Tester.. sammenlikninger av lerreter? Et hjertesukk.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg byttet ut mitt Adeo GreyVision lerret til DreamScreen av 2 grunner:

For det første er det vanskelig å få Adeo i rette str..
    Spranget mellom 95" og 117" er ganske stort..

For det andre er Adeo lerretet transparent..
    Det betydde for meg at jeg IKKE kunne ha det foran vinduet..
    Lys ville trekke inn bakfra..
    Og naboene ville kanskje se hva jeg så på på lerretet? Huff og huff..
    Kanskje dét hadde vært en fordel?
    De HØRER det jo godt når jeg kjører film..

Dessuten var AVshop veldig hjelpsomme og sørget for at jeg kunne bytte lerretet..
    Takk igjen!

Jeg er veldig godt fornøyd nå.
    Det eneste jeg har å plukke på er vel at DreamScreen fjernkontrollen og Sony HW-10 fjernkontrollen bruker samme "kommando"..
    Men det er en sjelden gang dette skjer.. mener å huske at det er "høyre pil" (HW10) og "ett hakk ned" (DS) som er samme kommando.
    Så når man er ferdig m kalibrering er det ikke noe problem.

Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jeg er også på jakt etter lerret, men først og fremst på bruktmarkedet pga pris. Er usikker på hvor mye et lerret egentlig forbedrer bilde og eventuelt forskjellen på lerret. Som det tas opp i denne tråden finnes det ikke tester eller slikt man kan lese seg litt klok på.

Jeg kjører det rett på en matt hvit vegg nå, helt ok i mørke, men for mye refleksjoner og for dårlig sort nivå selvfølgelig.

Kriteriene mine er:

- Bildekvalitet
    - Pris
    - Design

Hørt at Adeo sine lerret har pene rammer, dette skal henge i en ganske minimalistisk stue så vil helst ha slanke og pene rammer.

Er Adeo sin Plano serie det rette for meg?
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Høres jo fornuftig ut. Har vel ikke kalibrert i ordet rette forstand, men har kjørt noen fargejusteringer og brightness/contrast basert på testbilder for å få de litt bedre enn default. Lurer på hvor mye bedre bilde jeg kan få med grått lerret, iforhold til den hvite greia jeg kjører nå. Har hørt at DLP prosjektører har godt av litt mindre gain, stemmer dette?

Lurer også på om jeg skal beholde Tupplur'en, se om gråmalinga gjør duken stivere. Kunne jo lagd rammelerret i tillegg, tror jeg skal ha maling nok til både det og rullegardina, og se hva som blir best.

Dersom du vil ha rammelerret, kan jeg anbefale Adeo
    Jeg hadde tilsvarende oppsett i Oslo leiligheten som var minimalistisk.
    Skal se om jeg finner bilde av hvordan det så ut.
    Jeg syntes det var perfekt løsning. Men når jeg flyttet sammen m madammen ville hun heller at jeg investerte i elektrisk, slik at lerretet er "borte" når det ikke er i bruk.
    TabTension gjør at lerretet er "like stramt" som rammelerretet.. nesten..
    Denne løsningen er dog endel dyrere enn rammelerretet..

Du bør så absolutt investere i et lerret.
    Rammen gir deg en sort avslutning av "bildet". Dette gir et bedre bile- mer behagelig å se på. Samtidig vil et lerret gi bedre feedback/retur enn en hvit vegg.
    Om du skal ha hvitt eller grått lerret avh av projektoren din.
    Grått lerret gir bedre sortnivå men sluker det hvite i bildet -> du bør ha en lyssterk projektor.
    Hvitt lerret er bedre dersom proj er lyssvak, men gir "dårligere" sortnivå..

Når det gjelder "maling" er jeg ikke særlig erfaren.. men vil tro at dersom du skal bli godt fornøyd med et DIY prosjekt med maling, bør du investere i spesiell Goo maling (eller'no)..og da er prisen fort oppe i samme pris som et pent brukt rammelerret.
    Men du finner mange tråder om DIY lerreter her inne..

Jeg vil heller anbefale deg å bruke 1-2000,- på et brukt Adeo eller likn..
    (mener jeg solgte mitt for 1.500,- ?)

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også på jakt etter lerret, men først og fremst på bruktmarkedet pga pris. Er usikker på hvor mye et lerret egentlig forbedrer bilde og eventuelt forskjellen på lerret. Som det tas opp i denne tråden finnes det ikke tester eller slikt man kan lese seg litt klok på.

Jeg kjører det rett på en matt hvit vegg nå, helt ok i mørke, men for mye refleksjoner og for dårlig sort nivå selvfølgelig.

Kriteriene mine er:

- Bildekvalitet
    - Pris
    - Design

Hørt at Adeo sine lerret har pene rammer, dette skal henge i en ganske minimalistisk stue så vil helst ha slanke og pene rammer.

Er Adeo sin Plano serie det rette for meg?
    Du kunne jo prøvd en Tupplur i første omgang? 259,- for 2 meter bred sak (204cm med festene). Bedre enn å kjøre rett på veggen iallefall. Tweake den litt, jeg bytta ut lista nederst med ei tyngre gardinstang og det flata ut bildet ganske mye, teipe litt sort elektrikerteip rundt for å lage ramme-effekt, og evt vurdere å male den grå for enda bedre kontrast/sortnivå slik jeg tenker.

Det er ikke akkurat penger ut vinduet, men på en annen side - det er ikke akkurat supert heller, så hvis du har bestemt deg for skikkelig lerret er det kanskje ikkeno for deg?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Hjemmekino nr 6 2009 hadde vi en fem siders test/reportasje om lerreter.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Du kunne jo prøvd en Tupplur i første omgang? 259,- for 2 meter bred sak (204cm med festene). Bedre enn å kjøre rett på veggen iallefall. Tweake den litt, jeg bytta ut lista nederst med ei tyngre gardinstang og det flata ut bildet ganske mye, teipe litt sort elektrikerteip rundt for å lage ramme-effekt, og evt vurdere å male den grå for enda bedre kontrast/sortnivå slik jeg tenker.

Det er ikke akkurat penger ut vinduet, men på en annen side - det er ikke akkurat supert heller, så hvis du har bestemt deg for skikkelig lerret er det kanskje ikkeno for deg?
    Tupplur har jeg hatt en stund i forige bolig. Da laget jeg en ramme og fikk spent det opp skikkelig. Men kan ikke si det var merkbart bedre enn den matthvite veggen jeg bruker nå. Den er jo mur og jevn så det er ikke noen synlig struktur i bilde etc, først og fremst bedre sortnivå som er viktig.

Projectoren min har vell en lysstyrke på ca 1100 lumen eller noe slikt. Hvor mye er anbefalt for grått lerret? Det kommer vell en del annpå størrelsen på lerret? Mitt blir max 100"

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tupplur har jeg hatt en stund i forige bolig. Da laget jeg en ramme og fikk spent det opp skikkelig. Men kan ikke si det var merkbart bedre enn den matthvite veggen jeg bruker nå. Den er jo mur og jevn så det er ikke noen synlig struktur i bilde etc, først og fremst bedre sortnivå som er viktig.

Projectoren min har vell en lysstyrke på ca 1100 lumen eller noe slikt. Hvor mye er anbefalt for grått lerret? Det kommer vell en del annpå størrelsen på lerret? Mitt blir max 100"
    X7'en min er 2000 lumen (trekk fra litt pga dempet lysstyrke gjennom linsa) og hvitt lerret gir utbrente lyse områder i alle fargespektre på 95-100" i 4:3 uten seriøs kalibrering. Tror ikke du blir å få noen problemer med 1100 lumen på grått lerret så lenge du har et mørkt rom ellers, men merk at dette bare er kvalifisert gjetning og ikke basert på noen som helst vitenskapelig målemodell.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode.N
    Tuppelur er IKKE bra.. og har aldri vært det heller

Men.. det har vært et billig alternativ for førstegangskjøperen.
    Ikke alle har hvite vegger i stua, og å se film rett på en grønn eller rød vegg (grøss) går jo ikke.
    Tuppelur er lystett og hvit, og kunne rulles sammen etter bruk. Derfor var/er den et greit sted å starte. Spess siden lerreter kostet mye mer før, enn det de gjør i dag. Vanskeligere å få tak i var de også.

Er du såpass erfaren at du kaliberer (justerer) bør du så absolutt investere i et skikkelig lerret.

Jeg er etterhvert veldig godt fornøyd med mitt Dreamscreen elektriske tab-tension lerret.
    Men det finnes mange mye rimeligere lerret der ute enn mitt.. de fleste er MYE bedre enn Tuppelur
    Hei!
    Er blodfersk på projektor/lerret-fronten, men har forsøkt å lese meg litt opp på teamet på div tråder her. Ser at du er fornøyd med ditt Dreamscreen Tab-tension. Har du V3 eller V4, og er det DynaGrey? Har fått tak i en VW60 og mangle nå lerret. Vil ha full lyskontroll i rommet utstyret skal brukes i, bortsett fra at jeg ikke har fått "tillatelse" til å male veggene (hvite plater) enda. Er det da bedre med en "grå" duk med gain 1.0 enn en "hvit" duk?
    Alle innspill om hva slags lerret jeg skal velge mottas med stor takk :-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •