16:9 eller 2:35:1 til film OG spill?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

16:9 eller 2:35:1 til film OG spill?

Etter å lest forumsinnlegg i snart 4 uker nå, føler jeg at jeg har brukbar kontroll på hva jeg skal kjøpe inn til kino rom i kjelleren.

Men det er et aspekt som forvirrer fortsatt og det er valget mellom 16:9 og 2:35:1 lerret.

Det frister med et buet lerret, bare så det er nevnt.

Prosjektor+lerret vil bli brukt til 50% film og 50% film. Til film virker det utrolig spennende med 2:35:1 lerret (noen på forumet nevnte i et innlegg at ca 99% av alle filmer er tilpasset dette formatet, uten at jeg har klart å finne så veldig mange av mine filmer merket med formatet), mens noen nevner problem med undertekster.

Det blir også skrevet at hvis en skal se mye serier og tv, så passer 16:9 best (vi ser mye serier men også mye film og kommer ikke til å se på tv på lerret), men hvordan blir 2:35:1 i forhold til (spill Wii, Xbox, xbox360 og PC)?

Noen som har hatt begge deler og kan dele sine erfaringer?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer ikke. Ca. 50% av nye utgivelser (som settes opp på kino) er omtrent 2,35:1 Den resterende halvparten er 1,85:1 eller så. Når det gjelder rett på DVD filmer er det ofte en overvekt av filmer i 1,85:1 og 16:9. Spill er stort sett i 16:9 på nye konsoller.

Det betyr at du ikke får utnyttet hele lerretet når du spiller eller ser en del film. Selv synes jeg ikke det gjør noe. Det er jo enkelt å bruke gardiner til å maskere sidene på lerretet.

Så er det det evige spørsmålet om teksting. Det finner du omtalt mange steder på forumet.

Selv har jeg 2,37:1 og har aldri angret på det! Da får man virkelig sett scope filmene slik de er beregnet for å vises. Når man sa setter op en skikkelig blu-ray utgivelse i scope format er dette virkelig en opplevelse. Jeg maskerer inn lerretet på sidene når jeg ser andre ting og synes det fungerer greit. Jeg føler ikke jeg har ofret noe bildestørrelse på dette materialet, selv om jeg ikke utnytter hele lerretet. Dette fordi jeg opplever at det er høyden på bildet som den store begrensningen i forhold til sitteavstand. Med 2,35:1 lerret kan du med andre ord ha et bredere lerret enn det du ellers kunne hatt. Dette fordi mennesket har mye større synsfelt horsontalt enn vertikalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du får ikke utnyttet hele lerretet, men det er ikke slik at hvis du skal spille at noe av bildet havner på utsiden av et 2:35:1 lerret (hvis bildet er tilpasset 4:3 eller 16:9 i et spill så er vel det høyere enn det som er beregnet på 2:35:1?)?

Vi veksler mye mellom spill og film, så jeg prøver å finne lerretet som gir meg de største opplevelsene og minst arbeide. Vil gjerne ha et buet ramme lerret, men hvis jeg må maskere for annen hver film/spill, blir det litt tungvint i teorien iallefall

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hilket utstyr seg du for deg?

Hvilken projektor skal du bruke? Skal du ha anamofisk linse? Videoproessor?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller mot Epson Tw2000 med mindre noen kommer med bedre tilbakemeldinger på tw5000 enn det som har kommet frem fra Electroworld 2008 seansen.

Hadde utelukkende tenkt 16:9 helt noen skrev at Avshop hadde tw2000 og et buet 2:35:1 i showrom og at det funket veldig bra

Rommet som er under oppføring skal tjene til både spilling og film titting, ergo vil prosjektor/lerret bli brukt hver eneste dag.

Denon 1930 DVD spiller og X Box (med HD DVD) som avspiller for film og serier, xbox, xbox360, wii og PC som spillemaskiner.

Ser ut til at jeg går for Klipsch høytalere til surround og da velger jeg nok Yamaha VX3800 som receiver. Den oppskalerer/har videoprosessor også

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg spør er i forhold til hvordan oppsettet ditt blir. Du må bruke zoom funksjonen manuelt for å bytte mellom de ulike størrelsene. Der kan den nye Panasonic'en med motorisert zoom og hukommelse være en idé...?

Selv bruker jeg VP og anamorph linse. Endrer aspect i VP, slik at jeg ikke trenger å fikle med projektoren hele tiden. Da kan det hele være fast montert. Det er dog ikke noe du kan gjøre uten noe ala DVDO Edge (er kanskje det rimeligste VP alternativet for tiden). Da må du også ha linse.

Cine4home gjorde nylig en test hvor de konkluderte med at zoom metoden er bedre å bruke på "rimelige" projektorerer, som for eksempel den nye til Panasonic.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg får vente litt lengre for å se an norske tester av AE3000, selv om projectorcentral gav den en meget god anmeldelse. TW2000 virker som et sikkert valg (lett å plassere, god kontrast, god lysstyrke og godt sortnivå).

Helst skulle jeg sett begge deler "live" før jeg tar et slikt valg, men foruten kino`en her i byen vet jeg ikke hvor jeg kan få sett ulike prosjektorer/lerret

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henter et 113" lerret i dag. Dette har en bildeflate på høyde 123 cm og bredde 265 cm. Jeg har gått utfra høyden på lerretet i forhold til takhøyde/vegg hjemme. Det som er fint er at bredden blir en helt annen, og spesielt når jeg vil se 2.35:1 materiale. Har likevel sett på 16:9 materiale (foreløpig på vegg) i samme høyde som lerretet er og dette fungerer veldig bra.
    Poenget er: gjør som LL og meg hvis du har plass. Gå for et 2.35:1 lerret som du heller lager en lett maskering på sidene for.
    Vi er ikke så late at vi ikke kan reise oss fra stolen og trekke dette ned vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På ingen måte, men jeg har ikke lyst til at barna (7 og 9) skal begynne å rote med dette og det er de som vil bruke det mest.

Jeg er fristet av dette, absolutt, det er jo derfor jeg lagde tråden for å lære mer om dette, men se det fra min side - jeg har 0 erfaring fra hverken det ene eller det andre av lerret og prosjektor og må lese meg til en beslutning.

Skulle så gjerne ha sett alternativene i praksis uten at jeg har klart å finne ut hvor

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tchortsky
    På ingen måte, men jeg har ikke lyst til at barna (7 og 9) skal begynne å rote med dette og det er de som vil bruke det mest.
    Du trenger jo ikke å maskere sidene på lerret heller. Det er bate for å en litt bedre opplevelse av bildet. Kantene blir svarte i steden for grålig (på det hvite lerretet).

Det som det kan bli kluss med for barna dine er jo hvis de må zoome for å bildet skikkelig. Det er dog ikke så vanskelig å lære seg. Sett på bildet - zoom så høyden på bildet passer inn med høyden på lerret. Fokus påvirkes vanligvis ikke av å zoome.

Likevel, skal du ha mest mulig plug-and-play, så er 16:9 lerret tingen for deg! Da er det bare å skru på. Du må vurdere behovene dine og ikke minst hvem som skal bruke dette og he mest glede av dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant.

Jeg får forhøre meg litt rundt på forumet om det er noen her fra Kristiansand som evt. har muligheten til å vise meg dette i praksis. Som sagt frister det med 2:35:1

Takk for tilbakemeldinger

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tchortsky
    Det er sant.

Jeg får forhøre meg litt rundt på forumet om det er noen her fra Kristiansand som evt. har muligheten til å vise meg dette i praksis. Som sagt frister det med 2:35:1

Takk for tilbakemeldinger
    Forslår du tar kontakt med Sound Planet. Tipper du kan få god hjelp der.

Sound Planet hadde en vellykket åpning i sin forretning i Arendal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •