Tester.. sammenlikninger av lerreter? Et hjertesukk..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tester.. sammenlikninger av lerreter? Et hjertesukk..

Én ting synes jeg er rart..

Vi leser tester av projektorer og BluRay spillere til øyet blir stort og vått..

Men det er "ingen" som har testet lerreter.. ?

DÉT må da være ÉN av de store påvirkningene på bildet totalt?
    De koster jo også fort 1/3 - 1/4 av investeringen i nytt bilde..
    En projektor i 30.000,- klassen følges raskt av et lerret rundt 10.000,-

Vi tester og diskuterer mørkelegging og sound-traps..
    Calibrering av projektorer og projektorens kontrast, gamma, ansilumen, fargestikk og gudene vet hva.. Små detaljer avgjør ofte i den ene eller andre retningen..

Men ingen har en direkte sammenlikning av lerreter?

Virker NESTEN (bare nesten) som om Tuppelur fra IKEA er et akseptabelt alternativ..

Hadde det ikke vært en idé for experter som f.eks Lygren.. eller Gorm.. eller AK.. eller RoKo.. eller ask4me2.. eller andre her inne.. som har god kontakt med AVshop (og sikkert andre butikker/leverandører).. og få låne noen aktuelle lerreter.. teste dem mot en projektor de selv har og kjenner godt.. og servere oss "bibelen" ? :-)

Det MÅ da være interesse for å vite hvilken DUK som leverer det beste bildet.. på samme måte som at vi lurer på hvem som leverer beste projektor..
    Disse to er jo direkte avhengige av hverandre..

Jaaada.. det er mange andre faktorer som også spiller inn.. lyset i rommet osv.. men.. man kan da slå av og på/dempe lyset i rommet..?
    Teste lerretene i dagslys OG i Bat-Cave?
    "stue-modus, lyskontrollert modus og Bat-cave" .. f.eks?
    (jeg savner faktisk at testerne i AV-bladene tester TV'er der tv'er brukes hos "Hvermansen".. i en normal opplyst stue.. :-) DA hadde nok plasma falmet litt (bokstavelig talt))

Gain og hvitt vs. grått er jo én ting.. en annen er struktur, tab-tension løsninger og om det er positivt at lerretet er tett eller lysgjennomtrengelig.. osv osv..
    DreamScreen er f.eks ute med Versjon 4 nå..
    Hva har FAKTISK endret seg siden V3.. og er den merkbar?
    Projektorene har jo endret seg veldig de siste årene.. det har sikkert skjedd noe med lerretene også?

Det er til og med tråder her inne som omhandler Gooi.. eller hva i all verden den derre DIY malingen for egenproduksjon av lerret heter.

Så interessen MÅ da være tilstede! :-)

Muuulig at dersom jeg leser ALLE trådene om projektorer.. at jeg finner ut "sannheten om lerretet".. men.. da må jeg ta et sabbatsår tror jeg :-)
    Føler liksom at når det gjelder lerreter.. er det følelser og subjektive inntrykk som er avgjørende.. ikke reelle tester..
    Som når JEG har anbefalt andre å kjøpe Adeo.. og gikk selv ut og kjøpte nytt lerret fra Adeo.. fordi jeg likte mitt forrige lerret.. fra Adeo.. (nå har jeg ordnet meg m et DreamScreen i ettertid.. men undres fortsatt på om dét er riktig valg).

Jeg er sjeleglad det er folk her inne som KAN projektorer og forsterkere... og som tester disse for meg.. eh.. for OSS..
    Dere er en stor del av grunnen til AT jeg vet NOK til å foreta valget, de gangene jeg handler nytt utstyr.

Det er vel DERFOR jeg er såpass bortskjemt og kravstor, at jeg ber ærbødigst om at dere tar tiden til å teste lerreter også.
    I det minste fortelle litt om hvilke lerreter dere bruker selv. :-)

(puh.. et lite hjertesukk viste seg å bli et langt innlegg..
    *setter fra seg rødvinsglasset og legger seg*)

Frode.No

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott thread Frode! Eg er enig i at det er merkelig lite diskusjoner/tester når det gjelder lerret. Eg skal nå handle inn VPL-HW10 (som du har) og har blitt anbefalt Adeo Greyvision rammelerret foran Dreamscreen sine av høgt kvalifiserte mennesker. Derfor tar eg kjangsen på Adeo.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er tråden jeg har savnet, men heller ikke giddet å starte selv8)
    En skikkelig test av lerreter har jeg savnet lenge...kanskje på tide nå?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper på å få litt diskusjoner her!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Disse lerretstypene har vært mye diskutert opp gjennom, spesielt mht grå eller hvit duk... De fleste av produsentene i det "øvre" sjiktet leverer etterhvert greie produkter, der de som koster mer gjerne er noe mer påkostet mht ramme osv. Du blir nok fornøyd med både Adeo og DreamScreen i kinoen skulle en tro, og skal en spare enda en slant har jo Adeo en egen "billig"-line de kaller InVideo som har samme duk, men uten den påkostede ramma... Jeg ville vel personlig aldri spart noen hundrelapper på å velge bort sort filt rundt ramma ettersom det øker innrammingseffekten betraktelig, men det er jo opp til enhver å vurdere.

Det som jo etter mitt syn er en veldig interessant debatt fremover er bruken av lydtransparente lerreter og kvaliteten på duken i så måte. Dette er mitt store prosjekt om dagen, og jeg tester alt fra Screen Acoustic til SmX i håp om å finne den perfekte løsningen... MEN, det er vel uansett litt på siden av det du spør om her!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida Lygren.. jeg synes da at dét også er veldig interessant.. Selv om JEG skal ha kino i stua, betyr ikke dét at jeg ikke kunne tenkt meg et lydtransparent lerret.. om ikke denne gang..

Ser forøvrig at det Adeo lerretet jeg vurderte er "noe transparent"..
    Er dette m tanke på lyd?
    Påvirker dette bildet MER enn at det vil slippe gjennom lys bakfra.. fra et vindu f.eks?
    Vil ikke "bildet" også sive gjennom.. og avspeiles på veggen bak..
    "Ambient lighting" ?

Så du synes ikke det er stor forskjell på Adeo GreyVision vs. DreamScreen V3 lerretene?
    Hvordan er finishen på dem..? "det øvre sjiktet"?
    Tab-tension løsningen på disse? Lerretenes kasse og maskering?

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og skal ha projektor og lerret i løpet av tildlig neste år.
    Så dette er virkelig en interessant diskusjon, for jeg har aldri hatt projektor og lerret før. Så jeg er blank, derfor er det godt å vite hva som er bra og ikke. :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Adeo har en utrolig lekker ramme på sine mest kostbare lerreter, du må nok vente på DreamScreens V4-rammer før du kommer i nærheten av dette... Skal lerretet stå i en stue er nok derfor det noe å vurdere.

Tab-tension-lerretene til Adeo er også veldig gode, ingen som helst tvil om det. Slett og fin overflate og lekkert design på kassetten. DreamScreen har en del ekstra funksjoner, og kan også enkelt tilkobles 12V AutoTrigger (det går også på Adeo, men koster en del mer, samt krever installasjon). Begge vil jeg igjen si at er gode valg!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lerrret

i en stue xscreen ingen tvil da er du ikke avhengig av total lyskontroll

fungerer bra 8)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Adeo har en utrolig lekker ramme på sine mest kostbare lerreter, du må nok vente på DreamScreens V4-rammer før du kommer i nærheten av dette... Skal lerretet stå i en stue er nok derfor det noe å vurdere.

ADEO Greyvision Plano Delux ramme 16:9 200cm koster 4599,-
    ADEO Greyvision Plano Delux velur-(alu)ramme 16:9 200cm koster 6999,-

Er det stor forskjell på desse? Er den dyrere verdt 2400kr ekstra?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Tab-tension-lerretene til Adeo er også veldig gode, ingen som helst tvil om det. Slett og fin overflate og lekkert design på kassetten. DreamScreen har en del ekstra funksjoner, og kan også enkelt tilkobles 12V AutoTrigger (det går også på Adeo, men koster en del mer, samt krever installasjon). Begge vil jeg igjen si at er gode valg!
    Noen idé om når V4 TabTension fra DreamScreen er i Norge da?
    Har du sett kassettene eller sett bilder av disse ?
    Skal ha hvit kassett.. Har hvitt tak..
    En 1000-lapp fra eller til er ikke helt avgjørende..

Er Adeo GreyVision såpass transparent at det skaper problemer bak lerretet?
    Jeg har et vindu bak lerretet.. skal jo ha lystett rullgardin.. men..

Skreddersyr Adeo TabT-lerreter i størrelser mellom TM250 og TM300 ? (tror det var Gorm som nevnte dette..)
    Spranget mellom 95" og 117" er ganske stort..
    Koster det MYE mer?

Du sier at Adeo triggeren "krever installasjon".. ?
    Elektrikker? Eller AV-expert? Eller DIY kyndig.. uten evne til å lese inviklede "elektro-skisser" ? (vet ikke engang hva de heter :-( )

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg snakker om V4 rammelerreter, ikke tab...

V3 tab fra DreamScreen ser jo bra ut de rent designmessig. Når det gjelder installasjon, er det en smal sak på Adeo.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder størrelser på lerrett..
    Hvorfor er det så store sprang på dukene. Dreamscreen har 92", og neste blir 106"
    Hvorfor er det ikke ett på f.eks 100"??
    Det samme gjelder for så vidt Adeo har jeg skjønt..

Og er det mulig å bestille lerrett fra f.eks Dreamscreen som er "ukurrant"???

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test

Satt å tittet litt i noen gamle Lyd og Bilde blader for noen dager siden ("eller kanskje det var Hjemmekino..?" ),- mener å huske at det var en test av en del leretter der,- men dette var vel et gammelt blad, så det har vel vært noe utvikling på denne fronten siden det.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vaden
    Flott thread Frode! Eg er enig i at det er merkelig lite diskusjoner/tester når det gjelder lerret. Eg skal nå handle inn VPL-HW10 (som du har) og har blitt anbefalt Adeo Greyvision rammelerret foran Dreamscreen sine av høgt kvalifiserte mennesker. Derfor tar eg kjangsen på Adeo.
    Kan fortelle deg at Adeo Greyvision fungerer ypperlig på min HW10. Har ikke testet andre lerret, men oppsett av lerretet var svært enkelt. Besides, den ser da ganske bra ut også, noe som mange andre på besøkt har bemerket!

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjenoppliver denne tråden; da den i høyeste grad fortsatt er aktuell.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på her selv om det er en gammel tråd. Kjører selv Ikea Tupplur 200x195 hvit, og jeg syns den er alt for lys, alt for høy gain på lyse områder med prosjektøren min (Infocus X7 DLP XGA). Har kjøpt maling (S2500 matt grå) og vurderer å male den, men er litt i tvil om jeg skal orke, og heller bare lage meg et rammelerret med tjukt bomulls-laken og samme gråmalinga.

Noen synspunkter? Hvorfor ble Tupplur så populær ei stund forresten? Syns ikke den er allverden jeg. Min er iallefall rynkete og vanskelig å holde slett. Alt for lyst bilde på den også, enda jeg har "kalibrert" (justert er vel mer korrekt) innstillinger i hytt og pine.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Slenger meg på her selv om det er en gammel tråd. Kjører selv Ikea Tupplur 200x195 hvit, og jeg syns den er alt for lys, alt for høy gain på lyse områder med prosjektøren min (Infocus X7 DLP XGA). Har kjøpt maling (S2500 matt grå) og vurderer å male den, men er litt i tvil om jeg skal orke, og heller bare lage meg et rammelerret med tjukt bomulls-laken og samme gråmalinga.

Noen synspunkter? Hvorfor ble Tupplur så populær ei stund forresten? Syns ikke den er allverden jeg. Min er iallefall rynkete og vanskelig å holde slett. Alt for lyst bilde på den også, enda jeg har "kalibrert" (justert er vel mer korrekt) innstillinger i hytt og pine.
    Tuppelur er IKKE bra.. og har aldri vært det heller

Men.. det har vært et billig alternativ for førstegangskjøperen.
    Ikke alle har hvite vegger i stua, og å se film rett på en grønn eller rød vegg (grøss) går jo ikke.
    Tuppelur er lystett og hvit, og kunne rulles sammen etter bruk. Derfor var/er den et greit sted å starte. Spess siden lerreter kostet mye mer før, enn det de gjør i dag. Vanskeligere å få tak i var de også.

Er du såpass erfaren at du kaliberer (justerer) bør du så absolutt investere i et skikkelig lerret.

Jeg er etterhvert veldig godt fornøyd med mitt Dreamscreen elektriske tab-tension lerret.
    Men det finnes mange mye rimeligere lerret der ute enn mitt.. de fleste er MYE bedre enn Tuppelur

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo fornuftig ut. Har vel ikke kalibrert i ordet rette forstand, men har kjørt noen fargejusteringer og brightness/contrast basert på testbilder for å få de litt bedre enn default. Lurer på hvor mye bedre bilde jeg kan få med grått lerret, iforhold til den hvite greia jeg kjører nå. Har hørt at DLP prosjektører har godt av litt mindre gain, stemmer dette?

Lurer også på om jeg skal beholde Tupplur'en, se om gråmalinga gjør duken stivere. Kunne jo lagd rammelerret i tillegg, tror jeg skal ha maling nok til både det og rullegardina, og se hva som blir best.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også på jakt etter lerret, men først og fremst på bruktmarkedet pga pris. Er usikker på hvor mye et lerret egentlig forbedrer bilde og eventuelt forskjellen på lerret. Som det tas opp i denne tråden finnes det ikke tester eller slikt man kan lese seg litt klok på.

Jeg kjører det rett på en matt hvit vegg nå, helt ok i mørke, men for mye refleksjoner og for dårlig sort nivå selvfølgelig.

Kriteriene mine er:

- Bildekvalitet
    - Pris
    - Design

Hørt at Adeo sine lerret har pene rammer, dette skal henge i en ganske minimalistisk stue så vil helst ha slanke og pene rammer.

Er Adeo sin Plano serie det rette for meg?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •