Størrelse og gain på lerret til X1.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse og gain på lerret til X1.

Hei...

Vet dette dvs er tatt opp før, men fant ikke nok info.

Driver å pusser opp og skal lage ett data/filmrom i forbindelse med dette.
    Blir på 17.5kvadrat. 4.5m langt.
    Skulle være perfekt størrelse for hjemmekino.
    Tenkte derfor å kjøpe prosjektor og bygge litt seriøst.
    Tror X1 blir det riktige for meg.

Men, er litt usikker på hvor stort bilde jeg bør ha. Og hvilken gain jeg skal velge.

Tenkte å bruke endel mørke farger på rommet. Burgunder, eller litt lilla-aktig. Også ha litt mørkere tak. Tips til hvilke romfarger som fungere/ser best ut?

Da vil vel f.eks. et blackline, gain 0.8 være et godt valg?

Tenkte å kjøpe metervare og bygge ei ramme selv. Ha montert på fast basis, med svart ramme rundt. Men, hvilken størrese blir bra?
    Prosjektoren vil mest praktisk stå på ei hylle bak i rommet, 4.5m fra lerret. Og titting vil da bli fra 3.5-4meter.

Mindre lerret = mer lys+detaljer? Større = imponerende? :P
    tenkte enten på 78" 4:3, med mulighet for 100" 16:9, ved å justere ut bredden. (justerbar ramme på siden(e)) eller evt å gå for noe som er høyere enn 120cm, slik at jeg kan ha f.eks. 100" 4:3, med mulighet for å justere ned høyden slik bildet blir ca 90" 16x9.

Større vil ikke bli bra vel?

Går disse størrelsene bra med avstanden prj->lerret, eller må den være lengre fra/nærmere?

Takknemmelig for svar

Jamez.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så mørkt rom som du beskriver tror jeg ikke lysutbyttet fra X1 er noe problem uansett størrelse på lerretet. Etter hva jeg kan se vil du på 4.5 meter kunne få et maksimalt bilde på 118 tommer diagonalt 4:3. Det du får probelmer med er screendoor. Du må også tenke på at med et så stort bilde må du flytte blikket mye frem og tilbake for å få med deg alt på lerretet. Det vil igjen føre til at sjansene for å se regnbuer blir veldig stor.
    Legger en link til Projection kalculatoren på Projector Central her, så kan du regne ut selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Hvilken størrelse bruker du da?
    Leste på forumet at du også har skaffet deg en X1?

Screendoor, da mener du at oppløsningen blir for lav i forhold til størrelsen på bilde?

Jeg er ganske overbevist om at å kjøpe GreyLine metervare er en god løsning for meg.
    Men, det beste er kanskje bare å kjøpe 1.8x2.4 = ca 1800kr, slik at jeg kan prøve meg litt fram når jeg har kjøpt, men har mulighet for opptil 120" 4:3.
    Den beste måten å finne hvilken størrelse som passer er vel å prøve seg fram og se litt.

Med litt for mye lerret, så kan jeg jo heller lage et godt system for å henge noen plater trekt i svart stoff som kan justeres sideveis, og/eller nedover.

Uansett så kan vel ikke overgang til X1 og stort bilde bli noen skuffelse i forhold til min 12år gamle sony 50hz! :shock:

Jamez

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et lerret på litt over 90 tommer, men jeg sitter ikke så langt unna som du gjør. Tror jeg har ca 3 meter til lerretet. Lener jeg meg frem synes jeg bildet blir kornete.
    Tror du blir veldig fornøyd med X1.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en x1, samt et lerret på 240x240. sitter ca 4,5 meter unna, og det synes jeg er greit.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •