DIY lerret-maskering m/mikrokontroller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY lerret-maskering m/mikrokontroller

Jeg har syslet med tanken på et maskeringssystem i årevis. Nå har jeg fått på plass mekanikken for et enkelt system bestående av ei rulle med stoff oppe og nede. Senere skal jeg sette opp paneler på sidene som kan fungere som sidemaskering.

Rullene for stoffet består av 25mm stålrør. Disse er opplagret på sidene ved hjelp av et byggebeslag og en bolt med et lager på i alle rørendene. Det er boret og gjenget opp noen huller nær endene på rørene for feste av tynn wire. Jeg har klemt kabelsko på wiren for å feste den til rørene. Jeg bruker motvekter for at stoffet skal rulles opp rundt rørene når den øvre maska går opp og den nedre går ned. Det er sydd kanaler i stoffet slik at det kan tres inn bord som danner rett kant, samt gir vekt til den øvre maska slik at den går ned av tyngdekraften. Bordet i den nedre maska er festet med wire til det øvre røret, slik at den nedre maska beveger seg oppover når den øvre beveger seg nedover. Dette er ikke optimalt, da den øvre maska beveger seg raskere opover ettersom mere stoff rulles på, mens den nedre maska beveger seg med konstant hastighet nedover. Mulig jeg gjør noe med dette etterhvert, selv om feilen ikke blir stor.

Sidemaskene har jeg tenkt å lage av plater som er montert i skuffebeslag, slik at de kan beveges sideveis over lerretet.

Jeg har hele tiden tenkt på å lage et motorisert system, og i det siste har jeg eksperimentert med å bruke et mikrokontroller prototypekort til dette. Det er basert på en PICAXE 18X mikrokontroller, og har også en L293 H-bridge som kan styre to motorer via mikrokontrolleren. Jeg er fersk PICAXE-bruker, men den virker som veldig lettvint kontroller å bruke til ymse saker som ikke trenger stor hastighet. Den har prekompilert kode som gjør at den senere programmeres med BASIC-lignende kommandoer. Den har inneygd serie-grensesnitt, slik at den kobles direkte til PCen for programmering uten noe ekstra programmerer. Editoren som brukes kan lastes ned gratis, og den har også en innbygd simulator slik at en kan prøve ut ting på en enkel måte.

Den har innebygd dekoding av de første 17 ir-kodene for Sony TV. Dette er veldig lettvint å bruke, og gir mange nok funksjoner for mitt bruk. En trenger en IR-mottaker/demodulator til 20-30 kroner, og noe som sender Sony TV-fjernkotroll koder. I mitt tilfelle lastet jeg ned en ccf til Prontoen min for en gammel sony tv fra Remote central

For beregning av posisjon bruker jeg en optisk enkoder. Til nå har jeg brukt en lett modifisert Logitech datamus.

En mus av eldre type med kule under har to enkodere. Disse er av type quadrature som hver gir ut to 90 grader faseforskjøvete pulstog. Fordelen med dette er at retningen kan bestemmes utfra hvilket pulstog som ligger først i fase. Hvis da enkoderen stopper på en flanke vil en ikke få feil pga jittring. Enkoderhjulet har typisk ca 20-60 slotter, men hvis en prosesserer både stigende og fallende flanke på begge pulstogene vil dekodingen gi 4x flere pulser enn antall slotter i hjulet.

I mitt tilfelle har enkoderhjulet ca 60 slotter, og får da ca 240 pulser pr enkoderomdreining, og jeg har i tillegg utveksling, slik at jeg får ca 12 pulser pr mm bevegelse av maska.

Etterhvert regner jeg med å lage et printutlegg med det som trengs av tilkoblinger for enkoderne, ir-mottakeren, strømforsyning osv.

Det ser ut til at jeg kan klare meg med PICAXE 18X kontrolleren. Den har 2k programminne, og jeg bruker foreløpig ca 1,4k med ca 500 programlinjer. Det er ikke så mye mere som skal inn, men et par småting mangler fortsatt. Følgende funksjoner er ferdige (kun fra fjernkontroll)

-Kjøre topp/bunn maska opp og ned, og stoppe hvor som helst.
    -Trykke "Save" og deretter på valgfri preset-knapp for å lagre posisjonen i eeprom. Presetene lagres selv om strømmen slås av.
    -Trykke en av presetknappene for å gå direkte til en lagret posisjon.

Ellers er det litt mere hardware som skal på plass, bla endestoppbrytere for å stoppe maskene om et eller annet skulle svikte...

Jeg legger ved noen bilder av testoppsettet mitt og av maskeringen. Jeg har sett at Elfa har motorer med innebygd enkoder. Mulig at de kan brukes til dette. Skal supplere med litt mere info etterhvert som prosjektet skrider fram.

Gunnar

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant konstruksjon!
    Jobber med en form for dynamisk maskering på mitt eget lerretet, så nyttig å se hvilke konstruksjoner andre bruker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at du har fått til en bra og solid løsning, som evt kan utvikles senere ved behov! Jeg vil helst gjøre DIY-ting slik at ikke kinoen er ute av drift i lange perioder. Slik som dette maskeringsprosjektet tar lang tid, og jeg har ikke så mye tid til overs... Maskeringen min kan fint brukes manuelt, så motoriseringa haster ikke så mye. Men når en først er i gang.. Jeg kjøpte skuffebeslag på IKEA. De er omtrent som de du har brukt. Først hadde jeg tenkt å bruke dem for alle maskene, men de kan ikke monteres vertikalt (fant jeg ut etterhvert..), da kulene etterhvert jobber seg ut av skinnene, og skinnene går fra hverandre.

Stoffet til maskene er gardinstoff som kalles for bomullsfløyel. Det er lystett og svart, og kjøpt for ca kr 100,- på salg. Sidegardinene er scenemolton kjøpt fra Norsk Sceneteknikk. her kommer det som sagt bevegelige paneler som også skal dekkes med scenemolton.

Får se om jeg får tid til å montere motoren i helga slik den er nå for litt prøvedrift. Maskeringen er balansert med motvekter, slik at det skal lite og omtrent like mye kraft for å bevege maskene opp og ned. Motoren er liten, men jeg tror den skal ha rikelig med moment for å flytte maskene. Den er kjøpt på eBay for ca $8. Produsert i østen, men virker grei. 30RPM ved 12V, noe som jeg synes gir litt for stor fart. Så jeg har tenkt å gi den ca 7-8V for passe hastighet. Dette er også mulig å gjøre med mikrokontrolleren ved å pulsbreddemodulere spenninga til motoren. Det er ferdige funksjoner for dette.

Jeg må kjøpe en motor til for sidemaskeringa. Må også finne et egnet materiale for panelene. Vet ikke hva som er best å bruke her. Gips, spon, MDF, finèr? noe som ikke slår seg ivehrtfall. Tenkte også litt på Litex (våtromsplate). De er lette og stive, men kanskje litt vel tykke.

Gunnar

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette gunnar, gøy å se andres løsninger. Må se å få lagt ut noen bilder av mitt opplegg også.

Likte spessielt grensesnittet på prontoen din. 12 pulser pr mm var veldig høy oppløsning,trenger du det?. Hvor stort er lerretet ditt, er det i utgangspungt 16/9, 2.35:1 eller noe annet? Hvorfor har du teip under den ene opprulingen av vaier? Gardinskinnen var også veldig fin hvor kjøpte du den? Jeg benytter aluminiumstag 5x50mm der du bruker glattkant og disse blir ført i en kabelkanal av plast på hver side. Når det gjelder side(horisontal) maskeringen har jeg en forsterket aluminumsprofil med dusj kabinett hjul i top og bånn disse skrir også i kabelkanal.

Holder på å forske på hvordan jeg skal styre maskering mi på en god måte for tiden. Blir nok optisk sensor som leser av et stripe bånd på øvre trommel og på venstre som feedback. Når det gjelder elektronikken er relekortet ferdig som du kanskje så på avsforum. Har et midlerertidig kontroller kort med en atmega32 kontroller inn til videre, frem til jeg har fått laget mitt nye kontroller kort. Endebrytere er kjøpt inn, men ikke montert ennå. Det skal gå greit å plassere dem på horisontal maskeringa, men har litt problemer med å få dem plassert på det vertikale fordi jeg har laget det så trangt. Ville ha størst mulig lerret, men har et skråtak i rommet på høyre side som skaper problemer. Desverre tenkte jeg ikke på plasseringen av endebryterene når jeg laget rammeverket, så jeg lagde den med like stor avstand til veggene på begge sider. Det var en tabbe for jeg kunne godt ha hatt 5 ekstra cm på den venstre siden, det hadde gjordt ting mye enklere i hele bygge prosessen. Ville også ha bildet så høyt som mulig, noe som gjorde at det ble trangt i toppen også, skal legge ut et bilde så dere skjønner hva jeg mener.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger ikke så høy oppløsning. +/- et par millimeter er bra nok. Når jeg setter opp hastigheten på motoren til det jeg hadde tenkt, er det mulig jeg må redusere oppløsningen for at mikrokontrolleren skal rekke å dekode alle pulsene. Da må jeg også modifisere programmet mitt slik at det fortsetter å telle pulser helt til motoren er stoppet helt. Nå stopper jeg motoren og slutter umiddelbart å telle pulser. Jeg mister noen pulser, siden motoren ikke stopper momentant. En timeout etter at motorspenninga er fjernet hadde vært en mulighet. En annen er å telle et antall like enkodertilstander før tellinga av pulser stopper, men hvis en da står på en flanke og teller opp og ned.. Uansett må jeg inn med mere kode, og jeg vet ikke hvor mye mere som tåles før jeg begynner å miste pulser. Forslag mottas..

Mulig jeg bruker en dedikert mikrokontroller for pulstellinga. Da kan jeg overføre "target position" serielt mellom kontrollerne, og la tellekontrolleren lage et interrupt for den andre når målet er nådd. Da vil jeg også ha ledige innganger for feilhåndtering hvis en endestoppbryter slår ut, sende meldinger til et display etc..

Lerret er 2,35m bredt, 16:9. Duken er Gerriets Opera. Kjøpte 25m fra Tyskland for noen år siden. Den er laget av ganske tykk PVC, og har gain ca 1, og skal være fargenøytral. Selges stort sett til kinoer, hvor det sveises sammen flere høyder.

Tapen du ser på bildet er for å holde på plass en runde eller to med filt. Denne er for å tilpasse tykkelsen på røret der vaieren er surret rundt slik at øvre maske er i nedre posisjon samtidig som nedre maske er i øvre posisjon. Det er egentlig bare i disse to ytterposisjonene dette blir helt riktig, siden diameteren øker når stoffet rulles på den øvre maska. Dermed øker hastigheten på innrullingen av den øvre maska, mens den nedre senkes ned med konstant hastighet. Jeg har tenkt å endre på dette slik at vaieren går mellom de to rørene. Da vil maskene beveges likt, men da må jeg ha fjærer eller motvekter som drar opp den nedre maska.

Det er sikkert mange måter å gjøre dette på. Hva har du gjort?

Gardinskinnene er kjøpt på Jysk Helt vanlig type som fås overalt. Det står "gardinstang glider" på et av bildene mine. Dette er bare de plastbitene som sitter i skinna når du kjøper den. Løkkene som gardinklipsene skal henges i passer fint å skru små treskruer gjennom.

Bruker samme type skinne i taket til sidegardinene. Disse fortsetter rundt hjørnet og et stykke ut i rommet.

Jeg så relèkortet ditt på AVS. Jeg skal lage kretskort til mitt opplegg også når jeg har en "endelig" løsning klar. Har ikke fått montert motoren enda, men håper å få den på plass snart slik at jeg kan "evaluere" litt. Kjøper sikkert inn et sett med deler til, slik at jeg kan programmere og eksperimentere i ro og mak.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er prototypen montert og prøvekjørt! Fungerer fint. kjører både elektronikken og motoren på 5V for å gjøre det enklest mulig. Trodde motoren ville gi for lite dreiemoment på 5V, men bort sett fra at det går litt sakte fungerer det.

Så nå skal jeg lage sidemaskering også. Mulig jeg lager elektronikken litt mere avansert med to dedikerte kontrollere for pulsdekodinga for opp/ned og sideveis bevegelsen. Da kan maskene beveges samtidig. Uansett skal jeg lage kretskort for å få dette litt ryddigere i en boks m/terminaler for alle ledningene.

Om andre skulle være interessert i å lage noe slikt hadde det også vært greit å bli kvitt musa. Selve kodehjulet er lett å lage, men det gjelder å finne en smart måte å feste det på. Enten med reimtrekk, eller kanskje feste det i enden på rulla der stoffet rulles på. Dessuten må "lesegaffelen" festes på en slik måte at de to pulstogene er 90 grader faseforskjøvet.

En annen måte som kanskje er enklere er å lage en optisk "stripe" med vekselvis sorte og hvite felt, og surre denne rundt rulla. Så kan en bruke en reflekterende leser for å lese feltene på stripa. Vi nok gi my dårligere oppløsning enn kodehjulet, men sannsynligvis tilstrekkelig.

Gunnar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å bruke den siste løsning du nevner her, jeg har skrevet ut stripebånd med lasererprinter som jeg skal ha rundt trommelene. Farnell hadde desverre ikke inne den sensoren jeg har tenkt å bruke, når jeg bestilte deler sist, så jeg har ikke fått testet hvor bra det funker ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange striper har du pr omdreining? Var det vanskelig å få det til å akkurat "gå opp" der stripa overlapper forrige omdreining?
    Jeg ser det som en stor fordel å bruke quadrature dekoding. Da vil en unngå falske pulser pga jitter. Mulig dette ikke er noe problem i praksis. Kanskje det finnes sensorer med to fototansistorer for quadrature enkoding?
    Fant noen sensorer selv hos Farnell, bla OPB704.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tok et par forsøk, før det var i boks. Målte med målebånd først og lagde stripene i photoshop. 50 svarte på vertikal maskeringen og 45 på horisontal. Tenkte å prøve OPB609AX, er fin størrelse på den og billig. Tenkte jeg skulle prøve med en først, men blir vel til at jeg kjører to stykk på horisontal og vertikal etterhvert. Da vil jeg ha en nøyaktighet på under en millimeter holder mer enn nok. Når det gjelder to i en sensor, er du avheng av avstanden mellom dem er korrekt i forhold til stripene, skal ha litt flaks om man finner en som passer akkuratt til dine mål.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så for meg å kanskje bruke to sensorer, og ha god avstand mellom dem. må nok bruke oscilloskop for å stille inn faseforskjellen, men dette burde være kurant hvis en bare finner en bra måte å feste dem på..1mm er sikkert mere enn bra nok. Mekanikken min er ikke presis nok til å utnytte nøyaktigheten i motorsystemet. Spesielt dette med at øvre rulle løfter nedre maske lager en feil som jeg ser når jeg kjører maska opp og ned. Prøvde å sette på trinser og motvekter for å løfte nedre maska, men de var ikke tunge nok så jeg fikk ikke prøvd skikkelig. Da var meningen å la det gå wire mellom øvre og nedre rulle slik at de går likt. Øvre maske går ned ved hjelp av in egen vekt, mens motvektene skal dra opp nedre maske.

Jeg lagde meg noen hvite bilder i photoshop med AR fra 2.76 til 1.78, og stilte inn maska etter disse. Det ser ut til at repeterbarheten er god. Kjørte mange ganger mellom alle posisjonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde optisk stripe av papir og monterte to reflekterende sensorer som vist på bildet. Følsomheten er grei, men spenningen faller ikke nok når sensoren peker mot et sort felt, se bilde. Jeg lagde deretter en schmitt-trigger med passe referansespenning og hysterese, og pulsene ble da fine. På bildet er øverste trace pulsene slik de ser ut fra sensoren, og nederste trace er etter at pulsene har vært igjennom schmitt-triggeren. Den litt for brede pulsen er pga at papirstripen ikke når helt rundt røret, slik at det blir en glippe på ca 1mm. Skal lage ny. Ellers har ikke dette mye å si når jeg kobler til begge sensorene, og bruker forskjellen mellom dem. Etter tips fra Bullfire består stripen min av to rader med felt som er forskøvet. Da blir det enklere å plassere to sensorer for å gjøre kvadratur-enkoding. For å justere faseforskjellen er det bare å løsne skruen og dreie printkort-biten som sensorerene sitter på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber fortsatt med å videreutvikle maskeringen av og til. Har endret på mekanikken for å få den litt mere strømlinjeformet, og i tillegg beveger nå begge maskene seg helt likt, uavhengig av hvor mye stoff som er rullet på/av. Mekanikken skjules vanligvis av sidegardiner, og senere også av sidemaskering.

Jeg bruker de gamle rullene, men har satt inn rullegardinfjærer istedetfor motvekter. Tenker å bruke samme wire-prinsipp for sidemaskeringen, men det er mulig jeg bruker paneler istedetfor ruller. Dette er det ikke plass til over/under lerretet.

Foreløpig har jeg ikke motorisert systemet, men jobber med den nye kontrolleren. Utlegget er ferdig, så jeg regner med å lage kretskortet i løpet av uka. Det har vært en del endringer underveis + sommer og andre forsinkelser.. Endringene er bla 12v trigger slik at maskeringa slår seg på når preampen slås på, og strømbegrenser på motorutgangene. Dette er spesielt med tanke på å beskytte h-bridge når motorene bremses ved å kortslutte inngangene.

Maskeringen fungerer fint uten motor også, bare flytt øvre eller nedre maske til ønsket posisjon, og den andre maska flytter seg like mye i motsatt retning. Den holder seg i posisjon også pga litt treghet i wiresystemet.

Gunnar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut gunnar. Hvor har du tenkt å montere motorene? Rullgardin fjærene tok du de fra noen gamle rullgardiner eller har du fått kjøpt dem løst?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde noen gamle rullegardiner liggende. Enkelt å få ut fjærene. Festet dem i rullene mine (stål) med et par sveisepunkter. Motoren for topp/bunnmaskeringa har jeg tenkt å feste omtrent midt på kortsiden. Tenker å bruke en "lineær aktuator", enten kjøpe ferdig eller bruke motorer som jeg har og feste til et gjengestål m/lager i enden. På gjengestålet har jeg en mutter som beveger seg opp/ned når motoren går, og som er festet til en av wirene på kortsiden. Mutteren må gå i en slags føring, slik at den ikke vrir seg.

Har ellers etset kretskort og boret huller for den nye kontrolleren, se bilde. Har så smått begynt og montere komponenter også. De små kortene er for sensorene for enkoderpulsene.

Hvordan går det med ditt maskeringsprosjekt? Bilder?

Gunnar

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - artig prosjekt!

:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, og jeg lærer faktisk noe også! Mikrokontrollere er fleksible saker..

Svær byggetråd du har! Skal ta en titt..

Gunnar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Hvordan går det med ditt maskeringsprosjekt? Bilder?

Gunnar
    Joa, kan vel si det går veldig sakte for tiden. Har ikke kommet så mye lenger på mitt system siden sist vi pratet. Når ting funker 90% er det alltid vanskelig å gjøre seg helt ferdig med hjemmeprosjektene, særlig når det dukker opp nye ideer
    Jobber heller med et nytt maskerings system for en kamerat for tiden.

Her er noen bilder av 4 veis maskerings systemet mitt. Bruker motorer tatt fra et par aktuatorer og kretskortet på det ene bildet er rele kortet mitt. kontrolleren sitter i en rackmontert ramme et annet sted.

For å se hvordan det ser ut med alt skjult er det bare å ta en titt her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/bullfire
    Håper jeg kan få tatt noen bedre bilder etterhvert, slik det er nå rettferdiggjør de ikke rommet syntes jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst! Litt vanskelig å se hvordan det virker utfra bildene. Er stort sett ferdig med kontrolleren, men har ikke kommet igang med progrmmering enda. Har fått et par motorkoblinger som jeg trenger for å koble motorene til et gjengestål.

Gunnar

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Vekker en gammel tråd etter å ha søkt litt på motorisert lerretsmaskering

Bakgrunnen er at jeg via ønske om å lage en motorisert slider/dolly til video/fotografering slo også tanken om motorisert lerretsmaskering inn. Kameraslider er jo 1-axis og lerretsmaskering er jo bare doble 1-axis... Har handlet på ebay og får over nyttår Ardunio UNO R3 i posten med tilhørende småplukk, blant annet MotorShield og NEMA17 stepper motor. Arduino virker som et svært fleksibelt mikrokontrollersystem og jeg gleder meg til å leke litt hehe

I kinoen hjemme så har jeg idag et 16:9-lerret og maskering er på prosjektlisten.

Ønskeliste (basert på 2 stk 1-axis (linære) :
    Automatisk oppstart ved påslag preamp PÅ (via 12V trigger?)
    Via fjernkontroll (enten propriær, egen eller app) styres maskering til predefinerte formater
    Ved stenging (preamp AV) går maskering tilbake til 16:9 -> vil følgelig trenge power i perioden fra AV til 16:9pos er oppnådd.
    Endepunkter definert i kodingen

Noen som kjenner Arduino som "ser" noen muligheter for dette?

Linker:
    Arduino UNO R3 - http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno
    Arduino Motor Shield R3 - http://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoMotorShieldR3
    NEMA 17 Stepper motor - http://www.omc-stepperonline.com/3d-...004s-p-18.html

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Gammel tråd, men jeg ser nå at du (Halair) hadde skrevet et innlegg som jeg ikke har svart på. Fikk du prøvd å bruke steppermotor til lerretmaskering?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •