmet dagslys:

Ett utsnitt viser hvofor jeg vil ha ny duk:

Rutenettet i duken er for framtredende.
    Jge er dog svært glad i refleksjonen da den gir et mye bedre bilde med de lysforhold jeg ofte har. (Sola går ned sent på sommern og noen av vinduene er upraktiske å ha tykke gardiner på.)
    Bildene er tatt kl 16:45 når sola står rett på veggen hos meg og det var skyfritt, altså værste tenkelige tidspunkt. Det duger ikke å se film på slikt men Wii er greit...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dagslys lerret

xscreen funker bra

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Til hvilken pris dog?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten et closeup av skjærmen uten annet forstyrrende lys.
    Klossen på midten er en test med en matt sølv-farge jeg kansje skal bruke isteden for å kjøpe lærret. Skal få laget en større test senere.
    Den blir nesten helt uniform og omtrent akkurat passe reflektiv.
    Den virker også ganske nøytral grå.

Rillene i det gamle lærettet er ganske tydelige...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligger A4 prøver av 5 lakker/malinger til tørk...
    De jeg tester ut er:
    - Biltema: Hobbylakk Silver Art 36-237
    - Biltema: Hobbylakk Hammerfinish Black Art 36-221
    - Biltema: TouchUp Grigio Sassi Met. Art 36-7100
    - Clas Ohlson: Liquitex Basics MATT Silver Art 31-1768-3
    - Clas Ohlson: CRC Pro Paint Acrylic Silver Art 34-6047-6

Blir gøy å kjøre testbilder. Skal ta noen bilder med grå-skala på slik at man kan sjekke nøytralitet også, men er mest interessert i refleksjon vs lys ellers i rommet. Veldig spennt på hammer black da den er sort men refleksiv som sølv. Hvis den funker blir det er utrolig kontrast.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Ting tørka fort.

Her er sort/hvit striper (10 pixler brede).

Annet bilde med litt dybde i...

Og American Dad som viser moire effekten i orginalskjærmen godt...

Prøvene er nummerert kolonnevis fra øverst til venstre som følger:
    1 Euroscreen digital grey
    2 Euroscreen bright white
    3 Biltema: Hobbylakk Silver Art 36-237
    4 Biltema: TouchUp Grigio Sassi Met. Art 36-7100
    5 Clas Ohlson: CRC Pro Paint Acrylic Silver Art 34-6047-6
    6 Biltema: Hobbylakk Hammerfinish Black Art 36-221
    7 Clas Ohlson: Liquitex Basics MATT Silver Art 31-1768-3

Litt for små prøver til å være sikker og det ble gjort i en fei så flere er svært ugjevne men interessant allikevel.

Har en stor prøve av nr 3 tørkende nå. Sikkert ikke jevn den heller men jeg vil bare se om den hotspotter mye.

Noen som har tips til hva jeg kan ta bilde av og eventuellt hvorda ta bildene for at man skal kunne sammenligne best mulig?

Edit: I morgen håper jeg å ta noen bilder av skjærmen i dagslys.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er nærbilder av hver sample med det samme bildet på. Alle er A4 vs prosjeksjonen som er 80" så det er ikike mange prosjiserte pixler pr bilde men det gir kansje ett inntrykk?
    Bildene er tatt litt fra siden slik at jeg ikkeskygger for prosjeksjonen. Ønasket ikke zoome inn da det mister lys men kansje vinkelen er værre.

For at det ikke skal ta århundrer å laste er dette bare linker:
    1_euroscreen_gray
    2_euroscreen_white
    3_hobbylakk_silver
    4_touchup_grigio_sassi_met
    5_crc_pro_paint_acrylic_silver
    6_hobbylakk_hammerfinish_black_heavy-coats
    7_liquitex_basics_matt_silver
    8_hobbylakk_hammerfinish_black_light-coats

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder