2.35:1 eller 16:9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.35:1 eller 16:9

Hei
    Jeg er veldig i tvil om valg av format på lerret. Er helt fersk med projektor (ikke innkjøpt enda). Har egentlig lyst på 2.35:1 lerret men har forstått det slik at det er noen ulemper med det også. Visning av tekst nedenfor bildet er et problem har jeg forstått. Regner med at madamen må ha tekst. Hvor ille blir det å se på en hvis du zoomer inn slik at du får med hele teksten?

Det blir sannsynligvis bare brukt til film foreløpig og muligens spill med tid og stunder. Hadde vært fint om noen kunne skrive litt om valgenenes kvaler rundt dette,evt noen linker.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal benytte 2.35:1 lerret uten proje med vertikal strekk og anamorph linse, må du zoome inn bildet for å fylle 2.35:1 lerretet. Hvis du da må zoome ut igjen for å få med tekst, er hele poenget med 2.35:1 lerret borte. Da kan du gå for 16:9 lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm..går det ikke an å tilpasse bildet slik at bildet fyller opp lerretet på sider og øvre kant og så ha en letterbox-stripe med tekst i bunn??

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Hei
    Jeg er veldig i tvil om valg av format på lerret. Er helt fersk med projektor (ikke innkjøpt enda). Har egentlig lyst på 2.35:1 lerret men har forstått det slik at det er noen ulemper med det også. Visning av tekst nedenfor bildet er et problem har jeg forstått. Regner med at madamen må ha tekst. Hvor ille blir det å se på en hvis du zoomer inn slik at du får med hele teksten?

Det blir sannsynligvis bare brukt til film foreløpig og muligens spill med tid og stunder. Hadde vært fint om noen kunne skrive litt om valgenenes kvaler rundt dette,evt noen linker.
    Jeg har 16:9 DIY lerret med variabel maskering. Da kan jeg tilpasse maskeringen etter filmformatet, og også 'åpne opp' i underkant dersom det er ønskelig med tekst.

Funderte litt på 2.35:1, men fant ut at jeg ville ha størst mulig bilde i 16:9 til spilling, TV-serier og de filmene som ikke er 2.35:1. En ulempe med 2.35:1 lerret er jo at 16:9 blir vesentlig mindre...

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 med maskering?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Hei

Jeg bare sier en ting, Zoomplayer MAX Da kan man stille inn underteksten til den størelsen og den plaseringen du vil ha så slipper du å stresse om at underteksten skal være under og så jævla stor

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zoom
    Jeg bare sier en ting, Zoomplayer MAX Da kan man stille inn underteksten til den størelsen og den plaseringen du vil ha så slipper du å stresse om at underteksten skal være under og så jævla stor
    MEN, dette fungerer vel kun på DVD-avspilling og ikke på BD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg velger 16:9.

Siden teksting er et must i heimen og jeg antar at barna skal ha spill etterhvert er valget klart.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok et fornuftig valg.

Selv håper jeg på en pj med utstyr som fikser 16:9 og 2,35:1 uten ekstra anamorfisk linse i fremtiden til under 20k, er vel lov å drømme:P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    MEN, dette fungerer vel kun på DVD-avspilling og ikke på BD.
    tja den funker med xvid\mkv 1080p og 720p filmer\dvder, vet ikke helt om coreavc eller ffdshow støtter bluray

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •