Nybygd "Torus" lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybygd "Torus" lerret

Jeg har bygd meg et sk "Torus" lerret, og har fått prøvekjørt det noen få timer. "Torus" i hermetegn, siden dette er et registrert varemerke. Uansett, et Torus lerret er som navnet antyder buet både horisontalt og vertikalt (utsnitt av overflata til en Tous, "smultring". Krumningen skapes delvis av fasongen på lerret-ramma, og i tillegg vakuum. Vakuumet skapes av ei lita vifte. målene er ca 220x125cm.
    Fordelen med et slikt lerret er at du kan bruke en duk med stort gain, og likevel ikke få særlig hotspotting eller fargeskift. Lysfordelingen blir jevnere over en stor del av lerretet. Duken jeg har brukt er Draper M-2500 med ca 2.3 gain. Jeg har ikke lagt noen vekt på finish siden lerretet siden muligens skal ned i det framtideige kinorommet i kjelleren. Ramma er bygd av 22mm sponplater, med en huntonittplate på baksiden. I tillegg er det tre bordbiter som av stivere. Oppå kantene av ramma har jeg festet elektrikerrør for å få en glatt og jevn kant for lerretts-duken. Også for tettingen sin del. Jeg festet rørene på innsiden av ramma med huntonittbiter for å unngå å lage hull i røret der duken ligger an. Hullet i bakplata er for vifta, som er montert fra baksiden. Standard 120mm, 1,5w 12VDC vifte. Kjøres med regulerbar strømforsyning for å få passe vakuum. Det er fuget med silikon langs utsiden av elektrikerrørene og i plateskjøtene. Det er noe lekkasje mellom ramma og bakplata som jeg bør tette. Da kan jeg sette ned farta på vifta, og dermed redusere støyen.

Her kommer noen byggebilder og screenshots. Screenshots er fra Shakespeare in Love, og en HD-demo fra www.dvico.com

Kilde er HTPC, og display er Barco 808s CRT-projektor

Gunnar

[/img]

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gunnar..

Meget fint rammelerret du har bygget... Men vil du ikke få problemer med focus..?

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende. Men jeg lurte også på det der med fokus ja... Ser forøvrig at det er flere som bruker QLN høyttalere også :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du bildet ser uskarpt ut? Etter min mening er det ganske skarpt, selv om det er skarpere i virkeligheten. Bildene er tatt med et Canon Powershot S-30 kamera (nedsamplet til XGA i ACDSee av plasshensyn) på ca 4m avstand. Jeg brukte stativ og selvutløser. HD-8B linsene har ikke særlig problemer med å fokusere på dette lerretet. Radius på krumningen er ca 4m, dvs ca 1m lenger enn avstanden fra projektoren til lerretet. Fokus er bra stort sett over det hele. Screenshotene viser en del av kvaliteten, f eks at lyset er nokså jevnt fordelt. Se f eks på gresset på bildet fra elvebredden, og Windvd åpningsskjermen.

Jeg har ikke spilt mye på QLN-høyttalerne, men foreløpig er jeg godt fornøyd med dem. Det er Qubic 929 og FS-600 foran, og Qubic 122 bak. Nå har jeg nettopp begynnt å bruke det nye Revo 7.1 lydkortet mitt, og med de rette plugins til Winamp 2.9 (se tråd av Frode H) spiller det virkelig bra! Spiller bra på film også, men har ikke fått prøvd så mye.

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforsto litt... Grunnen til at jeg spurte om du hadde problemer med fokus var rett og slett fordi lerretet er buet, og at du ikke har samme avstanden mellom projektor -> lerret i midten og på sidene...

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gunnar:
    Vet du om alle 3 rørs projektorer vil kunne bruke ett slikt lerret ? (antar det er mulig med min barco også da man jo kan stille vinkelen på linsene)

Har du noen linker til sider om å bygge ett slikt lerret ? eller har du designet det selv ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK, jeg skjønte jo det, men siden du kunne se bildet selv så...
    Uansett, jeg var usikker selv på hvordan fokuseringen ville bli. Linsene er beregnet på å fokusere på buede flater, men jeg var i tvil om krumningen ville bli jevn nok. Det ser ut til at dette ikke er særlig problematisk i mitt tilfelle.

Øyvind, Ikke alle linser er beregnet på dette så vidt jeg vet. Det har ingenting med vinklingen av linsene å gjøre. Det er for å kunne justere statisk konvergens ved forskjellige lerretsbredder/avstander. Det er selve optikken i linsa som avgjør om du kan bruke et buet lerret.
    Idèen til lerretet har jeg fra div tråder på AVS:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...ighlight=torus

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...ghlight=screen

Ellers kan jeg legge til at jeg brukte Windvd når jeg tok bildene. Senere har jeg brukt Zoomplayer m/Cinemaster videofilter og ffdshow. Dette gir bedre bilde enn Windvd etter min mening.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv TAC-3 linser på en Barcovision 700. Vet du hvordan man kan finne ut om linsene vil klare Torus-lerret ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mitt lerret med bredde på 220cm er dybden på kurven ca 13cm på midten. Hvis du henger f eks et hvitt ark foran lerretet ved ytterkanten kan du jo se hvor langt du kan trekke det fram før du får problemer med å stille skarpt, både på midten og på arket. Om da alle mellomliggende posisjoner inn mot midten nødvendigvis blir skarpe er jeg ikke sikker på, men jeg tror de blir det så lenge den horisontale kurven har konstant radius (del av sirkel). Jeg lagde kurven ved å feste en streng i en pinne, og en blyant i den andre enden av strengen, og så tegne buen på sponplata. Pinnen må selvsagt plasseres så nøyaktig som mulig vinkelrett utfra midten av sponplata. Her kommer gamle kunnskaper fra skolen med bruk av passer til sin rett! Deretter er det bare å sage etter markeringen. Jeg brukte vanlig håndsag, siden kurven er såpass slak. Kortsidene har noe større radius enn langsidene (bruk lenger streng) Tror kurven er ca 3cm dyp på midten.

Deretter er det bare å skru sammen kassa, og feste elektrikerrør, halvrunde lister el. oppå kantene. Det er lettere å få til en jevn og fin kurve med lister/rør oppå kantene.

Gunnar

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser virkelig lekkert ut Gunnar. Grattis med nytt lerret. Bildene du har tatt ser jo veldig bra ut men det skal de jo fra en BG 808s. For å få fokus på et slikt lerret er det vel et must med elektrofokuserte rør?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke selv Torus kurvet lerret, men etter å ha sett hva du her har fått til, er det fristende å prøve selv på dette :shock:
    Regner med at fokusering på Barco skal gå greit, min egen Eh8500 har mulighet til å stille fokus i flere soner på bildet, slik at finstilling på fokus i hjørner skal være en grei sak å få til..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er kun optikken som avgjør om du kan fokusere på et Torus-lerret. Jeg har også em. fokus, men den er urørt foreløpig. Jeg har kun justert optisk fokus.

Jeg kunne godt ha tenkt meg å prøve en annen duk. Draper-duken har en viss struktur i overflata som er synlig i lyse scener. Denne strukturen er heller ikke fullstendig jevnt fordelt. Noen steder kan jeg se striper når det er lyse scener. Dessuten har jeg brukt duken på forskjellige rammer, og det har blitt en og annen brett som kan ses i bildet. Likevel et veldig interessant lerret. Skal bruke det en stund og se hvor fornøyd jeg blir med det. Mange bruker Pearlbrite 3.1 gain duk fra Vutec. Problemet er at frakten fra USA er dyr. Draperduken min kjøpte jeg fra USA, men fikk en kamerat til å ta den med på flyttelasset. Regn med ca kr 4-5000,- inkl frakt for en bit på ca 230x140cm.

Stewart leverer ferdig duk på mål m/maljer til Torus-lerret. Sikkert veldig bra, men koster sikkert en god del mere enn Draper/Vutec. Jeg satte maljer i min duk også. Jeg la først duken sentrert oppå ramma, og klipte ca 10cm overmål langs hele ramma. Deretter brettet jeg kanten slik at jeg hadde ca 2cm dobbel kant. Så satte jeg inn maljer (Biltema har maljetang m/små maljer til en latterlig lav pris) med ca 4cm mellomrom hele veien rundt. Så festet jeg duken med små spiker gjennom maljene. Det var forholdsvis enkelt å få duken slett og pen over det hele. Hjørnene på en Torus-duk er skjært inn, slik at det ikke blir noe overflødig materiale. Dette har ikke jeg gjort enda, i tilfelle jeg skal bruke duken i full bredde til noe annet.

Gunnar

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser kjempebra ut.

Ble det noen forskjell på brightness/kontrastinnstillingene med dette lerretet? Jeg har også lest om flere som bruker kjempehøyt gain på slike lerret, helt opptil 10, da blir visst hele lerretet en eneste kjempestor "hotspot" og brightness/kontrast kan senkes betraktelig. Men det er vel neppe noe point med en så lyssterk projektor som en 808.

Hvordan er betraktningsvinkelen? forandrer bildekvaliteten seg når du flytter deg til siden? Torus'en vil vel fokusere refleksjonen mot et punkt.

Det kan nok lønne seg å gå inn å justere EM fokus litt og ikke minst astig, den vil helt sikkert bli gal med et slikt lerret. Jeg "lekte" litt med EM fokus og astig på en kamerat sin G70 for litt siden, og det var mye å hente der.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betraktningvinkelen er bemerkelseverdig stor. Merker ingen stor reduksjon i lysstyrken når jeg flytter meg +/- 1.5 meter sideveis ved ca 4 meters avstand fra lerretet. Heller ikke vertikalt forandrer det seg mye.
    Projektoren står på en pall med høyde ca 20cm. Mulig ting vil forandre seg litt ved takmontasje.

Kontrast er nå 38-40 og lys 32-34. Dette er noe mindre enn jeg har brukt tidligere. Jeg har neppe riktige innstillinger av Radeon overlay settingene. Jeg får søke på AVS og se hva jeg sinner der. Det er sikkert litt og hente på em. fokus/astig, men testmønsteret mitt (Nokia) er skarpt og fint. Skal se om jeg kan få postet et bilde av det. Jeg har et geometriproblem på min BG-808s. Jeg får ikke redusert vertikal størrelse nok til å få riktige proporsjoner (16:9).

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, jeg var usikker selv på hvordan fokuseringen ville bli. Linsene er beregnet på å fokusere på buede flater
    ops: ops: Allt jeg ikke vet...... Vel vel, lærer noe nytt hver dag..

Mvh

AK

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Betraktningvinkelen er bemerkelseverdig stor. Merker ingen stor reduksjon i lysstyrken når jeg flytter meg +/- 1.5 meter sideveis ved ca 4 meters avstand fra lerretet. Heller ikke vertikalt forandrer det seg mye.
    Projektoren står på en pall med høyde ca 20cm. Mulig ting vil forandre seg litt ved takmontasje.

Kontrast er nå 38-40 og lys 32-34. Dette er noe mindre enn jeg har brukt tidligere. Jeg har neppe riktige innstillinger av Radeon overlay settingene. Jeg får søke på AVS og se hva jeg sinner der. Det er sikkert litt og hente på em. fokus/astig, men testmønsteret mitt (Nokia) er skarpt og fint. Skal se om jeg kan få postet et bilde av det. Jeg har et geometriproblem på min BG-808s. Jeg får ikke redusert vertikal størrelse nok til å få riktige proporsjoner (16:9).

Gunnar
    Det er ikke noe direkte problem, CRT'er er 4:3 display, og er ment satt opp som det fra fabrikk. Jeg har vært aktivt med i en LANG tråd på Avs om akkurat dette (søk på anamorpfic squeeze så finner du nok tråden, den ble startet av Nich).

808'en din har sikkert "Convergence on green" kortet innstallert, fjerner du det, får du mer å gå på. Ta et søk på Avs, så finner du nok ut av det.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fokus, så har de aller fleste 3-rørs 2-delt fokus optikk. Det er derfor ingen problemer å få jevn fokus på ett slikt lerret. Man har hoved-fokus og hjørne/side fokus.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lagt merke til noe "convergence on green" i menyene, men får ta en titt. Det er ikke så mye som skal til, så jeg kan også overscanne litt, og bruke blanking.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du draper duken din gunnar og hvor mye kostet den ?
    Er interesert i å kjøpe meg høy-gain duk for bruk i ett torus/kurvet lerret

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte duken fra et firma som heter Polivision. Mener e-postadressen var polivision@aol.com. De hadde ikke WEB-side da jeg kjøpte min duk. De har mange merker.
    De sender, men jeg fikk en kompis til å ta med på flyttelasset. Prisen for duken var ca kr 2000,- og frakt ville blitt omtrent det samme. Vet ikke hva prisen er nå. Dette var for et par år siden.

Gunnar

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •